Børnefamilier er ikke stressede
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-05 19:59

Det er en myte, at børnefamilier er særligt stressede. De er ikke mere
stressede end deres jævnaldrenede uden børn, viser undersøgelsen »Stress i
børnefamilier« som Statens Institut for Folkesundhed er i gang med.

Undersøgelsen afslører, at 44 pct. af danskerne føler sig stressede »ofte«
eller »af og til«, og at stressniveauet er højest blandt folk
i »forældrealderen«, altså de 25-44-årige. Men det skyldes ikke børnene.
Stressniveauet blandt både fædre og mødre er højest i 40-44-års alderen. Men
det er lige så højt hos mænd og kvinder i samme alder uden børn.

Kilde: http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3365988/

Fra : Christian

Dato : 09-11-05 19:32

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> børnene. Stressniveauet blandt både fædre og mødre er højest i 40-44-års
> alderen. Men det er lige så højt hos mænd og kvinder i samme alder uden

Det er jo en sjov artikel, personligt ville jeg svare at før jeg havde børn
var jeg stresset!, efter jeg har fået barn ved jeg at det var jeg
ikke!!!..så svaret fra dem som ingen børn har, er at de ikke ved forskellen
fra før og efter!!.

Fra : Nette

Dato : 09-11-05 21:22

"Christian" skrev

> [...]
> var jeg stresset!, efter jeg har fået barn ved jeg at det var jeg
> ikke!!!..så svaret fra dem som ingen børn har, er at de ikke ved

He! Det var faktisk nøjagtig den samme konklusion vi havde efter meget kort
snak om nyheden.

Nette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 10-11-05 09:01

"Christian" <askformail@(__SPAMOFF__)mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> børn var jeg stresset!, efter jeg har fået barn ved jeg at det var jeg
> ikke!!!..så svaret fra dem som ingen børn har, er at de ikke ved

Spot on!

Jeg synes også, jeg var stresset, før jeg fik børn. Så fik jeg den første -
pyh, kunne jo godt se, at det tidligere ikke var for noget at regne...
Så fik jeg tvillinger - og kunne jo kun grine af, at jeg havde fundet det
stressende med et barn. Men på det tidspunkt fik jeg så også en decideret
stressdiagnose af lægen (som 40% af alle flerlingemødre).

MVH Mette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-05 09:21

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så fik jeg tvillinger - og kunne jo kun grine af, at jeg havde fundet det
> stressende med et barn. Men på det tidspunkt fik jeg så også en decideret
> stressdiagnose af lægen (som 40% af alle flerlingemødre).

Hvad var dine stresssymptomer? Og hvad var årsagen? Var det arbejdsmængden,
der gjorde dig stresset? Manglen på fritid? Eller andet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-05 09:19

"Christian" <askformail@(__SPAMOFF__)mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo en sjov artikel, personligt ville jeg svare at før jeg havde
> børn var jeg stresset!,

Stresset hvordan?

> efter jeg har fået barn ved jeg at det var jeg ikke!!!.

Den forstår jeg ikke helt. Hvad oplever DU som stress?

Man kan jo være stresset på mange måder - så handler det om, at "før
børnene" var du det på én måde og bagefter på en anden måde. Eller taler du
mere om, hvor stærk følelsen var før og efter? At "før børnene" var du måske
nok stresset, men ikke ret meget i forhold til, hvordan det var under.

> så svaret fra dem som ingen børn har, er at de ikke ved forskellen fra før
> og efter!!.

Behøver man kende forskellen på før og efter for at vide, om man er
stresset? Man kan, som før nævnt, være stresset på mange måder! Symptomerne
er vidt forskellige. Så kan det tænkes, at du "bare" har oplevet to former
for stress?

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian

Dato : 10-11-05 19:27

> [...]
>
> Stresset hvordan?

> Den forstår jeg ikke helt. Hvad oplever DU som stress?

at jeg nu er mere presset mht. arbejde og fritid, idag ved at jeg jeg nok
troede at jeg var stresset,-men det var jeg ikke, idag ved jeg at jeg er
mere stresset end før jeg fik børn, af den ene grund at der er mange nye
ting og rutiner som SKAL laves før man begynder at tage på arbejde...feks
bare det at rejse med arbejdet, det var måske før 'stresset' min kone skulle
være alene hjemme (uha uha )...idag skal man virkeligt få det til at gå
op både med min kones arbejde,bedste forældre og dagpleje, det stresser lidt
at høre ens kone side i DK og man selv sidder på den anden side af jorden og
høre at hun har pisse travlt.....

det skal siges at det er ikke sådanne at jeg føler jeg er ved at gå ned
overhoved, men bare konstateret at der altså er et højere stress niveau nu
når man tager hul på det med børn.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 10-11-05 22:08

> [...]

> stresser lidt at høre ens kone side i DK og man selv sidder på den anden
> side af jorden og høre at hun har pisse travlt.....

Stress er vist en højst individuel oplevelse. Hvad du beskriver, er dét, jeg
ville kalde travlhed - men ikke stress.

> det skal siges at det er ikke sådanne at jeg føler jeg er ved at gå ned
> overhoved,

Føler man ikke dét, hvis man er stresset?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 00:03

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4373b6b2$1$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Stress er vist en højst individuel oplevelse. Hvad du beskriver, er dét,
jeg
> ville kalde travlhed - men ikke stress.

Jeg synes det er dejligt at have travlt, men forfærdeligt at være stresset.
Jeg mener man har travlt når tingene kører efter stramt tidspres, men det
kan nås. For mig er stress, der hvor tidsrammen er overskredet og men hele
tiden er bagefter. Ikke når det man skal. Overskrider deadlines etc

> Føler man ikke dét, hvis man er stresset?

Nogen gange. Det kommer an på hvor længe det står på og hvor udtalt
stressniveauet er. Dem der gå ned med stresssymptomer synes jeg typisk har
været stresset i længere tid. Ligesom der er forskel på det at have travlt
er der også forskel på stressnivau.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-11-05 12:29

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er dejligt at have travlt, men forfærdeligt at være
> stresset.

Enig!

> Jeg mener man har travlt når tingene kører efter stramt tidspres, men det
> kan nås. For mig er stress, der hvor tidsrammen er overskredet og men hele
> tiden er bagefter. Ikke når det man skal. Overskrider deadlines etc

Den definition er jeg også enig i.

Jeg fornemmer, at andre har en anden oplevelse af stress end jeg har. At
mange taler om "stress" når de har travlt og har meget om ørerne, når de
skal planlægge for at få tingene til at hænge sammen.

Jeg bliver ikke spor stresset af travlhed, deadlines og mange aftaler i
kalenderen og behov for at organisere, planlægge etc. Stress er noget helt
andet for mig - meget tæt på den definition du kommer med.

Og jeg har ikke overhovedet oplevet, at det at have børn er stressende - det
har tvært imod bidraget til, at jeg prioriterer mit liv, så jeg IKKE bliver
stresset.

Det er nemlig ikke kun arbejdet, der fylder i mit liv, men samværet med
børnene. Jeg har eksempelvis lige lavet om på arbvejdsvagter fordi jeg vil
med en 4-årig i byen og hente julemanden, som kommer til byen på et
tidspunkt, hvor jeg ellers skulle arbejde. At have børn betyder flere sjove
oplevelser og afslapning i mit liv. Mere fest, mere liv og flere glade dage.
Slet og ret. Det betyder ture i naturen, ture på rulleskøjter, udflugter,
biografture, skiferie og meget andet. Jeg er del af en stor familie, hvor
der er mange børn. Og der sker derfor en hulens masse. Denne weekend er
eksempelvis totalt besat af planer fra tidligt lørdag morgen til sen søndag
aften. Der er rigtig mange ting, vi skal sammen i løbet af de kommende to
dag. Alt sammen i selskab med børn, forældre og bedsteforældre. Vi får
kanontravlt! Men det har intet overhovedet med stress at gøre. Faktisk tvært
imod.

Så jeg forstår ikke, hvis det at få børn gør folk MERE stressede! Hvorfor
gør man ikke børnefamilielivet til den oase, der sikrer, at man netop gearer
ned, laver sjove ting sammen, hygger sig, oplever - og stresser af!? Frem
for at knokle sig ihjel?

> [...]
> været stresset i længere tid. Ligesom der er forskel på det at have travlt

En enkelt dags stress kalder jeg heller ikke stress *S*
Der skal en længere perioder til, hvor man føler, at tingene ikke hænger
sammen, ikke bliver lavet ordentligt, masser ikke bliver nået etc.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 11-11-05 13:11

> [...]
> kalenderen og behov for at organisere, planlægge etc. Stress er noget helt
> andet for mig - meget tæt på den definition du kommer med.

Sikkert. Vi er jo alle forskellige. Og ikke alle er ikke lige gode til at
planlægge.
Og alle er heller ikke lige gode til at tackletravlhed/stress.

> [...]
det
> har tvært imod bidraget til, at jeg prioriterer mit liv, så jeg IKKE

Ja her kan jeg jo ikke rigtigt udtale mig. Har jo kun vores lille prut Anna.
Og jeg har været presset, frustreret og meget ked af det over hendes
spisesituation g min manglende søvn. Men det er noget andet end stress.

> [...]
> dag. Alt sammen i selskab med børn, forældre og bedsteforældre. Vi får
> kanontravlt! Men det har intet overhovedet med stress at gøre. Faktisk

Jeg tror også at dem der har skrevet her prioriterer deres familie højt og
at samværet med ders børn fylder for dem. Men ikke alle har arbejdsvagter de
kan flytte. Jeg tror også at det at du måske kommer fra en stor familie kan
gøre at du tackler tingene anderledes. Har i hvert fald set det før. Jeg
oplever selv når vi besøger nogen med mange børn at jeg synes det er kaotisk
og jeg lige skal have ro når vi kører derfra. Det kommer jo meget an på havd
man er vant til.

> [...]
gearer
> ned, laver sjove ting sammen, hygger sig, oplever - og stresser af!? Frem

Nogen gange kan det være svært at forstå at andre opfatter tingene
anderledes feks som med stress, men det er jo også det der er spændende og
dejligt - at vi alle er så forskellige. Og heldigvis skal vi heller ikke
nødvendigvis kunne forstå det men bare acceptere det.

Jeg ved ikke om jeg vil kalde det stress men man må da have travlt. Arbejde,
hentning af børn, indkøb, køre børnene til fritidsaktiviteter, lave mad,
vaske tøj, spise, vaske op, rengørring, hygge med børnene, putte dem i seng
etc etc etc. Har fuld forståelse for at man som småbørnsfamilie kan være
træt og brugt op når weekenden nærmer sig. Det er forskelligt hvor meget
overskud den enkelte person har.

> En enkelt dags stress kalder jeg heller ikke stress *S*

Det kn jeg sagtens kalde stress. Og det sidder i kroppen til langt ud på
aftenen. Men der er forskellige nivauer af stress. Denne form for stress gå
man selvfølgelig ikke ned på.

> Der skal en længere perioder til, hvor man føler, at tingene ikke hænger
> sammen, ikke bliver lavet ordentligt, masser ikke bliver nået etc.

Ja efter længere tids stress er det værre. Men stress starter et sted.
første dag med stress er ikke lige så slem som 30. dag i træk.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-11-05 21:53

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også at det at du måske kommer fra en stor familie kan
> gøre at du tackler tingene anderledes.

Jeg kommer ikke fra en stor familie! Tvært imod. Jeg er bare landet i en af
slagsen. Jeg har faktisk erfaring med mange forskellige familieformer - få
børn, mange børn, delebørn.....

> [...]
> kaotisk
> og jeg lige skal have ro når vi kører derfra. Det kommer jo meget an på

Jeg skal have det hele. Ro og larm. Fred og fest.

