Falder kun til ro ved mor
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-11-05 11:16

Hej med jer

Jeg har en søn på lidt over 2 år samt en på 5 måneder. Den ældste
favoriserer tit mig frem for moderen, og det har vi det begge ok med. Det
er ganske givet en periode. Måske hænger det også lidt sammen med, at
moderen favoriserer den mindste lige pt. pga amning mm, og derfor får den
største knapt så meget opmærksomhed fra moderen.

Den mindste mand, derimod, vil allerhelst have moderen.. i hvert fald, når
han skal sove. Det er jo naturligt, at han føler sig mest tryg ved moderen,
og det er også helt ok.. lige med undtagelse af, når han skal sove om
aftenen.

Det er en klar forløsning for moderen, når hun kan tage lidt ud og ikke
skal tænke på amning mm. Han har desværre ikke taget på sutteflasken, men
vi er så langt at han får diverse mos 3 gange om dagen.

Om aftenen plejer han at sove en times tid fra 19-20, og er derefter først
træt igen klokken 22. Hvis jeg forsøger at putte ham, ender det tit i flere
times vræl uden tegn på overgivelse, men hvis moderen gør PRÆCIS DET SAMME
som jeg, så går der som regel kun 3-4 minutter!

Det er trygheden og sikkert mælkelugten, der er afgørende, spørgsmålet er
bare, om vi skal affinde os med det, indtil amningen er droslet endnu mere
ned eller?

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : IMB

Dato : 07-11-05 12:53

Bo Kamp Dudek <bo@familiendudek.dk> wrote in

> [...]
>
> Det er trygheden og sikkert mælkelugten, der er afgørende, spørgsmålet
> er bare, om vi skal affinde os med det, indtil amningen er droslet

Har I læst The No-cry sleep solution af Elizabeth Pantley? Ikke fordi
bogen har nogen direkte relevans her, men den har nogle gode ideer. Jeg
tror I skal gøre to ting (lettere omskrevet fra bogen):

1. Et lille trick: Træk i moderens brugte T-shirt, så lugter du af
hende. Eller en brugt ammeindlæg (tag en "frisk" brugt ammeindlæg hver
dag

2. Arbejdet: Væn ham langsomt til at du putter ham. Start med at du bare
er tilstede under hele putteforløbet og din kone gør arbejdet. Tag små
trin så du langsomt overtager nogle at tingene som gøres under
putteforløbet mens moderen er til stede. Lav en plan så I ved hvad der
skal gøres så det ikke skal diskuteres men hvis han bliver utilfreds så
gå straks et trin tilbage - hvad som helst der skal til for at berolige
ham. Bliv på et bestemt trin indtil det lykkedes og så gerne 3-5 dage
mere. Til sidst (der kan sagtens gå et par måneder) så skal han nok
blive tryg ved dig også.

Hvis du også putter ham til hans lure om dagen (ruller ham i barnevogn
eller hvad der nu gøres) så vil det sikkert hjælpe.

Så er der bare mælken. I skal til at øve ham i sutteflaske hvis det skal
lykkedes. Prøv i starten mens han er vågen og hverken rigtig sulten
eller mæt.

Jeg har selv een på 7 måneder og een på 3 år, så jeg har været der hvor
I er. Men min ældste fik sutteflaske fra han var een måned og jeg havde
det fint med at skulle amme den yngste om aftenen hvis bare jeg slap for
sutteflasken så derfor har jeg ikke kunnet undgå aftenamningen. Desuden
putter min mand storebror så har jeg lillebror. Vi har ikke planer om at
lave dem om før lillebror er blevet så stor at begge børn nemt kan
håndteres samtidigt (lige nu bades de f.eks. sammen om aftenen i hver
deres badekar).

