Dobermann
Fra : Battlefield´s

Dato : 07-11-05 19:22

Hejsa
Jeg har netop været på udstilling i Herning, som tilskuer.
Der lagde jeg mærke til to Dobermanns i ringen, som begge havde såvel
kuperede ører som hale. D.v.s. at halen vist var stumphale (som medfødt)
stod der i kataloget!!
Men hvordan kan to danskere have hunde med kuperede ører?
Jeg troede faktisk ikke at det var lovligt mere.
Kan nogen forklare hvad der er lovligt og hvad der ikke er indenfor DKK?
Hilsen Vibeke

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 19:48

Battlefield´s skriblede bla:
> [...]
> Jeg troede faktisk ikke at det var lovligt mere.
> Kan nogen forklare hvad der er lovligt og hvad der ikke er indenfor

Jeg bor 40 km fra grænsen til Tyskland så det er vel ingen sag at hente en
kuperet hund med Tyske papirer.
Det er jo kun i DK det er forbudt at kupere

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-11-05 19:53

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg bor 40 km fra grænsen til Tyskland så det er vel ingen sag at hente en
> kuperet hund med Tyske papirer.
> Det er jo kun i DK det er forbudt at kupere

Hej
Ja, men jeg troede egentligt, at det var forbudt at udstille sådanne hunde i
DK
uanset hvor man havde dem fra?
Hilsen Vibeke

Fra : Mus

Dato : 07-11-05 20:21

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hej
> Ja, men jeg troede egentligt, at det var forbudt at udstille sådanne hunde

Hvor gamle var de hunde. Hvis de var seniorer så er det vel ok.

LN

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:10

Mus skriblede bla:

> Hvor gamle var de hunde. Hvis de var seniorer så er det vel ok.

Kan du fremvise en lovtekst der gør det ulovligt i DK at fremvise kuperede
hunde
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-11-05 20:23

> Mus skriblede bla:

> Kan du fremvise en lovtekst der gør det ulovligt i DK at fremvise kuperede
> [...]

Hej John

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/regler05.pdf
side 4: kupering m.v.

Det ser ud til at det er ok, hvis der er tale om importerede hunde og de er
mere end 1 år gamle.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:38

Søren LH skriblede bla:

> Det ser ud til at det er ok, hvis der er tale om importerede hunde og
> de er mere end 1 år gamle.

Ja der er noget der hedder moral og så er der dobbeltmoral

ps en dobberman ser flottere ud kuperet da det er forbudt skal man nok se
nedgangen i dk af denne race i det lys.
min mening

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-11-05 20:52

> [...]
>>
> Ja der er noget der hedder moral og så er der dobbeltmoral
>
> ps en dobberman ser flottere ud kuperet da det er forbudt skal man nok se

Også min

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 09-11-05 12:43

"jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote in message
> [...]
>>
> Ja der er noget der hedder moral og så er der dobbeltmoral
>
> ps en dobberman ser flottere ud kuperet da det er forbudt skal man nok se

hm, ja jeg synes nu de ser dejlige ud med de store skønne ører, men det er
jo selvfølgelig en smagssag.

http://hunde.dyregalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2231
(billedet er tilfældigt udvalgt, men den er da dejlig!)

BettinaP

Fra : Martin Vollert

Dato : 10-11-05 10:35

Også skrev Vollert
> Søren LH skriblede bla:

> Ja der er noget der hedder moral og så er der dobbeltmoral
>
> ps en dobberman ser flottere ud kuperet da det er forbudt skal man
> nok se nedgangen i dk af denne race i det lys.

Vrøvl, på mit 3mds hold er der en Dobemann, og han har båden lange øre og
hale og det er en kanon hund, så alt det der klippe og klister er imho noget
meneskelig snobberi, lige som en schæfter ikke må være langhåret F.eks.

> min mening

Ja vi har dem jo alle

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-11-05 20:11

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor gamle var de hunde. Hvis de var seniorer så er det vel ok.
>
> LN

Hej
Jeg kan desværre ikke huske hvem de hunde var (jeg kiggede i kataloget da de
blev bedømt og så at de var danskejede), men den ældste Dobermann i går
(ifølge kataloget) var fra maj 2000. Mener nu også at det er længere siden
at det blev forbudt at udstille sådanne kuperede hunde.
Hilsen Vibeke

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:24

> [...]
> ældste Dobermann i går (ifølge kataloget) var fra maj 2000. Mener nu
> også at det er længere siden at det blev forbudt at udstille sådanne

Som jeg tolker DKK's regler er det lovligt hvis kupering er tilladt i det
land hunden er født.