> Nogen gange kan det være svært at forstå at andre opfatter tingene
> anderledes

Jeg kan godt forstå, at man opfatter tingene forskelligt og har forskellige
behov! Men jeg forstår ikke, hvis man ikke skaber sig et ikke-stresset liv.
At have børn er lige præcis en rigtig god hjælp til IKKE at blive stresset.
Hvis man vælger et liv på børnenes betingelser frem for karrierens og
forbrugersamfundets. Så jeg taler såmænd om at vælge det ikke-stressede liv,
som jeg synes er nemmest at få sammen med børn end uden.

> Og heldigvis skal vi heller ikke
> nødvendigvis kunne forstå det men bare acceptere det.

Jeg kan for den sags skyld acceptere, at folk vælger et stresset liv... hvis
det er dét, de ønsker! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 12-11-05 17:04

Lisbeth Jacobsen skrev:
> Hvis man vælger et liv på børnenes betingelser frem for karrierens og
> forbrugersamfundets. Så jeg taler såmænd om at vælge det ikke-stressede liv,
> som jeg synes er nemmest at få sammen med børn end uden.

Nu har man jo kun børn i et lille tidsrum af ens liv. Man skal også
tænke på, at når de er fløjet fra reden, skal man også have et liv. Og
hvis man så har afskåret sig fra karrierejobbene, bliver der meget få
laurbær at hvile på.

Jeg forsøger at finde en balance, hvor jeg har fuldtidsjob, men så
heller ikke mere end det. Der skal også være plads til lidt godt liv til
mig, når jeg bliver gammel, og det er der altså ikke meget plads til på
et halvtidsjob.

Tine

Fra : IMB

Dato : 11-11-05 19:57

> "Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Enig!

> Den definition er jeg også enig i.

Ikke fordi jeg er uenig i princippet... men....

Stress: Legemlig eller åndelig belastning.

kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Stress

Travlhed er altså kun stress hvis man føler den er en belastning.

Personlig tror jeg at de fleste føler sig mere stresset efter børn end
før børn fordi man ikke længere i samme grad er herre over egen
tid/fritid - det er børnene (i hvert tilfælde indtil de er puttet om
aftenen). Og måske føler nogle det også stressende at de ikke kan leve
op til deres egen idé om hvordan deres familieliv skal være og børnene
er måske heller ikke samarbejdsvillige i at udleve forældrenes idé om
det gode familieliv.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-11-05 09:59

IMB wrote:
> [...]

Det er jeg ikke enig i, det er stadig "bare" at have travlt.

Selv hvis man har så travlt at man ikke når tingene, er det ikke diagnosen
stress. Men det kan meget hurtigt give en lidelsen stress, hvis ikke man
gøre noget ved det.

> Stress: Legemlig eller åndelig belastning.
>
> kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/Stress
>
> Travlhed er altså kun stress hvis man føler den er en belastning.

Det er en noget tynd kilde, men ganske præcis definition ;)

http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/stresstema/stressadvarselssignaler.htm

Hvis man er stress'et (den lægelige definition) i længer tid af gangen,
vil det føre til andre lidelser; depression er nok det mest typiske.

> [...]
> før børn fordi man ikke længere i samme grad er herre over egen
> tid/fritid - det er børnene (i hvert tilfælde indtil de er puttet om

Jeg tror problemet er at ordet stress har forskellig betydning. Nogen
mener at stress="at have vanvittigt travlt", men rent lægeligt er det en
lidelse med meget konkrete symptomer (jvf. mit link).

--
Don't waste space

Fra : Mus

Dato : 12-11-05 10:07

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg ikke enig i, det er stadig "bare" at have travlt.

Men det er her det kan dukke op hvis det kører for længe og ja det er da
forskelligt fra person, hvor ens stress tærskel ligger. Det kan nok
diskutteres lige så lidt som smertetærskel.

LN

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-11-05 10:17

Mus wrote:
> "Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

[stress er når man ikke når ting]

> Men det er her det kan dukke op hvis det kører for længe og ja det er da
> forskelligt fra person, hvor ens stress tærskel ligger. ...

Øhh... Det var da også det jeg skrev, og som du klippede væk:
-cut-
> [...]
gøre noget ved det.
-cut-

> ... Det kan nok diskutteres lige så lidt som smertetærskel.

Læger har kompetance/metoder til at diagnostisere stress, så det er en
rimelig konkret størrelse.

Se det link jeg gav i det indlæg du besvarede:

Fra : IMB

Dato : 12-11-05 22:05

Thomas Corell <nospamplease@corell.dk> wrote in

> http://www.netdoktor.dk/sunderaad/stresstema/stressadvarselssignaler.h
tm

Det var nu ikke den lægelige definition af stress, jeg forsøgte mig med.
For mig er der forskel på at sige "Jeg er stresset" og så "Jeg lider af
stress". Det første er en oplevelse af en belastning og en hel
dagligdags ting, mens den anden er en lidelse man bør behandles for hvis
man ikke vil dø tidligt.

Men lad os da prøve (husk at jeg er på barsel):

# Anspændthed, hovedpine og/eller åndedrætsbesvær.

Anspændthed: Næ.. ikke mere end ellers.

Hovedpine? Jeps, enten fra afbrudt nattesøvn, muskelspændinger i
nakke/ryg eller fra kofein-mangel.

Åndedrætsbesvær: Kun ved medium til hård fysisk aktivitet pga dårlig
kondition.

# Utålmodighed, svært ved at vente, selv om det måske blot drejer sig om
nogle få minutter.

Mja... Nogen gange er det ganske svært at vente mens min søn kæmper med
sko eller liiiige skal lege med bilen inden vi skal ud af døren. Det
hænger muligvis også sammen med at på det tidspunkt er hans lillebror
enten iklædt tyk fleecetøj og venter svedende i autostolen eller han er
udenfor i barnevognen hvor han ikke tåler ensomheden stiltiende ret
længe.

# At man foretager sig flere ting på en gang og har svært ved at sætte
sig ned og nyde resultatet.

Haha... prøv at rengøre en 3 årig og så nå at nyde resultatet før barnet
er smurt ind i sand, snot eller tusch - eller alle tre dele.

Eller prøv at håndtere 2 små børn uden at skulle gøre flere ting
samtidig - flere vidt forskellige ting på forskellige steder...
samtidig.

# En konstant følelse af mangel på tid, at man skynder sig, selv om man
har tid nok

Jamen, jeg har ikke tid nok. Jeg har opdaget at jeg spiser meget hurtigt
- også på de sjældne dage hvor børnene rent faktisk ikke er til stede
mens jeg spiser.

# Hurtige, anspændte bevægelser.

Jeg kan karakteriseres som mange ting. En gazelle er ikke een af dem.

# At man taler hurtigt, afbryder andre og har svært ved at lytte til,
hvad andre fortæller.

Ja? Er det ikke symptomatisk for vores tid?

# Træthed og søvnproblemer.

Haha, den var god. Mit største søvnproblem er at jeg bliver vækket af en
sulten baby midt om natten og tidlig om morgenen. Heraf trætheden.

# Hvis man ofte eller altid er kritisk og lettere irriteret.

Ja? Jeg er en mor. Det er i jobbeskrivelsen - og det er ikke altid
børnene det går ud over.

# At man har svært ved at koncentrere sig om at læse en bog.

Mjo.. Men jeg forsøger faktisk at kæmpe mig igennem Tor Nørretranders'
"Mærk Verden" som sengelæsning. Jeg tror de fleste ville kunne forstå at
jeg efter små 10 minutters læsning har svært ved at koncentrere mig.

# Angst for problemer, som du normalt plejer at kunne klare.

Nix. Jeg længes efter de problemer jeg normalt plejer at skulle klare
(dvs jobbet), mest fordi der er ikke nogen som skriger af mig mens jeg
forsøger at løse dem. Nogen gange klager de sig bagefter men det er
altså noget nemmere at håndtere.

# En uforklarlig angst.

Nix. Min angst er meget forklarlig. Hvor mange af jer forældre har
egentlig oplevet angsten for at ens børn skal komme galt afsted? At der
skal blive krig? Eller en tsunami, skypumpe etc? Eller fugleinfluenca?
Eller terror? Eller en drukbillist? Eller noget helt andet?

# Hvis man begynder at glemme småting, og til tider også vigtige ting,
som møder og så videre.

Haha.. den der er kronisk. Jeg går efter en ting for 2 sekunder senere
ikke at kunne huske hvad tingen er. Jeg har pt aldrig glemt mine børn
nogen steder, så det med de vigtige ting har jeg ikke været ude for.

Uvigtige ting som mand, bilnøgler, regninger, lys og dens slags glemmer
jeg tit. Men jeg husker vanterne, hue, madkassen, skiftetøjet, bleerne,
buksebleerne, sutterne, stofbleerne, hagesmækkene, savlesmækkene, et
ekstra sæt skiftetøj, vaskeklude, flyverdragt, støvler, indesko, tæpper,
biler, lego, aktivitetstæppet, madeskeen, en pakke risgrød, banan og
juice til turen, barnevogn, sovepose, dyne, sinksalve, jerndråber,
dvitaminer, børnevitaminer, rangle og mine to børn. Selvom jeg skal gå
flere gange.

# Rygsmerter og maveproblemer kan i visse tilfælde også være tegn på
stress.

Ja, eller på børn der skal tumles og/eller ammes. Eller på at man sidder
for meget ved sin PC... øh...

Vi snakkes!

Fra : Cocoamum

Dato : 12-11-05 22:38

IMB skrev:
> # Hvis man begynder at glemme småting, og til tider også vigtige ting,
> som møder og så videre.
>
> Haha.. den der er kronisk. Jeg går efter en ting for 2 sekunder senere
> ikke at kunne huske hvad tingen er.

Det er noget andet. Det hedder ammehjerne.

Tine

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-11-05 16:50

IMB wrote:
> [...]
> stress". Det første er en oplevelse af en belastning og en hel
> dagligdags ting, mens den anden er en lidelse man bør behandles for hvis

Undskyld, men jeg kan ikke lige følge dig... Jeg gav/giver dig 100% ret
i det du skrev, men uddyber blot din beskrivelse af "jeg lider af
stress" lidelsen; den halve linje du linkede til var lidt tynd (som jeg
jo også skrev).

> Vi snakkes!

Eller skrives ;)

--
Don't waste space

Fra : IMB

Dato : 14-11-05 18:57

> [...]
> ret i det du skrev, men uddyber blot din beskrivelse af "jeg lider af
> stress" lidelsen; den halve linje du linkede til var lidt tynd (som

Giver du mig ret? Oh...

Jeg opfattede ikke den definition du henviste som en uddybelse af min.
Jeg opfattede det som en anden definition - en lægelig definition af en
lidelse, mens min var langt mere generel og vag.

Ikke desto mindre tror jeg netop det er den tynde definition som man
bruger, når man siger at personer med børn er mere stressede end
personer uden børn. Min pointe var at jeg såmænd ikke tror at folk med
børn lider mere af stress end folk uden børn. Men de føler sig nok mere
stressede selvom undersøgelsen siger noget andet.

Meen det er altså med det forbehold at jeg ikke har læst selve
undersøgelsen. Såvidt jeg kunne forstå havde man nemlig spurgt folk selv
i stedet for deres læger.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 20:05

On Mon, 14 Nov 2005 17:56:34 +0000, IMB wrote:

> Meen det er altså med det forbehold at jeg ikke har læst selve
> undersøgelsen. Såvidt jeg kunne forstå havde man nemlig spurgt folk selv
> i stedet for deres læger.

Undersøgelsen sammenholder "føler sig stresset" med "stresset".

--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 09:22

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in

> Undersøgelsen sammenholder "føler sig stresset" med "stresset".

