TV og forstærker forstyrrer skærm!?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-11-05 00:51

Mit TV og forstærker får billedet på min traditionelle skærm til at flimre
når de er indenfor en afstand af ca. 20 cm. - er fladskærme immune overfor
sådanne signaler?
Hans

Fra : Rander

Dato : 06-11-05 03:07

Sun, 6 Nov 2005 00:51:20 +0100 brugte Hans Paulin (6310) 8 linier på at
fortælle dette til dk.edb.hardware:

>Mit TV og forstærker får billedet på min traditionelle skærm til at flimre
>når de er indenfor en afstand af ca. 20 cm. - er fladskærme immune overfor
>sådanne signaler?

Det vil jeg mene...

Grunden til at de får billedet til at flimre er at de udsender
magnetfelter, der forstyrrer afbøjningen af strålerne. En CRT-skærm
(billedrørsskærm) tegner jo billedet ved at de tre farver "skydes ud"
bagerst i billedrøret, og oplyser et fosforlag på bagsiden af skærmfladen.
Hvor strålerne rammer styres af to magnetfelter, et lodret og et vandret -
det kaldes afbøjningen. TV'et og din forstærker udsender åbenbart
magnetfelter, der forstyrrer denne afbøjning.

Eftersom der ikke er indblandet magnetfelter når billedet tegnes op på en
fladskærm vil de ikke forstyrre denne. Du KAN dog være uheldig at
magnetfeltet de udsender er så stærkt, at det induceres i signalkablet
mellem computeren og skærmen, og så er du sådan set lige vidt...

http://rander.dk (temporarily down!)

Hvis man vil af med en kæreste kan man bare sige til ham:
"Jeg synes stadigvæk du er sød. Men jeg kan ikke lide dig." (Regitze, 7 år)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-11-05 09:16

Rander skrev:

> Det vil jeg mene...

Dét lyder da godt

snip

> Eftersom der ikke er indblandet magnetfelter når billedet tegnes op
> på en fladskærm vil de ikke forstyrre denne.

Endnu bedre

> Du KAN dog være uheldig
> at magnetfeltet de udsender er så stærkt, at det induceres i
> signalkablet mellem computeren og skærmen, og så er du sådan set lige
> vidt...

Er der andre der har erfaringer på området så hører jeg gerne fra dem inden
jeg "får en flad" i morgen
Hans

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-11-05 18:25

Hans Paulin (6310) skrev:

> Er der andre der har erfaringer på området så hører jeg gerne fra dem
> inden jeg "får en flad" i morgen

Nå, har spredt mit gear ud over et større areal for at undgå problemet
Hans