<citat>
Dansk opdrættede, ørekuperede hunde født efter 1. januar 1985 kan ikke
udstilles.
Samme bestemmelse gælder for hunde født i andre lande, hvor ørekupering er
forbudt.
</citat slut>

Vedr er det vist totalt forbudt med mindre hundene tilhører specielle
racer
som er nævnt i DKK's udstillingsregler

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:26

jopa skriblede bla:

> Vedr er det vist totalt forbudt med mindre hundene tilhører specielle
> racer
> som er nævnt i DKK's udstillingsregler

Skulle stå : vedr halekupering

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-11-05 20:35

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> (ifølge kataloget) var fra maj 2000. Mener nu også at det er længere siden
> at det blev forbudt at udstille sådanne kuperede hunde.

Hej Vibeke.

Sakset fra Dansk Kennelklub:

Dansk opdrættede, ørekuperede hunde født efter 1. januar 1985 kan ikke
udstilles.
Samme bestemmelse gælder for hunde født i andre lande, hvor ørekupering er
forbudt.
Halekuperede hunde født efter den 1. juni 1996 kan ifølge dansk lovgivning
ikke udstilles, uanset i hvilket land hunden er født
Forbuddet omfatter også hunde, som har fået halen kuperet af veterinære
årsager, uanset om man har en dyrlægeerklæring.
Følgende racer er dog undtaget for halekuperingsforbuddet:
Ruhåret hønsehund,
Korthåret hønsehund,
Breton,
Vizsla,
Weimaraner.

Såfremt en hund er født stumphalet, skal det for dansk opdrættede hundes
vedkommende fremgå af hundens stambog.
For udenlandsk opdrættede hundes vedkommende skal der fremlægges en
engelsksproget dyrlægeattest, der er udstedt i det land, hvor hunden er
opdrættet, på, at hunden er født stumphalet.
For hunde født efter 1. oktober 2004 er det dog kun følgende racer, der på
stambogen kan få påført, at de er født naturligt stumphalet:
Australian shepherd,
Boston terrier,
Bouvier des flandres,
Dansk/svensk gårdhund,
Engelsk bulldog,
Entlebucher sennenhund,
Fransk bulldog,
Gos d'atura catala,
Jack russell terrier,
Karelsk bjørnehund,
Mudi,
Old English sheepdog,
Perro de agua espanol,
Polski owczarek nizinny,
Pyrenæisk hyrdehund,
Pyrenæisk hyrdehund m/korthårshoved,
Västgötaspids,
Welsh corgi pembroke.

For alle andre racer gælder, at hunde uden hale eller med kun dele af halen
født efter den 1. oktober 2004 anses for at mangle legemsdele og kan dermed
ikke udstilles (og vil blive diskvalificeret).
Det er endvidere ifølge dansk lovgivning forbudt at fjerne vildtkløer af
kosmetiske årsager.
Da lovgivning vedrørende kupering/andre operative indgreb varierer fra land
til land, må dommeren således i sin bedømmelse ikke tage hensyn til, om
hunden i overensstemmelse med standarden er blevet kuperet eller har fået
sine vildtkløer fjernet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-11-05 20:42

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til land, må dommeren således i sin bedømmelse ikke tage hensyn til, om
> hunden i overensstemmelse med standarden er blevet kuperet eller har fået

Tak for oplysningen.
Men det ser da ud til at netop Dobemann vil få et problem senere hen m.h.t.
halekupering. Der står i kataloget (ved de fleste af Dobemann´erne) at de
har stumphale, men det gælder jo ikke for den race for hunde født efter
2004, hvis jeg da læser reglerne korrekt?
Hilsen Vibeke

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-11-05 21:17

> [...]

> har stumphale, men det gælder jo ikke for den race for hunde født efter
> 2004, hvis jeg da læser reglerne korrekt?

Hej Vibeke.

Næh, sådan læser jeg også de regler, så ja, det kunne godt se ud som om
Dobermannen som race får problemer med at få lov til at blive udstillet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
www.welles.dk

Fra : Martin Vollert

Dato : 10-11-05 10:39

Også skrev Vollert
> Hej Vibeke.
>
> Næh, sådan læser jeg også de regler, så ja, det kunne godt se ud som
> om Dobermannen som race får problemer med at få lov til at blive
> udstillet.

Vel ikke hvis de har deres øre og hale ??.