Hvordan gør den det?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 20:23

On Tue, 15 Nov 2005 08:22:27 +0000, IMB wrote:

> Hvordan gør den det?

Sammenhold:

"Undersøgelsen viser, at 44 pct. af danskerne føler sig stressede
i »forældrealderen«, altså de 25-44-årige."

med:

"Det er andre faktorer end forældreskab, som politikere og eksperter skal
fokusere på, hvis de vil sætte ind mod den udbredte stress, som
vitterlig findes blandt især de 35-44-årige,« siger Rikke Engell, som
sammen med to forskere fra Statens Institut for Folkesundhed er i gang med
en videreudbygning af datamaterialet."

I det øverste citat står der "føler sig stressede", i det nederste

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 22:05

> [...]
> med en videreudbygning af datamaterialet."
>
> I det øverste citat står der "føler sig stressede", i det nederste

Jo, men er der nogen af de to udtryk som dækker over den lægelige
diagnose "stress"?

Og jeg kan slet ikke se hvordan de to udtryk bliver sammenholdt. Så vidt
jeg kan se bliver der da ikke angivet nogen relation mellem dem - de
står bare i samme tekst uden nogen sammenholdning.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 22:32

On Tue, 15 Nov 2005 21:05:29 +0000, IMB wrote:

> Jo, men er der nogen af de to udtryk som dækker over den lægelige
> diagnose "stress"?

Jeg kan ikke se "udbredte stress, som vitterlig" som andet. Det er en
anden aldersgruppe og der står ikke "føler sig".

> Og jeg kan slet ikke se hvordan de to udtryk bliver sammenholdt. Så
> vidt jeg kan se bliver der da ikke angivet nogen relation mellem dem -
> de står bare i samme tekst uden nogen sammenholdning.

To forskellige aldersgrupper bliver sammenlignet med hhv "føler sig
stressede" og "vitterlig stress". Ud fra det bliver der konkluderet hvor
politikerne ikke skal koncentrere sin interesse.

--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 22:55

> Jeg kan ikke se "udbredte stress, som vitterlig" som andet. Det er en
> anden aldersgruppe og der står ikke "føler sig".

Hvorfor skulle der stå "føle sig stresset" før det er den vage
definition af stress der gælder? Sådan bruger folk altså ikke sproget.

Jeg tror simpelthen ikke på at stress - den lægelige diagnose stress med
hovedpine, dårlig hukommelse etc - skulle være udbredt i den
aldersgruppe. Men jeg er overbevist om at aldersgruppen føler sig
stresset.

> [...]
hvor
> politikerne ikke skal koncentrere sin interesse.

Det er naturligvis et problem hvis man er så sjusket med sit sprog i en
undersøgelse at folk ikke kan kende forskel på hvornår man mener stress
som i "jeg-føler-mig-legemlig-eller-åndelig-belastet" og så stress som i
"jeg-lider-af-stress-symptomer".

Jeg tror ikke at hun mener at stress symptomer er udbredte og derfor
tror jeg også at hun bruger den bløde definition af stress i begge
udsagn.

Jeg tror at det med "vitterlig stress" er en vending hun bruger fordi at
hun netop har sagt at forældre ikke er mere stressede end ikke forældre.
Derfor bliver hun nødt til at sige at den aldersgruppe altså er (=føler
sig) stressede og der er et problem.

Kan du ikke lige smide et link til undersøgelsen så jeg enten kan
underbygge mit argument eller æde min mening i mig igen. Jeg har ledt
hos berlingske tidende som var dem der bragte historien oprindelig, men
jeg har ikke adgang til historien da jeg ikke er abonnement.

Fra : Nette

Dato : 16-11-05 09:19

"IMB" skrev

> [...]
> hovedpine, dårlig hukommelse etc - skulle være udbredt i den
> aldersgruppe. Men jeg er overbevist om at aldersgruppen føler sig

Ja, det var præcist det, jeg mente tidligere!
Man kan også godt føle sig angst uden at have fået det konstanteret som en
sygdom hos psykologen.

> [...]
> hos berlingske tidende som var dem der bragte historien oprindelig, men
> jeg har ikke adgang til historien da jeg ikke er abonnement.

Nu gør jeg det lige.

Fra : IMB

Dato : 16-11-05 11:25

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> wrote in

> "IMB" skrev
>
> Ja, det var præcist det, jeg mente tidligere!

> Nu gør jeg det lige.
>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3365988/

Tak for det. Det gjorde mig nu ikke klogere, men jeg tror stadig fast på at
alle de gange der henvises til stress i artiklen så er det i den bløde form
og ikke som en lægediagnose.

Fra : Tommy

Dato : 16-11-05 13:48

On 16 Nov 2005 10:25:26 GMT, IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote:

> [...]
>alle de gange der henvises til stress i artiklen så er det i den bløde form

Helt enig. Og så længe de ikke har spurgt nuværende forældre om deres
stress-niveau før og EFTER, at de har fået børn så kan undersøgelsen
ikke bruges til en hujende fis. Egentlig burde man jo også begrænse
til dem hvis ydre omstændigheder stadig er de samme efter de har fået
børn således introduktionen af børn er den eneste faktor før og efter
måling af stress-niveauet. Men det var jo nok ikke praktisk muligt
eller interessant. Så ville man jo få en statistik der næsten kunne
bruges til noget :)
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : IMB

Dato : 16-11-05 13:53

Tommy <ingen@email.her> wrote in

> [...]
> måling af stress-niveauet. Men det var jo nok ikke praktisk muligt
> eller interessant. Så ville man jo få en statistik der næsten kunne

Nej, for i mellemtiden er regeringen blevet udskiftet, konjukturerne vendt
og renten steget

Fra : Bettina Hansen

Dato : 16-11-05 18:12

Tommy wrote:
> Helt enig. Og så længe de ikke har spurgt nuværende forældre om deres
> stress-niveau før og EFTER, at de har fået børn så kan undersøgelsen
> ikke bruges til en hujende fis.

Sådan en undersøgelse mener jeg ikke at man ville kunne bruge til noget.

Hvis du spurgte folk i dag om de føler sig mere stressede nu end de
gjorde for x år siden vil de fleste svare ja - simpelthen fordi man med
tiden glemmer hvor slemt det var. Problemer ser jo ofte forbavsende små
ud når man ser tilbage på dem men da man stod midt i dem var de måske
fuldstændig uoverskuelige. Tiden læger jo alle sår og det gælder også
stress, sorg og lign. - man kan føle sig fuldstændig slået ud mens man
står midt i det, men bagefter virker det ikke helt så slemt - det var jo
bare en overgang og alt blev godt igen...

Hvis du spurgte nogle folk i dag om deres stressniveau og spurgte dem
igen om 5 eller 10 år når de har fået børn om det samme ville du måske
få mere brugbare resultater men du har jo også stadig en anden faktor
idet de mennesker udover at have fået børn også er blevet 5-10 år ældre
i mellemtiden og dermed har 5-10 års ekstra ancinitet på
arbejdsmarkedet, en anden jobsikkerhed, osv.

Endelig udelukker du jo en del af befolkningen i din undersøgelse på den
måde - nemlig dem der vælger ikke at få børn. Det kunne jo meget vel
tænkes at folk som er meget stressede vælger ikke at få børn og det er
vel netop sådanne ting som man som politiker kunne være interesseret i
at få belyst.

Jeg mener at den eneste rigtige måde at gøre det på er at spørge folk i
samme aldersgruppe (som jo derfor er nogenlunde på samme trin i deres
karriere) med og uden børn i hvor høj grad de føler sig stressede og så
sammenligne ud fra det - ellers får man jo netop forurenet sit resultat
af alle mulige andre faktorer.

> [...]
> måling af stress-niveauet. Men det var jo nok ikke praktisk muligt
> eller interessant. Så ville man jo få en statistik der næsten kunne

En statistik som kun ser på folk der har børn og ser på dem før og efter
de har fået børn mener jeg ikke at man kan bruge til noget - simpelthen
fordi der er alt for mange faktorer der ændrer sig i løbet af den
årrække sådan en undersøgelse ville tage + at man udelukker en gruppe,
nemlig dem som vælger ikke at få børn og som man kan argumentere for
måske i virkeligheden er dem der har de største problemer med stress.

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-11-05 18:30

On Wed, 16 Nov 2005 13:47:37 +0100, Tommy wrote:

> Helt enig. Og så længe de ikke har spurgt nuværende forældre om deres
> stress-niveau før og EFTER, at de har fået børn så kan undersøgelsen
> ikke bruges til en hujende fis.

Joda, den kan bruges til at vise at folk med og uden børn føler sig
lige stressede. Da det stadigvæk er en følelse, kan statistikken
fortælle politikerne at der ikke er en reel grund til ekstra tiltag til
børnefamilierne på den baggrund.

Hvad ville du bruge den statistik til?
--
MVH
osv...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-11-05 20:45

On Tue, 15 Nov 2005 21:54:34 +0000, IMB wrote:

> Hvorfor skulle der stå "føle sig stresset" før det er den vage
> definition af stress der gælder? Sådan bruger folk altså ikke sproget.

Hvis man ligefrem arbejder med undersøgelser om stress, så mener jeg det
er højst sandsynligt at man bruger sproget sådan.

> [...]
> med hovedpine, dårlig hukommelse etc - skulle være udbredt i den
> aldersgruppe. Men jeg er overbevist om at aldersgruppen føler sig

Nu er "udbredt" jo ikke nogen særligt nøjagtig angivelse af en mængde.
Udbredt kan sagtens være 2% hvis man forventer eller ønsker 0,2%.

> [...]
> stress som i "jeg-føler-mig-legemlig-eller-åndelig-belastet" og så
> stress som i "jeg-lider-af-stress-symptomer".

Man lider som regel af stress et stykke tid før man har symptomerne,
eller i hvert fald før symptomerne bliver alvorlige.

> [...]
> forældre. Derfor bliver hun nødt til at sige at den aldersgruppe
> altså er (=føler sig) stressede og der er et problem.

Hvorfor så omtale resultatet af et andet (endnu ikke offentliggjort)
datasæt i forbindelse med den anden aldersgruppe?

> [...]
> hos berlingske tidende som var dem der bragte historien oprindelig, men
> jeg har ikke adgang til historien da jeg ikke er abonnement.

Jeg har desværre kun adgang til papirudgaven, men måske kan du bruge
dette:
http://www.si-folkesundhed.dk/Forskning/Sundhedsvaner/Stress.aspx
Der er lidt mere man kan klikke på på den side.

--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 16-11-05 21:24

> Hvis man ligefrem arbejder med undersøgelser om stress, så mener jeg det
> er højst sandsynligt at man bruger sproget sådan.

Ikke hvis man har lavet en spørgeskemaundersøgelse hvor man spørger folk om
de føler sig stresset. På den baggrund kan hun da ikke sige noget om
hvorvidt folk vitterlig bør diagnosticeres med stress.

> Nu er "udbredt" jo ikke nogen særligt nøjagtig angivelse af en mængde.
> Udbredt kan sagtens være 2% hvis man forventer eller ønsker 0,2%.

Det kan du for så vidt have ret i. Men i dit eget link bliver der nævnt et
procenttal på 44. Og jeg tror ikke på at 44 procent af 40-44 års alderen
lidt af stress-symptomer.

> Man lider som regel af stress et stykke tid før man har symptomerne,
> eller i hvert fald før symptomerne bliver alvorlige.

Det hjælper mig ikke til at forstå hvordan de to udtryk bliver sammenholdt
i undersøgelsen. Det der er vist mere din påstand (som jeg i øvrigt er enig
i. Men hvis det er hvad undersøgelsen sagde om stress så var den da til
grin).

