Foder?
Fra : Leyna

Dato : 06-11-05 23:11

Så er jeg kommet i den situation at jeg nu har to kastrater i stedet
for to fertile hankatte, og jeg mener at det flere gange har været
oppe at vende herinde, at sådanne katte skal have speciel kost.

Nu er det så jeg spørger eksperterne... hvad giver I jeres kastrater?
Buster er en voksen kat, men Samson er stadig på killingefoder, så
hvad skal jeg indkøbe til dem?

Og skal Popsie (hunkatten) også have dette foder? Hun er neutraliseret
for længst, men det dér med foder har jeg egentligt ikke tænkt over
før nu.

Forslg modtages med kyshånd.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Denise

Dato : 07-11-05 07:34

Leyna wrote:
> [...]
>
> Og skal Popsie (hunkatten) også have dette foder? Hun er neutraliseret
> for længst, men det dér med foder har jeg egentligt ikke tænkt over

Jeg give vores Iams og Hills foder fra dyrehandlere altså Science Plan og
både tør- og vådmad, og mange er glade for Royal Canin.
Bliver de for overvægtige findes de samme i light udgaver.
Der er også nogle der sværger til dyrlægens hills C/D som forebyggelse mod
urinsten, struvit tror jeg, men vi har aldrig have sådanne problemer med
nogle kastrater.
Der er rigtig meget religion i madspørgsmål, men er kattene sunde og raske
kan man sagtens bruge alt det mad der anbefales ho dyrehandlere.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-11-05 15:00

On 2005-11-06 23:10:35 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> said:

> Nu er det så jeg spørger eksperterne... hvad giver I jeres kastrater?
> Buster er en voksen kat, men Samson er stadig på killingefoder, så
> hvad skal jeg indkøbe til dem?

Hihi - ekspert vil jeg ikke sige.. men jeg tror at alle de gode mærker
tager hensyn til urinvejsproblemer, hvis det er det, du tænker på? Så
et godt fuldfoder til voksne, evt suppleret op med killingefoder til
Samson - så burde det ikke være helt forkert. Hvis så de begynder at
bule for meget ud, kan du jo overveje at skifte til en light-version
når Samson er voksen.

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Leyna

Dato : 07-11-05 21:05

On Mon, 7 Nov 2005 14:59:37 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

>Hihi - ekspert vil jeg ikke sige.. men jeg tror at alle de gode mærker
>tager hensyn til urinvejsproblemer, hvis det er det, du tænker på?

Det var lige netop det jeg tænkte på og denne besked er endlydende med
den jeg fik i Farmland, hvor jeg købte foderet. Jeg valgte så Hills,
fo det har jeg prøvet før og været ganske godt tilfreds med

De får så osse lidt dåsemad hver aften, men det er ikke ret meget. Er
det ligegyldigt hvad de får her, eller skal jeg osse passe på med det?
Jeg vil jo helst undgå sygdom...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ragna

Dato : 08-11-05 14:04

Lenya skrev:
>De får så osse lidt dåsemad hver aften, men det er ikke ret meget. Er
>det ligegyldigt hvad de får her, eller skal jeg osse passe på med det?
>Jeg vil jo helst undgå sygdom...

Hej Lenya!
Mange advarer mod Whiskas dåsemad, da en del katte får tynd mave af det.
Jeg ved ikke, om du kan bruge mine andre erfaringer til noget, for måske er
det kun en tilfældighed, at vores kastrerede hankat fik blærebetændelse på
grund af struvit-krystaller i to et halvt-års-alderen efter at have fået
light-foder (Hill's Science Plan) i over et halvt år, samtidig med at han
var blevet meget dygtig til at presse en del vådfoder fra folieposer ud af
mig.
Ud fra noget af det jeg har læst i nyhedsgrupperne fik jeg den tanke, at
light-foderet måske kunne disponere for krystaller i blæren, men det er bare
min private konklusion.
Vi har før haft en hankat med tendens til blærekrystaller, der blev holdt
symptomfri hele livet efter at han var gået over på Hill's C/D, og vores
Fufu, som nu er 4½, kører på 6 uger med C/D, afveklsende med 2 ugers S/D, og
han har kun haft blærebetændelse den ene gang.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Leyna

Dato : 08-11-05 15:22

On Tue, 8 Nov 2005 14:04:17 +0100, "Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>grund af struvit-krystaller i to et halvt-års-alderen efter at have fået
>light-foder (Hill's Science Plan) i over et halvt år

Der er ingen af mine der får light foder. Der er ikke meget sul på
nogen af dem.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Sidsel

Dato : 08-11-05 14:27

Leyna wrote:
> De får så osse lidt dåsemad hver aften, men det er ikke ret meget. Er
> det ligegyldigt hvad de får her, eller skal jeg osse passe på med det?
> Jeg vil jo helst undgå sygdom...

