nyt maskineri
Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-05 13:33

Hej!
Mit nuværende maskineri er ved at begynde at opføre sig mærkeligt, så
det kan være at det er modent til en udskiftning.

Jeg satser på at skifte motherboard ud (og heraf følger cpu og ram også)

Det jeg har nu er en duron 900 mzh processor, 1 gb sd 133 ram,
epox-noget bundkort.

BUNDKORTET

Ufravigelige krav:
Nogle pci-porte - har nogen enheder her.
USB2
sata - har ingen enheder - men satser på at få det.
2 almindelige atakanaler (har 4 enheder jeg satser på at genbruge)
32 bit

rare ting:
en eller to serielle porte
firewire
blåtand
let opgradering til amd64
onboard netkort - måske gigabit.

Jeg har lige nu et matrox g550 grafikkort som er rigeligt til mine behov
- ved ikke om onboard vil være værre/bedre
Tilsvarende med lydkort hvor jeg har noget soundblaster live 5.1

CPU
ufravilige krav:
32 bit
skal passe til bundkort.

RAM
Skal passe til bundkort. må gerne være hurtigt ;) < men mon ikke jeg er
gladest for ca 1 gb som jeg har nu.

Jeg satser ikke på at købe state-of-the-art - men måske det som var det
bedste for et halvt år siden ;)

- og selvfølgelig kører skal den fortsat køre linux.

/Sune

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-11-05 13:53

Sune Vuorela wrote:
> Jeg har lige nu et matrox g550 grafikkort som er rigeligt til mine behov
> - ved ikke om onboard vil være værre/bedre
> Tilsvarende med lydkort hvor jeg har noget soundblaster live 5.1

AGP formoder jeg, så bør du finde et bundkort med AGP-port.

> CPU
> ufravilige krav:
> 32 bit
> skal passe til bundkort.

Du kan roligt hoppe på AMD Athlon 64.. den yder fantastisk ved 32bit.

Om det bør være S754 eller S939 må bundkortet afgøre, men S939 er
det nyeste.

Jeg har selv en Athlon 64 X2 3800+, og den kører helt fantastisk

> RAM
> Skal passe til bundkort. må gerne være hurtigt ;) < men mon ikke jeg er
> gladest for ca 1 gb som jeg har nu.

Standard-løsningen er vist value-klodser fra fx. Kingston.. jeg har
selv valgt at ofre penge på et 2gig Crucial Ballistix-kit.

Du bør satse på to ramklodser, evt. et dualchannel-kit, fire klodser er
typisk langsommere end to.

// Hans
--
The Computer Festival of The Year | http://scene-event.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-05 14:06

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg satser på at skifte motherboard ud (og heraf følger cpu og ram også)
>
>Det jeg har nu er en duron 900 mzh processor, 1 gb sd 133 ram,

Det er en gammel fyr, og helt ærligt: Jeg tror ikke det kan betale sig
at opgradere eller genbruge noget fra den - Men den er jo udmærket som
reservemaskine, eller måske som linux-server i dit netværk.

Jeg ville satse på et nyt kabinet med et Socket 939 bundkort med
passende Athlon 64 X2 processor, 1 Gb RAM, en - to SATA diske. og et
billigt PCI-Express grafikkort.

Gigabit netværk og firewire selvfølgelig højt prioriteret. Blåtand og
trådløst netværk er efter min mening mindre væsentligt

On-board grafikkort er selvfølgelig en mulighed - Men kun hvis
bundkortet har PCI-Express slot !!

<mlr>

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-05 14:16

On 2005-11-09, Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:
> Det er en gammel fyr, og helt ærligt: Jeg tror ikke det kan betale sig
> at opgradere eller genbruge noget fra den - Men den er jo udmærket som

jo - det kan det helt sikkert. en stor del af det er blevet løbende
fornyet. nu er jeg bare nået til bundkortet.

> reservemaskine, eller måske som linux-server i dit netværk.

Jeg frygter at bundkortet er ved at stå af ...
en gang i mellem kan den ikke finde harddiskene - efter 5 minutters
slukket finder den dem fint.
lige nu er tastaturet holdt op med at virke alle andre steder end i
biosen.

