Den lille vind...
Fra : Aldo

Dato : 08-11-05 11:28

Et spørgsmål i kategorien "ikke for sarte næser":

Hvis man oplever at have øget "luft i maven" og dermed "slipper
en vind" væsentligt oftere end tidligere: det kan naturligvis i sig
selv være ubehageligt, men er det ud fra et helbredssynspunkt noget
man skal opfatte som et signal på, at noget er galt og bør
undersøges nærmere - eller er det i den sammenhæng ligegyldigt?

Nogen bud på hvad der kan være årsagen, og hvad man kan gøre ved
det?

Har det i ovennævnte sammenhæng noget at sige, om den undslupne vind
er lugtefri eller det modsatte.

Det skal siges, at der ikke har været tale om en ændring i kosten,
så den bør ikke kunne være årsag.

Jeg må understrege, at dette er helt seriøst ment.

Fra : Lyrik

Dato : 08-11-05 12:38

"Aldo" <mester2000@yahoo.com> skrev i en meddelelse
[...]

++++++++++++++++++++++
Hænger meget ofte sammen med kaffedrikning.
Sæt kaffemængden ned.

Hilsen
Jens

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-11-05 12:49

Aldo skrev:

> Nogen bud på hvad der kan være årsagen

Luft i tarmene kan skyldes at bakterier i tarmfloraen omdanner ufordøjede
kulhydrater til gasser. Det er fx helt almindeligt at folk holder fuld-
stændigt op med at prutte når de går på en lavkulhydratsdiæt som Atkins'.
Jeg kommer til at prutte en del hvis jeg spiser abrikoser eller bønner,
eller hvis jeg spiser mange ris. Jeg får osse meget luft i maven hvis
jeg spiser kager, desserter el.lign. der er tilberedt med kunstige
sødemidler ala Atwel der indeholder polydextrose og inulin som bulkmidler.

Sukkeralkoholer (fx maltitol, som findes i meget sukkerfrit slik) kan osse
give meget luft i maven.

Umiddelbart vil jeg sige at det er en individuel sag bestemt af bl.a. kost-
sammensætningen og tarmfloraen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-11-05 20:45

In article <1131445675.206586.37890@g44g2000cwa.googlegroups.com>, Aldo wrote:
> [...]
> undersøges nærmere - eller er det i den sammenhæng ligegyldigt?
>
> Nogen bud på hvad der kan være årsagen, og hvad man kan gøre ved

Typisk skyldes det lange kulhydrater, som er svært forbrændelige,
herunder cellulose, skaller på korn (fuldkornsrugbrød), løg etc.
Det er altså typisk kostbestemt.

Da jeg løbetrænede meget havde jeg mere af det, da kroppen så pinede
mere energi ud af de komplekse kulhydrater.

> Har det i ovennævnte sammenhæng noget at sige, om den undslupne vind
> er lugtefri eller det modsatte.

Næh.

> Det skal siges, at der ikke har været tale om en ændring i kosten,
> så den bør ikke kunne være årsag.
>
> Jeg må understrege, at dette er helt seriøst ment.

Hos mig betyder ændring i aktivitetsniveau noget.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 14-11-05 05:12

Aldo wrote:
> [...]
> undersøges nærmere - eller er det i den sammenhæng ligegyldigt?
>
> Nogen bud på hvad der kan være årsagen, og hvad man kan gøre ved

Hva så, din lille prutmikkel! hehe
Nå, men jeg har ikke noget bud på om det er farligt. Men da jeg var mindre
kunne man få et pebermynte-duftende middel på apoteket, som tog "gassen af
ballonen" fuldstændigt. Spørg lægen om hvad du kan få.

hilsen ole

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-11-05 07:09

On Mon, 14 Nov 2005 05:11:55 +0100, "Ole Sørensen"
<sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote:

>Nå, men jeg har ikke noget bud på om det er farligt. Men da jeg var mindre
>kunne man få et pebermynte-duftende middel på apoteket, som tog "gassen af
>ballonen" fuldstændigt. Spørg lægen om hvad du kan få.

Perbermynteolie i kapsler (mener det er fra Matas' stribede) er et af
de få midler der siges at have en virkning. Jeg ved ikke - jeg bruger
dem i perioder hvor det er særligt slemt.

Men jeg er ret sikker på at det skal være i kapsel med olie form, da
andre midler (incl. perbermyntethe) ikke har nok af det virksomme stof
tilbage når det når derned hvor der er brug for det.

Jeg har også fået en recept, men har ikke brugt den (endnu), så jeg
ved ikke lige hvad det er for et middel.

Det bedste middel til at undgå for meget luft i maven for mig, er at
nedsætte indtaget af letomsættelige kulhydrateter (sukker, hvidt brød,
pasta osv). Det opdagede jeg da jeg gik på en Atkins inspireret
lowcarb kur.

/Nicolai
Mvh
Nicolai