Sikkerhed: Rumænien, Bulgarien?
Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 15:16

Vi har flere gange kørt til Grækenland med autocamper, men hver gang via
Italien, og sejlads Bari-Igoumenitza. Vi overvejer næste år at køre til
Tyrkiet, men vi vil gerne spare sejlturen fra Italien til Grækenland, og vil
følgelig køre direkte gennem Ungarn, Rumænien og Bulgarien. Ungarn skulle
vel ikke give problemer, men er der nogle som har erfaringer med kørsel og
ophold i Rumænien og Bulgarien. Jeg tænker mest på sikkerhed og evt. "bøvl"
med politi og grænsemyndigheder.
MVH, Arne

Fra : BEKA

Dato : 07-11-05 17:36

"Arne Poulsen" <arne-poulsensnabelamail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> kørsel og ophold i Rumænien og Bulgarien. Jeg tænker mest på sikkerhed og
> evt. "bøvl" med politi og grænsemyndigheder.
Ved grænserne har jeg aldrig haft problemer, og hvis du bli'r stoppet af
politi skal du forvisse dig om at det er politi, hvilket ikke altid er så
let. Men hvis du får en bøde for noget kan du 'forhandle' prisen med
politiet.
Det du skal være mest forsigtig med er hvor du overnatter. Der er stort set
ingen campingpladser. Hold aldrig alene, specielt om natten, men sammen med
så mange som muligt, på oplyste steder. Selvfølgelig skal man være på vagt
hele tiden. et princip som jeg holder mig til er at aldrig gør noget når man
er under pres, f.x. veksle penge. Hold dig fra folk der ønsker at veksle til
en bedre kurs end den officielle - disse slags er nesten 100 % sikkert ude
på at lave et nummer og de har mange muligheder og de arbejder i flok.
Anerkend folk der tigger ved bilen, ikke nødvendigvis give noget, men ikke
bare ignorere dem. Forlad ikke bilen.

Du kan også køre tvers igennem Serbien til Tyrkiet - der er motorvej af
svingende kvalitet og man skal betale for at benytte den. Evt gennem Kosovo
hvis man skal til Grækenland.

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 23:56

"BEKA" <virker@at.bat> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan også køre tvers igennem Serbien til Tyrkiet - der er motorvej af
> svingende kvalitet og man skal betale for at benytte den. Evt gennem

Jeg har bevidst ikke spurgt om vejen gennem Serbien, da jeg har hørt fra
andre at der let opstår problemer med politiet i Serbien, og sikkerheden
ikke er særlig god for tiden. Måske nogle i gruppen har andre erfaringer.

Hvis man planlægger rigtig kan man måske undgå overnatning i de
usikre/besværlige områder såsom Serbien og Rumænien. Så vidt jeg kan se er
der tale om 5-600 km. gennem disse lande.

Mvh, Arne

Fra : BEKA

Dato : 08-11-05 01:18

> [...]
> ikke er særlig god for tiden. Måske nogle i gruppen har andre erfaringer.

Problemer kan der opstå alle steder og min erfaring siger at jeg føler mig
bedre tilpas i serbien end i mange af nabolandene. Men man kan aldrig sige
noget generelt om sådanne ting - man skal passe på ligegyldig hvor man
befinder sig. Jeg har været stoppet mange ganger af serbisk politi, og der
har altid været plads for kompromisser - de har været til at snakke med,
hver gang.
Jeg har boet i Serbien i 2 år (også camperet der) og har aldrig haft
problemer med hverken det ene eller andet. Folk snakker rimelig godt engelsk
der.
Når man kommer nordfra er der en lille campingplads ca 10 km inden Beograd,
ved Donau's bred - ikke så ringe. Den hedder Donav Auto Camp.

> Hvis man planlægger rigtig kan man måske undgå overnatning i de
> usikre/besværlige områder såsom Serbien og Rumænien. Så vidt jeg kan se er
> der tale om 5-600 km. gennem disse lande.

Det er selvfølgelig en mulighed, men om Bulgarien, evt Ungarn er mere
betryggende er jo et spørgsmål. Jeg ville nok helt la være med at køre om
aftenen, efter at det er mørkt. På landevejene er det desideret livsfarligt
at køre i mørket da folk ofte går i bred, i mørkt tøj og uden noen form for
reflekser. Og hvis det endelig skal gøres så kør så langt mod midten af
vejen som muligt.
I Rumænien er der stort set kun landevej, eller var da jeg sidst var der i
'99, og da kørte vi til sortehavskysten, men store dele af vejene var i ok
stand.

Fra : Birger Steen Jensen

Dato : 11-11-05 23:11

For fire år siden kørte vi med bange anelser gennem bulgarien og
rumænien, og bortset fra en "fake" bøde ved grænsen havde vi
ingen problemer.
Brug evt. TIR-pladserne til overnatning, eller kør ind til et
hotel og spørg efter sove-parkering der.
Det samme vil du opleve i Tyrkiet, der er nemlig heller ikke så
mange campingpladser.
De tiggere der "hænger" i Jeres sidespejle, er som oftest glade
for en kage, et bolsje eller en cigaret.
Vi er lige kommet hjem fra en længere tur i grækenland, tyrkiet
og kørte gennem bulgarien, serbien, bosnien og kroatien hjem.
Dette forløb uden problemer overhovedet.
Læresætningen er: De som forventer bøvl, er de første til at få
det, men udelad tankeløse dumheder.
Glæd Jer til tyrkiet, det er et ualmindeligt fedt land at køre
i, bortset fra tyrkerne i storbytrafikken.
Venlighed, gæstfrihed og hjælpsomhed ud over alle grænser -selv
fra politiet, der gerne bruger et kvarter på at forklare vej.
Landet er smukt, nektarinerne billige og øl er meget dyrt.
Rigtig god tur.
Mvh
Birger