Hvilken sejljolle?
Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 08-11-05 08:58

Hej.

Nu skal båden snart igen på land. Som sædvanlig giver udsigten til ½ år uden
sejlads spekulationer om, hvorvidt jeg skulle tage mig sammen til at få den
solgt, da jeg strengt taget ikke har penge til havneplads, forsikring osv.

Men hva' så i stedet? Måske en sejljolle til at smide på taget af bilen (jeg
har desværre ikke anhængertræk). Hvilken énmands jolle kan det? Jeg skulle
også gerne kunne få den derop ene mand, så en vægt på 75 kg (som f.eks en
flipper vejer) er nok for meget. Jeg er totalt nybegynder i sejljoller, men
jeg har sejlet kølbåd i mange år.

Jeg vil gætte på, at jeg kan få ca. 8000,- for min nuværende båd, og det
skulle gerne kunne dække indkøbet af jollen.

Gode råd modtages med glæde.

Mvh
Andreas.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-11-05 09:24

> Men hva' så i stedet? Måske en sejljolle til at smide på taget af bilen
(jeg
> har desværre ikke anhængertræk). Hvilken énmands jolle kan det?

Problemet er ikke vægten, Feks en Laser eller Europa Jolle kan godt løftes
af en mand.
Men Den kan ikke håndteres sikkert af ene mand, sådan nogle jo joller er
forholdvis lange.
Men hvis du er ligeglad med buler, ridser og knækkede antenner på bilen så
kan det godt lade sig gøre.

Så mit svar hvis du vil have en jolle og jolle trailer på taget er, INGEN

> [...]
>
> Jeg vil gætte på, at jeg kan få ca. 8000,- for min nuværende båd, og det
> skulle gerne kunne dække indkøbet af jollen.

For 8kilo kan du godt få en fornuftig jolle til strandsejlads
Laser jollen er desværre steget voldsomt efter den er blevet en OL-jolle

Jeg sejler selv Hobiecat 18, den koster ca. 2800,- inkl kasko og jolle plads
(600,-)
Hvis den kun skal være ansvar-forsikret (skal man jo have) så dækker ens
indbo-forsikring typisk joller optil en hvis længde og værdi,
mine tidligere Laser joller var omfattet af indbo-forsikringen.

Mvh
Leon

Fra : Jens Mogensen

Dato : 08-11-05 18:12

.... Og hvis jollen kun koster 2800.- er der jo godt med penge tilovers til
et anhængertræk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-11-05 21:22

Andreas Lundsfryd Jensen wrote:

> Jeg vil gætte på, at jeg kan få ca. 8000,- for min nuværende båd, og det
> skulle gerne kunne dække indkøbet af jollen.

Hvad er det for en båd?

Jeg spørger fordi det lyder som om det er en lille en, der måske kunne
bliver til trailerbåd. Det afhænger selvfølgelig også af hvilke
muligheder du har i din klub.

- Lars

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 09-11-05 15:09

> Hvad er det for en båd?
>
> Jeg spørger fordi det lyder som om det er en lille en, der måske kunne
> bliver til trailerbåd. Det afhænger selvfølgelig også af hvilke
> muligheder du har i din klub.

Det er en 21 fods kragejolle. Og den kan ikke blive tralierbåd. Selvom den
kunne, mangler jeg jo stadig noget at trække den med

Mvh
Andreas

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-11-05 00:01

> Det er en 21 fods kragejolle. Og den kan ikke blive tralierbåd. Selvom den
> kunne, mangler jeg jo stadig noget at trække den med

Jeg antager at det er en træbåd. Den vil det ikke være særligt
hensigtsmæssigt at have stående på land da den tørrer ud. Er der nogen
der er bygget af andet end træ?

Hvis båden er af glasfiber ser det jo helt anderledes ud:
Nu ved jeg jo ikke hvilke faciliteter i har på jeres havn. Men hvis i
har en kran der kan løfte den, kunne det måske være en mulighed at
montere centerløft i den og løfte den på land hver gang i har sejlet.
Hvis der er centerløft er det ikke nødvendigt at afmontere masten.
En båd der står på en rimelig trailer er ikke så besværlig at skubbe
rundt med på nogenlunde vandrette flader.
En af mine <pral>venner</pral> har en drabant 22 der står på en gammel
ombygget hestetrailer. Den kan snilt skubbes rundt med. Den vejer i
omegnen af 1,3 - 1,4 ton afhængig af hvornår der sidst er fyldt proviant
i den
Når løftegrejet er i orden, tager det 10 min. at søsætte den.

- Lars

Fra : fjern

Dato : 08-11-05 22:39

> [...]
>
> Jeg vil gætte på, at jeg kan få ca. 8000,- for min nuværende båd, og det
> skulle gerne kunne dække indkøbet af jollen.

En mirror tror er lige hvad du har behov for, den opfylder alle dine
krav som jeg læser dem. Jeg har selv haft sådan en.
se her:

> http://www.ukmirrorsailing.com/

Eller led efter mirror dinghy på nettet.

mvh
Søren

Fra : Jens

Dato : 09-11-05 11:18

> En mirror tror er lige hvad du har behov for, den opfylder alle dine krav
> som jeg læser dem. Jeg har selv haft sådan en.
> se her:

> Eller led efter mirror dinghy på nettet.

Tror faktisk jeg ved, hvor der står en Mirror billigt til salg!
(Vestjylland)

Så vidt vides med en mindre skade i agterhjørne (påkørsel på land), men har
det interesse kan jeg evt. forsøge at formidle kontakt...

Jens

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 09-11-05 15:16

> En mirror tror er lige hvad du har behov for, den opfylder alle dine
> krav som jeg læser dem. Jeg har selv haft sådan en.
> se her:

> Eller led efter mirror dinghy på nettet.

Ser spændende ud. Jeg vil prøve at tænke lidt videre over mulighederne.

Tak for alle svar.

Mvh
Andreas.