er Rollo aggressiv/dominerende
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 07-11-05 09:33

Rollo, Kastreret han hund 3 år gammel, race labrador.

jeg læste i en anden streng at en aggresiv hund altid skulle aflives, og så
tænker jeg lidt på hvornår man betegner en hund som agresiv.

Hvis vi giver Rollo et kødben går der mindst 12-14 timer før vi kan nærme os
ham igen, først når kødbenet er afgnavet og gravet ned bliver hverdagen
normal.

mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Er det aggresiv adfærd ???

Thomas

Fra : Buhl

Dato : 07-11-05 09:53

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote in message
> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Jeg syntes det lyder ret slemt det du beskriver....

Om det er aggresiv adfærd vil jeg ikke sige ja eller nej til - det vil for
mig være mere vigtigt om jeg havde en hund jeg følte mig tryg ved - hvis jeg
ejede en hund jeg ikke turde røre ved når den havde fået et kødben, og om
jeg var bange for ville bide hvis jeg ville hente ham fra hundegården om
aftenen - så tror jeg ikke det var min hund ret meget længere.........jeg
ville i al fald søge at ændre denne opførsel.

Der er jo mange slags aggresioner - aggresion mod andre hunde, handhunde,
fremmede mennesker - og også "egne" mennesker. Nogle hunde har anlæg for
nogle af disse aggresioner, eks. mange gravhunde overfor ræve, andre hunde
"lærer" disse aggresioner. Jeg mener generelt ikke at hunde skal lære
aggresion, med mindre det er i specielle tilfælde - aggression mod hundens
egne flokmedlemmer - det vil være jer - finder jeg helt uacceptabelt, og
meget riskikabelt !

Uden at være ekspert, så virker det for mig til at din hund er øverst på den
sociale rangstige hjemme hos jer - den vil ikke lade jer nær dens mad, før
den har fået hvd den vil have, og den knurrer ad jer når I vil have den til
at gøre noget den ikke vil (ind fra hundegård).

Hvis det var mig ville jeg søge hjælp hos kvalificerede folk - ikke
nødvendigvis dem der afliver dyr - men der er andre her i gruppen der kan
rådgive bedre om det....

Mvh.
Hans

Fra : Leyna

Dato : 07-11-05 12:17

On Mon, 7 Nov 2005 09:52:48 +0100, "Buhl"
<buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> wrote:

>sociale rangstige hjemme hos jer - den vil ikke lade jer nær dens mad, før
>den har fået hvd den vil have, og den knurrer ad jer når I vil have den til
>at gøre noget den ikke vil (ind fra hundegård).

Mad og mad er to ting. Jeg kan til enhver tid komme til Vaks når han
spiser, men når han får kødben, så knurrer han højt og inderligt af
alt og alle. Jeg er ikke det mindste bange for ham, og han viser da
også at han ikke er sur ved samtidig med at han knurrer, at logre med
halen. *G*

Jeg kan godt tage benet fra ham (jeg har prøvet det nu), men jeg vil
ikke gøre det medmindre det er fordi vi skal noget andet. I dette
tilfælde skulle vi ud at gå, og så må benet altså godt blive hjemme.
Han ville nemlig ikke få lavet noget som helst, hvis han havde det
med.
Han fik det naturligvis igen, da vi kom hjem.

Jeg vil så give dig ret i, at det er uhensigtmæssigt at have en hund
som man er nødt til at sætte i hundegård mens den spiser ben. Der skal
være plads til alle i familien.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 07-11-05 09:54

> jeg læste i en anden streng at en aggresiv hund altid skulle aflives, og
> så
> tænker jeg lidt på hvornår man betegner en hund som agresiv.

Det er jeg uenig i. Vi rummer alle aggression.

> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Det kan man vist godt sige, og det skulle man måske ikke acceptere. Men
aflivning er vist ude af proportioner.

/K

Fra : driver

Dato : 07-11-05 11:02

> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Er det farlig adfærd ? Det kan godt ske, at den knurrer ad jer, men hvad
sker der hvis i forsøger at tage benet fra den ? Har i prøvet det ? Find jer
aldrig i, at en hund er virkelig aggresiv og farlig overfor jer, men prøv,
om det er en skinaggression fra hunden eller om det er alvor. Hvis det er
alvor, så afliv den.
Katastrofen kan ske hvis et barn, uvidende, går til den, og bliver
overfaldet.
mvh
driver

Fra : Bullermoar

Dato : 07-11-05 11:25

"Thomas Duus Jürgensen" skrev d. 07-11-05 09:33 dette indlæg :
> [...]
simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Hej Thomas

Når i ved hvordan han bliver når han får et ben ville jeg slet ik' give
ham et....... Lidt hårdt men du kan jo give ham en anden slags godbid

Hej hej herfra

http://www.kandu.dk/

Fra : Futte

Dato : 07-11-05 11:57

Det var faktisk også min tanke. Min hund har ét par gange i sit unge liv
fået et kødben og den reagerede også meget aggressivt - og ja, så har den
aldrig fået kødben siden. Normalt er den en aldeles skikkelig og fredelig
hund som aldrig så meget som har knurret af et eneste menneske ellers. Lige
da jeg fik hende som 8-9 ugers hvalp, stjal hun et stykke tørt rugbrød. Da
jeg kom til hende i bryggerset gik denne lille hvalp grassat med knurren,
viste tænder og snappede efter mig, fordi hun vogtede på dette lille stykke
brød. Dér bestemte jeg mig for at her skulle handles resolut, og jeg tog
opgøret med hende allerede da. Jeg var henne og havde godt og grundigt fast
i hende og skældte ud og fik her gjort klar over at det altså var MIG der
bestemte i dette hus. Jeg havde købt en newfoundlænder og selv som 8 ugers
hvalp vejede hun 11 kilo, og var godt klar over at denne adfærd skulle tages
væk her og nu. og der har ALDRIG været noget siden. Det med kødbenene gik
mest ud over katte. Jeg kan tage maden fra hende og kan gøre ALT ved hende.
Hun har aldrig knurret af mig siden og nu er hun ved at være 9 år. Så jeg
tror altså det er vigtigt man fra hvalp gør hunde klar over hvem det er der
bestemmer. I må og skal ikke have en hund i er bange for. Det kan ende
frygteligt galt en dag hvis det virkelig er for alvor den er aggressiv. Jeg
ville aldrig selv acceptere det. I KAN have en hund der er mentalt
forstyrret, men jeg tror det handler om at det er hunden der har magten over
jer.

Med venlig hilsen
LH

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 11:45

Thomas Duus Jürgensen skriblede bla:
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi
> simpelthen ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af
> os..
>
> Er det aggresiv adfærd ???

Det er tegn på manglende respekt og hunden bør/skal lære dens plads i
hierakiet.
Kan være det er forsent.
Der er noget der tyder på at i er bange for jeres egen hund og har glemt i
løbet af opvæksten at fortælle den hvem der bestemmer.
Kastrationen kan muligvis have haft indflydelse på hans psyke.

Manden i huset som hunden normalt forbinder med førerhund bør vise at han
ikke er bange for den og fjerne benet.
Når han knurrer så skæld den huden fuld og se om den trækker sig.
Opgiv ikke for hurtigt men kan du ikke efter flere forsøg komme til ham er
det nok lidt farligt at have den til at omgåes børn og i må overveje
aflivning.

Min egen har fra helt lille lært at "finde" sig i at vi fjerner hans
knogler
som han slæber med ind i huset ude fra.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 07-11-05 14:39

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i en meddelelse

> Er det aggresiv adfærd ???
>
> Thomas

Det virker som om hunden har dyb mistillid til jer.
Har i overhovedet noget bånd/fællesskab med hunden? Normalt vil hunden søge
fællesskab med fører, noget er rivende galt siden hunden bare engang imellem
vil blive i hundegården.

Fra : thomas Duus Jürgense~

Dato : 07-11-05 17:15

Vi har lige spurgt os selv om vi var i tvivl om at han ville bide hvis vi
prøvede at tage kødbenet fra ham..

og nej vi er ikke i tvivl om at han ville angribe hvis vi prøvede at tage
benet fra ham.

Men han er ikke aggressiv på noget andet tidspunkt , og vi har aldrig været
utryg ved ham når han ikke havde ben, Konsekvensen er selvfølgelig at han
ikke får kødben mere..

Iøvrigt hvis vi giver ham tørkost som han altid får enten ud over græsplænen
eller ud over et stort areal på fliserne så viser han ingen tegn på
aggresivitet, tværtimod, vi kan sagtens samle hans mad op og lege med
den/ham mens han spiser.

thomas

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 17:30

> [...]
vi
> prøvede at tage kødbenet fra ham..
>
> og nej vi er ikke i tvivl om at han ville angribe hvis vi prøvede at

Det er jo et problem for selvom at i ikke giver ham ben mere er
faren/tvivlen der alligevel.
Problemet er ikke løst før i/du tager kampen om benet.
Kan da godt se at den letteste løsning er nul ben mere, men han kan jo
finde
et eller fatte kærlighed til andet end et ben.

