[FreeBSD] Hvor finder jeg en_DK.UTF-8?
Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 19:55

Ja, kort og godt, hvor finder jeg det locale der hedder en_DK.UTF-8
og hvordan installerer jeg det? Det er ikke med i listen, når je
skriver locale -a.

Jeg har ikke lyst til at have et system på dansk, men på den anden
side vil jeg også gerne kunne skrive æ, ø og å i kommandolinjen.

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 20:13

Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> skrev 2005-11-05:
> æ, ø og å

Hov, det gik vist galt med de æ'er, ø'er og å'er, men meningen kom
vel igennem alligevel.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 05-11-05 21:47

On 2005-11-05, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> Hov, det gik vist galt med de æ'er, ø'er og å'er, men meningen kom
> vel igennem alligevel.

Det var fordi du sendte dem i utf8-format.

er du sikker på at det ikke er en_DK.iso-8859-15 eller lignende du er
interesseret i ?

/Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 22:10

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev 2005-11-05:

> Det var fordi du sendte dem i utf8-format.

Ja...

> er du sikker på at det ikke er en_DK.iso-8859-15 eller lignende du er
> interesseret i ?

Næsten, men den er her heller ikke. Jeg har jo en hel masse filer
fra Windows XP og den skriver jo i unicode. Jeg vil gerne kunne
håndtere de filer (med æ, ø og å) derfra, pænt i kommandolinjen.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 22:12

Den Sat, 05 Nov 2005 21:09:53 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
> fra Windows XP og den skriver jo i unicode. Jeg vil gerne kunne
> håndtere de filer (med æ, ø og å) derfra, pænt i kommandolinjen.

Samba? Så kan du sætte det op i smb.conf. Hvis det er en fat32 disk
i en dual-boot maskine, så er der (under Linux) nogle mount-options.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 22:26

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2005-11-05:
> Samba? Så kan du sætte det op i smb.conf. Hvis det er en fat32 disk
> i en dual-boot maskine, så er der (under Linux) nogle mount-options.

Nåh, jeg har fået fat på dem, det er ikke det (det gør jeg i øvrigt
med mount_ntfs /dev/da0s1 /usb - det er en USB HD). De filnavne der
indeholder æ, ø eller å er jo bare ikke rigtigt så praktiske at have
med at gøre, hvis ikke bogstaverne kan vises.

Men jeg ved ikke hvorfor jeg blander Windows i det, for hvis jeg
i Nautilus (GNOME), giver en fil et navn, bliver det vel også
unicode.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 22:33

Den Sat, 05 Nov 2005 21:25:48 GMT skrev Lars Stokholm:

> [...]
>
> Men jeg ved ikke hvorfor jeg blander Windows i det, for hvis jeg
> i Nautilus (GNOME), giver en fil et navn, bliver det vel også

Det skulle da gerne være rettet i nyere versioner af Gnome. Det var
i gamle dage den absolut lavede alt UTF-8.

Forudsat naturligvis at G_FILENAME_ENCODING er sat korrekt, men
det skulle den vel gerne på et iso8859-1 system.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 23:07

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2005-11-05:
> Det skulle da gerne være rettet i nyere versioner af Gnome. Det var
> i gamle dage den absolut lavede alt UTF-8.

Den gør det stadig. 2.10.2.

Men du foreslår altså at jeg konverterer alle de filnavne jeg har
fra Windows til ISO-8859-1? Jeg indrømmer da gerne at jeg nok ikke
kræver mere end hvad den kan give mig, så der var måske en idé.

Men hvad sker der så, når filnavnene skal læses af en Windows-
maskine? Er den bare ligeglad?

> Forudsat naturligvis at G_FILENAME_ENCODING er sat korrekt, men
> det skulle den vel gerne på et iso8859-1 system.

Den er vist slet ikke sat her.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 23:15

Den Sat, 05 Nov 2005 22:07:24 GMT skrev Lars Stokholm:

> Den gør det stadig. 2.10.2.

Også hvis du fortæller den hvilken encoding den skal bruge?

