L2 512 vs 1024 kb
Fra : Morten

Dato : 08-11-05 17:50

er der noget at vinde ved at vælge en cpu med 1024 kb L2 ram frem for en med
512 kb L2 ram

overvejer at købe nyt bundkort og cpu men er lidt i tvivl om de sidste ca.
300 kr er det værd.

Fra : Morten

Dato : 08-11-05 17:51

det er forresten en AMD 64 cpu jeg kigger efter.

Fra : Brian Lund

Dato : 08-11-05 17:57

> [...]
> 512 kb L2 ram
>
> overvejer at købe nyt bundkort og cpu men er lidt i tvivl om de sidste ca.

Det kommer helt an på hvilke CPU'er det er!

Brian

Fra : Morten

Dato : 08-11-05 17:59

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> med

> Det kommer helt an på hvilke CPU'er det er!
>

> Brian

kiggede på AMD64 3500+ (512kb) og 3700+ (1024kb)

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 08-11-05 20:10

Morten wrote:
> kiggede på AMD64 3500+ (512kb) og 3700+ (1024kb)

Der er også nogle socket 939 Opteron Cpu'er på vej, som har mere cache
end X2 CPU'erne. Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvad forskel der
er på fx:

Athlon 64 X2 3800+
og
Opteron 170

De er begge socket 939 og 2GHz, men Opteron har 2MB L2 cache mod X2'ens 1MB.

Ifølge denne (lange) tråd:
<http://www.atomicmpc.com.au/forums.asp?s=2&c=8&t=15028&p=0>
så er de to CPU'er stort set identiske. Spørgsmålet er så i hvilke
situationer den ekstra L2 cache kan bruges, og hvor meget det så giver
ift. performance?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-05 21:24

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> så er de to CPU'er stort set identiske. Spørgsmålet er så i hvilke
> situationer den ekstra L2 cache kan bruges, og hvor meget det så giver

Hvis du skal køre noget OLTP el. lign er en stor cache god at have. jeg
tror ikke du skal regne med at spil osv. vinder meget på at have en
kæmpe cache (derimod kan du være uheldig at en CPU med stor cache er
sværere at OC'e)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...