CPUtemperatur
Fra : Lauridsen

Dato : 08-11-05 18:20

Hej
Har en maskine med Intel Bonanza bundkort og en P4 2,6.
Har netop monteret ny køler på CPU'en og er kommet i tvivl om temperaturen
er acceptabel.
Køleren er en Silverstone Notrogon:

Når pc'en kører ved en CPUload på ca. 65-70% er temperaturen, ifølge Intel
Active monitor, ca. 68 grader.
Computeren kører ca. 18 timer i døgnet.

Jeg har fået en meget støjsvag computer, men er temperaturen acceptabel? Og
tager CPU'en skade af temperaturen over længere tid?

Mvh.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 19:00

Lauridsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har fået en meget støjsvag computer, men er temperaturen acceptabel? Og
> tager CPU'en skade af temperaturen over længere tid?

er den installeret i en Silverstone kabinet så du får den luft kanal
effekt der er tiltænkt? hvis ja, så synes jeg 68celcius ved 70% load
lyder meget højt. hvad får du ved 100% ?(brug CPUBurn til at teste)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Lauridsen

Dato : 08-11-05 19:11

> er den installeret i en Silverstone kabinet så du får den luft kanal
> effekt der er tiltænkt?
Nej, men køleren sidder klods op af 2 60mm blæsere..

> hvis ja, så synes jeg 68celcius ved 70% load lyder meget højt. hvad får du
> ved 100% ?(brug CPUBurn til at teste)
Hvis jeg spiller NFS2 får jeg den over 75 grader..

Mvh.
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 21:18

Lauridsen wrote:
> Nej, men køleren sidder klods op af 2 60mm blæsere..

> Hvis jeg spiller NFS2 får jeg den over 75 grader..

det er godt nok meget!!! tjek lige op på at dit kølepasta er fordelt
ligeligt og ikke for tykt. og overvej evt. en enkelt 120mm blæser
istedet. den vil formentligt flytte mere luft under mindre støj.

Til sammenligning bliver min 4800+ ikke mere end 50celcius når jeg
presser begge kerner 100%

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-11-05 12:33

Claus Albæk (Kbh.) wrote:
> Til sammenligning bliver min 4800+ ikke mere end 50celcius når jeg
> presser begge kerner 100%

Nu er der også himmelvid forskel på temperaturen AMD vs. Intel P4.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 08:18

Hans Joergensen wrote:

> Nu er der også himmelvid forskel på temperaturen AMD vs. Intel P4.
>
> // Hans

110Watt på den A64 jeg har. så det er der faktisk ikke.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Steen Suder

Dato : 08-11-05 21:22

Lauridsen wrote:

> Nej, men køleren sidder klods op af 2 60mm blæsere..

> Hvis jeg spiller NFS2 får jeg den over 75 grader..

75 grd. brænder man sig på øjeblikkeligt, med mindre man er hærdet.
Hvor varm er CPUen når du rører ved den?
Er bunden af køleren markant koldere (ved dårlig termisk kobling imellem
CPU og køler)?

Læs: sensorerne er af og til helt ude i hampen hvad angår præcision.

--
Steen Suder

Fra : Thomas Hansen

Dato : 09-11-05 12:51

On Tue, 08 Nov 2005 18:19:32 +0100, Lauridsen <dsl30271@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> Og
> tager CPU'en skade af temperaturen over længere tid?

Hej lars

hvis maskinen er stabil så skal du bare glemme hvilken temperatur du
aflæser. Disse pobes som sidder og registrere temperaturen kan man slet
ikke regne med. De kan være meget ved siden af. Og hvis maskinen ikke er
ustabil er temparaturen ikke væsentlig.
Du vil nedsætte levetiden på din cpu ved en høj temperatur. Det betyder i
midlertid ingen ting for din cpu er forældet og derfor ubrugelig længe
inden den "brænder sammen".

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Lauridsen

Dato : 09-11-05 22:58

> [...]
> aflæser. Disse pobes som sidder og registrere temperaturen kan man slet
> ikke regne med. De kan være meget ved siden af. Og hvis maskinen ikke er
Så vil jeg tage den med ro..

Mvh.
Lars