[MySQL] Indeksere et datofelt?
Fra : Chris

Dato : 06-11-05 13:31

Hej

Jeg laver et udtræk hvor jeg sorterer efter datofeltet (Datetime). Har
det nogen virkning at indeksere dette felt når det er et datetime?

Hilsen Chris

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-11-05 14:13

Chris <csv72@netscape.net> writes:

> Jeg laver et udtræk hvor jeg sorterer efter datofeltet (Datetime). Har
> det nogen virkning at indeksere dette felt når det er et datetime?

Det afhænger jo af dine datastørrelser og queries.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn/

Fra : Chris

Dato : 06-11-05 14:21

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det afhænger jo af dine datastørrelser og queries.

Det er jeg helt klar over - men hvis disse ting er opfyldt... har det så
nogen virkning at indeksere et datofelt - ligesom f.eks. felter af
teksttypen? (f.ek.s varChar)

/Chris

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-11-05 14:30

On Sun, 06 Nov 2005 13:30:32 +0100, Chris <csv72@netscape.net> wrote:

>Jeg laver et udtræk hvor jeg sorterer efter datofeltet (Datetime). Har
>det nogen virkning at indeksere dette felt når det er et datetime?

Ja, datetime-felter kan indekseres på helt samme måde som alle andre
felter, med samme fordele.

Men hvis du udtrækker bestemte rækker ud fra ét index, vil det andet
index på dit datofelt ikke have indflydelse:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/order-by-optimization.html

==
In some cases, MySQL cannot use indexes to resolve the ORDER BY,
although it still uses indexes to find the rows that match the WHERE
clause. These cases include the following:
[..]
- The key used to fetch the rows is not the same as the one used in
the ORDER BY:
SELECT * FROM t1 WHERE key2=constant ORDER BY key1;
==

--
- Peter Brodersen

Fra : Chris

Dato : 06-11-05 17:45

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> the ORDER BY:
> SELECT * FROM t1 WHERE key2=constant ORDER BY key1;

Hej Peter

Tak for svar!

Hilsen Chris