hvad koster det at onlægge et boliglån ?
Fra : Martin

Dato : 07-11-05 16:21

hvad koster det at få nyt ejerpantebrev
stiftelses omkostninger
pris for "sikkerhed"
stempel afgift

++++ alt der der nu er ?

og nej,ejerpantebevet kan ikke overtages :(

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-11-05 16:49

In article <436f70d9$0$8861$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Martin wrote:
> [...]
> stempel afgift
>
> ++++ alt der der nu er ?
>
> og nej,ejerpantebevet kan ikke overtages :(

Spørg i banken. De er med til at bestemme prisen. 500-1000-2000 kr
af omostningerne går til dem.

Fra : Martin

Dato : 07-11-05 18:54

> Spørg i banken. De er med til at bestemme prisen. 500-1000-2000 kr
> af omostningerne går til dem.

jeg ved godt det kan være individuelt....

men hvad skal staten have ?
og det offentlige osv ??

tinglysning osv hvis det skal bruges i et boliglån....

et ca. tal på alle omkostninger til et boliglån på 285.000 ,-

Martin

Fra : J-N

Dato : 07-11-05 19:06

"Martin" <ole@ole.ole> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> tinglysning osv hvis det skal bruges i et boliglån....
>
> et ca. tal på alle omkostninger til et boliglån på 285.000 ,-

Offentlige afgifter:

Afgift: 1,5% x 285.000,- (oprundet) = 4.300,-
Tinglysningsafgift: 1.400,-

Ialt til staten: 5.700,-

Afgiften betales til dommerkontoret i den retskreds din bolig er beliggende
og betales ved anmeldelse af pantebrevet til tinglysning (medsendes i
check).

---
Jesper

Fra : Martin

Dato : 07-11-05 20:58

> Offentlige afgifter:
>
> Afgift: 1,5% x 285.000,- (oprundet) = 4.300,-
> Tinglysningsafgift: 1.400,-
>
> Ialt til staten: 5.700,-

lækkert,tak for oplysningen

Fra : Martin

Dato : 07-11-05 22:01

> [...]

jeg vil lige høre 100% sikkert,er det ikke "dyrere" at lægge boliglånet om
(lave 100 % helt nyt fra starten)synes nemlig at min bankrådgiver sagde at
det var dyrt at lægge lån om,men det var måske fordi jeg truede med at
skifte bank ?!

Martin

Martin

Fra : J-N

Dato : 07-11-05 23:20

> [...]
> (lave 100 % helt nyt fra starten)synes nemlig at min bankrådgiver sagde at
> det var dyrt at lægge lån om,men det var måske fordi jeg truede med at

Det er lidt svært at sige udfra de oplysninger, du giver. Hvis du har et
ejerpantebrev i din bolig er det dit og ikke bankens. Hvis du skifter bank
skal du altså ikke etablere et nyt ejerpantebrev. Ovennævnte afgift er _kun_
relevant hvis der ikke i forvejen er et pantebrev i boligen. Det gælder
selvfølgelig også hvis du omlægger lånet til et nyt i samme bank. Bemærk
dog, at hvis det nye lån skal være 300.000 og dit ejerpantebrev kun er på
250.000 så kan banken forlange det forhøjet. I det tilfælde koster det så
1,5% x 50.000 + 1.400.

Når du indfrier dit boliglån kan der være omkostninger til banken -
overkurs, gebyr, renter mv. Forhør dem. Herudover vil det nye lån skulle
etableres - regn med ca. 1500-2000 i gebyr til banken. Men du skal altså
_ikke_ lave et nyt ejerpantebrev for at lave et nyt lån.

Vil du ha det mere præcist må du spørge igen eller komme med lidt flere
oplysninger :)

---
Jesper

Fra : Martin

Dato : 08-11-05 15:37

> Vil du ha det mere præcist må du spørge igen eller komme med lidt flere
> oplysninger :)

hvilke oplysninger er der brug for ?

jeg har overtaget 75.000,- på pantebrevet fra de tidligere ejere,min
bankrådgiver siger at det SKAL den nye bank respektere og den nye bank skal
lave et nyt....

men pantebrevet blev lavet til 250.000,- (de 20%) men vi lånte ca. 35.000
mere til forbrug/advokat osv.... så jeg ved ikke om pantebrevet nu er på
285.000 eller 250.000 ?

bankrådgiveren sagde selvfølgelig at det ikke ville koste os noget at lave
lånet om hos den bank vi er i nu,men at det ville være dyrt at gøre det i en
ny... det boliglån vi har nu sagde han fra start af at hvis vi havde lyst
kunne vi bare sætte ekstra penge ind på,så hvis vi sætter 285.000 ind på den
så skal vi vel ikke betale gebyr eller lign !?

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-05 17:04

In article <436fd31c$0$38696$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, J-N wrote:

> [...]
> 250.000 så kan banken forlange det forhøjet. I det tilfælde koster det så

skift fra jyske til danske kræver nyt pantebrev, da der er forskellige
vilkår. Derudover kan de ønske nyt grundte renten på pantebrevet.

> [...]
> _ikke_ lave et nyt ejerpantebrev for at lave et nyt lån.
>
> Vil du ha det mere præcist må du spørge igen eller komme med lidt flere

jeg vil foreslå ham at spørge i den nye bank.

Fra : Leonard

Dato : 08-11-05 17:09

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>skift fra jyske til danske kræver nyt pantebrev, da der er forskellige
>vilkår.

Ja, der er generelt mange forskelle på jysk og dansk økonomi
- undskyld, men jeg kunne ikke lade være ...

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : J-N

Dato : 08-11-05 18:49

> skift fra jyske til danske kræver nyt pantebrev, da der er forskellige
> vilkår. Derudover kan de ønske nyt grundte renten på pantebrevet.

Det har jeg nu aldrig været ude for. Under alle omstændigheder vil det jo
være op til banken at vurdere om man ønsker at anvende en anden banks
vilkår. Vil de ikke det, er det at skylle kundens penge lige ud i lokummet.
Det er simpelthen unødvendigt - begge bankers vilkår er jo "gennemprøvede".

Renten på pantebrevet er jo egentligt ligegyldigt - renten på det
bagvedliggende lån er derimod interessant.

> jeg vil foreslå ham at spørge i den nye bank.

Jamen enig, hvis man i forvejen står for et evt. skift.

---
Jesper

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-11-05 20:24

In article <4370e4ef$0$38679$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, J-N wrote:
> Renten på pantebrevet er jo egentligt ligegyldigt - renten på det
> bagvedliggende lån er derimod interessant.

Ved misligehold bliver pantebrevsrenten interessant.