In, Off og Off-topic fra en Newbee.?
Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 07-11-05 23:18

Hejsa,
Jeg har ALDRIG skrevet nogen som helst kode i PHP - men skal måske snart
til det - og derfor mine spørgsmål til denne gruppe...

Jeg frygter syntaksen med alle de dersens tuborg-paraenteser - hvorfor er
de der og dér, og kan jeg komme videre med det/dem?

Jeg overvejer at starte på en eksisterende Access-97 database, kan jeg
overhovedet det, - eller får jeg rykket hovedet af?

P.S. jeg er 49 år - og en gammel "satan" i denne forbindelse! Men altså
"barnerøv", hvis du hjælper med et kvalificeret svar, som kan bruges på
webben.
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-05 01:02

Torben Borre Larsen skrev:

> Jeg har ALDRIG skrevet nogen som helst kode i PHP - men skal
> måske snart til det - og derfor mine spørgsmål til denne
> gruppe...

> Jeg frygter syntaksen med alle de dersens tuborg-paraenteser -

Rare bolig.

> hvorfor er de der og dér, og kan jeg komme videre med det/dem?

Sagtens.

I alle programmeringssprog er der nogle løkker (gentagne linjer)
og nogle betingelser (gør det kun hvis ...). Man er nødt til at
afgrænse hvor meget der skal omfattes af løkken eller betingelsen
så man ikke hver gang får gentaget hele sit program i en uendelig
rækkefølge. Sprog i C-familien (C, C++, Java og PHP) bruger
krøllede parenteser til at afgrænse dem.

Her er en løkke der kører 1 mio. gange:

for ($counter=0; $counter<1000000; ++$counter) {
   linje1;
   linje2;
   linje3;
}

Både linje1; linje2 og linje3 gentages hver gang.

Hvis jeg nu skriver det samme *uden* krølleparenteserne, så er
det kun linje1 der gentages:

for ($counter=0; $counter<1000000; ++$counter)
   linje1;
   linje2;
   linje3;

Efter for-opskriften er det nemlig næste 'helhed' der gentages,
og hvis der ingen parenteser er, er det så kun næste sætning (hen
til semikolon som er sluttegn).

På samme måde bruger man det ved if:

if ($klokken=="00:56") {
   linje1;
   linje2;
   linje3;
}

Hvis betingelsen er opfyldt, vil alle tre sætninger blive udført.
Uden krøllebøllerne vil kun linje1 blive udført.

> Jeg overvejer at starte på en eksisterende Access-97 database,
> kan jeg overhovedet det, - eller får jeg rykket hovedet af?

Starte? Mener du at du vil bruge PHP til at trække data ud af en
database? Det kan du sikkert godt (har ikke prøvet. Jeg bruger
MySQL), men jeg vil nu råde dig til at få styr på det
grundlæggende før du overhovedet spekulerer på databaser.

> P.S. jeg er 49 år - og en gammel "satan" i denne forbindelse!

Jeg er 57.

--
Bertel

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 08-11-05 15:36

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> den 8. november 2005 kl.
01:02 +0100 skrev:
>Rare bolig.
>Sagtens.
>I alle programmeringssprog er der nogle løkker

Takker Bertel,
Jeg blev en smule klogere på syntaxen - og regner med at vove mig ud i
det...
--
Venlig hilsen
Torben Borre Larsen