Netværk via 230V kabel
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 18:07

HomePlug gør det muligt at bruge den eksisterende 230v kabelføring til
netværk.
Se evt. denne link.
http://www.netshoppen.com/?vf=view_category_product&FirstItem=0&vm=8100&pm=8100¤p16911&vi=16911

Er der nogle der har erfaringer med dem eller nogle der ligener.

Mvh
Jørgen

Fra : Erik Semey

Dato : 07-11-05 23:19

Jeg benytter et tilsvarende produkt (Acer)
Og slap dermed for at trække PDS kabler fordelt over 2 etager.
Det er helt fint, og man slipper også for en masse tjek i forhold til wlan
opsætninger m.m.

Fra : Knud

Dato : 12-11-05 13:30

"Erik Semey" <gaia@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opsætninger m.m.
>
> "Jørgen Jensen" <postjensenREMOVEjubii.dk> skrev i melding

Prisen i den butik, der henvises til ovenover, er da vist lidt i
overkanten. - Se her: http://www.energinordbutikken.dk//group.asp?group=36
Og for øvrigt så synes jeg, at det virker det fint.
Det er nemt at sætte op. Intet skal 'ordnes' på pc'en
//Knud

Fra : *** Calle ***

Dato : 15-11-05 18:37

Erik Semey wrote:
> Jeg benytter et tilsvarende produkt (Acer)
> Og slap dermed for at trække PDS kabler fordelt over 2 etager.
> Det er helt fint, og man slipper også for en masse tjek i forhold til
> wlan opsætninger m.m.

hvordan fungerere de når 2 rum ikke er på samme fase?
og hvad gør at naboen ikke kan se dit net, da hans faser jo er forbundet til
dine?

--
*** Calle ***

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-05 18:45

*** Calle *** was thinking very hard :
> hvordan fungerere de når 2 rum ikke er på samme fase?

Så fungerer det ikke

Fra : *** Calle ***

Dato : 15-11-05 22:41

Henrik Stidsen wrote:
> *** Calle *** was thinking very hard :
>
> Så fungerer det ikke
Nå! hvordan så? Dit svar er lidt for spinkelt!
--
*** Calle ***

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-05 22:58

*** Calle *** has brought this to us :

> Nå! hvordan så? Dit svar er lidt for spinkelt!

Tjaa, hvis kablerne ikke er forbundet kan det meget dårligt virke. Det
lyder dog til at det kan virke hvis nul lederen er fælles for hele
huset.

Fra : *** Calle ***

Dato : 15-11-05 23:05

Henrik Stidsen wrote:
> Tjaa, hvis kablerne ikke er forbundet kan det meget dårligt virke. Det
> lyder dog til at det kan virke hvis nul lederen er fælles for hele
> huset.

Nu er det sådan at alle der har det siger det virker uanset fase, så virker
det gør det!
Og jeg kan for tælle dig at nul ALTID er fælles i et hus, da der kun findes
den ene.
--
*** Calle ***

Fra : Knud

Dato : 15-11-05 18:48

"*** Calle ***" <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse

> hvordan fungerere de når 2 rum ikke er på samme fase?
> og hvad gør at naboen ikke kan se dit net, da hans faser jo er forbundet
> [...]

Det er ikke muligt for signalet at komme gennem målere, og da der er 2
målere imellem din og naboens pc, kan du være rolig hvad det angår. Vi har
prøvet det.
Nulledningen er fælles for stikkontakterne, så det er måske derfor det
virker faserne imellem.
//KnudS

Fra : *** Calle ***

Dato : 15-11-05 22:44

Knud wrote:
> Det er ikke muligt for signalet at komme gennem målere, og da der er 2
> målere imellem din og naboens pc, kan du være rolig hvad det angår.
> Vi har prøvet det.
Hvad skulle gøre at det ikke kan komme gennem målere, det er da en leder som
alt andet.

> Nulledningen er fælles for stikkontakterne, så det er måske derfor det
> virker faserne imellem.
Ja, det er en mulighed, men hvad hindrer så signalet ved måleren?
--
*** Calle ***

Fra : Peter

Dato : 16-11-05 06:38

*** Calle *** wrote:

> Ja, det er en mulighed, men hvad hindrer så signalet ved måleren?

El forbruget måles ved at strømmen går gennem nogle spoler i måleren, og
spoler har den effekt at de leder godt ved lave frekvenser og rigtig
dårligt ved høje frekvenser, dvs. disse kommer ikke igennem.

Da netværk via 220V sendes på en bærebølge på en rimelig høj frekvens,
så vil måleren fungere som en afbrydelse af signal vejen.

Ang. netværk mellem faserne i samme hus, så virker det i nogle huse og
ikke i andre.... Jeg har ingen konkret viden om hvorfor det er sådan,
men jeg har nogle bud:

1) Folk misforstår faser og sikrings grupper. Flere sikrings grupper kan
sagtens køre på samme fase. Der er max. 3 faser i alt.

2) Nogle målere kan evt. være forberedt for bla. netværk via 220V. Der
skal ikke andet til, end at de 3 faser forbindes med små kondensatorer
(der virker omvent af spoler, de leder ved høj frekvens og spærre ved
lav frekvens). Det ville ikke undre mig hvis nyere målere som standard
har sådann kondensatorer monteret, men jeg ved intet om det.

3) 220V installationen kan evt. have ledningerne tæt på hinanden, evt.
snoet om hinanden, hvorved der kan være en vis overhørning af
højfrekvens signaler. Dette er muligvis et rimelig tænkt eksempel, men
kan overhovedet ikke udelukkes.

Mvh Peter

Fra : Svend

Dato : 16-11-05 08:38

Peter wrote:

> [...]
>
> Ang. netværk mellem faserne i samme hus, så virker det i nogle huse og
> ikke i andre.... Jeg har ingen konkret viden om hvorfor det er sådan,

Jeg har lige sat det op i en lejlighed hvor det virkede mellem flere
sikringsgrupper, men det er vel ikke det i diskutere vel ?

--
Svend

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-11-05 13:03

"Jørgen Jensen" <postjensenREMOVEjubii.dk> skrev

> Er der nogle der har erfaringer med dem eller nogle der ligener.

De fås billigere i elgiganten og computercity......

Claus