> Men du foreslår altså at jeg konverterer alle de filnavne jeg har
> fra Windows til ISO-8859-1? Jeg indrømmer da gerne at jeg nok ikke
> kræver mere end hvad den kan give mig, så der var måske en idé.

Hvis resten af systemet kører 8859-1, giver det nok færrest
problemer. Men hvis du bruger Gnome og den også kører utf-8,
er det nok det nemmeste. Så kan man bare undre sig over hvorfor
systemet er sat op på en måde, og Gnome på en anden.

> Men hvad sker der så, når filnavnene skal læses af en Windows-
> maskine? Er den bare ligeglad?

Det er der mount-options er smarte, fordi de konverterer
filnavnene runtime, og ikke på disken. Så Linux-programmer ser
samme encoding som resten af systemet bruger, selvom der
gemmes i Windows' foretrukne encoding (som SVJV er 16-bit unicode
og ikke UTF-8, så de bliver allerede konverteret).

> Den er vist slet ikke sat her.

Det burde den.

Mvh
Kent

Fra : Lars Stokholm

Dato : 05-11-05 23:34

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev 2005-11-05:
> Også hvis du fortæller den hvilken encoding den skal bruge?

Kan du lige på stående fod huske hvor man gør det?

> [...]
> gemmes i Windows' foretrukne encoding (som SVJV er 16-bit unicode
> og ikke UTF-8, så de bliver allerede konverteret).

Så jeg kan også bruge mount-options til at se Unicode 16-bit-filerne
med ISO-8859-1-briller?

> Det burde den.

$ echo $G_FILENAME_ENCODING

Det er da sådan du mener, ikke?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 23:36

Den Sat, 05 Nov 2005 22:33:37 GMT skrev Lars Stokholm:

> Kan du lige på stående fod huske hvor man gør det?

export G_FILENAME_ENCODING=iso8859-1 i .xsession eller tilsvarende.

> Så jeg kan også bruge mount-options til at se Unicode 16-bit-filerne
> med ISO-8859-1-briller?

Man kan på Linux. Check manualen.

> $ echo $G_FILENAME_ENCODING
>
> Det er da sådan du mener, ikke?

Jo. Hvis den ikke er sat, er utf-8 default.

Mvh
Kent

Fra : none

Dato : 06-11-05 10:13

Kent Friis wrote:

> Samba? Så kan du sætte det op i smb.conf. Hvis det er en fat32 disk
> i en dual-boot maskine, så er der (under Linux) nogle mount-options.
>
> Mvh
> Kent

mount -t vfat -o iocharset=utf-8,uid=brugernavn,gid=users,umask=0550
/dev/hdx? /mnt/hdx?

Men det er sikkert ntfs såååå..
mount -t ntfs -o iocharset=utf-8,uid=brugernavn,gid=users,umask=0550
/dev/hdx? /mnt/hdx?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-11-05 17:37

none <""> skrev 2005-11-06:
> mount -t ntfs -o iocharset=utf-8,uid=brugernavn,gid=users,umask=0550
> /dev/hdx? /mnt/hdx?

mount_ntfs: -o iocharset=: option not supported

Jeg troede egentlig, da jeg skrev det første indlæg, at Nautilus kunne
"forstå" bogstaverne, men den viser "g?r (invalid encoding)".

Så lige nu kan jeg vist på ingen måde se de rigtige bogstaver, altså
hverken fra GNOME eller fra kommandolinjen (inden jeg starter X).
Og den eneste måde jeg kan skrive æ, ø og å i kommandolinen (eller
GNOMEs Terminal) på, er ved med export LANG=da_DK.[...].

Fra : none

Dato : 06-11-05 21:00

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> Og den eneste måde jeg kan skrive æ, ø og å i kommandolinen (eller
> GNOMEs Terminal) på, er ved med export LANG=da_DK.[...].

Okay... Ser ud til at den er ændret for ntfs. istedet for

Hedder det bare

Fra : Lars Stokholm

Dato : 06-11-05 16:32

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> skrev 2005-11-05:
> er du sikker på at det ikke er en_DK.iso-8859-15 eller lignende du er
> interesseret i ?

Men hvor finder jeg så den? :)