Heatmax kamin ovn
Fra : den ægte fotomand

Dato : 06-11-05 00:34

Hejsa

Kan en Heatmax kamin ovn bruges hjemme i en lejlighed?? eller vil den lugte
for meget?? og hvad med underlag til sådan en???

Mvh Per

Fra : Sten Bo

Dato : 06-11-05 18:39

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Kan en Heatmax kamin ovn bruges hjemme i en lejlighed?? eller vil den
> lugte
> for meget?? og hvad med underlag til sådan en???

Vi har en
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4460&n=10&KundeID=pH6p4n17V2v814L59vnDjY8jwHv87A1
Og bruger den en gang i mellem her i huest uden gener. Den lugter ikke!

Der kun oser lidt i opstarten og når man slukker - og mærkeligt nok mest da
vi prøvede Zibros olie i den. Zibros olie er måske en anelse tykkere end
Heat Gold - men det mærkes altså ku i 3 sekunder. Og altså kun ved tænd og
sluk - hvorfor den sættes ud på trappestenen i mens.

Jeg tror faktisk at ovnene er udviklet til hjemmebrug og vejledningen
angiver da også at man skal lufte ud forny ilten i rummet ved udluftning men
et nærmere angivet mellemrum.

Du tænker måske på http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1109&n=10

Ovne fås også andre steder til stærkt varierende priser.

og jeg ser i debatten at den model heller ikke oser, men varmer
fortrinligt. Den har ikke luftovervågning - og jeg ville ikke lægge mig til
at sove med den kørende. Måske pjat fordi jeg ikke kender den eller har læst
vejledningen.

Men hvis vi går ud fra at det er den elektroniske med blæser, timer,
forbrændingskontrol og ikke mindst overvågning af luftkvaliteten skulle der
ikke være noget til hinder for det.

Generelt må ovnene ikke bruges i for små rum - og vi har da engang, for at
teste, sat den ind i et meget lille rum vognteltet på en CC og oplevede at
overvågningen virkede, idet den slukkede af sig selv efter 7-8 min.

Vores er ikke varm på fodstykket og man behøver så kun at tænke på eventuel
spild af lampeolie. Herunder når tanken - der tas ud af ovnen når der skal
fyldes. De råder til at man gør det udendørs, men man ku da også fylde i
f.eks. badeværelset. Vigtigste er, at der er et rengøringsvenligt underlag.

Vi har købt pumpen, men det drypper næsten altid lidt fra slangen når man er
færdig, og man skal så være lidt fiks så det ikke kommer ud på gulvet
bagefter. ( Gir visse accessioner
Vi har ovnen stående på en dørmåtte med gummibagside, men har aldrig været
ude for at den lækkede.

Der er en tyk bog med vores og hvis man følger vejledningen skulle det køre
fint. Men som sagt, den må ikke bruget uden regelmæssig friskluft
tilførsel. ...Og den lugter ikke.

Fra : Sten Bo

Dato : 06-11-05 18:46

> "den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Glemte at folk forsikrer at Nettos lampeolie ikke lugter eller har skadet
deres ovn. Men det står altså til egne forsøg. Kan være bekvemt hvis der er
en Netto lige i nærheden.

Fra : Per Jensen

Dato : 10-11-05 22:17

Hvor meget brændstof bruger i på en efterårs weekend

Jeg plejer at have gasovn med og der bruger vi under 10 kg på en efterårs
plads med 6-8 weekender.

Jeg tænker at man skal have meget vægt med hvis der forbrænder flere kg pr.
weekend end hvis man bruger gas

Mvh

Per

Fra : Sten Bo

Dato : 11-11-05 10:34

"Per Jensen" <per@jensen.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> plads med 6-8 weekender.
>
> Jeg tænker at man skal have meget vægt med hvis der forbrænder flere kg

Hej Per

Altså - det kommer jo an på hvor koldt og blæsende det er.

Der er gas olie energi udregninger i et fremragende indlæg af Jesper Høgh
i tråden på Campingferie
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?forumpostGuid=58211
der siger noget om forholdet i mellem de 2 brændstoffer - der oplyses til at
være stort set ens.

Jeg syntes så at olien er lagt lettere at håndterere, man sparer flaskebøvl,
idet vi som regel har olien med i 5 l dunke - der er meget lette at gemme i
et hjørne af bagagerummet eller hvor det nu er praktisk. Og en 5 l s
plastikdunk til olie er _meget_ lettere end gasflaker, uanset type.

Forbruget ses for vores 3000 watt s ovn der er termostatstyret
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4460&Grp=77&n=30100&KundeID=96mXDvIBDRBXVOBOen1vOR02F5j608m

til at kunne variere, sådan at en 5 litter dunk olie holder på fuld fart 0.7
døgn og på mindste trin 800 watt 2.6 døgn. Det er selvfølgelig stærkt
individuelt hvordan man bruger ovnen - et par hyggetimer - eller den kører
fra tidlig til silde. Men det er altså hip som hamp om man fyrer med gas
eller olie netto vægtmæssigt. Tar man 10 liter med til en weekend burde man
være ovenud dækket ind - og vi ha som du klaret os i mange wwekender med den
samme påfyldning. Det er vel for f..... ikke dårligt vejr hele tiden.

En anden vinkel - hvis man alligevel har et par 11 kgs gasflasker og billig
adgang til gassen er det måske en løsning med et gasstik, lynkobling i
gaskassen eller andet bekvemt sted og så en gasovn der bare tas frem når den
skal bruges. Jeg mener dog at længden på slangen på ovnen til det formål max
må være 1.5 meter, så det skal også tas i betragtning. Man kan få 3-4 kw
gaskaminer der kun fylder 20-21 cm i dybden og de kan, da de kun vejer få kg
måske være i gaskassen. Nem at ta frem og gemme igen.

Mvh Sten

Her er et delcitat af udregningerne. Vi mangler så bare at der sættes
kr. og øre pr. kg. energi.
1 kg flaskegas og 1 kg petroleum giver ikke samme mængde varme.
Det kunne være interessant at vide:
Hvor meget brændstof bruges pr. kilowatttime (kWh)
og dermed: Hvor meget vand udvikles pr. kWh ?
For at beregne dét, skal vi bruge brændværdien for brændstofferne:

Flaskegas: 46,0 MegaJoule pr. kg.
Petroleum: 43,5 MegaJoule pr. kg.

1 kWh = 3,6 MegaJoule, så:

Flaskegas: 12,8 kWh pr. kg
Petroleum: 12,1 kWh pr. kg
(De to brændstoffer er meget tæt på hinanden i effekt/vægt)
Men alligevel:
Hvis din ovn kører på det, der svarer til 1000 watt, vil den hver time
afgive denne mængde vand:

Flaskegas: (1,6 liter / 12,8 kWh =) 0,125 (en ottendedel liter pr time)
Petroleum: (1,4 liter / 12,1 kWh =) 0,116 (lige knapt så meget)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 15:02

> Flaskegas: (1,6 liter / 12,8 kWh =) 0,125 (en ottendedel liter pr time)
> Petroleum: (1,4 liter / 12,1 kWh =) 0,116 (lige knapt så meget)

Jeg mener at afbrænding af 1,6 liter gas giver betydeligt mere end 1/8 liter
vand - nærmere det 10-dobbelte?!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 12-11-05 12:38

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at afbrænding af 1,6 liter gas giver betydeligt mere end 1/8
> liter vand - nærmere det 10-dobbelte?!!

Hej Per

Man skal lige holde fast i mængderne kilo liter idet det er meget nemt at
rende vild i betegnelserne.

Det mest overraskende for de fleste vil nok være at olien gir næsten lige så
meget fugt som gassen - Relativt set - altså regnet i forhold til Watt ud af
varmere.

Bortset fra det, er der en eller anden tommelfingerregel om at der stort set
dannes 1 kg vanddamp ved forbrænding af 1 kg kulbrinte. (Brændstof)

Det er vist en almindelig brugt størrelse at der kommen 1 l vand ud af
udstødningen for hver l benzin der bruges. ( så er der også noget om luftens
fugtighed, men her tales vist om det der dannes ved forbrændingen som kemisk
proces). Så det, at der også dannes vand når man brænder lampeolie burde
ikke komme bag på nogen.

Vi har set nogle reklamer der netop slår på mindre fugt fra zibro - og man
burde skrive og be dem om oplyse fugt - mængden konkret pr l olie. Jeg har
kikket på deres side, de viser ingen e-mail adr., og finder kun, at man med
x kan be om yderligere information om angivne områder - så det vil jeg da
gøre.

Nej det ser ud som om Jesper Høgh har regnet rigtigt, i følge BP s
spørgsmål og svar på
http://www.bp.com/faq.do?categoryId=3000136&contentId=3000306#9 står der

Forbrænding af F-gas
Ved fuldstændig forbrænding af F-gas dannes der vand og CO2. Ved forbrænding
af 1 kg F-gas udvikles der 1,59 kg vand og 2,93 kg CO2.

Mvh Sten

Her er hele Jesper Høgh s
indlæg.

Som du er har han fat i selve den kemiske proces.

CITAT

Varme giver vand.

Det første indlæg i denne tråd, startet af Sten:

'....fremhæver bl.a. at ovnen producerer mindre kondens, vistnok ca. det
halve af gasovnene....'

inspirerede mig til dette indlæg, hvor jeg beregner vandudviklingen ved brug
af hhv gas og petroleum.
Så jeg søgte på nettet, og fandt de informationer om de to konkurerende
brændstoffer, der er brug for til følgende beregninger.
Selvom tallene er rigtige nok (håber jeg), så tag det ikke som et udtryk
for, hvad der er mest rigtigt (gas / petroleum). Dét er kun situationen og
erfaringerne, der kan afgøre dét.

Men her er beregningerne:

Propan (flaskegas):

Formel: C3H8
Molekylvægt: 44,11

Forbrænding: C3H8 + 10 O -> 3 CO2 + 4 H2O

Molekylvægt vand (H2O): 18

18x4=72 altså:
44,11 kg propan giver 72 kg vand
1 kg propan giver (72/44,11=) 1,6 kg (liter) vand
=================================
Petroleum:

Formel: C10H22
Molekylvægt: 142,3

Forbrænding: C10H22 + 31 O -> 10 CO2 + 11 H2O

Molekylvægt vand (H2O): 18

18x11=198 altså:
142,3 kg petroleum giver 198 kg vand
1 kg petroleum giver (198/142,3=) 1,4 kg (liter) vand
=================================
Altså: Pr. kg forbrug udvikler:
Flaskegas 1,6 liter vand
Petroleum 1,4 liter vand

MEN, det er IKKE gjort med dét, fordi:
1 kg flaskegas og 1 kg petroleum giver ikke samme mængde varme.
Det kunne være interessant at vide:
Hvor meget brændstof bruges pr. kilowattime (kWh)

Konklutionerne må i selv drage.

Mine kilder til dette har været:

Brændværdier:
www.natlex.dk