> Hvorfor så omtale resultatet af et andet (endnu ikke offentliggjort)
> datasæt i forbindelse med den anden aldersgruppe?

Det kan der jo være så mange grunde til. Det behøver ikke være fordi hun
har haft en læge til at kikke på de personer hun har ladet udfylde en
spørgeskemaundersøgelse. Har jeg ikke redegjort for det her tidligere i
tråden?

> Jeg har desværre kun adgang til papirudgaven, men måske kan du bruge
> dette:
> http://www.si-folkesundhed.dk/Forskning/Sundhedsvaner/Stress.aspx
> Der er lidt mere man kan klikke på på den side.

Tak.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-11-05 22:53

On Wed, 16 Nov 2005 20:23:54 +0000, IMB wrote:

> Ikke hvis man har lavet en spørgeskemaundersøgelse hvor man spørger folk om
> de føler sig stresset.

Jamen, forskerne arbejder netop med stress. De kender altså godt
forskellen på "føler" og "ægte". Det er jo ikke bare nogen tilfældige
mennesker der har lavet et spørgeskema, men stressforskere.

> På den baggrund kan hun da ikke sige noget om
> hvorvidt folk vitterlig bør diagnosticeres med stress.

De har jo netop et andet datasæt, der ikke er offentliggjort endnu, men
som bliver omtalt i artiklen. Det kunne jo være at det havde baggrund i
en undersøgelse enten fra indberetninger fra læger, eller at folk er
blevet spurgt om visse symptomer.

> Det kan du for så vidt have ret i. Men i dit eget link bliver der nævnt et
> procenttal på 44. Og jeg tror ikke på at 44 procent af 40-44 års alderen
> lidt af stress-symptomer.

Du mener linket til Jyllandsposten? Det var nu ikke mit og det er
stadigvæk undersøgelsen "føler sig stresset".

> [...]
> i. Men hvis det er hvad undersøgelsen sagde om stress så var den da til

Altså, jeg har lidt svært ved at få mit svar til at passe ind i
sammenhængen. Jeg ved ikke lige hvad der skete...
Jeg burde have skrevet noget om at det muligvis var journalisten der var
lidt uklar. Jeg regner fuldt og fast med at forskerne godt ved hvordan man
skal se forskel og udarbejde spørgeskemaet så det er det rigtige der
svares på.

> Det kan der jo være så mange grunde til. Det behøver ikke være fordi
> hun har haft en læge til at kikke på de personer hun har ladet udfylde
> en spørgeskemaundersøgelse.

Næh, det er så vist jeg forstå et andet datasæt og dermed ikke
nødvendigvis samme personer eller undersøgelsesmetode.

> Har jeg ikke redegjort for det her
> tidligere i tråden?

Pas.

> Tak.

Velbekommen da.
--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 17-11-05 08:24

> Jamen, forskerne arbejder netop med stress. De kender altså godt
> forskellen på "føler" og "ægte". Det er jo ikke bare nogen tilfældige
> mennesker der har lavet et spørgeskema, men stressforskere.

Det er da meget muligt, men jeg synes da på baggrund af diskusioner her
i NG at vi kan konkludere at de ikke har været gode til at
videreformidle om det er følt stress (travlhed/belastning) eller om det
er stress symptomer (hovedpine mv) de snakker om.

> [...]
> baggrund i en undersøgelse enten fra indberetninger fra læger, eller
> at folk er blevet spurgt om visse symptomer.

Ja, alt er muligt. Det er måske lidt omsonst at diskutere en
undersøgelse som ikke er offentliggjort endnu.

> Du mener linket til Jyllandsposten? Det var nu ikke mit og det er
> stadigvæk undersøgelsen "føler sig stresset".

Nej, jeg mente også bare at det var dig der gav mig linket. Og du har
ret i at de taler om føler sig stresset. Vi kan ikke sige nogetsomhelst
om hvorvidt stress vitterlig er udbredt i befolkningen før vi har nogle
tal at knytte det op på (og før vi ved en del mere om undersøgelsen).

Indtil da forbeholder jeg mig ret til at tro at børneforældre er mere
legemlig og åndelig belastet end personer uden børn selvom alle påstår
at de er belastet.

> [...]
> var lidt uklar. Jeg regner fuldt og fast med at forskerne godt ved
> hvordan man skal se forskel og udarbejde spørgeskemaet så det er det

Mja.. man skal nu ikke bare regne med den slags med mindre man kender
forskeren. Men det er da din klare ret at regne med at hun er en
autoritet (og jeg bestrider det faktisk heller ikke).

OK.. det var nu ikke mit indtryk.

Fra : Tommy

Dato : 11-11-05 09:07

[snip]

> [...]
>var jeg stresset!, efter jeg har fået barn ved jeg at det var jeg
>ikke!!!..så svaret fra dem som ingen børn har, er at de ikke ved forskellen

Helt enig. Jeg har altid haft et arbejde, hvor stress-niveauet til
tider kan være højt (udvikler) og der har været perioder, hvor der
virkelig har været tryk på. Men efter at vi har fået barn er det helt
tydeligt, at stress-niveauet er steget og jeg tror du har helt ret i,
at en del af de barnløse, der siger de er stressede, vil opleve, at de
efter at have fået børn virkelig for alvor vil blive stressede.

I mit sind er der ikke nogen tvivl om at hverdagen bliver mere
stressende, efter at man har fået børn. Det kan godt være, at nogen
bare mener man får mere travlt, men jeg kan mærke, at manglen på
fritid, hvor man kan gøre hvad man har lyst til for at koble af, er en
stor årsag til at mit generelle stress-niveau er steget.

Fra : Nette

Dato : 11-11-05 23:36

"Tommy" skrev

> [...]
> fritid, hvor man kan gøre hvad man har lyst til for at koble af, er en
> stor årsag til at mit generelle stress-niveau er steget.

Lige præcis!
Stress er ikke fysisk, det er psykisk.
Man kan sagtens have meget at lave, men når det skal planlægges oppe i
hovedet, og man har meget at tænke på, så er det, det nemt kan gå galt.
Hvis man vil bibeholde sine kontakter og aktiviteter fra før man blev
forældre, kan det være svært at undgå, at man bliver mere stresset. Man
render hele tiden rundt med noget i hovedet. Og ofte fylder tingene mere i
hovedet end i tiden og får man ikke mulighed for at koble lidt fra, så....

Jeg synes også, jeg havde meget at tænke på inden, jeg fik børn, men hold da
op. Det var jo ingenting i forhold til nu. Dog mener jeg ikke at min stress
i dag er mere legal end den jeg følte tidligere. Uanset om man har børn
eller ej, er følelsen af stress meget alvorligt. Så er grunden til
stressen, stor eller lille, fuldstændig uvedkommende.

Nette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-11-05 02:12

On Fri, 11 Nov 2005 23:35:40 +0100, Nette wrote:

> Stress er ikke fysisk, det er psykisk.

Stress er en fysisk reaktion på noget psykisk. At have mere travlt end
man bryder sig om er ikke stress.

> Jeg synes også, jeg havde meget at tænke på inden, jeg fik børn, men hold da
> op. Det var jo ingenting i forhold til nu.

Jeg har ikke mere at tænke på nu end inden jeg fik børn. Det er tilladt
at prioritere.

> [...]
> eller ej, er følelsen af stress meget alvorligt. Så er grunden til
> stressen, stor eller lille, fuldstændig uvedkommende.

Hvis man føler man er stresset, bør man nok overveje at lægge sit liv
om. Hvis man virkelig er stresset, skal man ikke nøjes med at overveje
det.

--
MVH
osv...

Fra : Nette

Dato : 12-11-05 08:57

"Frank E. N. Stein" skrev

> Stress er en fysisk reaktion på noget psykisk. At have mere travlt end
> man bryder sig om er ikke stress.

Nej?

> Jeg har ikke mere at tænke på nu end inden jeg fik børn. Det er tilladt
> at prioritere.

Ja?

> Hvis man føler man er stresset, bør man nok overveje at lægge sit liv
> om. Hvis man virkelig er stresset, skal man ikke nøjes med at overveje
> det.

Ja?

Du må undskylde, men jeg forstår ikke, hvad hensigten med dine
løsningsforslag er. For mig handler det ikke om at søge en løsning, men at
sætte et "nyt" folkeproblem i fokus og bidrage med mine egne erfaringer.

Nette

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-11-05 10:09

Nette wrote:
> "Frank E. N. Stein" skrev

> Nej?

'Nej' til hvilken del ?

[...]
> Du må undskylde, men jeg forstår ikke, hvad hensigten med dine
> løsningsforslag er. For mig handler det ikke om at søge en løsning, men at
> sætte et "nyt" folkeproblem i fokus og bidrage med mine egne erfaringer.

Nu kan jeg ikke svare for Frank, men vil da gerne komme med mit svar på
dit spørgsmål.

Skal vi så ikke starte med at blive enige om hvad stress er ? Er det den
folkelige definition eller den lægelige definition vi snakker om ?

Jeg har endnu ikke set eksempler i denne tråd, på personer/situationer
der antyder stress.

Typiske symptomer kan være er:
- angst
- søvnproblemer
- hukommelsesproblemer
- irritabel
- hovedpine, rygsmerter, maveproblemer

At have ekstremt travlt og ikke kunne følge med i opgaverne er ikke
stress, men kan føre til stress.

--
Don't waste space

Fra : Nette

Dato : 13-11-05 21:00

"Thomas Corell" skrev

> Jeg har endnu ikke set eksempler i denne tråd, på personer/situationer
> der antyder stress.

Så har du ikke læst mine indlæg, ellers så er du i hvert fald dygtigere end
min læge.

> At have ekstremt travlt og ikke kunne følge med i opgaverne er ikke
> stress, men kan føre til stress.

Nej, det er jo netop det jeg skriver! Det er oppe i hovedet det går galt.
Det går ikke galt, fordi man er en time bagud i planlægningen for dagen.

Nette

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-11-05 17:04

Nette wrote:

> Så har du ikke læst mine indlæg, ellers så er du i hvert fald dygtigere end
> min læge.

Hvis den mængde information du er kommet med her i tråden er nok til at
han/hun diagnostiserer stress, så vil jeg nok ikke have ham/hende som
læge. Hvis jeg gik op til min læge og sagde "jeg har ekstremt travlt" og
"jeg føler mig stresset", så vil hun tage en grundig snak med mig om
det, før hun stiller diagnosen.

Men jeg har det skidt med at snakke om den slags personlige sager i et
offetligt rum, min kommentar gik på de generelle beskrivelser af
situationer/hverdage.

> Nej, det er jo netop det jeg skriver! Det er oppe i hovedet det går galt.
> Det går ikke galt, fordi man er en time bagud i planlægningen for dagen.

Og det er det som mange beskriver som "jeg stresser"; det er det jeg
reagerer på, og siger at 'stress' er en meget absolut størrelse indenfor
lægeverdenen, og det er ikke det samme som at have travlt.

--
Don't waste space

Fra : Nette

Dato : 14-11-05 23:00

"Thomas Corell" skrev

> Og det er det som mange beskriver som "jeg stresser"; det er det jeg
> reagerer på, og siger at 'stress' er en meget absolut størrelse indenfor
> lægeverdenen, og det er ikke det samme som at have travlt.

Jamen fint, så er vi da enige om noget.

Og dog... Så tror jeg, for lige at hoppe tilbage til starttråden og
undersøgelsen, ikke at de mennesker, der deltog i denne undersøgelse, har
haft en tjekliste med symptomerne på stress, som de har krydset af i og endt
med at samle point sammen for blot at sige "Hov, mine points siger mig jo,
at jeg føler mig stresset". ( Nogle udtaler sig også om, at de føler sig
stresset "af og til").
Jeg tror derfor ikke denne undersøgelse er lavet ud fra den lægelige version
af stress, men der imod ud fra dagligdagens brug af stress.