Jeg er ikke pædagog så mit svar bærer nok præg af det modsatte.
Puha nu får jeg nok en flok efter mig igen.

Hvis det var min schæfer ville jeg teste ham og bed han mig ville han få
sådan en på hatten en gang for alle.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-11-05 18:18

> Det er jo et problem for selvom at i ikke giver ham ben mere er
> faren/tvivlen der alligevel.

Det ville jeg ikke kunne leve med.

> Problemet er ikke løst før i/du tager kampen om benet.
> Kan da godt se at den letteste løsning er nul ben mere, men han kan jo
> finde
> et eller fatte kærlighed til andet end et ben.

110% enig.

> Jeg er ikke pædagog så mit svar bærer nok præg af det modsatte.
> Puha nu får jeg nok en flok efter mig igen.

Så er det godt du har Milo til at passe på dig

> Hvis det var min schæfer ville jeg teste ham og bed han mig ville han
> få sådan en på hatten en gang for alle.

Lige mine ord, en røvfuld så det vaskede sig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 18:22

pwh skriblede bla:

> 110% enig.

Det er i orden at være bange for fremmede hund bare ikke ens egen.
Har den ikke den fornødne respekt for de voksne har den det SLET ikke for
børn

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-11-05 19:11

> Det er i orden at være bange for fremmede hund bare ikke ens egen.
> Har den ikke den fornødne respekt for de voksne har den det SLET ikke
> for børn

Nemlig, jeg ville da blive skruphysterisk hvis mine hunde nogensinde fandt
på bare at knurrer af mig, uanset hvad der udløste det.
Det er sgu slemt nok at jeg må finde mig i at katten knurrer af mig hvis den
har fanget en mus

/Jens

Fra : Karin

Dato : 07-11-05 19:11

> Lige mine ord, en røvfuld så det vaskede sig.
>
> /Jens

Det er meget interessant! I kan ikke acceptere at jeres hunde viser
aggression, men I mener åbenbart at det er helt i orden at I selv gør
det ved at give hunden en røvfuld. Ak, nogle mennesker kan vist kun
finde ud af at "løse" problemerne med vold!

Karin

Fra : pwh

Dato : 07-11-05 19:18

> [...]
> det ved at give hunden en røvfuld. Ak, nogle mennesker kan vist kun
> finde ud af at "løse" problemerne med vold!

Hallo, der er sgu forskel på hunde og mennesker i den verden jeg lever i.
John og jeg ville jo også kun ty til vold hvis vores hunde ligefrem bed os,
skete det utænkelige at en af mine hunde var agrassiv uden at bide mig
ville jeg klarer sagerne med en skideballe af de helt store.
Men igen, det er en helt utænkelig situation for mig og sikkert også John,
jeg er overbevist om at igen af os har probs med lederskabet i forhold til vores hunde.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 19:19

Karin skriblede bla:

> [...]
> det ved at give hunden en røvfuld. Ak, nogle mennesker kan vist kun
> finde ud af at "løse" problemerne med vold!

Det er lige så interessant at du overhovedet fremturer uden
løsningsforslag.

Vi skulle måske sætte os i rundkreds og snakke med hunden og prøve at
forstå
hvad der rører sig i hovedet på den.

Er personligt modstander af at slå både dyr og børn, men hvis min hund
startede på denne farlige adfærd så fik den en på hatten og hvis den ikke
trak sig så blev den aflivet.

Ps giv os venligst et eksempel på hvorledes du ville løse problemet på
uden
"vold"
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Karin

Dato : 07-11-05 20:05

jopa wrote:

> [...]
> trak sig så blev den aflivet.
>
> Ps giv os venligst et eksempel på hvorledes du ville løse problemet på

Et forslag til at løse problemet er udemærket beskrevet på Hundeskolen
Trofast hjemmeside:
http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/hundefakta/adfaerdsproblem.htm#HUNDEN%20VOGTER%20OVER%20MADSKÅLEN,%20KØDBENET%20M.M.

Denne løsning bygger på forståelse for hundens NATURLIGE adfærd samtidig
med at hunden på en POSITIV måde lærer, at det er da bare hyggeligt at
ejeren tager dens kødben. Jeg har selv trænet mine egne hunde efter
denne metode, og de bliver nærmest overlykkelige når jeg piller/roder
ved deres kødben for de har lært at det fører til noget rart, f.eks. at
jeg hjælper dem med at få lidt marv ud af kødbenet.

Så jo, det kan sagtens lade sig gøre uden vold, men det kræver lidt
tålmodighed og at man lige lægger en lille "træningsplan" først.

Karin

Fra : Karin

Dato : 07-11-05 20:13

Karin wrote:

> Et forslag til at løse problemet er udemærket beskrevet på Hundeskolen
> [...]

Ups, linken går vist kun til oversigten over artikler - bare scroll ned
til 3. artikel....

Karin

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:17

Karin skriblede bla:

> [...]
http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/hundefakta/adfaerdsproblem.htm#H
UNDEN%20VOGTER%20OVER%20MADSKÅLEN,%20KØDBENET%20M.M.

Fin artikel og et forsøg værd.
Hatten af for det, men som jeg opfatter spørgeren har hunden en truende
agressiv adfærd og de kan ikke komme til den uden fare for bid, og
samtidig
virker det som de er bange for den hvilket den mærker.
Nå men vi må da håbe det ender lykkeligt

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-11-05 20:46

Karin wrote:
> Et forslag til at løse problemet er udemærket beskrevet på Hundeskolen
> [...]

Meget interresant, men hvilken relevans har det til at John og jeg ville
stikke vores hunde en på lampen hvis de bed os, læste du overhovedet
hvad vi skrev.
Hverken John eller jeg slår da vores hunde som led i alm opdragelse,
men da vi begge har hunde der kunne slå os ihjel med deres bid hvis de ville,
er det da klart noget vi ville tage meget alvorligt hvis det skete.

> Så jo, det kan sagtens lade sig gøre uden vold, men det kræver lidt
> tålmodighed og at man lige lægger en lille "træningsplan" først.

Naturligvis kan det da det,
hvem har da anbefalet at bruge vold til at løse problemet.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-11-05 17:51

> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Nej, det er det ikke, det er bytteforsvar, omend en noget ekstrem udgave.
Det er den naturlige adfærd i en ulveflok. Blandt ulve er maden er "hellig",
ingen ulv, ikke engang alfaen, prøver at tage maden fra en anden ulv. Men da
det er uacceptabelt i en hund/menneskeflok, i hvert fald ud fra menneskets
synspunkt, må man fra hvalpealderen lære hunden at man godt må tage dens
mad.

Jeg her ikke erfaring med dether, man hvis det kan løses ved ikke at give
hunden kødben, og hunden i øvrigt er god og flink, ville jeg da bare gøre
det. Men hvis den pludselig bliver agressiv hvis den tilfældigt finder et
ben i skoven, ville jeg nok ikke være så tryg ved det.

Mvh
Søren

Fra : fam. Ager

Dato : 07-11-05 19:49

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det. Men hvis den pludselig bliver agressiv hvis den tilfældigt finder et
> ben i skoven, ville jeg nok ikke være så tryg ved det.

jeg kan kun tilslutte mig hvad søren her skriver, aggression er mange ting,
og hvad jeg tolker det til, er også madforsvar.
jeg ville foreslå at fratage ham hyggebenene, og give ham noget lettere
fordøjeligt i stedet, som han kan spise på rimelig tid, evt. grisehaler, der
er også noget for tænderne i.
mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:08

fam. Ager skriblede bla:
>og hvad jeg tolker det til, er også madforsvar.

Hvis det er tilfældet så gælder det jo andet end ben.
Jeg tolker det i stedet som adfærdsvanskelighed hos hunden, og det er totalt
farlig/uakceptabel adfærd, og kan få konsekvenser.
At springe over hvor gærdet er lavest løser ikke problemet men det skal
ejeren tage ansvaret for.
Jeg turde ikke ignorere det.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-11-05 20:34

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> fam. Ager skriblede bla:
>
> Hvis det er tilfældet så gælder det jo andet end ben.

Nu er der for en hund jo nok forskel på et kødben og tørfoder. En analogi:
Prøv at tage en is fra et barn og prøv at tage en portion spinat fra et
barn. Reagerer barnet mon på samme måde?

> [...]
> totalt farlig/uakceptabel adfærd, og kan få konsekvenser.
> At springe over hvor gærdet er lavest løser ikke problemet men det skal

Kan det fixes er det at foretrække, men jeg synes det er let flot hvis du er
ved at dømme Thomas' hund til aflivning. Det er altid meget let at dømme
andre folks hunde til aflivning.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 20:53

blede bla:

> Kan det fixes er det at foretrække, men jeg synes det er let flot
> hvis du er ved at dømme Thomas' hund til aflivning. Det er altid
> meget let at dømme andre folks hunde til aflivning.

Hej Søren som jeg skriver andet steds skal man forsøge, og mener ikke jeg
blot har dømt den til aflivning.

Der er min måde og så den sikkert udemærkede måde som Karin foreslog.

