Køkkenmaskine til at snitte porrer i skive~
Fra : Ole w

Dato : 06-11-05 01:03

Hej
Jeg elsker at have masser af snittede grøntsager, men jeg er træt af at det
tager så lang tid at snittet og rive.
Desværre synes jeg at de masiner jeg kender til snitter alt for fint, og at
de især har problemer når det er trævlede sager vi har med at gøre.
Jeg vil tro at det især er grøntsager som porrer, løg, hvidkål o.lign. der
giver problemer.
Lad mig høre, hvis der en der kan anbefale en maskine der også kan lave de
grovere snitninger.

Ole

Fra : Peter Westh

Dato : 06-11-05 01:46

"Ole w" <ow_fjern_mig@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Lad mig høre, hvis der en der kan anbefale en maskine der også kan lave de
> grovere snitninger.

Køb en mandolin. Det er den bedste køkkeninvestering jeg nogensinde har
gjort.

Se http://www.hwl.dk/Produkter/KØKKENUDSTYR/Mandoliner_-_rivejern-3.aspx

MVH

Peter

Fra : Kim Grandjean

Dato : 06-11-05 15:33

Hej Peter

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Køb en mandolin. Det er den bedste køkkeninvestering jeg nogensinde har
> gjort.
> Se http://www.hwl.dk/Produkter/KØKKENUDSTYR/Mandoliner_-_rivejern-3.aspx

Hvad for en af dem er det du har købt, og hvad er det der gør sådan en så
smart?

Venligst
Kim

Fra : Peter Westh

Dato : 27-11-05 22:38

"Kim Grandjean" <coolion@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Peter

> Hvad for en af dem er det du har købt, og hvad er det der gør sådan en så
> smart?

Min ligner "Mandolin du chef", men af et andet mærke. Den er altså
skråstillet og helt i rustfrit stål. Jeg fandt den i Den Blå Avis.

Den kan snitte grøntsager i skiver og strimler på en utroligt delikat måde.
Fra ca. 1 cm ned til 1/2 mm eller mindre, afhængig af grønsagen. Snittet er
lige og helt rent. Det er hurtigt og effektivt, modsat elektriske apparater
der tager en masse tid at samle, skille af og rengøre. Og den fylder intet i
køkkenskuffen.

Jeg har endnu ikke haft problemer med nogen grønsager, heller ikke porrer,
blot skal skæret være godt slebet og porren frisk og sprød. Og så bliver der
selvfølgelig et "håndtag" tilbage, som man må snitte med en kniv eller bruge
til noget andet. Hvor stort håndtaget er afhænger mest af, hvor dumdristig
man er.

For den ene ulempe ved en mandolin er at man virkelig kan skære snitterne
til blods på den, hvis man ikke passer på. Det er ikke et værktøj, man
sætter sine børn til at bruge, når de skal hjælpe til i køkkenet.

MVH

Peter

Fra : Emil

Dato : 06-11-05 16:04

Peter Westh wrote:

>Køb en mandolin. Det er den bedste køkkeninvestering jeg nogensinde har
>gjort.
>
>Se http://www.hwl.dk/Produkter/KØKKENUDSTYR/Mandoliner_-_rivejern-3.aspx

Ja, det et lækkert værktøj, når man bruger rå mængder af frugt og
grøntsager.

Jeg købte mit mandolinjern sidste år hos Imerco, som dengang
solgte det på tilbud. Normalprisen var nok knap kr. 300,-.
SVJH var tilbuddet på kr. 220,-

Men lige netop porrer, har jeg aldrig brugt det til (heller ikke
tomater). Har du erfaringer med disse?
Nu da det er ved at blive 'suppetid', skal det prøves, om det
også er en lettelse i den forbindelse.

M.h.t. opvask skal det skylles af og opvaskes sammen med det
øvrige køkkengrej - det tager et par minutter eller tre.

m.v.h. Emil