Dåsemaden herhjemme er begrænset til KiteKat (folieposerne eller de
store dåser) og Lux fra Aldi. Umiddelbart skulle man tro at man skulle
holde sig væk fra noget som helst dyrefoder der har med Aldi at gøre,
men Lux indeholder ikke andet end kød og biprodukter (og selvfølgelig
endeløse mængder vand...)
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/produkter/showproduct.php?productid=130&id=3

Lux er et hit herhjemme, men KiteKat vandt såvidt jeg husker Tænk+Test's
store test af kattefoder, så de 2 er fast inventar herhjemme. (Og på
specielle dage ryger der et par af de små gold dåser fra Purina ned...)

- Sidsel

Fra : sleepflower

Dato : 08-11-05 15:59

--
nu I er igang med foderet, så vil jeg høre om I kender til dette dyrefoder?

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=140601&pno=80537&pointer=0

Jeg har ikke helt forstand på hvad det skal indeholde, men det lyder næsten
for billigt til at være godt, eller hvad?

Fra : Sidsel

Dato : 08-11-05 21:20

sleepflower wrote:
>nu I er igang med foderet, så vil jeg høre om I kender til dette
>dyrefoder?
>http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=140601&pno=80537&pointer=0

Jeg kender det ikke, men ville ikke bruge det til mine dyr, første
ingrediens (og dermed det der er mest af) er korn - og det er ikke
kattemad...

Vitaminerne og mineralerne er sikkert okay, og din kat ville sikkert
ikke dø af det, men den ville spise mere end af et bedre foder (og
dermed s*ide mere end med et godt foder)...

Hvis man fodrer med Royal Canin er der ofte små rabatkuponer med, og
selvom 25 kr ikke lyder af meget, så har de små kuponer sparet mig for
en del gennem tiden og mine katte får stadig det bedste jeg kan finde. :)

- Sidsel (som ikke er foderexpert, men dog har læst en del om foder til
obligatoriske carnivore)

Fra : Per Larsen

Dato : 08-11-05 21:55

> - Sidsel (som ikke er foderexpert, men dog har læst en del om foder til
> obligatoriske carnivore)

Hej Sidsel

Kunne jeg få dig til at kigge på kattemaden hos:

http://www.hkfoder.dk/product_info.php?cPath=2&products_id=1

Har fået den anbefalet, men ville gerne have en 2. vurdering

Vh

Per

Fra : Sidsel

Dato : 08-11-05 23:23

Per Larsen wrote:
> Kunne jeg få dig til at kigge på kattemaden hos:
>
> http://www.hkfoder.dk/product_info.php?cPath=2&products_id=1

Jeg kender ikke foderet, men udfra hvad der står - og sådan rent
prismæssigt - ville jeg vælge Olivers. Det er samme prisklasse
Professional Formula har en kilopris på ca: 32 kr. Oliver's Cat Adult
har en kilopris på ca: 33 kr. Priserne er beregnet udfra henholdvis 9 og
15 kgs sække. Oliver's har desuden også den fordel at det bliver leveret
gratis og ved køb af 4 sække får man 25% rabat såvidt jeg husker.

Og nej, jeg er ikke ansat hos Oliver's, men bruger deres kattegrus og
har ind imellem fodret med deres foder, dog har vi valgt at bruge Royal
Canin da de har racespecifikt foder til Maine Coon. :)

- Sidsel

Fra : Per Larsen

Dato : 08-11-05 23:34

"Sidsel" <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind imellem fodret med deres foder, dog har vi valgt at bruge Royal Canin
> da de har racespecifikt foder til Maine Coon. :)

OK, thx fordi du gad og bruge tid på det !!!, jeg bor i storkbh. (også
gratis levering) så jeg tror jeg vil prøve det.

Vh.

