Redhat begynder
Fra : Emil Bahri

Dato : 10-06-01 12:33

Hej! jeg er begynder på linux. Jeg installerede Redhat6.0 på min maskine. Og
Det hele gik godt. Men når jeg opstarter, spørger den mig om login og
password. Jeg blev engang spurgt i installations processen om password til
ROOT. Der gav jeg en password. JEg bruger samme password for at logge ind,
men jeg får ikke lov. Jeg har nu installeret RedHat 2 gange i håb om at
måske har der været noget, som jeg har overset, men nej. Hvad skal jeg gøre?
Det er lidt tragisk morsomt, at jeg selv ikke får lov at komme ind i
systemet.
MVH
Emil

http://www.flash.simurg.dk

Fra : Steen Suder

Dato : 10-06-01 12:57

Emil Bahri wrote:

> [...]
> måske har der været noget, som jeg har overset, men nej. Hvad skal jeg gøre?
> Det er lidt tragisk morsomt, at jeg selv ikke får lov at komme ind i

Ved login: skriver du root (ikke ROOT, Root, r00t, t00r eller noget
andet) og trykker enter.
Ved Password: skriver du det password du skrev under installationen som
root password.

Husk at systemet er casesensitivt, hvilket betyder at der er forskel på
store og små bogstaver.
Hvis du bruger tal i dit password bør du være opmærksom på at der kan
være forskel på keypad og de "alm." tal.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 10-06-01 13:10

Hej - jeg er også nybegynder med linux og har været det i fem år.

Hver gang jeg prøver at sætte en Linux boks op, støder jeg ind i de mest
mystiske, forskellige fejl.

Husk på, at linux er case sensitive.

--

Lars Bonnesen
(Please notice that my e-mail address is intended not to work)

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-06-01 20:12

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> wrote:

>Hej - jeg er også nybegynder med linux og har været det i fem år.

Din citatteknik antyder også, at du er nybegynder på usenet. Skal du
ikke snart have den rettet, eller har du ambitioner om at ende i så
mange killfiltre som muligt, så du effektivt afskærer dig fra at få
hjælp her i gruppen?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 13-06-01 12:58

Allan Olesen wrote:

> [...]
> ikke snart have den rettet, eller har du ambitioner om at ende i så
> mange killfiltre som muligt, så du effektivt afskærer dig fra at få

Hvor er du grov Kig lidt på hans header:

Det forklarer jo en hel del

-Claus

Fra : Martin Skøtt

Dato : 10-06-01 13:32

"Emil Bahri" <hanapo@get2net.dk> writes:

> [...]
> måske har der været noget, som jeg har overset, men nej. Hvad skal jeg gøre?
> Det er lidt tragisk morsomt, at jeg selv ikke får lov at komme ind i

Når du bliver spurgt om login taster du root trykker enter og
efterfølgende det password som du indtastede under
installationen. Bemærk at Linux er case sensitiv så du skal huske at
root er med småt og skrive dit password på nøjagtigt samme måde som da
du installerede.
Når du så er kommet ind vil det nok være en god ide at opgradere til
en nyere udgave af Red Hat. 6.0 er temmeligt gammel og frygteligt
behæftet med fejl[1].

[1]
Som de fleste .0 releases har det med at være

Martin Skøtt
mskott@image.dk

Believe nothing no matter where you read it or who has said it, not even if I
have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.
--Buddha

Fra : Michael Knudsen

Dato : 10-06-01 22:13

"Martin Skøtt" wrote:

> [...]
> installationen. Bemærk at Linux er case sensitiv så du skal huske at
> root er med småt og skrive dit password på nøjagtigt samme måde som da

Specielt ville det også være en god ide, hvis du straks efter login
oprettede en ny bruger til dig selv. Det kan være meget farligt at køre
som root til daglig. Der har du ret til at gøre, lige hvad du har lyst
til, og det kan have katastrofale konsekvenser. Specielt når du er
nybegynder (jeg taler af erfaring (-: )

-> Michael Knudsen

Fra : Claus L. Rasmussen

Dato : 13-06-01 13:00

Martin Skøtt wrote:

> Når du så er kommet ind vil det nok være en god ide at opgradere til
> en nyere udgave af Red Hat. 6.0 er temmeligt gammel og frygteligt
> behæftet med fejl[1].

En anden åndssvag ting ved RH 6.0 er, at hvis du i installationsprogrammet
bruger æøå som en del af dit password får du i stedet, hvad æøå svarer til
på et amerikansk tastatur !

Dvs. lad være med at bruge æøå i passwords i installtionsprogrammet.

-Claus

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-06-01 22:02

In article <3b27561c$0$195$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, Claus L.
Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote:

> Dvs. lad være med at bruge æøå i passwords i installtionsprogrammet.

Gennerelt er det faktisk ikke smart at bruge æøå ÆØÅ i hverken password ,
brugernavne eller filnavne.
F.eks man sidder i australien og vil lige rode med sin server der hjemme :)
Hvodan logger "Ægir" ind med password "Rødgrød" når disse bogstaver ikke
findes.

/Peter Andersen