MS Windows
briani 27239
Et spørgsmål om Windows licenser
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 15:24

En bekendt har haft indbrud her i weekenden og der blev stjålet 3 PC'er (+
div. andet).
Alle 3 var med Windows XP Pro DK og der er tale om OEM versioner, som fulgte
med maskinerne, da han købte dem tidligere på året.
Nu står han tilbage med 3 orig. Win cd'er, men problemet er jo så, at
ægthedsbeviset (med dertil hørende produktnøgle) jo sidder klistret på de
stjålne PC'ere.
Er de 3 Win cd'er lige til skraldespanden, eller kan man få nye
ægthedsbeviser hos MS ?
Må man i det hele taget bruge cd'erne uden at have ægthedsbeviserne ?

Hvis man ikke må, så må man jo gå ud fra at forsikringen dækker nye
licenser, eller hvad ?
Der var ligeledes MS Office pakker på hver PC, men der er jo ikke noget
ægthedsbevis til dem, så dem må man vel gerne bruge igen, selvom tyven har
en installeret version på de 3 PC'ere ?

Jeg håber det er den rigtige gruppe, ellers modtages henvisninger gerne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 15:29

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> writes:

> [...]
> Nu står han tilbage med 3 orig. Win cd'er, men problemet er jo så, at
> ægthedsbeviset (med dertil hørende produktnøgle) jo sidder klistret på de

Måske skulle han snakke med Microsoft om at han kunne få et praj når
maskinerne gik på Windows Update.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 15:37

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Måske skulle han snakke med Microsoft om at han kunne få et praj når
> maskinerne gik på Windows Update.

Ja det var måske værd at forsøge.
Men det ku' jo tænkes at tyvene sletter alle spor, inden de evt. tager
mskinerne i brug/sælger dem.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 15:41

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> writes:

> Ja det var måske værd at forsøge.

Man ku' da prøve.

> Men det ku' jo tænkes at tyvene sletter alle spor, inden de evt. tager
> mskinerne i brug/sælger dem.

Windowslicenser koster som bekendt penge.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 15:46

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Man ku' da prøve.

> Windowslicenser koster som bekendt penge.

Joeh, men hvis ens samvittighed ikke brokker sig ved brug af stjålne PC'ere,
så gør den det nok heller ikke ved brug af piratsoftware.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 17:40

> Joeh, men hvis ens samvittighed ikke brokker sig ved brug af stjålne PC'ere,
> så gør den det nok heller ikke ved brug af piratsoftware.

Nejda, men der er jo noget med at sikkerhedsopdateringer fra Windows
update efterhånden kræver en gyldig Windowslicens.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 18:33

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nejda, men der er jo noget med at sikkerhedsopdateringer fra Windows
> update efterhånden kræver en gyldig Windowslicens.

Det er rigtigt nok, men det kan jo også nemt omgås.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : jda

Dato : 06-11-05 16:04

On Sun, 6 Nov 2005 15:23:43 +0100, Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Nu står han tilbage med 3 orig. Win cd'er, men problemet er jo så, at
> ægthedsbeviset (med dertil hørende produktnøgle) jo sidder klistret på de

OEM versionerne hænger sammen med de stjålne maskiner, altså er hans
Windows licenser også at betragte som stjålne, og derfor et
forsikringsanliggende.

Om det kan betale sig at tage kontakt til MS ved jeg ikke, de samler
jo ikke personlige informationer ind.

--
Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 17:41

jda <wh@tever.not> writes:

> Om det kan betale sig at tage kontakt til MS ved jeg ikke, de samler
> jo ikke personlige informationer ind.

Om _BRUGEREN_, men masser om maskinen.

Det eneste politiet formentlig behøver er et IP-nummer og et
klokkeslet. Så er det bare at ringe til den ansvarlige ISP, og spørge
hvilken abbonnent der svarer dertil.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Henning

Dato : 06-11-05 18:06

On 06 Nov 2005 17:41:16 +0100, Thorbjoern Ravn Andersen
<nospam0000@gmail.com> wrote:

>Om _BRUGEREN_, men masser om maskinen.
>
>Det eneste politiet formentlig behøver er et IP-nummer og et
>klokkeslet. Så er det bare at ringe til den ansvarlige ISP, og spørge
>hvilken abbonnent der svarer dertil.
Tror du politiet får ransagningkendelse til sådan en relativ banal
sag? Næppe, og uden den udleverer hverken MS eller ISP noget som
helst

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 21:31

Henning <nomail@all.invalid> writes:

> Tror du politiet får ransagningkendelse til sådan en relativ banal
> sag? Næppe, og uden den udleverer hverken MS eller ISP noget som
> helst

Definér banal.

Der kunne jo sagtens ligge vigtige ting på.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 21:37

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der kunne jo sagtens ligge vigtige ting på.

