Andet multimedie
bentjuul 3670
[InDesign] Trække en kopi
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-05 20:46

Hej,

En af de funktioner, jeg bruger mest i InDesign er at trække en
kopi af et element ved at markere elementet, trykke Ctrl + Alt
(eller Æble + Alt) ned og så blot trække en ny kopi ud.

Det irriterer mig bare grænseløst, at man tilsyneladende ikke
kan gøre det, hvis der er et andet element under det element,
man ønsker at kopiere på den måde.

Hvis man f.eks. har et billede med en tekstramme ovenpå, så kan
man markere tekstboksen, trykke Ctrl + Alt ned, føre markøren
indenfor tekstrammen og trække, men det er altid billedet under-
neden, man trækker. Jeg fatter ikke, at den gør det, når man nu
har valgt tekstrammen. Den burde da fatte, at det er tekstrammen,
man vil kopiere og ikke det umarkerede bagved. Har jeg overset
noget, eller er det bare sådan?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-05 20:49

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> man markere tekstboksen, trykke Ctrl + Alt ned, føre markøren
> indenfor tekstrammen og trække, men det er altid billedet under-

Ja, det er jo typisk. Nu har man kæmpet med det i timevis, og når
man så endelig tager sig sammen til at spørge, finder man selv ud
af det. Man skal bare trykke Shift-tasten ned også. D'OH!

--
Hilsen
Madsen

Fra : RoJo

Dato : 08-11-05 22:18

On 08/11/05 20:49, in article dkr300.3tc.1@tgm.dyndns.dk, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, det er jo typisk. Nu har man kæmpet med det i timevis, og når
> man så endelig tager sig sammen til at spørge, finder man selv ud
> af det. Man skal bare trykke Shift-tasten ned også. D'OH!

Hvis du sidder på Mac, så er det bare ALT-tasten... når du holder shift nede
samtidig, så kan du trække den hvor den holder sig I en lige linje

Mvh RoJo

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-05 22:56

RoJo skrev:

> Hvis du sidder på Mac, så er det bare ALT-tasten... når du
> holder shift nede samtidig, så kan du trække den hvor den holder
> sig I en lige linje

Ja, du har vist ret. Jeg kunne ikke lige huske tastekombinationen
på Mac'en og var for doven til at tænde den. Under Windows er det
Ctrl + Alt for at trække kopien, men uden Shift, tager den elementet
underneden, hvilket er p.... irriterende!

--
Hilsen
Madsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 09-11-05 10:00

> [...]
> Ctrl + Alt for at trække kopien, men uden Shift, tager den elementet
> underneden, hvilket er p.... irriterende!

Jeg mener at det kun er når i forvejen har markeret elementet, at den tager
elementet nedenunder. Du kan ctrl-klikke for at vælge elementer der ligger
under hinanden, og så tror InDesign nok at det er det du vil, når du klikker
sammen med ctrl (at du så også har valgt at holde alt tasten nede er
åbenbart ikke noget den registrerer i den sammenhæng).

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 08-11-05 23:06

Thomas G. Madsen skrev:

> Under Windows er det Ctrl + Alt for at trække kopien, men uden
> Shift, tager den elementet underneden, hvilket er p....
> irriterende!

Det er noget ævl, jeg skriver! På Windows er det også Alt-tasten
og nu ved jeg, hvorfor det altid går galt for mig. Jeg har nemlig
en mani med ikke at skifte til den sorte pil, hvis jeg vil flytte
på et element, og har f.eks. tekstværktøjet valgt.

I stedet trykker jeg Ctrl/Æble ned for at skifte til den sorte
pil, og skal så have Alt-tasten med, for at kunne trække en kopi.
Ulempen ved det er bare, at man så får en kopi af objektet bagved.
For at forhindre det, kan man så enten tage Shift-tasten med, eller
også må man skifte til den sorte pil (med V-tasten), inden man
trykker Alt-ned og trækker kopien.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-05 22:10

..°o.O Thomas O.o°. skrev:

> [...]
> når du klikker sammen med ctrl (at du så også har valgt at holde
> alt tasten nede er åbenbart ikke noget den registrerer i den

Ctrl-tasten har jeg nede, for at skifte til den sorte pil, som
skrevet i: <news:dkrb13.1o8.1@tgm.dyndns.dk>. Det er formentlig
derfor, det går galt, men det kan Shift-tasten så rette op på.

--
Hilsen
Madsen