Per

Fra : Sidsel

Dato : 09-11-05 01:42

> OK, thx fordi du gad og bruge tid på det !!!, jeg bor i storkbh. (også
> gratis levering) så jeg tror jeg vil prøve det.
>
> Vh.
>
> Per

Hvilket et af dem blev det til? :)

- Sidsel

Fra : Per Larsen

Dato : 09-11-05 19:38

> Hvilket et af dem blev det til? :)
>
> - Sidsel

Prøver Sportsmans, skulle gerne blive leveret til mig i morgen, torsdag.

/per

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 02:12

Øv da osse. Det lød ellers lovende.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-11-05 14:53

On 2005-11-09 02:12:22 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> said:

> Øv da osse. Det lød ellers lovende.

Ja, men er der nu mest korn i? For proteinstofferne er bl.a. delt op i
animalsk protein og fiskeprotein. (Er fisk ikke animalsk?) Hvis man
lægger dem sammen overstiger det måske kornindholdet?
Det er så vidt jeg husker den måde visse producenter får det til at se
ud som om der ikke er ret meget sukker i visse af vores fødevarer - de
deler de op i sukker, glucose, honning osv osv.. Så rykker det
nedad på ingrediens listen.
Jeg ville ønske at de allesammen ville skrive procenter i stedet for,
så var det til at finde ud af! Nå, det var et sidespring

Fra : Sidsel

Dato : 09-11-05 15:21

Ann Rudbeck wrote:
> Ja, men er der nu mest korn i? For proteinstofferne er bl.a. delt op i
> animalsk protein og fiskeprotein. (Er fisk ikke animalsk?) Hvis man
> lægger dem sammen overstiger det måske kornindholdet?

Hvis jeg var foderproducent ville jeg bestemt ikke tilstræbe at få korn
til at stå først, så hvis endelig at de animalske og fiskeproteinerne
oversteg mængden af korn, så ville jeg da bestemt bare skrive "animalsk
protein (heraf x antal % fra fisk og skaldyr)". Jeg skal ikke kunne sige
om der findes en lov der forhindrer at skrive det sådan, men det ville
da få foderet til at se pænere ud hvis hovedingrediensen er af animalsk
oprindelse. :) (Ihvertfald for fodernørder som jeg... hehe)

- Sidsel

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-11-05 21:29

On 2005-11-09 15:20:40 +0100, Sidsel <sidsel@REMOVEmidgaardskatte.dk> said:

> [...]
> oversteg mængden af korn, så ville jeg da bestemt bare skrive "animalsk
> protein (heraf x antal % fra fisk og skaldyr)".

Jah, du har sikkert ret *g* - men kunne de da ikke bare skrive det i
klartekst - for man kan ikke vide det præcist.
Jeg ved heller ikke om der måske er regler der påbyder det skal stå på
den måde.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-11-05 15:02

On 2005-11-07 21:04:42 +0100, Leyna <leyna@leyna.dk> said:

> De får så osse lidt dåsemad hver aften, men det er ikke ret meget. Er
> det ligegyldigt hvad de får her, eller skal jeg osse passe på med det?
> Jeg vil jo helst undgå sygdom...

Mht urinvejsproblemer er det mit indtryk, at vådmad ikke er lige så
slemt, fordi de mistænkelige mineraler ikke er nær så koncentrerede som
i tørkost.
Men under alle omstændigheder er er godt foder vel at foretrække. Jeg
mener at kunne huske at Tænk-testen i sin tid vist udnævnte Iams
dåsemad til et af de bedste når man skulle tage hensyn til både pris og
kvalitet.
Mange små måltider forbygger forresten også urinvejsproblemer (fodring
ad libitum) Forklaringen er noget med, at katte drikker i forbindelse
med at de spiser - så jo flere gange de spiser, jo mere vil de også
drikke.

http://www.dmm.dk/vand.php

Fra : Sidsel

Dato : 09-11-05 15:11

Ann Rudbeck wrote:
> Men under alle omstændigheder er er godt foder vel at foretrække. Jeg
> mener at kunne huske at Tænk-testen i sin tid vist udnævnte Iams dåsemad
> til et af de bedste når man skulle tage hensyn til både pris og kvalitet.

http://www.taenk.dk/tt/2004/tt43/kattefoder/skema/

Det eneste som KiteKat taber på i forhold til Iams er kalcium og
indholdsfortegnelsen i forhold til testen. I samlet vurdering står de
dog lige, og KiteKat er det eneste af de "billige" mærker der får den
gode vurdering når det gælder vådmad. Men ja, Iams foderet var godt, jeg
har det dog lidt sådan, at når man ved det er en snack og ikke
basisfoder, så ville jeg vælge KiteKat. :)

- Sidsel

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 16:38

On Wed, 9 Nov 2005 15:02:15 +0100, Ann Rudbeck
> [...]

