Skrive en tekst i HTML
Fra : Silas Boye Nissen

Dato : 06-11-05 14:16

Jeg undrer mig over, hvorfor mange i HTML bygger en lang tekst op
på følgende måde:

Osv.

Det er da meget lettere at skrive og overskue, hvis man gør det
på følgende måde:

Osv.

Det må da give det samme resultat i browserne.
Nogen der kan fortælle mig hvorfor?

Silas Boye Nissen
www.cmforum.dk
www.sporvognsrejser.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-11-05 14:36

Silas Boye Nissen skrev:

>Jeg undrer mig over, hvorfor mange i HTML bygger en lang tekst op
>på følgende måde:

>Osv.

Fordi, der bliver brugt en wysiwgeditir (Frontpage eller
Dreamweaver f.eks.) og brugeren bruger så enter til at lave
mellemrum.

>Det er da meget lettere at skrive og overskue, hvis man gør det
>på følgende måde:

>Osv.

Heller ikke den bedste måde at lave det på, idag bruger man css
til at styre det med, det kan så være med padding eller
line-height f.eks.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Sverri M Olsen

Dato : 06-11-05 15:22

> Osv.

Dette er den rigtige måde at gøre det på, om man gerne vil have
flere paragrafer.

> Det er da meget lettere at skrive og overskue, hvis man gør det
> på følgende måde:

> Osv.
>
> Det må da give det samme resultat i browserne.

Tjo, om du sidder fast i 90'erne, så ja, det gav næsten samme
resultat i all browsere - og gør sikkert enu.

> Nogen der kan fortælle mig hvorfor?

En paragraf laver automatiskt 2 "<br><br>", så du ikke behøver at
lave dem selv.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-11-05 22:45

Sverri M Olsen wrote:

> Dette er den rigtige måde at gøre det på, om man gerne vil have
> flere paragrafer.

uden noget skal ikke give et ekstra mellemrum, hvis det er
det der tilsigtes.

For at gøre det kort, den rigtige måde at gøre det på er ved
*ikke* at fedte med kildekoden, men at give sine paragraffer
en passende margin, f.eks.

p {margin: 0 auto 1em auto;}

der laver 1/1 linies afstand mellem afsnittene,

p {margin: 0 auto 2em auto;}

laver 2/1 liniers afstand mellem afsnittene.

Liniehøjden inde i afsnittene styres af line-height.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-11-05 23:08

Jørgen Farum Jensen wrote:

> uden noget skal ikke give et ekstra mellemrum, hvis det er
> det der tilsigtes.

Nu var den oprindeligt viste kode også sådan:

Med en sådan konstruktion indskudt mellem to p'er med tekst i, vil man i alt
få tre linjers tom plads mellem tekststykkerne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/