Til gengæld puttes min yngste kl 18.30 - 19.00 og det betyder at jeg
faktisk nemt kan komme afsted bagefter hvis jeg ville (og ikke var for
baldret . Men det betyder også at jeg har en 3 timer for mig selv om
aftenen sammen med min mand før vi skal sove og det betyder (for mig) at
ude-trangen ikke er så høj. I kan sagtens flytte hans sengetid, men gør
det langsomt og en højst halv time af gangen. Problemet med det er
naturligvis lydniveauet på storebror på et tidligere tidspunkt om
aftenen ikke nødvendigvis er søvndyssende

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-11-05 21:02

[...]

> Har I læst The No-cry sleep solution af Elizabeth Pantley? Ikke fordi
> bogen har nogen direkte relevans her, men den har nogle gode ideer

vil jeg da overveje..

> [...]
>
> 1. Et lille trick: Træk i moderens brugte T-shirt, så lugter du af
> hende. Eller en brugt ammeindlæg (tag en "frisk" brugt ammeindlæg hver

hun skulle ud og undervise her til aften, så jeg puttede først nicolas på
de 2 år klokken 19.00, og her klokken 20.30 ville jeg lægge alexander på de
5 måneder i seng.. han købte dog ikke tricket med trøjen og/eller
ammeindlægget.. det endte med, at jeg gik rundt med ham i 10 minutter,
hvorefter han sov.. jeg har det ok med at gå rundt med ham, omend det ikke
er den fede løsning om 4-5 måneder..

[.. en masse gode og velmente råd ..]

vi har opgivet suttelflasken og tror på, at vi kan vænne ham helt af med
brystet i løbet af 2-3 måneder..

jeg er der altid meget for alexander i dagligdagen og tusser tit rundt med
ham, når han skal sove.. men det er udelukkende om aftenen, at det kniber..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
-----------------------------
W. www.slankogrask.dk
E. info@slankogrask.dk

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-11-05 22:46

Bo Kamp Dudek wrote:

> [...]
> ammeindlægget.. det endte med, at jeg gik rundt med ham i 10 minutter,
> hvorefter han sov.. jeg har det ok med at gå rundt med ham, omend det ikke

Jeg havde en længere periode med min datter, hvor hun heller ikke kunne
falde til ro. Hun har nok været på nogenlunde samme alder som din søn.
Problemet var så bare at det også galdt hendes mor, så vi tog en hård
tørn med helt op til en times holden i arm, før hun kunne sove. Det stod
på i 1 til 1½ måned, hvor jeg travede rundt i ring i vores hus indtil
hun faldt til ro.

Generelt tror jeg at det handler om at "hjernevaske" sig selv til i et
hvert henseende at sende signaler, der på mange forskellige måder siger
"dette er iorden" til barnet, hvis man skal vænne det til at gøre noget
nyt. Hvis man selv kommer til at signalere tøven, uro eller usikkerhed,
kan det hurtigt blive selvforstærkende.

Da jeg før i tiden skulle putte min datter, virkede det desværre så
godt, at jeg idag er ved at falde i søvn, når jeg lægger hende i seng.
Det er mit system, der er blevet gearet til at sige "træt, sove, godnat,
putte-putte" og den slags, så min datter kopierer det og falder i søvn.

Mvh. Michael.
Get my vcard at http://michael.zedeler.dk/vcard.vcf

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-11-05 22:53

[...]

> [...]
> tørn med helt op til en times holden i arm, før hun kunne sove. Det stod
> på i 1 til 1½ måned, hvor jeg travede rundt i ring i vores hus indtil

man kan selvfølgelig sige, at moderen i mit tilfælde heldigvis altid kan få
ro på den lille.. men for hendes skyld kunne det nu være fikst, om jeg også
kunne klare det i videre udstrækning..

[...]

> [...]
> "dette er iorden" til barnet, hvis man skal vænne det til at gøre noget
> nyt. Hvis man selv kommer til at signalere tøven, uro eller usikkerhed,

det tror jeg så du har ret i.. men for hunnen da, det kan være svært.. et
af problemerne er måske også, at vi i høj grad har vænnet os til den store,
som bare ryger i kanen klokken 19 og sover med det samme.. og her er
pludselig en, som kræver bare lidt mere..

Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Danmarks nye slankeportal
W. www.slankogrask.dk