Skade i lår og behandling ?
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 06-11-05 15:14

Hej!

Jeg har over hele sommeren cyklet 3 - 4 gange om ugen og efter at jeg
igen har fået noget kondition, ja så har jeg fået lidt blod på tanden.
Derfor meldte jeg mig kort før oktober ind i et motionscenter så jeg
kunne styrketræne og gå til spinning når vejret er dårligt.
Første gang jeg var til spinning var jeg uheldig at ryge ud af pedalen
med venstre fod, (jeg havde ikke lige vænnet mig til at der ikke er
frihjul på cyklen)
men kom hurtigt i pedalen igen og bemærkede ikke noget under resten af
timen.
De følgende dage var låret den del ømt, men jeg regnede med at det blot
var muskler som var ømme efter den nye træning.
Næste gang jeg var til spinning havde jeg en brændende smerte i venstre
lår og kunne ikke gennemføre med belastning, spec. når der køres med
belastning medens man står op.
Benet fik så ro i ca. 3 uger, jeg har dog trænet lidt kondition med høj
kandace uden belastning af og til.
Sidste fredag forsøgte jeg så igen at cykle med belastning, det var
stadig noget skidt, så jeg søgte hjælp hos en massør som hjælper en
lokal håndboldklub. Han satte en muskel på plads og mente at jeg nu
kunne spinne videre.
Jeg følte dog at låret var noget ømt, så jeg afstod fra at belaste benet
resten af ugen (5 dage).
Her til morgen ville jeg så igen forsøge at cykle en tur for at se om
det var havde hjulpet. Desværre var det stadig noget skidt, så snart der
kommer belsatning på er det som om at det venstre ben kun kører på halv
kraft, jeg har stadig den brændende smerte som kommer dybt inde fra
overlåret og det er som om at benet nærmest sover efter lidt tid.

Er der nogen af jer der har oplevet noget lignende ?
Hvad kan jeg nu stille op for at komme videre så jeg igen kan træde cyklen ?
Jeg har ikke lyst til at expermentere mere, så hvordan får jeg stillet
den rette diagnose, så jeg også kan begynde den rette behandling. ?
Bør jeg gå til min egen læge så han kan henvise og dermed spare penge,
eller er behandling gratis ??

Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe/råde !

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 17:40

In article <436e0f90$0$41150$14726298@news.sunsite.dk>, Henry Lerche Madsen wrote:

> [...]
> den rette diagnose, så jeg også kan begynde den rette behandling. ?
> Bør jeg gå til min egen læge så han kan henvise og dermed spare penge,

Lægen anbefaler ro.

Min erfaring er, at det bedste er at bruge musklerne med lav belastning,
og så iskoldt vand bagefter for at undgå hævninger. Jeg har også ind imellem
brugt ibuprofen i forbindelse med sportsskader for at undgå hævninger.

Men iskoldt vand fra bruseren indtil du er næsten følelsesløst er godt.

Jeg havde en uheldig landing med min faldskærm for et par år siden, bankede
i jorden skærmen vel 45 grader ude til siden, og havde ikke de store problemer
inden kroppen blev kold / dev hævede. Måtte på skadestuen om aftenen. Blev
ordineret 3 ugers ro. Gik hjem. Og forsøgte generelt at bruge de
smertefulde dele af kroppen hver dag indtil jeg var i nærheden af smerte-
grænsen. resultatet var, at jeg kunne løbe igen efter 3 uger.

Forskellige mennesker heler dog på forskellig vis. Mit bud, baseret på
egen erfaring, er således at du skal træne indtil det gør ondt, og så
stoppe. hermed holdes kroppens opmærksomhed på det sted der skal hele.

Fra : Mogens V.

Dato : 06-11-05 22:59

Henry Lerche Madsen wrote:
> [...]

> den rette diagnose, så jeg også kan begynde den rette behandling. ?
> Bør jeg gå til min egen læge så han kan henvise og dermed spare penge,

Akupunktur eller Body-SDS.com .

--
Kind regards,
Mogens V.

Fra : Inger

Dato : 08-11-05 07:35

Henry Lerche Madsen wrote:
> Hej!
[snip]

> Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe/råde !
>
> Venligst
> Henry Lerche Madsen

Jeg synes helt sikkert at du skal gå til lægen. Det kan være at det er
en muskelskade som er helet forkert (eller ikke er helet helt endnu) og
så skal du måske en tur indenom en fys... Sådan en koster penge, men du
får noget af det betalt af sygesikringen...

Inger

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 08-11-05 20:23

Inger wrote:

> [...]
> så skal du måske en tur indenom en fys... Sådan en koster penge, men du
> får noget af det betalt af sygesikringen...

Det er netop hvad jeg nu har gjort, jeg har dd. været til læge og har
fået en henvisning til den lokale Fysioterapeut. Jeg håber at en række
behandlinger der og stræk og forsigtig cykling kan få bugt med problemet.