>ad libitum) Forklaringen er noget med, at katte drikker i forbindelse
>med at de spiser - så jo flere gange de spiser, jo mere vil de også

Vores katte har altid tørfoder stående, så der er åbenbart noget jeg
har gjort rigtigt.
Samson drikker nu helst af hundeskålen. Jeg ved ikke hvorfor, men
skægt ser det ud når den bette killing drikker af en skål med 3 liters
vand i.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Allan

Dato : 08-11-05 18:06

> [...]
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Hej Leyna
Jeg har to hankatte. Hvor den ene er kastrat.
Den anden er ikke gammel nok

Der står hele tiden tørfodder fremme.

Det er Roail Kanin 34Kitten og Roail kanin Maencoon 34

Og en blanding af begge.

Når jeg står og kigger ved de godt hvis madskål der er deres.
Men der bliver sikkert stjållet når jeg ikke kigger. Og det begge veje.

Jeg ville gerne have fat i noget Leonardo foder, Men det ser ud til at ham
der solgte de store pose er stoppet
Derudover får de Fra aldi deres Lux vådfoder. Og selvfølgelig en gang
Sejfile en gang om ugen
Og er det ikke Lux vådfoder de får så er det den der med poten på.

Om det er sundt ved jeg ikke , men de er stadigvæk så unge, Så jeg håber.

Mvh Allan

Fra : Leyna

Dato : 09-11-05 02:11

On Tue, 8 Nov 2005 18:06:27 +0100, "Allan"
<Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

>Jeg har to hankatte. Hvor den ene er kastrat.
>Den anden er ikke gammel nok

Hov... Er vores killinger ikke på samme alder?
Samson er 5 mdr. og nykastreret.

>Der står hele tiden tørfodder fremme.

Også her.

>Det er Roail Kanin 34Kitten og Roail kanin Maencoon 34

Okay, jeg har så valgt Hill's til både den bette og de voksne.
De er allesammen alm. huskatte.

>Derudover får de Fra aldi deres Lux vådfoder. Og selvfølgelig en gang
>Sejfile en gang om ugen
>Og er det ikke Lux vådfoder de får så er det den der med poten på.

Okay, det er osse det jeg lige pt. har til dem, men dér har jeg købt
Iams vådfoder for at se hvad de siger til det. De vil altså osse meget
gerne ha' Whiskas.

--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Allan

Dato : 09-11-05 20:22

> On Tue, 8 Nov 2005 18:06:27 +0100, "Allan"
> <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

Klip

> [...]
>
> --
> Leyna
> Big Girls - Lidt mere end gennemsnittet.

Nu har jeg dårlige erfaring med tidligerer katte og Whiskas. men det kan jo
være at der er ændret på recepten.
Og den med poten, Ja Pussy er vist også fra wiskats, eller hvad?

mvh Allan

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-11-05 21:40

On 2005-11-09 20:21:30 +0100, "Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> said:

> Og den med poten, Ja Pussy er vist også fra wiskats, eller hvad?

Jeg mener at Whiskas er fra Waltham og Pussi er fra Purina (Nestle)

Fra : Allan

Dato : 09-11-05 21:48

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at Whiskas er fra Waltham og Pussi er fra Purina (Nestle)

> [...]

Og uden at have tjecket noget tror jeg du har ret. Og jeg undskylder for en
eventuelt fejlinformation.

Nå mine får stadigvæk vådfoder fra Pussi eller fra Aldi
mvh Allan

Fra : Leyna

Dato : 10-11-05 02:28

On Wed, 9 Nov 2005 20:21:30 +0100, "Allan"
<Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> wrote:

>Nu har jeg dårlige erfaring med tidligerer katte og Whiskas. men det kan jo
>være at der er ændret på recepten.

Det tror jeg ikke. Whiskas har stadig et temmeligt dårligt ry, men
mine katte ka' altså li' det...

>Og den med poten, Ja Pussy er vist også fra wiskats, eller hvad?

Det mener jeg ikke at det er.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk