moms - hvordan ?
Fra : allan.pe@jubii.dk

Dato : 06-11-05 00:26

Jeg har lige startet et enkeltmandsfirma hvor jeg er konsulent og ofte
kører ud til folk.

Når jeg skal lave momsopgørelse kan jeg så trække momsen fra på
alle de udgifter jeg har haft i forbindelse med firmaets drift. Her
tænker jeg bl.a. på momsen på benzin og broafgift over Storebælt,
annoncer, reklamer m.m.

Fra : Elmand

Dato : 06-11-05 09:53

<allan.pe@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Det korte svar er JA

Med venlig hilsen

Espersen El & Antenne.

Fra : Jan Viegand

Dato : 06-11-05 10:01

"Elmand" <elmand@vip.cybercitynospam.dk> wrote in message

> [...]
> alle de udgifter jeg har haft i forbindelse med firmaets drift. Her
> tænker jeg bl.a. på momsen på benzin og broafgift over Storebælt,

Bemærk dog at for nogle varer kan man ikke trække momsen fra (fx
parkeringsbilletter) og fra andre er den kun delvis fradrag (fx restaurant
mv.). Mht. benzin kan du hverken trække momsen eller udgiften fra, hvis du
afregner mellem firma og dig selv med den faste takst.

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 10:47

> Bemærk dog at for nogle varer kan man ikke trække momsen fra (fx
> parkeringsbilletter) og fra andre er den kun delvis fradrag (fx restaurant

Mht parkeringsbiletter: I både Århus, Horsens og Kolding (og sikkert også
andre byer) er der moms på parkeringsbiletten, derfor kan man, hvis man
parkerer i erhvervsøjemed, trække momsen fra

/karsten

Fra : Jesper

Dato : 07-11-05 18:56

"Karsten Madsen" <km i dk> skrev i en meddelelse

> Mht parkeringsbiletter: I både Århus, Horsens og Kolding (og sikkert også
> andre byer) er der moms på parkeringsbiletten, derfor kan man, hvis man
> parkerer i erhvervsøjemed, trække momsen fra

Det er der skam også i Kbh.

Fra : RIP

Dato : 06-11-05 12:56

Moms på biler og deres driftsudgifter kan KUN FRATRÆKKES hvis der er tale om
en gulpladebil, ellers er der INGEN momsfradrag.

Når du er helt "grøn" på regnskabsområdet vil jeg kraftigt anbefale dig, at
tale med en revisor eller told og skat eller evt. gennemlæse
momsvejledningen, som kan downloades fra hjemmesiden www.skat.dk

mvh René

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 06-11-05 14:00

"RIP" <petersen@unomail.dk> wrote in message

> Moms på biler og deres driftsudgifter kan KUN FRATRÆKKES hvis der er tale
> om en gulpladebil, ellers er der INGEN momsfradrag.
>
> Når du er helt "grøn"

Hvis "du" refererer til Allan, så husk at svare ham og ikke mig. Hvis du
derimod mente mig, så læg mærke til at Allan ikke nævnte andre
driftsudgifter end benzin og derfor var det også kun det, jeg nævnte. Jeg
har 99% styr på hvad der kan fratrækkes og ikke.

hilsen
Uffe

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-11-05 14:58

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Ikke på benzinen, hvis du anvender privat bil og samtidig trækker 3.10
> kr/km fra.

Så er det heller ikke virksomheden, der køber benzin, men dig som
privatperson.
Det skattefrie fradrag på 3,10 kr/km er netop for kørsel i egen bil og
dækker alle de udgifter, der er forbundet med det

Fra : Leonard

Dato : 10-11-05 16:51

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>Det skattefrie fradrag på 3,10 kr/km er netop for kørsel i egen bil og
>dækker alle de udgifter, der er forbundet med det

Og så er det ikke et fradrag, men en udbetaling.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Lars

Dato : 06-11-05 17:14

Hej

Du kan gøre det på flere forskellige måder. Her er de 3 mest populære

1. Køre i din private bil og trække statens takst fra. Det kræver at du føre
en kørebog og vil de fleste tilfælde dække alle omkostning og lidt til.

2. Du køre i en gulpladet firma bil så kan du trække moms fra på de bilag
hvor der står incl. moms. bl.a. Benzin,broafgift, parkering.

3. Hvidpladet bil til blandet kørsel privat og erhverv. ingen fradrag på
moms.

En lille sidde bemærkning så er det ikke sikkert det kan betale sig for dig
at sidde og rode med regnskab selv. Jeg er sikker på at du nemmer tjener din
løn ved at lave det du er bedst til.

Prøv og opsøge en regnskabskonsulent eller en revisor som kan hjælpe dig,
det behøves ikke være så dyrt. og det kan jo være at det tjener sig selv
hjem.

Med venlig hilsen
www.accp.dk

Lars

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-11-05 18:27

In news:RYpbf.317$mW1.122@news.get2net.dk,
Lars <spam@tele2adsl.dk> Typed:
> [...]
>
> 1. Køre i din private bil og trække statens takst fra. Det kræver at
> du føre en kørebog og vil de fleste tilfælde dække alle omkostning og

Statens takst er for driften af bilen, (benzin, service, indkøb,
afskrivning, forsikring, og øvrige faste udgifter)
Derudover kan han bogføre følgende udgifter i regnskabet: broafgift,
færgebillet, parkeringsafgift.

Hvis der er moms på udgifterne, kan momsen naturligvis trækkes ud.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Brian R.

Dato : 10-11-05 15:08

> Derudover kan han bogføre følgende udgifter i regnskabet: broafgift,
> færgebillet, parkeringsafgift.
>
> Hvis der er moms på udgifterne, kan momsen naturligvis trækkes ud.

NEJ. Du kan kun fratrække momsen hvis der køres i en gulpladebil. Hvis der
køres på hvide plader, så er der intet momsfradrag. Se ML §42 stk. 1, nr., 7
samt TfS 1997, 896.

Med venlig hilsen
Brian R.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 06-11-05 22:17

allan.pe@jubii.dk wrote:
> [...]
> alle de udgifter jeg har haft i forbindelse med firmaets drift. Her
> tænker jeg bl.a. på momsen på benzin og broafgift over Storebælt,

Der er i de øvrige svar ikke nævnt ret meget anden biler, der i sig selv er
nok så vigtigt. Der er imidlertid en anden grundregel. Der kan ikke afløftes
moms for alt, der glider gennem halsen. Bærer sådanne udgifter i øvrigt præg
af at være af fortrinsvis privat karakter (og det antager TS som regel, hvis
ikke andet kan bevises) kan det ikke fratrækkes driften og må belastes dig
privat.

Reglerne og specielt TS's fortolkning af dem er så indviklede, at hvis du
står "på bar bund", kan det kun anbefales dig at henvende dig til en
revisor.
Karsten H. Jensen