Men blot at lade være med at give den ben er for mig at se at springe over
hvor gærdet er lavest.
Det kan være det går godt men også omvendt.
Problemet lurer et eller andet sted.
Er man tillige bange for hunden kan det gå helt galt.

ps ovenstående gælder da også min egen hund.
Jeg turde da ikke lade mine børnebørn være alene med en hund der viser den
form for adfærd.
At hunden viser agressiv/dominerende adfærd på sin ejer må vel skyldes en
brist i opdragelsen
selvfølgelig skal man kunne tage ben/mad fra en hund uden at den bider.
Min kunne da aldrig finde på blot at knurre af mig men forsøger da at stikke
af med det.
Siger jeg aflever får jeg benet og kan smide det udenfor.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-11-05 21:01

> [...]
>
> Der er min måde og så den sikkert udemærkede måde som Karin foreslog.

> Men blot at lade være med at give den ben er for mig at se at springe over

Ja, det har du ret i, det var heller ikke den primære pointe i mit indlæg.
Umiddelbart så jeg bare ikke adfærdsbehandling som en vej frem for en tre år
gammel hund med en så voldsom og indgroet manér. Men jeg kan tage fejl, jeg
har ikke erfaring med adfærden fra det virkelige liv....

> [...]
> form for adfærd.
> At hunden viser agressiv/dominerende adfærd på sin ejer må vel skyldes en

Ja, det må det, men ikke nødvendigvis brist i lederskabet generelt.

> selvfølgelig skal man kunne tage ben/mad fra en hund uden at den bider.

Ja, det skal man.

> Min kunne da aldrig finde på blot at knurre af mig men forsøger da at
> stikke af med det.
> Siger jeg aflever får jeg benet og kan smide det udenfor.

Jeg gjorde ikke noget nummer ud af dette med Holly, men jeg kunne da tage
hendes mad lige så tosset jeg ville, så kiggede hun bare på mig med et
forundret udtryk. Men hun var heller ikke specielt madglad i det hele taget.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 07-11-05 20:56

> [...]
> totalt farlig/uakceptabel adfærd, og kan få konsekvenser.
> At springe over hvor gærdet er lavest løser ikke problemet men det

Jeg ville nok også begynde at låse soveværelsesdøren om natten,
hvilken grænse overskrider man mon næste gang hos sådan en hund.
Nej, sin hund skal man kunne stole 100% på aldrig gør en fortræd forsætligt,
et bid i leg har vi sikket alle fået og det tager man selvfølgelig med.
Men at værer i tvivl om at ens hund kunne finde på at bide en ville jeg
aldrig kunne leve med, den ville helt sikkert blive aflivet første gang det skete.
Jeg ville til stadighed have en usikkerhed om at det ville kunne ske igen,
og det ville totalt ødelægge mit forhold til den hund.
At jeg så under visse omstændigheder ville accepterer at den bed andre
mennesker er så en helt anden sag, det ville komme an på situationen.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-11-05 21:14

pwh skriblede bla:
> At jeg så under visse omstændigheder ville accepterer at den bed andre
> mennesker er så en helt anden sag, det ville komme an på situationen.

*LOL*

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : fam. Ager

Dato : 08-11-05 06:34

> [...]
> totalt farlig/uakceptabel adfærd, og kan få konsekvenser.
> At springe over hvor gærdet er lavest løser ikke problemet men det skal

benet forsvinder ikke lige ned i svælget og er væk som tørfoderet,det holder
i evigheder, det er ekstremt lækkert for labberen, og noget der skal passes
på.
labberen er i natur temmelig madglad, og det er nok der skoen trykker, men
jeg tror også at noget er gået galt i opvæksten, i forbindelse med ben
ellign. siden den er så forsvarsberedt.
mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 07-11-05 22:01

Thomas Duus Jürgensen wrote:
> Hvis vi giver Rollo et kødben går der mindst 12-14 timer før vi kan
> nærme os ham igen, først når kødbenet er afgnavet og gravet ned
> bliver hverdagen normal.

Hej Thomas
Da vi fik nr. 2 hund, passede Philana ( dengang 15mdr) meget på sin
madskål. Ikke overfor os, men overfor den "nye" hund, Dagmar.
Vi har brugt og bruger stadig nogle af disse råd
http://www.netdyredoktor.dk/sw22228.asp

og det virker. Philana slapper mere af nu og knurrer ikke selvom Dagmar
kommer til at kigge på hende når hun æder.
Måske kunne I prøve noget af det samme - måske ikke med et kødben, når det
nu er noget Rollo vil passe så voldsomt på, men et oksehudsben eller andet
som I langsomt kan vænne ham til at I kan tage og han kan lære at stole på
at han ikke behøver at slås med sin flok for at beholde noget han synes er
fantastisk godt.

Held og lykke med ham

/ Anette

Fra : Simon

Dato : 08-11-05 00:44

> [...]
> så
> tænker jeg lidt på hvornår man betegner en hund som agresiv.

Hvorvidt en "aggressiv" hund skal aflives, må vel være op til den enkelte,
så længe denne enkelte formår at holde hunden fra situationer, hvor andre
bringes i fare. En hund kan desuden ikke være "aggressiv" eller "dominant",
da dette er sindsstemninger, der relaterer til situationer. For at et
individ skal være aggressiv, må der være en "udløser", f.eks. et menneske,
en anden hund eller som i dit tilfælde, et kødben, der gør hunden
aggressiv - i dit tilfælde vil jeg hellere kalde det i forsvarsposition.

Jeg har en af disse hunde, der kan være aggressiv - overfor fremmede
hunde.... dette betyder ikke for mig, at min hund er aggressiv, men at han
har et brist i hans socialisering, der betyder, at hans bedste forsvar er
angreb..... overfor fremmede, løse hunde, der løber hen til ham. I denne
situation stoler han ikke på mine evner til at forsvare ham.... til gengæld
kommer han altid hen med sine store, ulækre, blodige okseben og vil gerne
have mig til at holde dem, mens han gnaver.... så I den situation er han
altså ikke aggressiv. Min anden hund, Kimmi, må derimod ikke nærme sig... så
stivner han.... kommer hun nærmere, knurrer han, hvilket hun accepterer og
fjerner sig igen.... igen, ikke aggressiv, men derimod MEGET tydelig i hans
forsvar af benet overfor hende - igen, der skal en specifik ting til at
udløse aggression. Problemet er, at hunde (og alle andre levende væsener)
generaliserer meget groft.... så hvis man gang på gang tricker aggressionen
frem, kan denne let begynde at generaliseres.

> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Jeg går ud fra, at dette er når han har et kødben??

> Er det aggresiv adfærd ???

Tja, hvis I nærmede jer, er det muligt, at det ville blive det - indtil
videre er det vel kun kraftige afstandsøgende signaler, han sender til jer -
fordi han forsvarer noget, der har høj værdi for ham. Dette er imidlertid
ikke særlig hensigtsmæssigt, da det nemt kan blive "farligt", hvis I ikke
accepterer hans signaler. Desuden tyder det meget på, at Rollo ikke har
tillid til jer i denne situation, muligvis fordi I tidligere har taget ben
eller mad fra ham. Hunde har altid en eller anden form for madforsvar i
større eller mindre grad, men dette kan ved forkert "træning" nemt øges til
det stadie, hvor I er nu. Heldigvis kan det også afhjælpes igen Ikke ved
at slå, skælde ud, presse hunden eller tage mad fra den, men ved langsomt at
genopbygge tilliden. At undlade at give hunden ben, hjælper heller ikke
noget, da mistilliden består og knaphed på ressourcer vil altid øge
forsvaret over de ressourcer, der stadig er tilstede.

Start i stedet med at give Rollo det kedeligste kødben, du kan forestille
dig, f.eks. et kalkben fra supermarkedets dyreafdeling. Sæt dig i en
afstand, hvor Rollo ikke tager notits af dig, men stadig gnaver på benet.
Kast LÆKRE godbidder til ham, f.eks. lever, pølse e.l. Ros ham og beløn
kraftigt, hvis han kommer hen til dig. Langsomt rykker du tættere på, mens
du stadig kaster godbidder til ham. Tag på intet tidspunkt benet fra ham,
men fortsæt med at belønne for kontakt indtil du kan sidde lige ved siden af
ham, uden at han tager notits af dig.

Næste skridt er at bytte benet ud med et mere spændende ben, f.eks. et
oksehudsben - gentag ovenstående.

Sådan fortsætter du, indtil du igen kan give ham "rigtige" kødben og begynde
at træne på dem.

Alle personer i husstanden skal udføre denne træning med ham, for at det
virker rigtigt.

-Trine

Fra : Anette

Dato : 08-11-05 01:03

Simon wrote:
> Start i stedet med at give Rollo det kedeligste kødben, du kan
> forestille dig, f.eks. et kalkben fra supermarkedets dyreafdeling.

Tak, Trine - du skrev lige det jeg ikke kunne formulere

/ Anette

Fra : Søren LH

Dato : 08-11-05 20:17

"Simon" <sneevang@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynde at træne på dem.
>
> Alle personer i husstanden skal udføre denne træning med ham, for at det

Flot skrevet

Dog lige en ting: Det er da helt almindeligt at tale om en agressiv hund, og
en dominant hund, det kan du da ikke bare lige sige at det kan en hund ikke
være. Du bruger det oven i købet selv i sætningen forud.

Mvh
Søren

Fra : Simon

Dato : 08-11-05 23:07

> [...]
> og en dominant hund, det kan du da ikke bare lige sige at det kan en hund
> ikke være. Du bruger det oven i købet selv i sætningen forud.

He he, flot set - manglede lige et par ord.... det jeg mener, at en hund
ikke i sig selv kan være aggressiv eller dominant - det er nødvendigt, at
den har nogen at være aggressiv overfor eller nogen at dominere. Den samme
hund kan både være dominant overfor f.eks. yngre hunde, mens den underkaster
sig andre, ældre hunde. Den kan også sagtens være aggressiv overfor én
person i husstanden, men ikke overfor de andre. Min hanhund er f.eks. meget
mere aggressiv overfor andre hunde, når jeg er til stede... jeg tricker
tydeligvis noget, da de ubehagelige episoder han har oplevet, har været i
selskab med mig. Går min kæreste derimod med ham, mens de møder en løs hund,
kan det rent faktisk godt gå godt - træls!! Har også oplevet, at jeg har
gået udenfor, og ordnet noget, mens Robin har været inde.... ser så naboens
labrador skubbe døren op og træde ind i gangen.... denne hund ville han til
enhver tid angribe, hvis han var ude sammen med mig... i denne situation
kunne jeg gennem vinduet se Robin gå ind i stuen og labradoren gå ud igen -
tror jeg holdt vejret i flere minutter

Min tæve er f.eks. også meget dominant overfor andre hunde.... ikke at hun
descideret gør dem noget - hun kan bare ignorere dem meget, meget længe for
så at sætte dem meget kraftigt på plads, hvis de fortsat trænger sig på.
Overfor mennesker derimod er hun noget af det mest bløde og
samarbejdsvillige, der findes..... Er hun så dominant?

Men selvfølgelig kan man tale om dominans og aggression - de fleste forstår
jo, hvad man mener - synes bare det bliver lidt som når folk siger, at alle
mulige og umulige problemer skyldes manglende lederskab.... Jeg kan bedre
lide, at man finder løsningen på problemet og så arbejder konkret ud fra
det, i stedet for at give hunde (og deres problemer) forskellige prædikater,
der egentlig ikke kan bruges til ret meget

-Trine

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 08-11-05 08:44

Jeg har igår og her til morgen afprøvet 2 forskellige scenarier

1.

Frikadellen, den kan jeg lægge, tage fra ham, lade som om jeg spiser af
o.s.v. uden nogen problemer overhovedet.

2. Griseøret

fik han her til morgen og det havde samme effekt som kødbenet, denne gang
tog jeg dog kampen, holdt ham nede i struben til han overgav sig, tog øret,
snakkede roligt med ham og gav ham øret igen..
Da rollo havde overgivet sig efter vores lille kamp som foregik med en meget
højlydt mig og en meget tændervisende, hårrejsende rollo var han meget
skamfuld og kunne have kravlet i et musehul.

Bemærk dette er måske ikke den rigtige måde at "opdrage" hund på men det var
nødvendigt for mig at teste om rollo ville gå skridtet videre og bide og om
jeg ville være i stand til at være stærkere end ham, fysisk og psykisk.

thomas

Fra : fam. Ager

Dato : 08-11-05 09:41

> [...]
> om
> jeg ville være i stand til at være stærkere end ham, fysisk og psykisk.

det lyder fornuftigt det du har gjort, han har overgivet sig, og du er
blevet klogere på ham.
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 18:00

> det lyder fornuftigt det du har gjort, han har overgivet sig, og du er
> blevet klogere på ham.
> mvh. marie

Helt enig, friskt gjort

/Jens

Fra : Winther

Dato : 08-11-05 09:52

> [...]
om
> jeg ville være i stand til at være stærkere end ham, fysisk og psykisk.

Det var jo ikke kun mad der var problemet, der var jo også situationen med
hundegården, hvor han gøer og knurrer af jer så i ikke kan få ham med jer.
Det lyder som revirforsvar, - pas på han ikke udvider sit territorie, husk,
det er jer der skal sætte dagsordenen, ikke hunden.

Fra : Leyna

Dato : 08-11-05 10:22

On Tue, 8 Nov 2005 09:52:13 +0100, "Winther" <Nobody@home.dk> wrote:

> [...]
>Det lyder som revirforsvar, - pas på han ikke udvider sit territorie, husk,
>det er jer der skal sætte dagsordenen, ikke hunden.

Så vidt jeg forstod, så opstod problemet med hundegården når han havde
kødben - ellers ikke.

Jeg har selv en hund der knurrer når han har ben, samtidig med at han
logrer med halen. Det lyder drastisk når han knurrer dybt og
inderligt, men det er intet andet end fis i en hornlygte. Jeg kan
sagtens tage benet fra ham, og jeg tror det skyldes at jeg overhovedet
ikke er bange for ham... Heller ikke når han knurrer. Dog ville jeg
ikke give ham et ben mens barnebarnet er på besøg, men det er så en
helt anden sag. Han er ikke vogtende over noget som helst andet mad.
Han kan faktisk stå at spise sin aftensmad sammen med Samson (vores
kattekilling), men ben vil han altså ha' i fred, og det er ok med mig.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 08-11-05 10:38

> [...]
> det var nødvendigt for mig at teste om rollo ville gå skridtet videre
> og bide og om jeg ville være i stand til at være stærkere end ham,

Du har gjort det rigtige bliv ved til han finder ud af hvem der bestemmer

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 12:43

> [...]
>
> mange gange må vi lade ham blive i hundegården om natten da vi simpelthen
> ikke kan kalde ham ind, han knurrer/gør bare kraftigt af os..

Både og, det er i hvert fald et problem med hvem der er føreren. Det
skal vel være sådan: DU bestemmer, du er førerhunden, og du kan tage
alt i din besiddelse, OGSÅ hans kødben. Han skal endda have den
opfattelse at det bedste sted at gemme de lækreste slimede godbiddere
er hos førehunden, menlig dig.

Du skal arbejde med lederskabsøvelser, han skal ikke have lov til den
opførsel.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 12:55

jopa wrote:
> Karin skriblede bla:

> Det er lige så interessant at du overhovedet fremturer uden
> løsningsforslag.

"En ordentlig røvfuld" er da ikke bedre en ingen løsningsforslag. Det
eneste du opnår ved det er at det plejer dit eget ego.

> Vi skulle måske sætte os i rundkreds og snakke med hunden og prøve at
> forstå
> hvad der rører sig i hovedet på den.

Bedre end "en ordentlig røvfuld", men lederskabsøvelser er nok endnu
bedre.

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-11-05 12:58

pwh wrote:

> [...]
>
> Meget interresant, men hvilken relevans har det til at John og jeg ville
> stikke vores hunde en på lampen hvis de bed os, læste du overhovedet

I ville da få plejet jeres ego.

> Hverken John eller jeg slår da vores hunde som led i alm opdragelse,
> men da vi begge har hunde der kunne slå os ihjel med deres bid hvis de ville,
> er det da klart noget vi ville tage meget alvorligt hvis det skete.

Det kan mange andre hunde også, og det er da ikke en grund til at
skulle gøre sådan noget.
Men nogle træner ikke deres hunde, de opdrager dem med gammeldags
metoder.
Dem om det.

> Naturligvis kan det da det,
> hvem har da anbefalet at bruge vold til at løse problemet.

Ingen, men dig og John har anbetfalet at give hunden "en på lampen" og
"en ordentlig røvfuld" hvis den knurrede, det løser ingen problemer.
skaber snarere flere.

--

Christian

Fra : pwh

Dato : 08-11-05 17:57

http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/hundefakta/adfaerdsproblem.htm#HUNDEN%20VOGTER%20OVER%20MADSKÅLEN,%20KØDBENET%20M.M.

> I ville da få plejet jeres ego.

Ja det er naturligvis det der er vores bevægrunde, godt set.
Du ville muligvis vende den anden kind til hvis din hun bed dig,
det ville jeg så ikke gører.

> Det kan mange andre hunde også, og det er da ikke en grund til at
> skulle gøre sådan noget.

Hvad ville du da gører hvis din hund bed dig.

> Men nogle træner ikke deres hunde, de opdrager dem med gammeldags
> metoder.
> Dem om det.

Øhh, hvor vil du hen med den bemærkning.

> Ingen, men dig og John har anbetfalet at give hunden "en på lampen" og
> "en ordentlig røvfuld" hvis den knurrede, det løser ingen problemer.
> skaber snarere flere.

Du kan altså heller ikke læse, John og jeg har ikke NOGET som helst
sted skrevet at vi ville slå vores hunde hvis de knurrede af os.
Det er altså ret så let, det er de sorte streger der er bogstaver og det hvide
der er baggrunden, jeg vil sgu ikke have skyld for at ville slå mine hunde fordi
folk ikke gider læse hvad det er man skriver.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 13:52

Andresen skriblede bla:

> Ingen, men dig og John har anbetfalet at give hunden "en på lampen" og
> "en ordentlig røvfuld" hvis den knurrede,
--
Øhmmm hvis den bed

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 08:10

pwh wrote:

> [...]
>
> Ja det er naturligvis det der er vores bevægrunde, godt set.
> Du ville muligvis vende den anden kind til hvis din hun bed dig,

Selvfølgelig vil jeg ikke det, men jeg vil ikke stikke den en på
hovedet.

