Andet multimedie
[InDesign CS2] Points/pica size
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-11-05 13:51

Hej,

Er der mon en med lidt mere matematisk forstand end jeg, som kan
forklare indstillingen 'Point/Pica Size' inde under Preferences
-> 'Units & Increments' i InDesign CS2?

Den er som standard sat til 'PostScript (72 pts/inch)', men jeg
forstår ikke, at der står 'Point/Pica size', for points og pica
er da ikke det samme. 1 pica er det samme som 12 points, så
indstillingen forvirrer mig.

PostScript siger, at der går 72 points/punkter på en inch/tomme,
så der vil vel kun gå 6 pica på den samme inch?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 06-11-05 21:47

> Hej,
>
> Er der mon en med lidt mere matematisk forstand end jeg, som kan
> forklare indstillingen 'Point/Pica Size' inde under Preferences
> -> 'Units & Increments' i InDesign CS2?

Med fare for at kloge mig bilder jeg mig ind at jeg ved det... uden
matematisk forstand.

> [...]
> forstår ikke, at der står 'Point/Pica size', for points og pica
> er da ikke det samme. 1 pica er det samme som 12 points, så

Det er bare for at slå fast at det er Pica punkter og ikke Didot
punkter.

11 Didot punkter svarer til 12 Pica punkter.

> PostScript siger, at der går 72 points/punkter på en inch/tomme,
> så der vil vel kun gå 6 pica på den samme inch?

Ja, det har du ret i, men de mener altså pica punkter.

<http://www.typolexikon.de/p/punkt.html>

1 Punkt (Didot-Punkt) = 0,376 mm
1 Point (Pica-Punkt) = 0,351 mm
1 Point (Pica-Punkt) = 1/72 Inches
1 Pica = 4,216 mm
1 * Inch (englischer Zoll) = 25,399 mm = gerundet 25, 4 mm bzw. 2,54 cm
1 Cicero = 12 Didot-Punkte = 4,512 mm

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-11-05 11:46

Storm skrev:

> Det er bare for at slå fast at det er Pica punkter og ikke Didot
> punkter.

Nå'sårn. Det lyder umiddelbart sandsynligt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-06 17:24

Storm skrev:

> 1 Point (Pica-Punkt) = 1/72 Inches

Og som 'Save For Web Capability'-tråden i adobe.indesign.macintosh
vidner om, så kan man derfor med fordel bruge points som måleenhed,
når man klargør noget til web i InDesign. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-07-06 19:48

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> Og som 'Save For Web Capability'-tråden i adobe.indesign.macintosh
> vidner om, så kan man derfor med fordel bruge points som måleenhed,
> når man klargør noget til web i InDesign. ;)

Hva?

--
Kurt Lund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-06 20:48

Kurt Lund skrev:

>>> 1 Point (Pica-Punkt) = 1/72 Inches

> Hva?

En eller anden i Adobes forum efterlyste pixels som måleenhed i
InDesign og en Gem til web-funktion som i Illustrator, fordi
vedkommende hellere ville lave webgrafik og layout til hjemmesider
i InDesign.

Hvis man opretter et dokument på f.eks. 800 x 600 points/punkter i
InDesign og eksporterer til f.eks. en JPEG, så får man et billede
på 800 x 600 pixels, hvis da ellers InDesign står til standard-
indstillingen i Point/Piza Size (72 pts/inch).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 19-07-06 20:40

Det var tarveligt Madsen

Jeg havde virkelig på fornemmelsen at det vidste jeg godt...
- samme følelse som en eller anden fra mac-forum der spurgte om noget -
ikke fik svar - og derefter selv søgte, og fandt et svar på samme
spørgsmål han selv havde stillet et år tidligere.

Faktisk har jeg tænkt på det på mine cykleture frem og tilbage fra
arbejde/hjem - hvorfor filen har jeg ikke brugt det, jeg har jo opdaget
det før.

Så tak alligevel.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-06 14:31

Storm skrev:

> Det var tarveligt Madsen

Synes du? Det var ellers ikke tarveligt ment :)

> [...]
> noget - ikke fik svar - og derefter selv søgte, og fandt et svar
> på samme spørgsmål han selv havde stillet et år tidligere.

Man kan jo heller ikke gå og huske på alt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 09-11-05 21:55

On Sun, 06 Nov 2005 13:50:52 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej,
>
>Er der mon en med lidt mere matematisk forstand end jeg, som kan
>forklare indstillingen 'Point/Pica Size' inde under Preferences
>-> 'Units & Increments' i InDesign CS2?

Postscript points og pica points er vist ikke helt det samme. Der er noget med
at 72 point af den ene slags er 72,27 point af den anden, men hvordan det hænger
sammen kan jeg ikke huske.

Indstillingen var også i Quark.

Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-11-05 22:10

Kurt Brixen skrev:

> Postscript points og pica points er vist ikke helt det samme.
> Der er noget med at 72 point af den ene slags er 72,27 point af
> den anden, men hvordan det hænger sammen kan jeg ikke huske.

I InDesign CS2s præferencer, har man mulighed for at vælge imellem
følgende i feltet 'Point/Pica Size' under 'Units & Increments':

PostScript (72 pts/inch) (standardindstilling)
Traditional (72.27 pts/inch)
72.23
72.3

--