Det gør der desværre så også
Men (næsten) ikke noget som ikke kan reetableres i løbet af nogle få år

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 18:37

jda wrote:

> OEM versionerne hænger sammen med de stjålne maskiner, altså er hans
> Windows licenser også at betragte som stjålne, og derfor et
> forsikringsanliggende.

Det er også mi tanke, men man kan jo f.eks. få en ny installations cd, hvis
den gamle er gået i stykker og så tænkte jeg at man måske også kunne få en
ny produktnøgle på den måde.

> Om det kan betale sig at tage kontakt til MS ved jeg ikke, de samler
> jo ikke personlige informationer ind.

Næh, jeg har også lige fået at vide, at det eneste sted han havde
produktnøglerne stående, var på ægthedsbeviset. Så bliver det jo bare endnu
sværere at spore softwaren

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Max

Dato : 06-11-05 16:39

Hej

> Hvis man ikke må, så må man jo gå ud fra at forsikringen dækker nye
> licenser, eller hvad ?

OEM versioner følger hardwaren, så han skal have nye XP licenser
af forsikringsselskabet.

> Der var ligeledes MS Office pakker på hver PC, men der er jo ikke noget
> ægthedsbevis til dem, så dem må man vel gerne bruge igen, selvom tyven har
> en installeret version på de 3 PC'ere ?

Ja, man må gerne flytte en sådan licens til en anden maskene hvis
man er sikker på at den er slettet på den tidligere maskine, da den
er stjålen ved jeg ikke om man ikke bare skal anmelde de Office
licenser som tabte, det gjorde jeg sidat der forsvandt 5 maskiner
for mig og det gav ingen problemer, forsikringen betalte uden
problemer. Det var et større problem at få forsikringsselskabet
til at forstå at hardware dongler ikke bare erstattes.

Mvh Max

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 18:34

Max wrote:

> OEM versioner følger hardwaren, så han skal have nye XP licenser
> af forsikringsselskabet.

OK, det var også det jeg tænkte.

> [...]
> problemer. Det var et større problem at få forsikringsselskabet
> til at forstå at hardware dongler ikke bare erstattes.

Det må vi prøve, det med at forsikringen dækker alle licenserne.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Joke

Dato : 06-11-05 22:36

"Per Beer Hansen"
> Det må vi prøve, det med at forsikringen dækker alle licenserne.

han skal jo sikkert bruge kvitteringen for pcen og så håbe på der på den
står at der er xp pro på den, men igen det er forskelligt fra forsikring til
forsikring nogen gider ikke bøvle ret meget andre forsikringsselskaber
vælger den lange tur.

Hilsen

Johnny

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-11-05 22:48

Joke wrote:

> [...]
> forsikring til forsikring nogen gider ikke bøvle ret meget andre
> forsikringsselskaber vælger den lange tur.

Der er regninger hvor det hele fremgår, så det burde ikke volde problemer
mht det.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk

Fra : Max

Dato : 06-11-05 23:25

Hej Per

> Der er regninger hvor det hele fremgår, så det burde ikke volde problemer

Normalt bruger man heller ikke regninger i firmaregi, der skriver man
bare tingene og det godtager forsikringen.

Mvh Max

Fra : Joke

Dato : 07-11-05 07:43

> Hej Per

> Normalt bruger man heller ikke regninger i firmaregi, der skriver man
> bare tingene og det godtager forsikringen.

Nu kan jeg så heller ikke i starten af denne tråd se at det er et firma, der
står "En bekendt har haft indbrud her i weekenden og der blev stjålet 3
PC'er (+
div. andet).
"
Hilsen

Johnny

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 20:29

Joke wrote:

> Nu kan jeg så heller ikke i starten af denne tråd se at det er et
> firma, der står "En bekendt har haft indbrud her i weekenden og der
> [...]

Der er tale om et firma, men det ændrer jo ikke ved mit spørgsmål.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 10-11-05 20:30

Max wrote:
> Hej Per

> Normalt bruger man heller ikke regninger i firmaregi, der skriver man
> bare tingene og det godtager forsikringen.

Og der skal netop bruges regninger (kræver forsikringen).
De kræver sågar at få kopier af regningerne på det nye udstyr.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Max

Dato : 10-11-05 20:59

Hej Per

> Og der skal netop bruges regninger (kræver forsikringen).
> De kræver sågar at få kopier af regningerne på det nye udstyr.

Man kan så konstatere at der er forskel på forsikringer.

Mvh Max

Fra : Esben

Dato : 11-11-05 17:48

> [...]
> Må man i det hele taget bruge cd'erne uden at have ægthedsbeviserne ?
>
> Hvis man ikke må, så må man jo gå ud fra at forsikringen dækker nye

Vi oplever af og til at kunder får stjålet udstyr, og som regel dækker
forsikringen også den software der ligger på PC'erne. Husk også at anmelde
afklippede skærmkabler, hvor kablet er loddet i skærmen - på en 1000-2000
kr. skærm kan det være forholdsvist dyrt at få lavet.

--
Esben