> Hvad ville du da gører hvis din hund bed dig.

Den ville få en ordentligt skideballe verbalt, og så ville jeg finde
ud af grunden.
Grunden kan jo være alt fra sygdom så som tilskadekomst med et ben
over det med mad til lederskabsproblemer.

> Øhh, hvor vil du hen med den bemærkning.

Hvis man tror at man kan opdrage hunden med en på hovedet eller en
røvfuld så er det da gammeldags.

--

Christian

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 10:24

> Selvfølgelig vil jeg ikke det, men jeg vil ikke stikke den en på
> hovedet.

Det er så dit valg.
Men jeg gider ærligt talt slet ikke diskuterer med dig når du tilsyneladene
ikke kan forholde dig til at du har læst mit oprindelige indlæg forkert.
Det har du flot valgt at klippe fra, det er fair nok at du læser forkert,
men når du så bliver gjort opmærksom på fejlen må du sgu komme
med en undskyldning og ikke prøve og kører det over på at jeg vil slå
mine hunde i flæng.
Karin gjorde jeg også opmærksom på at hun læste John's og mit indlæg forkert,
hun har så valgt at tie frem for at vedkende sig sin fejl, det er sgu for slapt.

/Jens

Fra : Karin

Dato : 10-11-05 02:40

pwh wrote:

> [...]
> hun har så valgt at tie frem for at vedkende sig sin fejl, det er sgu for slapt.

Rolig nu! Jeg har ikke valgt at tie - jeg har bare ikke haft tid til at
svare tidligere.

Jeg har aldrig påstået at du ville slå dine hunde i flæng men du har
selv skrevet at du ville slå dem i den omtalte situation.

Jeg har stadig den holdning at man ikke kommer nogle fornuftige vegne
ved at slå hunden ligegyldigt om den "kun" har knurret eller om den har
taget næste skridt og bidt. En normal hund vil altid advare først ved at
knurre inden den bider, men hvis modparten (en anden hund eller
menneske) ikke forstår advarslen men fortsætter sit forehavende kan det
ende i bid.
Jeg mener at vi mennesker BURDE være de klogeste i alle situationer og
bruge vores intelligens istedet for vores muskler til at løse
konflikterne. Hvis en hund, enten en af mine egne eller en andens hund
en dag knurrede af mig eller ligefrem bed, ville jeg ALTID overveje
grundigt hvad der gik galt. Måske havde hunden opfattet mig som truende,
måske havde jeg overskridt dens grænser selvom den havde forsøgt at
fortælle mig med dæmpende signaler at den ikke synes at det var rart,
måske var den syg osv. Ingen hund bider bare for at bide, der er altid
en bagved liggende grund som vi mennesker med vores klogskab bør gøre
alt for at finde ud af. Med andre ord skal man finde årsagen til
problemet og ikke kun fokusere på symptomet.

I eksemplet med madforsvar (et kødben er jo også mad) reagerer hunden
som dens gener siger den skal - at den skal forsvare sin mad for det
handler simplethen om overlevelse.
I naturen passer alle dyr på deres mad for ellers dør de af sult. At
hunde så er blevet lukket ind i vores hjem, ændrer ikke på det medfødte
instinkt med at forsvare sin mad, men heldigvis er de fleste hunde
lærenemme og kan LÆRE, at det faktisk kan være en fordel at lade andre
tage deres mad (se link på træningsforslag i tidligere indlæg)

Flere har givet udtryk for, at de mener at det er lederskabet det er
galt med, når en hund knurrer eller bider. Det er jeg langt fra enig i.
At knurre er blot hundens måde at kommunikere på (=at den ønsker at det
andet individ stopper eller øger afstanden) - På dansk ville det svare
nogenlunde til at sige "hold lige op med det der". Hvis den anden
alligevel fortsætter, kan hunden se sig nødsaget til at tale med større
bogstaver f.eks. ved at lave et markeret/hæmmet bid, altså et bid som
ikke har til hensigt at såre den anden. Hvis det andet individ stadig
ikke har fattet at det skal stoppe/gå væk, kan hunden blive nødt til at
lave et reelt bid.
Hvis en hund knurrer af dig er den rigtige reaktion altså at stoppe det
du gør, frem for at optrappe konflikten. Hvis en hund f.eks. knurrer når
man går hen imod den, skal man stoppe og gå væk (Knur=stop/hold
afstand). Derefter kan man så overveje hvorfor hunden ikke ønskede at
man kom nærmere. Var den bange? Hvis ja, så opbyg dens tillid til dig.
Følte den sig truet fordi du ubevidst brugte truende kropssprog? Hvis
ja, lær at bruge venligt kropssprog eller træn hunden i at være mindre
følsom overfor menneskers kropssprog. Forsvarede den noget? Hvis ja,
træn den med positive metoder til at synes at det er rart at dele/slippe
noget osv.

Jeg mener at det i 99% af tilfældene handler om misforståelser (fordi
det handler om 2 helt forskellige arter som kommunikerer med meget
forskelligt kropssprog), manglende tillid (måske fordi ejeren har været
for hård ved hunden tidligere), sygdom/smerter (det kan være svært at se
om en hund har ondt et sted og det kan være nødvendigt med en grundig
dyrlægeundersøgelse) osv.

En anden meget vigtig årsag til problemerne er ofte at hunden simpelthen
ikke har LÆRT/FORSTÅR hvad ejeren ønsker af den. En hund har ikke en
medfødt viden om hvad f.eks. "slip" betyder, men alligevel skælder mange
hunden ud over at den ikke slipper en genstand, selvom de aldrig har
brugt den fornødne tid på at indlære det. Og hvad opfatter hunden så? -
den forstår bare at ejeren er aggressiv men ikke hvorfor...

Jeg mener at man som menneske/hundeejer bør bruge meget tid på at sætte
sig ind i hundens naturlige adfærd. En god måde kunne f.eks. være at
læse bøger af nyere dato som bygger på studier af FRITLEVENDE hunde.
Ældre litteratur byggede ofte på studier af hunde, som havde levet under
unaturlige forhold typisk i en indhegning, hvor man havde sammensat
tilfældige hunde som ikke havde nogen flokmæssig tilknytning til
hinanden og uden mulighed for flugt. Derfor fik man en forkert
opfattelse af hundes naturlige adfærd overfor hinanden, nemlig at
hundene var meget aggressive overfor hinanden, og at der var mange
"magtkampe".
Nyere studier under naturlige/frie forhold viser et helt andet billede
hvor hundene meget sjældent slås, hvor alle individer har tillid til
hinanden, hvor alle har rettigheder, hvor konflikter oftest løses med
dæmpende signaler frem for aggresion, og hvor den klogeste opnår den
største respekt fra de andre.

Karin

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 09:17

> Rolig nu! Jeg har ikke valgt at tie - jeg har bare ikke haft tid til
> at svare tidligere.

Nåe du havde da tid nok til at ligge og debaterrer med John men ignorerede
flot mit indlæg, du skulle åbenbart provokeres før du kom ud af busken.

> Jeg har aldrig påstået at du ville slå dine hunde i flæng men du har
> selv skrevet at du ville slå dem i den omtalte situation.

Nej den opfattelse stod der nok nærmere Christans navn på,
men igen har jeg og John kun udtalt at vi ville slå vores hunde hvis
de bed os i forbindelse med agrassivitet. Selfølgelig ville jeg da ikke
slå mine hunde hvis de bed mig ved et uheld.

> [...]
> ved at knurre inden den bider, men hvis modparten (en anden hund eller
> menneske) ikke forstår advarslen men fortsætter sit forehavende kan

Jeg tror at vi grundlæggende ser forskelligt på det at have hund, du taler om
dens grænser og så videre og så videre, i min verden er hunde meget langt
under mennesket og skal indordne sig under os i alle situationer.
Ikke forstået på den måde at vi ikke skal respekterer hunden, men den skal
først og fremmest respekterer os, kan den ikke det så kan den heller ikke
leve i vores verden. Det er ikke fri natur eller ulveflokke det her, det er
menneskets samfund som hunden altså har at underkaste sig, det er og bliver
de barske realiteter, alt andet er romantisk pladder i mine ører.
Og bider en hund sit eget menneske så skal den aflives lige på en studs,
ikke noget fis med at finde ud af om man har overskredet nogen grænser
som den evnt mener at den er berregtiget til at have, hunde har ingen rettigheder
her i samfundet, sådan er det bare.

/Jens

Fra : Mus

Dato : 10-11-05 11:47

> [...]
> ikke noget fis med at finde ud af om man har overskredet nogen grænser
> som den evnt mener at den er berregtiget til at have, hunde har ingen

Ja sådan er man nok forskellig. Og der er mange metoder der virker. Og man
skal finde den metode der passer til en selv og sin hund. Har sågar set en
eller anden her i nyhedsgruppen foreslå man i nogen situationer skal sætte
sig ned på alle fire og aggere hund. Kan forstå man aggerer gorilla i den
fri natur. Det er på naturens principper og kan være farligt. Men jeg sætter
mig altså ikke ned på alle fire og aggerer hund

Men ville nu ikke aflive en hund bare fluks fordi den bed. Den kan altså
også have sine grunde til at bide. Ondt i ryggen eller den er blevet gjort
fortræd på en måde eller lign. Dette ville jeg aldrig bebrejede hunden. Det
er ikke kun os som mennesker der har rettigheder.
Men den skal ikke være uopdragen og bide ved mindste provokation. Det finder
jeg mig altså heller ikke i.

Vores hun er primært opdraget og trænet mht lydighed via leg. Idet der er
blevet leget så meget med ham har han også været let at opdrage. Han ville
jo gøre alt for os den hund. Det er helt utroligt så knyttet manden og
hunden er her. Og stadig ved han godt hvem bestemmer. Han er bestemt ikke
opdraget hårdt, men få gange har det da været nødvendigt at have fat i ham.
Man kunne sikkert have læst en masse bøger og opnået det samme, men det her
har så bare været vores måde. Men han er også en nem hund vores Boxerfis
Og ja han har da fået skældt ud eller vi har haft fat i "kraven" på ham. Men
det gælder da om at samle hunden op bag efter. Ikke bære nag, det ved hunden
ikke hvad er.
Det eneste problem vi har med ham er at han ikke kan med alle hanhunde.

LN

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 12:16

Mus wrote:

> [...]
> forstå man aggerer gorilla i den fri natur. Det er på naturens
> principper og kan være farligt. Men jeg sætter mig altså ikke ned på

Angel elsker ellers når jeg leger at jeg er en hund, du kan tro at vi får
os nogen gevaldige slagsmål ind imellem. Det er sikkert ikke
hundepædagogisk rigtigt, men vi har det sjovt

> [...]
> rettigheder.
> Men den skal ikke være uopdragen og bide ved mindste provokation. Det

Selvfølgelig skal man da ikke aflive sin hund hvis den kommer til at bide en af
smerte i forbindelse med at den feks er syg, det har jeg da også skrevet flere gange.
Jeg forholder mig stadig til det oprindelige indlæg hvor de var bange for at blive
bidt hvis de tog hundens kødben, det ville jeg ikke selv accepterer skete.

> [...]
> fået skældt ud eller vi har haft fat i "kraven" på ham. Men det
> gælder da om at samle hunden op bag efter. Ikke bære nag, det ved

Helt enig, man skal aldrig bærer nag til en hund, jeg har fra start af tvunget
mig selv til ikke at værer sur i mere end 5 minutter, det kan til tider værer svært
Og jeg har da også haft fat i kravetøjet på mine hunde et par gange, så lærer de
ligesom også hvor mine grænser går og sørger for ikke at overskride dem.
Jeg tror faktisk at mange af de uopdragne hunde som man møder er blevet sådan
fordi mange lider af berøringsangst når hunden skal sættes på plads.
Hold kæft hvor har jeg tit hørt folk stå og forklarer deres hunde et eller andet
som om det var et barn de talte til, hunden fatter sgu da ikke en meter af hvad de siger

Det kan da godt værer at hunden er et substitutbarn for mange af os, men man gør
den en bjørnetjeneste ved at behandle den som et ligeværdigt menneske.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 15:04

Mus skriblede bla:

> [...]
> blevet gjort fortræd på en måde eller lign. Dette ville jeg aldrig
> bebrejede hunden. Det er ikke kun os som mennesker der har
Jo menneskerettigheder

Hvis man ser det oprindelige indlæg så var hunden aggressiv og dominerende.
Efter min ringe mening må den ikke være nogen af delene.
Her i huset er der helt klare regler for dominans.
Konen bestemmer så kommer jeg og børnene til sidst hunden.

Kan den ikke finde sig i den rangorden er der et problem der skal løses her
og nu.
Specielt når spørgeren tilsyneladende var bange for hunden og lod den være
ude om natten af frygt for at den skulle bide.

Og dem der mener at hunde selvfølgelig skal have lov at vogte på deres
mad/kødben (det gør de i naturen, ja goddav du vi lever i en
enneskefamilie ) har lov at mene det men må så tage konsekvensen af at børn
ikke kan komme til hunden i alle sittuitationer.

Hele familien kan tage alt fra vores schæfer og jeg skulle hilse og sige at
den absolut på ingen måde er en trykket underdanig hund men tværtimod.
Fik jeg ikke lov til at fjerne dens ben og smide det udenfor fik den en på
lampen, og jeg elsker den alligevel og den mig (tror jeg)

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 10-11-05 18:37

> [...]
> Her i huset er der helt klare regler for dominans.
> Konen bestemmer så kommer jeg og børnene til sidst hunden.

Mit indlæg var en generel betragtning. Skrev om sygdom eller hunden var
gjort fortræd.
Og at det selvfølgelig var noget andet hvis det var en agressiv og
dominerende hund.

reagerede på denne sætning

"Og bider en hund sit eget menneske så skal den aflives lige på en studs,"

og svarede også

> [...]

> Specielt når spørgeren tilsyneladende var bange for hunden og lod den være
> ude om natten af frygt for at den skulle bide.

"rangorden er noget andet end en hund der har ondt"

> [...]
børn
> ikke kan komme til hunden i alle sittuitationer.

Det mener jeg såmænd heller ikke og det har jeg heller ikke skrevet.

> [...]
> Fik jeg ikke lov til at fjerne dens ben og smide det udenfor fik den en på
> lampen, og jeg elsker den alligevel og den mig (tror jeg)

Det er jo også det jeg skriver, hvis du læser mit indlæg. Måske med knap så
mange ord.
Der hvor vi åbenbart adskiller as er at jeg mener der kan være situationer,
hvor hunden er i sin gode ret. Og det er absolut ikke ok hvis hundene er
aggressiv eller dominerende.

LN

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 18:41

Mus skriblede bla:

> "rangorden er noget andet end en hund der har ondt"

ja da men spørgsmålet var oprindeligt aggresiv og dominerende

> Det mener jeg såmænd heller ikke og det har jeg heller ikke skrevet.

Ved jeg godt men vi snakker jo også bare andre herinde har ment det.

> Der hvor vi åbenbart adskiller as er at jeg mener der kan være
> situationer, hvor hunden er i sin gode ret.

Mener ikke at en hund har ret til at bide sin ejer

Jeg vil under ingen omstændigheder finde mig i at blive bidt af min egen
hund, men ser da meget gerne at den bider andre i specielle situationer

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Mus

Dato : 10-11-05 19:15

> Mus skriblede bla:

> ja da men spørgsmålet var oprindeligt aggresiv og dominerende

yep udvidede såmænd bare emnet.

> [...]
>

> Jeg vil under ingen omstændigheder finde mig i at blive bidt af min egen
> hund, men ser da meget gerne at den bider andre i specielle situationer

Heller ikke hvis den har vanvittig ondt?

Har hørt en historie - om det er en vandrehistorie ved jeg ikke - om en
knægt der stoppede nåle i familien schæfer. Hunden løb forvildet rundt i
smerte, hylede og bed tilsidst fra sig og endte altså med at bide drengen i
hånden. Faderen anede ikke hvad der var sket mht nålene. Han troede hunden
var blevet sindsyg. At det havde slået klik ud fra den måde den løb rundt
på. Kørte til dyrlægen og fik den aflivet. Efter dyrlægen har givet hunden
sprøjten står han og aer den hen over pelsen og mærker så nålene. Jeg har
det altså lidt sådan at jeg håber hunden bed drengen hårdt i hånden og at
familien får en ordentlig snak med drengen.

Min mand er også engang blevet hapset af vores, idet min mand blandede sig i
et hundeslagsmål. Han kastede sig simpelthen midt ind i bunken af hunde. Ja
jeg mener altså det er min mands egen skyld han blev bidt. Hunden har jo
ingen jordisk chance for at skelne mellem hvad den bider i, i kampens hede.

Så jo for mig er det ikke sort hvidt, men meget nuanceret.

LN

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 19:12

Mus skriblede bla:

> Heller ikke hvis den har vanvittig ondt?

Jo da det er en anden sag.
Den har da lige haft lidt problemer med det ene øre som jeg 2 gange om dagen
smurte med kopattesalve.
De første par gange tror jeg faktisk den havde lyst til det

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 10-11-05 19:40

> Jo da det er en anden sag.
> Den har da lige haft lidt problemer med det ene øre som jeg 2 gange
> om dagen smurte med kopattesalve.