Måske har nogle kendt til symptomerne og fået det konstanteret hos lægen,
andre har ikke, og har netop blot brug den daglige version.
Dette er med til at gøre undersøgelsen ubrugelig.

Nette

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 08:56

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror derfor ikke denne undersøgelse er lavet ud fra den lægelige
> version
> af stress, men der imod ud fra dagligdagens brug af stress.

Det er sådan set ligemeget, om personerne i undersøgelsen vitterlig ER
stressede (og har fået diagnosen hos lægen), om de føler sig stressede, om
de bare har travlt og kalder det stressede. Pointen er jo, at der ikke er
forskel på gruppen med børn og dem uden.

Hvordan tingene så reelt forholder sig, er sådan set en helt anden historie.

> Måske har nogle kendt til symptomerne og fået det konstanteret hos lægen,
> andre har ikke, og har netop blot brug den daglige version.
> Dette er med til at gøre undersøgelsen ubrugelig.

Undersøgelsen kan næppe bruges til at fastlægge, hvor mange mennesker, der
reelt ER stressede ifølge de symptomer lægerne stiller diagnosen efter. Men
den kan snildt bruges til slet og ret at konstatere, at de 35-44-årige FØLER
SIG stressede uanset de har børn eller ej. Om de så kalder travlhed for
stress er også ligegyldigt - for den sammenblanding forekommer selvfølgelig
i begge grupper; dem med og uden børn.

Mvh. Lisbeth

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 13:19

> [...]
> stressede, om de bare har travlt og kalder det stressede. Pointen er
> jo, at der ikke er forskel på gruppen med børn og dem uden.

Men var det ikke netop det som folk har givet udtryk for her i NG at de
ikke tror på? Altså hvis man bruger den dagligdags definition af stress.

Jeg tror på at folk der ikke har fået børn ikke føler sig mere stressede
på en skala fra 1 til 10 end folk med børn. Men beder du børnefamilier
fortælle hvor stressede de var før børn sammenlignet med nu så tror jeg
man vil se en anden tendens.

Til gengæld tror jeg at de fleste børnefamilier har deres stressende
travle perioder lagt på bestemte tider af døgnet hvor presset er lidt
større (morgen og eftermiddag ved hentning/bringning især vel og måske
også mens maden laves om aftenen) mens folk uden børn jo kan stresse sig
hele dagen uden at skulle finde ro i sjælen til at kunne læse en godnat
historie eller se opå bænkebiddere under stenene i haven.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-11-05 08:59

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på en skala fra 1 til 10 end folk med børn. Men beder du børnefamilier
> fortælle hvor stressede de var før børn sammenlignet med nu så tror jeg

Det er muligt. For mit vedkommende har jeg ikke oplevet det sådan - min liv
har haft travle/stressede perioder både med og uden børn.

> [...]
> travle perioder lagt på bestemte tider af døgnet hvor presset er lidt
> større (morgen og eftermiddag ved hentning/bringning især vel og måske

Det er travlhed - ikke stress!

Og man bestemmer jo iøvrigt selv, hvor travlt man vil have! Man fylder sin
kalender mere eller mindre op - og det er et valg, hvor meget den skal
fyldes. Har man ikke børn, fylder man nok andet i den end folk med børn.

Jeg har prøvet at have delebarn og derfor været barnefri hver anden uge -
jeg havde afgjort allermest travlt i den uge jeg ikke havde barn *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-11-05 11:44

On Sat, 12 Nov 2005 08:57:22 +0100, Nette wrote:

> Nej?

Nemlig.

> Ja?

Ja.

> Ja?

Helt rigtigt.

> Du må undskylde, men jeg forstår ikke, hvad hensigten med dine
> løsningsforslag er.

Hovedsageligt at fortælle at der er forskel på travlhed og stress.

> For mig handler det ikke om at søge en løsning, men at
> sætte et "nyt" folkeproblem i fokus og bidrage med mine egne erfaringer.

Det du har beskrevet er ikke stress. For mig lyder det som om du er faldet
med i det kor, der er noget så stolte over at de har åh så travlt. Det
er jo ligefrem moderne at have travlt.

--
MVH
osv...

Fra : Nette

Dato : 13-11-05 20:53

"Frank E. N. Stein" skrev

> Det du har beskrevet er ikke stress.

Hvad er det, jeg har beskrevet, som ikke kan være stress?

>For mig lyder det som om du er faldet
> med i det kor, der er noget så stolte over at de har åh så travlt.

Hvilket af det jeg skriver, får det til at lyde sådan for dig?
Hvor nævner jeg noget om et "kor"?
Hvor henne nævner jeg noget med, at jeg er "noget så stolt"?
Hvor henne nævner jeg noget med, at jeg har "åh så travlt"?

>Det er jo ligefrem moderne at have travlt.

Er det? Sådan opfatter jeg det faktisk ikke. Jeg ser det som moderne at have
tid og overskud. To ting man netop ikke har, hvis man har travlt.

Nette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 18:17

On Sun, 13 Nov 2005 20:53:29 +0100, Nette wrote:

> Hvad er det, jeg har beskrevet, som ikke kan være stress?

> Hvilket af det jeg skriver, får det til at lyde sådan for dig?

Sådan ca det hele.

> Hvor nævner jeg noget om et "kor"?

Det gør du ikke, det er noget jeg nævner.

> [...]

op. Det var jo ingenting i forhold til nu. Dog mener jeg ikke at min stress
i dag er mere legal end den jeg følte tidligere."

Ja. Hvorfor tror du du pludselig ser avisartikler om stress?

> Sådan opfatter jeg det faktisk ikke. Jeg ser det som moderne at have
> tid og overskud.

Ligesom det tøj du til en hver tid finder på at tage på er moderne?
Mode er ikke noget der foregå oppe i dit hovede, det er en gennemgående
trend i samfundet.

> To ting man netop ikke har, hvis man har travlt.

Det er korrekt.
--
MVH
osv...

Fra : Nette

Dato : 14-11-05 22:50

"Frank E. N. Stein" skrev

> Sådan ca det hele.

Hmm.... Du mistolker og drager nogle konklussioner, der er helt hen i
vejret!

> Det gør du ikke, det er noget jeg nævner.

Nemlig. Jeg sammenligner mig ingen steder med andre, nævner mig ikke som
værende en del af et "kor".
Jeg giver udelukkende udtryk for mig selv!

> Det gør du ikke, det er noget jeg nævner.

Har du nogen siden haft dansk i skolen? Har du ikke lært, at man skal kunne
underbygge sine påstande?

> [...]
stress
> i dag er mere legal end den jeg følte tidligere."

Hvor står der travlt?
Fordi jeg har meget at tænke på, er ikke ensbetydende med at jeg fiser rundt
som en skoldet skid og har travlt.
Man kan sagtens have meget at tænke over og få stress ved "blot" at sidde på
altanen og tænke.
´
> Ligesom det tøj du til en hver tid finder på at tage på er moderne?
> Mode er ikke noget der foregå oppe i dit hovede, det er en gennemgående
> trend i samfundet.

Netop! Og jeg tror bestemt ikke, man selv vælger at blive stresset for at
være med på noderne.

Nette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 23:45

On Mon, 14 Nov 2005 22:50:23 +0100, Nette wrote:

> Hmm.... Du mistolker og drager nogle konklussioner, der er helt hen i
> vejret!

Du skal da være velkommen til at uddybe. Jeg kan ikke læse meget andet
end at du var stresset før du fik børn og nu er endnu mere stresset.
Havde du regnet med at familieforøgelsen gav dig mere tid og/eller mindre
at tænke på?

> Nemlig. Jeg sammenligner mig ingen steder med andre, nævner mig ikke som
> værende en del af et "kor".
> Jeg giver udelukkende udtryk for mig selv!

Jeps, og jeg siger så bare at 1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1+1=16=kor. At
du så oven i købet selv introducerer begrebet "folkeproblem" synes jeg
godt man kan kalde endnu et indicie på et kor, for du mener forhåbentlig
ikke at din stress er et folkeproblem.

> Har du nogen siden haft dansk i skolen?

Ork ja. Jeg kan fx stave til mudderkastning.

> Har du ikke lært, at man skal kunne
> underbygge sine påstande?

Kan du give mig et eksempel på hvordan man skulle underbygge "påstanden"
"For mig lyder det som om..."?

> da
> stress
>
> Hvor står der travlt?

Den gængse (mis)fortolkning af stress er travlt.

> Fordi jeg har meget at tænke på, er ikke ensbetydende med at jeg fiser
> rundt som en skoldet skid og har travlt.
> Man kan sagtens have meget at tænke over og få stress ved "blot" at
> sidde på altanen og tænke.

Ja, men så bør man nok overveje at få nogen piller. Hvis man kører sig
selv derop hvor man bliver stresset af at bare tænke, er der helt klart
noget galt.

> Netop! Og jeg tror bestemt ikke, man selv vælger at blive stresset for
> at være med på noderne.

Jeg skrev ikke noget om at man valgte at blive stresset, men at man valgte
at "blære" sig med at man havde åh så travlt, samt at det var moderne
at gøre sådan. Af en eller anden grund får det folk til at føle sig
vigtige at de har travlt.

--
MVH
osv...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:03

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> [...]
> at "blære" sig med at man havde åh så travlt, samt at det var moderne
> at gøre sådan. Af en eller anden grund får det folk til at føle sig

Jeg vil tilslutte mig din opfattelse! Er helt enig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-11-05 11:12

Frank E. N. Stein wrote:

> Ja, men så bør man nok overveje at få nogen piller. Hvis man kører sig
> selv derop hvor man bliver stresset af at bare tænke, er der helt klart
> noget galt.

Eller terapi. Der er andre muligheder end medicin; men vi er enige om at
man har et udtalt behov for faglig hjælp, hvis man kan blive stress'et
blot ved at sidde og tænke.

Meget enig, og godt formuleret.

--
Don't waste space

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 18:43

On Tue, 15 Nov 2005 10:12:08 +0000, Thomas Corell wrote:

> Eller terapi.

Det kan naturligvis også være en mulighed, ligesom en kombination af
begge kan. Piller giver bare det hurtige resultat der kan være
nødvendigt for at få "tid" til terapien.

> Der er andre muligheder end medicin; men vi er enige om at
> man har et udtalt behov for faglig hjælp, hvis man kan blive stress'et
> blot ved at sidde og tænke.

Man skal i hvert fald sørge for at komme ud af den situation hurtigst
muligt.

> Meget enig, og godt formuleret.

Tak. Jeg var lidt i tvivl om om det lød nedladende, hvilket ikke var
meningen.

--
MVH
osv...

Fra : Nette

Dato : 15-11-05 21:22

"Frank E. N. Stein" skrev

> Du skal da være velkommen til at uddybe. Jeg kan ikke læse meget andet
> end at du var stresset før du fik børn og nu er endnu mere stresset.

Nemlig ikke, men du konkluderer alligevel, jeg føler mig vigtig og slet ikke
er stresset men der imod bare har travlt og synes det er vildt moderne.

> Kan du give mig et eksempel på hvordan man skulle underbygge "påstanden"
> "For mig lyder det som om..."?

Ja da! Du kunne komme med en begrundelse, hvorfor du ud fra de få ord, du
selv snakker om i starten af dette indlæg, mener at kunne dømme mig. Ud fra
den oplysning kan du kun konkludere, jeg faktisk føler mig en smule stresset
ind imellem. Du kan overhovedet ikke konkludere at jeg er "moderne".

> Ja, men så bør man nok overveje at få nogen piller. Hvis man kører sig
> selv derop hvor man bliver stresset af at bare tænke, er der helt klart
> noget galt.

Jeg synes, vi skal lade en sådan overveje det i de enkelte tilfælde.

> [...]
> at "blære" sig med at man havde åh så travlt, samt at det var moderne
> at gøre sådan. Af en eller anden grund får det folk til at føle sig

Og hvis man så altså har travlt, så skal man tie stille med det fordi man
ellers bliver stemplet som moderne og blæret?

Nette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 22:05

On Tue, 15 Nov 2005 21:21:45 +0100, Nette wrote:

> Nemlig ikke, men du konkluderer alligevel, jeg føler mig vigtig og slet ikke
> er stresset men der imod bare har travlt og synes det er vildt moderne.

Der er altså ret stor forskel på at konkludere noget og at skrive at man
synes noget lyder som om.
Jeg forstår forresten ikke hvorfor du har så travlt med at hoppe i
forsvarsposition med kløerne ude, i stedet for at komme med den uddybning
jeg opfordrede til.

> Ja da! Du kunne komme med en begrundelse, hvorfor du ud fra de få ord,
> du selv snakker om i starten af dette indlæg, mener at kunne dømme mig.

Bortset fra at jeg ikke har dømt dig, så kom jeg med en begrundelse for
hvorfor jeg syntes det lød som om[...] i det du klippede væk.

> Ud fra den oplysning kan du kun konkludere, jeg faktisk føler mig
> en smule stresset ind imellem. Du kan overhovedet ikke konkludere at jeg
> er "moderne".

Det har jeg skam heller ikke gjort. Du forekommer mig noget nærtagende.

> Jeg synes, vi skal lade en sådan overveje det i de enkelte tilfælde.

Jeg formoder du mener en læge og sådan en vil da helt klart være en
fordel at besøge hvis man har stressymptomer. At man føler sig stresset,
kan lægen ikke gøre det store ved, medmindre man har lyst til at rende
rundt på lykkepiller i stedet for at få styr på sit liv.

> Og hvis man så altså har travlt, så skal man tie stille med det fordi
> man ellers bliver stemplet som moderne og blæret?

Man skal lade være med at gøre travlhed til indholdet i ens liv. Prøv
at spørg dig selv om hvorfor folk føler det så magtpåliggende at helt
uopfordret fortælle gud og hvermand at de har travlt.

--
MVH
osv...

Fra : Nette

Dato : 16-11-05 09:15

"Frank E. N. Stein" skrev

> [...]
> Jeg forstår forresten ikke hvorfor du har så travlt med at hoppe i
> forsvarsposition med kløerne ude, i stedet for at komme med den uddybning

Jeg har meget svært ved at forstå, hvad en uddybning af mine personlige
forhold skulle ændre ved det faktum, at du sætter mig i en boks pga. få ord.
Det er muligt det ville underliminere dine teser, men det hænger jeg mig
ikke så meget i. Dybest set er jeg ligeglad med, hvad du tror om mig
personligt. Det jeg reagerer på er, at du danner dine holdninger, eller tro
ud fra meget få meget neutrale ord.

> Bortset fra at jeg ikke har dømt dig, så kom jeg med en begrundelse for
> hvorfor jeg syntes det lød som om[...] i det du klippede væk.

Hvad jeg må tro, du mener er følgende:
[...]

Og der må jeg indrømme jeg står af. Du forklarer stadigvæk ikke, hvorfor jeg
er en del af det "kor".
Grunden til jeg bruger ordet "folkeproblem" er at når artiklen og
undersøgelsen siger, der er så stor en del, der har problemet, så kan det
vel godt betegnes som et folkeproblem.
Dette mener jeg dog ikke gør det til en moderne smarthed.

> Man skal lade være med at gøre travlhed til indholdet i ens liv.

Det er muligt, men det er et sidespring, som jeg ikke har lyst til at komme
ind på.
Jeg søger som sagt tidligere ikke løsningsmodeller, men diskuterer
udelukkende resultatet af undersøgelsen.

>Prøv at spørg dig selv om hvorfor folk føler det så magtpåliggende at helt
> uopfordret fortælle gud og hvermand at de har travlt.

Har de det? Jeg synes nu ellers kun den slags kommer op, når man spørger til
hvordan det går, eller i tilfælde som dette, hvos emnet er oppe til
diskussion.
Jeg oplever ikke folk komme og sige til mig "Åh jeg har så travlt" helt uden
jeg har spurgt ind til dem.

Nette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-11-05 18:26

On Wed, 16 Nov 2005 09:15:12 +0100, Nette wrote:

> Jeg har meget svært ved at forstå, hvad en uddybning af mine personlige
> forhold skulle ændre ved det faktum, at du sætter mig i en boks pga. få ord.

Jeg har meget svært ved at forstå at du føler dig sat i en boks.

> Det er muligt det ville underliminere dine teser, men det hænger jeg mig
> ikke så meget i. Dybest set er jeg ligeglad med, hvad du tror om mig
> personligt.

Det er naturligvis derfor du meget hellere vil diskutere hvorfor du er
blevet sat i boks, end at uddybe hvad det er du mener.

> Det jeg reagerer på er, at du danner dine holdninger, eller tro
> ud fra meget få meget neutrale ord.

Mener du virkelig at ord som "stress" og "hold da op" er særligt
neutrale?

> [...]
> et folkeproblem"
>
> Og der må jeg indrømme jeg står af. Du forklarer stadigvæk ikke,

Jeg forklarer ganske tydeligt hvorfor det lød på mig som om du var en
del af det kor.

> Grunden til jeg bruger ordet "folkeproblem" er at når artiklen og
> undersøgelsen siger, der er så stor en del, der har problemet, så kan det
> vel godt betegnes som et folkeproblem.

Hvorfor er det et problem at folk føler sig stressede?
Jeg tvivler på at det ville blive taget særligt alvorligt hvis en masse
mennesker gik rundt og fortalte de følte at deres ben var brækket.

> Dette mener jeg dog ikke gør det til en moderne smarthed.

Hvad er det så der gør at så mange mennesker fortæller at de føler
sig stressede?

> Det er muligt, men det er et sidespring, som jeg ikke har lyst til at
> komme ind på.
> Jeg søger som sagt tidligere ikke løsningsmodeller, men diskuterer
> udelukkende resultatet af undersøgelsen.

Nej, det gør du ikke, du fortæller helt uopfordret hvordan du har det og
hvordan du havde det før du fik børn. Resultatet af undersøgelsen har
du ikke nævnt med et ord. Resultatet af undersøgelsen er at folk med
børn ikke føler sig mere stressede end folk uden børn.

> [...]
> er oppe til diskussion.
> Jeg oplever ikke folk komme og sige til mig "Åh jeg har så travlt"

Men når du så spørger, så er det det første du får at vide, ikke?
Ikke at de har det pragtfuldt, ikke at de er glade for at børnene klarer
sig godt i skolen, er forkølede osv.

--
MVH
osv...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:02

> [...]
> som en skoldet skid og har travlt.
> Man kan sagtens have meget at tænke over og få stress ved "blot" at sidde

Det har du helt og aldeles ret i!
Rejser man sig fra lænestolen/sofaen/altanstolen/hængekøjen og udretter
noget (har travlt) får man energi.

Og omvendt kan man blive dødstresset af ikke at udrette noget, men i stedet
sætte sig og spekulere over det, man BURDE gøre i stedet for at gøre det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Tommy

Dato : 15-11-05 09:42

On Tue, 15 Nov 2005 09:01:58 +0100, "Lisbeth Jacobsen"
> [...]

>sætte sig og spekulere over det, man BURDE gøre i stedet for at gøre det.

Problemet jo netop i denne henseende selvforstærkende idet stress
udmønter sig i den passivitet det er at sidde på altanen istedet for
at gøre noget og det forøger så stress-niveauet og .. ja så kører
toget. Det er jo netop der man som stresset har brug for hjælp til at
komme igang og bryde cirklen. Så at sige til en stresset person; "Du
skal bare komme igang" er bestemt ikke løsningen. Det forøger bare
presset og dermed stresset og reducerer dermed yderligere motivation
til at "komme igang". Helt det samme, hvis du konstant hakker på en
der har brug for at tabe sig. Det har lige den modsatte virkning.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 10:32

"Tommy" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> udmønter sig i den passivitet det er at sidde på altanen istedet for
> at gøre noget og det forøger så stress-niveauet og .. ja så kører

Det har du sikkert ret i. Min pointe var såmænd blot, at det ikke er det at
have travlt, der gør en stresset. Der er INGEN lighedstegn mellem travlt og
stress. Men mit indtryk er, at mange sætter det lighedstegn og i stedet for
at sige "jeg har travlt" (hvad man har, når man har børn og tager sig
ordentligt af dem) så siger mange "Jeg er stresset".

> Det er jo netop der man som stresset har brug for hjælp til at
> komme igang og bryde cirklen. Så at sige til en stresset person; "Du
> skal bare komme igang" er bestemt ikke løsningen.

Det er heller ikke det jeg sagde! Og det er heller ikke det jeg mener!

Jeg gav derimod udtryk for, at jeg har forståelse for, at man kan sidde på
sin flade og være eller føle sig sindssygt stresset!

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-11-05 12:13

> [...]
> at sige "jeg har travlt" (hvad man har, når man har børn og tager sig
> ordentligt af dem) så siger mange "Jeg er stresset".

Er det egentlig så vigtigt? Når nogen siger til mig at "de er stresset" så
er jeg udmærket klar over at de mener at de har overordentlig travlt. Og ja
det er ok med mig at de bruger det ord. Tror de fleste ved hvad der menes
med udtrykket.

Dem der virkelig "lider stress" synes jeg sjældent taler om det. De indser
det ikke før de bukker under. Eller før stressfaktorerne er væk. Familie
venner og kollegaer ser det.

Jeg har da oplevet min mand så stresset at jeg var sikker på han havde fået
diagnosen, hvis han havde været ved lægen. Kunne ikke sove om natten. Gentog
sig selv. Blev ved med at pørge om det samme, gik rundt med en dyb fure i
panden konstant, glemte at spise etc etc. Det var i en meget travl periode
og da en roligere periode fulgte efter faldt der også ro over ham igen. Jeg
har selv oplevet det dog knap så voldsomt. Men her havde jeg svært ved a
koncentrere mig og blev meget urolig. Kunne ikke koncentrere mig. Men det
lagde sig ligeså langsomt da en roligere periode dukkede op. Men jeg var
faktisk træt helt op til et ½ år efter og det samme var de andre der var
sammen med mig om arbejdsopgaven. Kan huske vi talte meget om at det var
underligt vi så alng tid efter var så trætte.

Det jeg prøver at sige er at også lidelsen stress vel kan deles op i
nivauer. Ikke alle bukker under. Det kommer vel an på hvor længe det kører
sådan.

LN

Fra : Tommy

Dato : 15-11-05 12:08

> [...]
>at sige "jeg har travlt" (hvad man har, når man har børn og tager sig
>ordentligt af dem) så siger mange "Jeg er stresset".

Det har du sikkert ret i.

>Det er heller ikke det jeg sagde! Og det er heller ikke det jeg mener!

Ok. Jamen så er vi jo sikkert ikke uenige i den sammenhæng! :)

>Jeg gav derimod udtryk for, at jeg har forståelse for, at man kan sidde på
>sin flade og være eller føle sig sindssygt stresset!

Det gik så bare hen over hovedet på mig. Beklager! :)

Fra : Mus

Dato : 15-11-05 11:24

> [...]
> til at "komme igang". Helt det samme, hvis du konstant hakker på en
> der har brug for at tabe sig. Det har lige den modsatte virkning.

Ok se det vidste jeg ikke. Har kun læst at passivitet kan være en følge af
depression.

Har et par gange oplevet personer bukke under for stress. her har det jeg
har lagt mærke til at korttidshukommelsen har været helt væk. Men her er
tale om voldsom stress.

LN

Fra : Mus

Dato : 15-11-05 11:15

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:437999a0$2$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
stedet
> sætte sig og spekulere over det, man BURDE gøre i stedet for at gøre det.

ha ha åh ja den kender jeg. Jo mindre jeg har at lave des mere doven bliver
jeg. Og allivel tænker jeg over det jeg burde have nået.

Har jeg travlt på arbejde når jeg også en helt masse derhjemme.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 08:58

> Er det? Sådan opfatter jeg det faktisk ikke. Jeg ser det som moderne at
> have
> tid og overskud. To ting man netop ikke har, hvis man har travlt.

Helt forkert!

Faktisk forholder det sig sådan, at travle mennesker ofter ER energiske. Det
bliver man nemlig af at udrette noget.

Lægger man sig på sofaen og slapper af, bliver man sløv og ugidelig, får
intet udrettet, har ikke travlt - men masser af tid og overskud, som bare
ikke bliver brugt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 11-11-05 23:57

On Fri, 11 Nov 2005 09:06:45 +0100, Tommy wrote:

> I mit sind er der ikke nogen tvivl om at hverdagen bliver mere
> stressende, efter at man har fået børn.

Det mener jeg så ikke den gør, nærmere tværtimod. Der er da ikke noget
mere afstressende end at komme hjem fra en travl arbejdsdag og hygge sig
med ungerne.

> [...]
> fritid, hvor man kan gøre hvad man har lyst til for at koble af, er en
> stor årsag til at mit generelle stress-niveau er steget.

Undskyld, men forhindrer dine børn dig i at bruge din tid som du vil?
--
MVH
osv...

Fra : Tommy

Dato : 14-11-05 10:14

>Det mener jeg så ikke den gør, nærmere tværtimod. Der er da ikke noget
>mere afstressende end at komme hjem fra en travl arbejdsdag og hygge sig
>med ungerne.

Jamen det er da pragtfuldt for dig, at du har det på den måde. Men det
er jo ikke ensbetydende med at vi alle har det sådan.

>Undskyld, men forhindrer dine børn dig i at bruge din tid som du vil?

Undskyld, men drejede det her sig ikke om, om man føler sig mere el.
mindre stresset efter, at man har fået børn?

Du siger godt nok undskyld og det antyder jo ligesom at du istedet for
at forholde dig til det vi taler om, sidder med en indigneret følelse
af, at jeg sq da er en underlig satan, hvis jeg mener at mine børn
forhindrer mig i at gøre som jeg har lyst til og, at hvis jeg virkelig
mener det så må jeg være et egoistisk monster. Det jeg skrev var at
der efter tilføjelsen af et barn i mit liv er blevet mindre fritid til
at gøre de ting jeg plejede at gøre før jeg fik et barn og som var/er
med til at hjælpe mig med at koble af. Det er bare et faktum og har
intet at gøre med om jeg holder af mit barn og af at bruge tid sammen
med hende.

Fra : Cocoamum

Dato : 14-11-05 11:16

> Jamen det er da pragtfuldt for dig, at du har det på den måde. Men det
> er jo ikke ensbetydende med at vi alle har det sådan.

Jeg synes næsten ikke, der er noget mere stressende end at være sammen
med børn. Den måde de hele tiden henvender sig til en på og forlanger
ens opmærksomhed, er faktisk stressende. Det kan være meget svært at få
ro i sit hovede til at gøre noget som helst, når man har børn.

Herhjemme har vi en vending, der bruges, når de for 22 gang i løbet af
en time har talt til en af os, mens vi prøver at få ro til at tænke over
noget: Du tager mine tanker.

Når barnet tvinger mig til at tænke med på sine tanker i stedet for at
jeg kan tænke mine egne.

Det skal de have lov til i ret mange år, men sågu er det stressende. Med
mindre man altså aldrig har tanker, man selv skal have tænkt i fred.

"Det er jo kun en overgang", siger folk så. Jeps, det er sandt, men det
bliver faktisk ikke meget bedre. Den store går ikke i seng før mig, men
det forhindrer hende ikke i at synes, at jeg skal være dansk-engelsk
ordbog, ting-finder, når skoene er smidt et sted i huset (mor, hvor er
mine sko?), maskeopsamler, når hun strikker (og vi taler om hver eneste
pind). Og jeg har sagt det til hende i 8-10 år (hun er 13 nu).

Af og til er det bare så for meget - jeg vil have mit eget værelse. Der
er ingen steder, hvor jeg er fredet i klasse a. Det er ungerne trods alt
det meste af tiden på deres værelser.

Ja da. De synes, jeg skal bruge min tid på det der interesserer dem.
"Skal vi ikke spille kort? Vil du se en film med mig? Skal vi ikke bygge
lego?" Jeg vil gerne væve eller læse en bog. Det første kan til nød lade
sig gøre mens man snakker hyggeligt, læsning kan ikke.

Indrømmet, jeg er ikke den store moder. Jeg elsker mine egne unger, men
stressende, det er de altså. Jeg glæder mig ofte til at denne fase af
mit liv er færdig. Til den tid savner jeg den sikkert, men lige nu
virker en pensionisttilværelse alene med min søde mand som paradis på jord.

Tine

Fra : IMB

Dato : 14-11-05 13:09

Cocoamum <ta@uu.dk> wrote in

> [...]
> (mor, hvor er mine sko?), maskeopsamler, når hun strikker (og vi taler
> om hver eneste pind). Og jeg har sagt det til hende i 8-10 år (hun er

Haha.. og jeg troede de var værst i 0-5 års alderen

Fra : Cocoamum

Dato : 14-11-05 13:10

IMB skrev:
> Cocoamum <ta@uu.dk> wrote in

> Haha.. og jeg troede de var værst i 0-5 års alderen

Nu kan hun dog finde ud af at gå op og læse, når jeg bliver for vrissen.
Så har jeg fred så længe.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:13

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kan hun dog finde ud af at gå op og læse, når jeg bliver for vrissen.
> Så har jeg fred så længe.

Har du aldrig overvejet at give dig selv frikvarterer FØR du bliver så
vrissen, at du "jager" dit barn fra dig?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 15-11-05 11:16

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Har du aldrig overvejet at give dig selv frikvarterer FØR du bliver så
> vrissen, at du "jager" dit barn fra dig?
>
> Mvh. Lisbeth

Jeg er faktisk på otte ugers orlov i øjeblikket. Det er himmelen på
jord. Jeg har det meste af dagen for mig selv. Jeg nyder det enormt.

Tine

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-05 20:34

> Haha.. og jeg troede de var værst i 0-5 års alderen

Som min svoger plejer at sige: Små børn, små problemer. Store børn, store
problemer.

Rittig

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:12

> [...]

> Herhjemme har vi en vending, der bruges, når de for 22 gang i løbet af en
> time har talt til en af os, mens vi prøver at få ro til at tænke over

Håber ikke du siger sådan til dine børn!
Det er ikke DEM, der tager dine tanker, og du gavner ikke dine børn ved at
gøre dem ansvarlige for, hvad du måske oplever som noget forstyrrende,
irriterende.

> Når barnet tvinger mig til at tænke med på sine tanker i stedet for at jeg
> kan tænke mine egne.

Barnet tvinger dig ikke!

> "Det er jo kun en overgang", siger folk så.

Nope... det er det ikke. Jeg kender folk på over 70, hvis to sønner lige er
blevet skilt. Det har givet forældrene masser af tanker og bekymringer og
deres konklusion er, at man ALDRIG holder op med at være forældre og bekymre
sig, når der er problemer i børnenes liv. Så det er IKKE kun en overgang.

> Af og til er det bare så for meget - jeg vil have mit eget værelse. Der er
> ingen steder, hvor jeg er fredet i klasse a. Det er ungerne trods alt det
> meste af tiden på deres værelser.

Hvorfor har du mon ikke forlængst sørget for, at du HAR dit eget. Et
værelse, et sted, en fritidsinteresse - timer væk fra ungerne?

> Ja da. De synes, jeg skal bruge min tid på det der interesserer dem.

DE synes. Men valget er DIT!

> Indrømmet, jeg er ikke den store moder. Jeg elsker mine egne unger, men
> stressende, det er de altså.

Nej. Dine børn er med garanti ikke stressende. Men DU er med garanti
møghamrende elendig til at sørge for sig selv.

> Jeg glæder mig ofte til at denne fase af mit liv er færdig.

Det er den ALDRIG *S*
Så lær det hellere nu.

> Til den tid savner jeg den sikkert, men lige nu virker en
> pensionisttilværelse alene med min søde mand som paradis på jord.

Du skulle tage med mig på besøg hos førnævnte ægtepar.
Jeg kender mange andre pensionister, hvis børn stadig giver bekymringer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 19:10

On Mon, 14 Nov 2005 10:14:21 +0100, Tommy wrote:

> Jamen det er da pragtfuldt for dig, at du har det på den måde. Men det
> er jo ikke ensbetydende med at vi alle har det sådan.

Nejda, men det samme gælder jo for det du skrev. Det kan godt være at
det ikke var din mening at det skulle forstås generelt, men din
formulering er generel.

> Undskyld, men drejede det her sig ikke om, om man føler sig mere el.
> mindre stresset efter, at man har fået børn?

Det her drejer sig om lige det man har lyst til. Og stress er stadigvæk
ikke noget man "føler".

> [...]
> forhindrer mig i at gøre som jeg har lyst til og, at hvis jeg virkelig
> mener det så må jeg være et egoistisk monster.

Det er lige så hårene rejser sig i røven på dig, hva'?

> Det jeg skrev var at
> der efter tilføjelsen af et barn i mit liv er blevet mindre fritid til
> at gøre de ting jeg plejede at gøre før jeg fik et barn og som var/er
> med til at hjælpe mig med at koble af.

Jamen, hvad er det da du kunne før, du ikke kan nu?

> Det er bare et faktum og har
> intet at gøre med om jeg holder af mit barn og af at bruge tid sammen
> med hende.

Sikkert ikke. Jeg har 3 børn på hhv 2, 2, og 4 og har egentlig ikke
problemer med at komme til at bruge tid på mig selv. Det har min kone
heller ikke.

--
MVH
osv...

Fra : Tommy

Dato : 15-11-05 09:31

>Nejda, men det samme gælder jo for det du skrev. Det kan godt være at
>det ikke var din mening at det skulle forstås generelt, men din
>formulering er generel.

Det sker jo at man skriver "man", når man skulle have skrevet jeg.

>Det her drejer sig om lige det man har lyst til. Og stress er stadigvæk
>ikke noget man "føler".

Ordkløveri. Hvor mange i undersøgelsen tror du der rent faktisk havde
stress i ordets egentlige betydning både før og efter de havde fået
børn?

>Det er lige så hårene rejser sig i røven på dig, hva'?

Jeg har naturligvis ikke nogen hår i røven. De er jo bare i vejen når
der skal smøres med vaseline!

>Jamen, hvad er det da du kunne før, du ikke kan nu?

Masser af ting.

>Sikkert ikke. Jeg har 3 børn på hhv 2, 2, og 4 og har egentlig ikke
>problemer med at komme til at bruge tid på mig selv. Det har min kone
>heller ikke.

Godt for jer.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:07

> [...]
> med til at hjælpe mig med at koble af. Det er bare et faktum og har
> intet at gøre med om jeg holder af mit barn og af at bruge tid sammen

Det tror jeg da gerne... at det er sådan. At få barn/børn ER sørme en stor
forandring, der kan vende radikalt op og ned på ens vaner.

