Problemer med forms
Fra : Hans Larsen

Dato : 09-11-05 16:32

Hej,

Jeg prøver at lave en "form" hvor folk kan skrive en lille besked på min
side. Dette fungerer såmen også findt nok, mit problem er bare, at når
folk har skrevet et indlæg, og kommer til at genindlæse side, eller går
tilbage til siden v.h.a. tilbage-knappen, bliver indlæget skrevet igen.
Min første tanke var at lave det således, at efter de har trykket
"submit", vil de blive ledt ind på en side, hvor indholdet af formen
bliver lagt op i databasen, hvorefter de "efter et sek måske" bliver
ledt tilbage til forsiden. Men så er der stadig det problem med
tilbage-knappen. Kan man på en eller anden måde få browseren til at
springe den "submit"-side over, hvis brugerne trykker på tilbage-knappen?

Hans

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-11-05 17:08

Hans Larsen <hjl@flydeprut.dk> writes:

> [...]
> når folk har skrevet et indlæg, og kommer til at genindlæse side,
> eller går tilbage til siden v.h.a. tilbage-knappen, bliver indlæget

Bruger du
method="get"
eller
method="post"
på dit form-element? De har virker forskelligt, men vigtigere så har
de også forskellige formål.

Med "get"-metoden vil indholdet af formen blive kodet ind i URL'en på
den side der skiftes til. Det er med vilje, så man kan gemme URL'en og
komme til den samme side igen. Derfor skal det at hente og vise siden
ikke have nogen sideeffekt som man ikke ønsker at gentage.

Med "post"-metoden sendes indholdet af formen senere i HTTP-requesten,
ikke som en del af URL'en. Det betyder at hvis man gentager bare
URL'en, så vil dataene ikke blive sendt igen. Det er meningen at man
bruger "post" til operationer der ikke skal gentages.
I en browser, hvis man går tilbage eller reloader, så vil man blive
spurgt om man vil sende dataene igen (afhængigt af browser selvfølgelig).

> Kan man på en eller anden måde få browseren til at
> springe den "submit"-side over, hvis brugerne trykker på
> tilbage-knappen?

Brug method="post".

/L

Fra : Hans Larsen

Dato : 09-11-05 17:26

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> I en browser, hvis man går tilbage eller reloader, så vil man blive
> spurgt om man vil sende dataene igen (afhængigt af browser selvfølgelig).

Jeg bruger metoden "post".

Kan man så ikke undgå at folk sender dataen igen, hvis de går tilbage?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-11-05 20:01

Hans Larsen <hjl@flydeprut.dk> writes:

> Jeg bruger metoden "post".
>
> Kan man så ikke undgå at folk sender dataen igen, hvis de går tilbage?

Du kunne få serveren til at sende responsen på posten med en 303
respons-kode. Den er der netop for det samme.

Se <URL:http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2616.html> sektion 10.3.4.

Det skulle sende browseren videre til en anden side, som blive husket
i stedet for post'en selv.

/L