Aha, du bekræfter jo selv mit udsagn om at Schæfere altid er syge

/Jens (hvis hundes ører intet fejler, de virker bare ikke altid)

Fra : Mus

Dato : 10-11-05 20:39

> Aha, du bekræfter jo selv mit udsagn om at Schæfere altid er syge
>
> /Jens (hvis hundes ører intet fejler, de virker bare ikke altid)

he he

LN(som også har en hund der engang i mellem propper lytlapperne ind i
øregangene

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 21:52

pwh skriblede bla:

> Aha, du bekræfter jo selv mit udsagn om at Schæfere altid er syge

Syg og syg den havde kradset sig i det ene øre og kopattesalve er medisinen
der kurerer alt

> /Jens (hvis hundes ører intet fejler, de virker bare ikke altid)

Har de ikke bare sådan nogen flapper der hænger og dalrer

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 08:37

> Syg og syg den havde kradset sig i det ene øre og kopattesalve er
> medisinen der kurerer alt

Nu trækker du i land
Men god bedring til Milo det lille skvat.

> Har de ikke bare sådan nogen flapper der hænger og dalrer

Dejlige bløde nufleører, det er sgu da kun katte der skal have
opretstående ører

/Jens

Fra : Hermann Holm

Dato : 11-11-05 19:39

> Dejlige bløde nufleører, det er sgu da kun katte der skal have
> opretstående ører
>
> /Jens

Min hund har da opretstående ører, og den er absolut ikke en kat!!

Hermann

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 20:37

> Min hund har da opretstående ører, og den er absolut ikke en kat!!
>
> Hermann

Bevis det

/Jens

Fra : Hermann Holm

Dato : 12-11-05 01:52

Sender et billede i dk.binaer (kalak.jpg)

Hermann

Fra : Karin

Dato : 11-11-05 00:12

pwh wrote:

> [...]
> som den evnt mener at den er berregtiget til at have, hunde har ingen rettigheder

Ja, du har ret i at vi ser meget forskelligt på det at have hund. Du
mener at hunden skal respektere os og det mener jeg da også, og
selvfølgelig er hunden nødt til at tilpasse sig det moderne samfund, men
det sker bare ikke af sig selv - det er vores ansvar at hjælpe/træne
hunden så den ikke bliver presset ud i situationer den kun kan klare med
aggression. Man må som ejer forstå at man har med en HUND at gøre. Dvs.
at hunden har en masse medfødte egenskaber som den har haft igennem
tusindvis af år, og de forsvinder altså ikke bare lige sådan fordi vi
mennesker siger at de skal. Naturligvis skal hunde ikke bide mennesker,
men sker heller ikke hvis vi mennesker behandler og træner hunden med
venlighed og forståelse.

Helt basalt tror jeg at jeg har en helt anden opfattelse af hunde end
mange andre på denne liste. Mange her mener at hunde stræber efter
"lederskabet" i familien og at det er fordi den vil bestemme at den
knurrer/bider. Som jeg skrev i et tidligere indlæg mener jeg at dette er
en helt forkert og forældet synvinkel på hundes adfærd. Hunde knurrer
netop for at UNDGÅ bid. Det giver en advarsel som modparten har en
mulighed for at reagere på så konflikten kan stoppes uden skader. Hvis
hunde virkelig ville kunne den jo bare bide med det samme.
Som tidligere skrevet viser nyere studier at hunde IKKE har en trang til
konstant at kæmpe om "lederskabet", men istedet ønsker at undgå
konflikter i flokken og yderst sjældent slås internt i familieflokken.
Det kan godt være at nogle vil kalde det romantisk pladder. Jeg vil
kalde det at have holdninger som bygger på viden og ikke gamle skrøner.

Derfor vil jeg gerne opfordrer alle til at opdatere deres viden og
holdning til hunde, for så vil de få en helt anden forståelse for
hvordan man undgår/løser evt. problemer.

Du mener heller ikke at hunde har rettigheder her i samfundet. Det er så
din holdning og dit valg. Jeg mener derimod at hunde har ret til
forståelse, tryghed, retfærdig behandling (og man kan kun behandle den
retfærdigt hvis man ved noget om deres naturlige adfærd) og til at leve
et liv som er så meningsfyldt og naturligt som det er muligt at give
dem. Og den holdning har jeg til alle dyr i menneskers varetægt
ligegyldigt om det drejer sig om kæledyr eller slagtedyr.

Karin

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 09:29

> [...]
> hunde ikke bide mennesker, men sker heller ikke hvis vi mennesker
> behandler og træner hunden med venlighed og forståelse.

Jamen det kan vi da ikke blive uenige om, husk så også på at hunden
jo har haft tusindvis af år til at lærer at omgåes mennesket.
Mig bekendt mener man da at mennesket allerede tilbage i stenalderen
tog ulven til sig, og så har det udviklet sig sidenhen.

> [...]
> har en mulighed for at reagere på så konflikten kan stoppes uden
> skader. Hvis hunde virkelig ville kunne den jo bare bide med det

Det kan du såmænd meget vel have ret i, jeg er så heller ikke en af dem
der har udtalt at hunden i denne tråd prøvede at tage magten i fammilien.
Men jeg vil da holde med dem der mener at der er et lederskabsproblem.
Der hvor jeg fik dig op af stolen var med min udtaelse om at jeg ville slå
mine hunde hvis de bed mig, og det ville jeg gører, og så dem aflivet.
Self ikke hvis det var et uheld eller pgr smerte, det kan jo ske for den bedste.

> Som tidligere skrevet viser nyere studier at hunde IKKE har en trang
> til konstant at kæmpe om "lederskabet", men istedet ønsker at undgå
> konflikter i flokken og yderst sjældent slås internt i familieflokken.

Det er sikkert rigtigt nok, det er da også hvad jeg har læst flere steder
og kan observerer med mine egne 2 hundes indbyrdes adfærd.
Men jeg er da også overbevist om at hunde fungerer bedst hvis der
er en vis hakkeorden, og sådan nogle grænser skal nok til tider prøves af.
Der må man så bare have stadfæstet sin egen position som øverste leder
så der ikke i løbet af hundens liv kommer situationer hvor den fristes til
at rykke nogle grænser overfor en selv.
Hvilken hakkeorden mine 2 hunde har indbyrdes blander jeg mig ikke i,
det er vist ikke helt afklaret endnu, min hanhund på 3 år er stadig den stærkeste,
men min tæve på knap 1.5år er psykisk stærkere og er snart fysisk lige så stærk.
Så længe der ikke flyder blod blander jeg mig ikke, og ind imellem kan jeg da
se at de puster sig ganske gevaldigt op, men de skader aldrig hinanden.

> Det kan godt være at nogle vil kalde det romantisk pladder. Jeg vil
> kalde det at have holdninger som bygger på viden og ikke gamle
> skrøner.

Det jeg kalder romantisk pladder er når folk vil gører deres familiehunde
til ulve eller ligeværdige med mennesker, som du selv skriver er det stadig
HUNDE vi snakker om her.

> Derfor vil jeg gerne opfordrer alle til at opdatere deres viden og
> holdning til hunde, for så vil de få en helt anden forståelse for
> hvordan man undgår/løser evt. problemer.

Tja, det er jo altid sådan med sidste nye viden, at man om 50år
ryster på hovedet af meget af det man mener er den evige sanhed idag.
Man skal også læse den slags undersøgelser med en hvis skepsis,
imorgen mener "eksperterne" noget helt trejde

> [...]
> give dem. Og den holdning har jeg til alle dyr i menneskers varetægt
> ligegyldigt om det drejer sig om kæledyr eller slagtedyr.

Det er vi da heller ikke uenige om, det ender sgu med at vi synes det samme
Selfølgelig har dyr da krav på at blive behandlet ordenligt, det skrev jeg da også.
Og jeg hælder da også selv til din overbevisning mht at give dyrene et så
naturligt liv som det er muligt. Mine egne hunde har da meget få grænser for
hvad de må og ikke må, inde i huset må de værer overalt og i alle møbler.
De har adgang til hele haven døgnet rundt via en hundelem, de har næsten
aldrig snor på når vi går tur. Til gengæld kræver jeg ubetinget at de overholder
de få grænser jeg stiller op for dem, men jo færre forbud man giver en hund,
jo lettere er det jo også for den at værer lydig

/Jens

Fra : Winther

Dato : 11-11-05 14:10

> [...]
> ikke noget fis med at finde ud af om man har overskredet nogen grænser
> som den evnt mener at den er berregtiget til at have, hunde har ingen

Jeg er helt enig med dig Jens. De hunde vi har i dag er avlet langt væk fra
de vilde ulve. Det er så simpelt at have hund bare man stiller rimelige
krav, er glad for sin hund og bruger den sunde fornuft. Er man først derude,
hvor man skal kende alt til hundesprog og være uddannet i adfærdsbehandling
for at nærme sig en hund uden at blive knurret af og risikere at blive ædt,
så er hunden enten syg i hovedet eller også er ejeren uegnet som hundeejer,
i hvert fald hvis han ikke erkender, at noget skal gøres anderledes.

Fra : jopa

Dato : 11-11-05 14:58

Winther skriblede bla:
> Jeg er helt enig med dig Jens.

Endelig en der er enig med Jens

De hunde vi har i dag er avlet langt
> væk fra de vilde ulve. Det er så simpelt at have hund bare man
> stiller rimelige krav, er glad for sin hund og bruger den sunde
> fornuft.

Rigtigt det kan sgu også blive for videnskabeligt, og seriøst så det ender
ren pladder.