> [...]
> Gigabit netværk og firewire selvfølgelig højt prioriteret. Blåtand og
> trådløst netværk er efter min mening mindre væsentligt

Det lyder som et millionærprojekt. det er jeg ikke - endnu, men det
kommmer forhåbentligt en dag ;)

/Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-05 14:37

> [...]

>slukket finder den dem fint.
>lige nu er tastaturet holdt op med at virke alle andre steder end i

Ja, det lyder ikke så godt....

Foreslår du checker dine kølerer. Efter min erfaring er det tit det, der
driller på ældre maskiner. Lejerne slides, kølerne kører dårligt og
maskinen løber varm. Nye kølere til CPU og grafikkort kan måske forlænge
maskinens levetid - Og det koster nærmest ingen penge....

Men ellers tror jeg det i det lange forløb bliver billigere med helt ny
maskine.

Hvis du forsøger at opgradere bundkort + cpu vil du formentlig opleve at
din gamle RAM ikke passer til det nye bundkort. Den gamle PSU passer
formentlig heller ikke til et nyt ATX version 2 bundkort, Køber du et
bundkort med AGP-port, skal det udskiftes igen når du om 3 - 6 måneder
vil have et nyt PCI-Express grafikkort, etc.

Inden du ser dig om har du brugt masser af penge på opgraderinger som
alligevel ikke rigtig batter noget..

<mlr>

Fra : Sune Vuorela

Dato : 09-11-05 14:53

On 2005-11-09, Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:
> maskinen løber varm. Nye kølere til CPU og grafikkort kan måske forlænge
> maskinens levetid - Og det koster nærmest ingen penge....

cpu-køler blev skiftet for et år siden. grafikkort passivt kølet.

> Hvis du forsøger at opgradere bundkort + cpu vil du formentlig opleve at
> din gamle RAM ikke passer til det nye bundkort.

Det er jeg indstillet på.

>Den gamle PSU passer
> formentlig heller ikke til et nyt ATX version 2 bundkort,

PSU udskiftet for et halvt-helt år siden.

> Køber du et
> bundkort med AGP-port, skal det udskiftes igen når du om 3 - 6 måneder
> vil have et nyt PCI-Express grafikkort, etc.

Hvad kan pci-express som er godt når man ikke er [gl]amer ?

> Inden du ser dig om har du brugt masser af penge på opgraderinger som
> alligevel ikke rigtig batter noget..

Jeg synes nu at der er langt fra en maskine der ikke virker og til noget
der virker. har lige leget lidt på shg.dk og fået 3300+ cpu - 1 gb ram
og bundkort (socket 754) for 2100
produktnumre:
350430
321059
310676

og jeg har som sagt ikke brug for bleeding edge - men bare noget der
virker ;)

bleeding edge er kun min software der skal være ;)

--
Sune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-11-05 15:54

>Hvad kan pci-express som er godt når man ikke er [gl]amer ?

Ikke andet en PCI-Express er den nye standard - Om få måneder kan du
ikke længere købe AGP kort

>og jeg har som sagt ikke brug for bleeding edge - men bare noget der
>virker ;)

Det har jeg såmæn heller ikke - Jeg køber ikke nødvendigvis den
hurtigste CPU eller bedste RAM.

Men jeg har brændt mig for mange gange på halvgammel teknologi.

Så jeg ku' ikke drømme om at købe et bundkort med AGP port - Hellere et
moderne bundkort suppleret med et helt billigt 400 kroners PCI-Express
grafikkort.

<mlr>

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-11-05 17:14

Sune Vuorela wrote:
> [...]
> til noget der virker. har lige leget lidt på shg.dk og fået
> 3300+ cpu - 1 gb ram og bundkort (socket 754) for 2100

Jeg ville se mig om efter et socket 939 bundkort med onboard
grafikkort, PCI porte og firewire. Fx A8N-VM CSM fra ASUS:
- Skal du bruge 2 skærme eller TV-Out bør du nok vælge et
bundkort uden grafikkort onboard og så købe et billigt et ved
siden af som en anden foreslog.

Af CPU ville jeg vælge en AMD64 3000+:

Af RAM ville jeg vælge et dual kit med 2x512MB, fx disse GeIL:

HUSK at din PSU skal bruge et adapter kabel fra 20 til 24 pins,
fx dette:

En samlet pris på kr 2.500-2.600,-

--
Mvh.