Og ens afstressningvaner FØR man fik børn kan sagtens være ret umulige at
praktisere sammen med børn. Men at få børn er jo heldigvis ikke ensbetydende
med, at man ikke kan skabe nye afstressningsvaner *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Christian

Dato : 14-11-05 22:19

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> wrote in message

> Det mener jeg så ikke den gør, nærmere tværtimod. Der er da ikke noget
> mere afstressende end at komme hjem fra en travl arbejdsdag og hygge sig
> med ungerne.

det er rigtigt,-men hvem aflevere og henter børn,køber så ind, laver mad,
skifter bleer, børster tænder?,-ting som man efter man får børn skal deles
om og planlægge på en anden måde en før, dvs. ens liv bliver mere afhængigt
af at man ikke lige arbejder over så børnene kan blive hentet..., at ens
ægtefælle er hjemme når børnene er syge, og man kan tage fri på de andre
sygedage, evt. skaffe pasning.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 22:32

On Mon, 14 Nov 2005 22:18:40 +0100, Christian wrote:

> [...]
> om og planlægge på en anden måde en før, dvs. ens liv bliver mere afhængigt
> af at man ikke lige arbejder over så børnene kan blive hentet...,

Man bruger da ganske rigtigt sin (fri)tid på en anden måde end før man
fik børn, men var det ikke også en af årsagerne til at man fik børn?
Jeg mener, det kan da dårligt komme som en overraskelse for nogen at
børn kræver noget opmærksomhed og tid.
Hvis man føler man hænger fast derhjemme pga ungerne, kan man jo give
hinanden en friaften, evt alliere sig med et vennepar der passer ens unger
mens man er ude og hygge sig sammen og gøre det samme for dem en anden
gang.

> at ens
> ægtefælle er hjemme når børnene er syge, og man kan tage fri på de andre
> sygedage, evt. skaffe pasning.

Ja. Det kan jeg dog ikke lige se er noget at blive stresset over.
--
MVH
osv...

Fra : Christian

Dato : 14-11-05 22:56

> [...]
> gang.

> Ja. Det kan jeg dog ikke lige se er noget at blive stresset over.
så skulle du prøve at være i fjernøsten på arbejde, og når du så kommer hjem
til hotellet om aftenen,-så har du din kone i røret ang ungen er syg og hun
ikke kan få fri eller skaffe pasnings....så bliver begge forældre altså lidt
stresset...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-11-05 23:50

On Mon, 14 Nov 2005 22:55:44 +0100, Christian wrote:

> [...]
> ikke kan få fri eller skaffe pasnings....så bliver begge forældre altså lidt

I hvilken betydning af stresset?
Du kan hverken gøre fra eller til, så det eneste du kan gøre er at
komme med opmuntrende tilråb. Konen har ikke andre valg end at enten sige
til arbejdspladsen at hun altså *skal* have fri eller at lægge sig selv
syg. Sidstnævnte kan hun roligt gøre, da hun jo er stresset

Livet har det med at vælte ned over en, og man kan hverken gøre fra
eller til, så man kan sgu lige så godt få det bedste ud af det. Det
gøre man ikke ved at køre noget, der i den store sammenhæng, er
petitesser op til det helt store.

--
MVH
osv...

Fra : IMB

Dato : 15-11-05 09:31

> I hvilken betydning af stresset?

Jeg vil gætte på at han bruger denne definition af stress: "Legemlig eller
åndelig belastning".

Fra : Tommy

Dato : 15-11-05 09:38

>I hvilken betydning af stresset?

Drop nu det ævl om definitionen af stress. De i undersøgelsen
adspurgte har garanteret defineret stress som hovedparten i denne tråd
har gjort. Altså ikke den kliniske definition hvad den så end måtte
være, men den folkekære definition, hvor man føler sig presset og
fortravlet og ude af stand til at overskue situationen og som i
længden kan føre til reel stress.

>Du kan hverken gøre fra eller til, så det eneste du kan gøre er at
>komme med opmuntrende tilråb.

Mener du, at du har så lidt indfølingsevne, at du i en lignende
situation bare ville sidde roligt tilbage med din klap-hat og en bajer
i hånden og komme med opmuntrende tilråb?
Personligt ville jeg føle mig frustreret og nedtrykt over situationen
og kan allerede mærke hvordan overproduktion af mavesyre ville sætte
igang.

> [...]
>eller til, så man kan sgu lige så godt få det bedste ud af det. Det
>gøre man ikke ved at køre noget, der i den store sammenhæng, er

Jeg gad godt høre dig sidde i østen og tale med din frustrerede kone,
der har en syg unge og ingen mulighed for fri el. pasning og så sige
til hende, at hun da bare skal falde ned og slappe af. Det er jo bare
petitesser i det store hele.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 20:15

On Tue, 15 Nov 2005 09:37:42 +0100, Tommy wrote:

> Drop nu det ævl om definitionen af stress.

Nej, jeg mener det er vigtigt at det er det samme man taler om.

> [...]
> være, men den folkekære definition, hvor man føler sig presset og
> fortravlet og ude af stand til at overskue situationen og som i længden

Så må folk jo lære at skrue ned for ambitionerne eller lære at
håndtere deres travlhed og problemer på en anden måde. Klynkeri
hjælper altså ikke, nærmere tværtimod.

> Mener du, at du har så lidt indfølingsevne, at du i en lignende
> situation bare ville sidde roligt tilbage med din klap-hat og en bajer i
> hånden og komme med opmuntrende tilråb?

Nu er jeg ikke lige typen til bajere og klaphat ensom på et værelse i
fjernøsten, men jeg kan ikke lige se hvad det har med indfølingsevne at
gøre at indse at man hverken kan gøre fra eller til og derfor lige så
godt kan få det bedste ud af det. Jeg er sikker på at konen sagtens kan
tåle at høre hvor sød og dejlig hun er, samt at man er ked af at man
ikke kan være der og hjælpe hende - også selvom man ikke "stresser"
samtidigt.

> Personligt ville jeg føle mig frustreret og nedtrykt over situationen
> og kan allerede mærke hvordan overproduktion af mavesyre ville sætte
> igang.

Så må du jo lade være med at sætte dig i den situation.

> [...]
> der har en syg unge og ingen mulighed for fri el. pasning og så sige
> til hende, at hun da bare skal falde ned og slappe af. Det er jo bare

Mener du da det er bedre at to voksne mennesker sidder i hver sin ende af
verden og hidser sig op over noget de ikke kan ændre på? Hvis det er en
situation man ikke har lyst til at stå i, så findes der da en ret enkel
løsning: lad være med at befinde dig i Østen.

--
MVH
osv...

Fra : Christian

Dato : 15-11-05 22:29

> Nej, jeg mener det er vigtigt at det er det samme man taler om.

nu stod der jo 'føler sig stressede' og jeg pointerede at dem som ikke har
børn 'føler sig stressede' ligesom dem der har børn 'føler sig stressede' så
var konklutionen på artiklen at børnefamilier ikke er mere stresset...det
var den påstand jeg er uenig i. Noget helt andet er så at jeg ikke mener jeg
er stresset sådanne rent klinisk...og mange af dem som 'føler sig stressede'
ikke er det.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 22:51

On Tue, 15 Nov 2005 22:28:50 +0100, Christian wrote:

> nu stod der jo 'føler sig stressede'

Nej, der stod "så bliver begge forældre altså lidt stresset...".

> [...]
> var konklutionen på artiklen at børnefamilier ikke er mere stresset...det

Du er med andre ord uenig i undersøgelsens resultat?

> Noget helt andet er så at jeg ikke mener jeg
> er stresset sådanne rent klinisk...og mange af dem som 'føler sig stressede'
> ikke er det.

Det er sådan set også bare det jeg pointerer.

--
MVH
osv...

Fra : Christian

Dato : 16-11-05 21:08

> Du er med andre ord uenig i undersøgelsens resultat?

ja, jeg mener det er et meget løst grundlag at det er op til folk selv at
mene om de er stresset,- det er lidt ligesom den artikle jeg læste for
nyligt, at de fleste ligemeget hvor meget de tjente ,mente de fik for lidt i
løn, og slet ikke at de fik for meget...deraf kan man jo konkludere at alle
åbenbart får for lidt i løn og er stresset....undersøgelsen om stress er
bare udtryk for dårlig forskning...intet andet...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 16-11-05 22:09

On Wed, 16 Nov 2005 21:07:47 +0100, Christian wrote:

> ja, jeg mener det er et meget løst grundlag at det er op til folk selv at
> mene om de er stresset,

Det er vel op til folk selv at afgøre om de mener de føler sig
stressede. Jeg kan i hvert fald ikke se at der er andre der kan afgøre
det.

> [...]
> åbenbart får for lidt i løn og er stresset....undersøgelsen om stress er
> bare udtryk for dårlig forskning...intet andet...

Om undersøgelsen er dårlig eller ej afhænger da af hvad den skal bruges
til. Hvis undersøgelsen nu havde vist at børnefamilier følte sig
betydeligt mere stressede end andre, var der jo en grund til at undersøge
nærmere hvorfor det forholdt sig sådan.
Havde undersøgesen vist at der stort set ikke var nogen der følte sig
stressede, kunne man have droppet emnet og været glade derfor.

--
MVH
osv...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-05 09:17

> [...]
> og hun ikke kan få fri eller skaffe pasnings....så bliver begge forældre

Du og din kone er ikke stressede over at have børn. I er stressede, fordi i
læsser problemer - som den anden ikke kan gøre noget ved - over på hinanden.

Kan du/I ikke få øje på måden at undgå den form for stress?

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-11-05 11:56

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:437999a1$3$16993$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
hinanden.

> Kan du/I ikke få øje på måden at undgå den form for stress?

Når lokummet brænder og man ikke har overskud så kan det være svært at have
overblik.

Ved godt der er nogen overskudsmennesker, der bare altid har overskud til
det hele.
Men husk det ikke er alle.

LN

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-11-05 09:02

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Når lokummet brænder og man ikke har overskud så kan det være svært at
> have
> overblik.

Så løs problemet mens der IKKE er ild i lokummet.
Det er jo ikke en permanent tilstand, at manden er i østen og konen alene
hjemme med syge børn. Sådan et problem finder man bedst en løsning på når
man ikke er midt i den.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mus

Dato : 15-11-05 11:50

> [...]
> fik børn, men var det ikke også en af årsagerne til at man fik børn?
> Jeg mener, det kan da dårligt komme som en overraskelse for nogen at

Jo jeg er såmænd blevet overrasket. Har en datter på 7½ mdr. Der er sørme
mange ting der er kommet bag på mig. Ikke at de kræver opmærksomhed og tid.
Men hvorledes og på hvilken måde. Jeg tror alligevel det kommer bag på mange
hvor lidt tid de har til dem selv. Jeg kan i hvert fald høre det på
førstegangsmødrene i min mødregruppe. Lige nu går det ret godt med tiden her
og jeg har mere overskud. Men puha det har rykket tænder ud.

LN

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-11-05 20:05

On Tue, 15 Nov 2005 11:49:59 +0100, Mus wrote:

> [...]
> førstegangsmødrene i min mødregruppe. Lige nu går det ret godt med tiden her
> og jeg har mere overskud. Men puha det har rykket tænder ud.

Jada, det første års tid rykker tænder ud, især pga søvnmangel, at
man ikke har et måltid i nogenlunde fred, at lære at forstå barnet osv,
men derefter bliver det da noget nemmere.

Jeg har som nævnt andetsteds tvillinger, og det var da en udfordring at
give dem mad samtidigt, samtidig med at jeg skulle hælpe deres to år
ældre storebror. Der kom på en eller anden måde hurtigt til at mangle en
3-4 arme.

--
MVH
osv...