Personligt holder jeg primært hund som tyveriforsikring/vagthund, og
potensforlænger
Den er så samtidig en fast bestandel af familien dog allersidst i vores
hieraki.

Der skal den være og det ved den.
At betragte hunde som ligeværdige er pladder, de skal behandles som hunde
og
det kan sagtens gøres med kærlighed til hunden.
Kender hunden sin plads bider den ikke familien med mindre den er syg
eller
dårligt opdraget.
Husk på de fleste problemer med hunde er menneskeskabt og ikke alle magter
opgaven og burde måske overveje en kanin istedet.

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 15:36

> Endelig en der er enig med Jens

Jeg har betalt Winther for at skrive det

> Personligt holder jeg primært hund som tyveriforsikring/vagthund, og
> potensforlænger

Potensforlænger er og bliver jo det primære formål med en stor hund

> [...]
> Husk på de fleste problemer med hunde er menneskeskabt og ikke alle
> magter opgaven og burde måske overveje en kanin istedet.

Helt enig, kaniner kan dog også bide ret hårdt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 11-11-05 16:44

pwh skriblede bla:

> Helt enig, kaniner kan dog også bide ret hårdt

Ja men de tåler ikke en på panden men så kan man jo spise den i stedet
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winther

Dato : 11-11-05 21:23

> Jeg har betalt Winther for at skrive det

Det havde kostet dig langt mere hvis du var kommet med den med katteørerne
først.

Ned på knæ og sig be be, ellers bliver det rigtig dyrt næste gang

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 21:28

> Det havde kostet dig langt mere hvis du var kommet med den med
> katteørerne først.

Jamen katte er da så søde

> Ned på knæ og sig be be, ellers bliver det rigtig dyrt næste gang

Ok så, 2*be

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 11-11-05 17:03

On Fri, 11 Nov 2005 14:58:00 +0100, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Personligt holder jeg primært hund som tyveriforsikring/vagthund, og
>potensforlænger

Potensforlænger? Jeg troede det var en Schäfer du havde?
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 11-11-05 17:11

Leyna skriblede bla:

> Potensforlænger? Jeg troede det var en Schäfer du havde?

Mente ellers det var en udemærket substitut for en muskelhund

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 11-11-05 15:32

> [...]
> hovedet eller også er ejeren uegnet som hundeejer, i hvert fald hvis
> han ikke erkender, at noget skal gøres anderledes.

Tja, så enkelt kan det jo faktisk siges Winther

/Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 10:55

pwh wrote:

> [...]
> hun har så valgt at tie frem for at vedkende sig sin fejl, det er sgu for slapt.

Jeg har læst tilbage, og vedgiver da at I begge har skrevet bider, men
jeg holder så stadig på at afstraffelse med vold heller ikke løser
nogle problemer.

--

Christian

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 11:19

> Jeg har læst tilbage, og vedgiver da at I begge har skrevet bider, men
> jeg holder så stadig på at afstraffelse med vold heller ikke løser
> nogle problemer.

Mange tak, jeg hader at blive fejlquotet
Og vi er da helt enige om at vold ikke løser nogen problemer,
jeg har aldrig i mit liv slået hverken dyr eller mennesker og kommer
sikkert heller aldrig til det.
Det jeg mente var at hvis en af mine hunde i ren agrassivitet bed mig så ville
jeg sandsynligvis ramle den en på lampen, næste stop ville så blive
dyrelægen til en aflivning, så det ville ikke værer som led i opdragelse
men en spontan reaktion for også at stoppe videre vold fra hundens side.
Men igen det er en tænkt situation da mine hunde ikke har den mindste
gnist af agrassivitet overfor mig (eller andre), bliver jeg bidt ved et uheld
er det jo også en anden snak, shit happens.
Tyson har da hapset hul i mig 2-3 gange i tidens løb, det må jeg da tage
med når jeg leger vildt med ham, det har han da ikke fået slag for

/Jens (som nu vil gå ud og lufte 2 utålmodige hunde)

Fra : Mus

Dato : 09-11-05 15:32

--

>Christian

Jo forhåbentlig det førstkommende problem, at den slipper.

Må indrømme at der altså kan være situationer der kræver en på sinkadusen,
eller et fast tag i hunden og en verbal skideballe.

Vi har selv været ude for at en hund bed vores og ikke var til at få til at
slippe. Ja hun fik ikke engang en på sinkadusen men hele tre. Og det sidste
var et spark.

Så kan man løse næste problem lederskabsøvelser mm.

LN

Fra : jopa

Dato : 09-11-05 15:51

Mus skriblede bla:

> Må indrømme at der altså kan være situationer der kræver en på
> sinkadusen, eller et fast tag i hunden og en verbal skideballe.

Selvfølgelig og det han skriver om vold er jo totalt uden proportioner.
Vi snakker jo om at det er hunden der udøver vold.

Er totalt modstander af at slå hunde men hvis de viser truende agressiv
adfærd og til sidst bider så skal jeg fandme nok vise hvem der er
førehunden, hvilket vil ske i et hvert kobbel.

min mening
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-11-05 12:11

pwh wrote:

> [...]
> gnist af agrassivitet overfor mig (eller andre), bliver jeg bidt ved et uheld
> er det jo også en anden snak, shit happens.

Man kan sikkert godt blive bidt eller markeret hvis hunden er skadet og
man trykker etc. den der hvor den er skadet.

> Tyson har da hapset hul i mig 2-3 gange i tidens løb, det må jeg da tage
> med når jeg leger vildt med ham, det har han da ikke fået slag for

Det samme har jeg, en gang. Vores hund var oppe og slås med en anden
tæve, og da de skulle skilles ad kom jeg i vejen for næste bid og der
kom tandmærker i min læg, dog ingen hul. Det er hvad jeg betegner som
hændeligt uheld.

--

Christian

Fra : pwh

Dato : 09-11-05 13:00

> Man kan sikkert godt blive bidt eller markeret hvis hunden er skadet
> og man trykker etc. den der hvor den er skadet.

Det har du helt ret i, og i sådant et tilfælde skal hunden da ikke bebrejdes noget.
Jeg forholdt mig bare til det oprindelige indlæg der omhandlede en agrassiv hund,
bed en af mine hunde mig fordi jeg ville tage et eller andet fra dem så ville jeg
blive stikåndsvag og sikkert smaske den en og få den aflivet straks.
Men jeg har som sagt ingen probs med det overhovedet,
det er kun min kat der ikke vil have at jeg tager dens bytte, der bliver der knurret

> [...]
> tæve, og da de skulle skilles ad kom jeg i vejen for næste bid og der
> kom tandmærker i min læg, dog ingen hul. Det er hvad jeg betegner som

Det er det jeg mener med shit happens og det tager man da som en oplevelse
af de mindre behaglige

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 10-11-05 01:06

Hej Thomas

I en hundeflok har man ret til den mad man har fået.
Uanset rang!!
At knurre er et dæmpende signal (og at logre lige så.)

Når han knurrer så voldsomt er det fordi han bestemt ikke finder det
trygt at I kommer i nærheden af ham når han har ben.
At begynde og tage benet fra ham alligevel, vil være at stresse og
forvirre ham yderligere, og faktisk at sige: Vi er ligeglade med dine
- naturlig reaktion.

Hvis I vil have ham til at slappe af, så træn med ham! Start med at
finde et kødben du kan holde godt ved. Og så "del dette med ham"
Du holder fast og han får lov til at snaske på det.
Så er det DIT kødben, men du signalerer til ham at du som leder har
så meget overskud at du deler din mad med ham.
Hvis kødbenet smutter ud af hånden på dig, så lad ham få det og
lad ham være i fred med det.
Du kan også slutte af med at han får det, det vil være en helt fin
afslutning.
Giv ham ben så tit maven tåler det, så han vænner sig til at der er
rigeligt, og så I kan træne din tilstedeværelse omkring benene tit
og ofte.

Sæt dig i nærheden af løbegården, i en afstand han kan acceptere
uden at begynde at knurre. Eller gå stille omkring i haven uden at
kigge på ham, ignorer hvis han knurrer.
dvs. undlad at gå tættere på, men vend siden til ham, kig væk og
vis på den måde at du HAR forstået hans signal (hans knurren)

Undlad at tage fat i ham eller noget som helst, som du har afprøvet
med griseøret, det eneste du opnår ved dette, er knæk i hans tillid
til dig.

Vis dig som en god leder, og forstå din hunds signaler.

MVH Marie.

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 10-11-05 08:40

Jeg må indrømme at jeg nu er ved at være godt forvirret....

der er åbenbart ikke nogen faste retningsliníer ud fra svarene her i
gruppen, rådene er ihvertfald meget forskellige og modsigende..

Men tak til alle alligevel

thomas

Fra : jopa

Dato : 10-11-05 10:30

> [...]
>
> der er åbenbart ikke nogen faste retningsliníer ud fra svarene her i
> gruppen, rådene er ihvertfald meget forskellige og modsigende..

og det er jo det fine ved en sådan diskution
Der er forskellige opfattelser du kan så afprøve dem du ønsker
--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk