Bundkortets betydning for grafikydelsen
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-11-05 11:31

Hej

Her kommer så min lille uvidenskabelige test af hvad det betyder at
skifte bundkortet, når intet andet skiftes og jeg var faktisk tæmmelig
overrasket. Min ide var at bruge de muligheder bundkortene nu giver mig
uden at investere i andet end bundkortet.

Jeg har haft en del aktivitet omkring min opgradering i både bundkort og
grafikkortsgruppen, så der er x-postet til begge grupper.

Udgangspunktet var et Asus P4S533 bundkort med et SIS645DX chipsæt. Det
nye bundkort er et Asus P4C800E-Deluxe bundkort med Intel 875P chipsæt.
Jeg var også nødt til at skifte strømforsyningen, men da jeg ikke
tilskriver den nogen betydning fra hastigheden, har jeg undladt at
kommentere den.

Resten af maskinen udgør en:
P4 2,8 - 512kb cache, fsb 533
1Gb ram - 512mb Samsung og 512mb Dan-Elec. Begge er PC2700
Asus V9999GT grafikkort. GF6800GT, 128mb, AGPx8, nyeste drivere

Jeg har lavet to tests på hvert bundkort:
Test 1 - ALT kører standard undtagen rammen, som blev sat til 166Mhz
eftersom det nu var PC2700 ram. Det vil sige at INTET er overclocket
overhovedet og bios-indstillingerne står til AUTO i videst muligt omfang.

Test 2 - CPU'en er sat til FSB 143, så CPU-hastigheden går op på 3Ghz.
Det har jeg kørt med i flere år, så jeg ved at intet bliver presset
noget særligt. Under fuld load er der ingen komponenter der overstiger
55 grader. Resten har jeg ladet bundkortet styre. Det vil sige igen står
alt andet til AUTO.

Jeg har så testet med AquaMark 3, 3DMark 01, 03 og 05. Ved 3Ghz har jeg
også testet med Sandra memtest og SuperPi 1.4_mod.

Mit gamle bundkort kunne kun køre AGPx4 imens det nye kan køre AGPx8, så
en del af hastighedsøgningen skal sikkert også findes deri. Ydermere, så
understøtter mit nye bundkort Dual Channel ram og selvom det er to vidt
forskellige rammoduler, så fungerer det altså med at køre Dual-channel
uden at jeg skulle fikse noget. Så en del af hastigheden ligger også heri.

Test 1 - 2,8Ghz P4S533 vs P4C800E
AquaMark 3 - 46674 / 50924 (9,1%)
3DMark 01se - 13961 / 17553 (25,7%)
3DMark 03 - 9780 / 10106 (3,3%)
3DMark 05 - 3721 / 3857 (3,7%)

Test 2 - 3,0Ghz P4S533 vs P4C800E
AquaMark 3 - 48398 / 54187 (12,0%)
3DMark 01se - 14501 / 17953 (23,8%)
3DMark 03 - 9917 / 10181 (2,7%)
3DMark 05 - 3711 / 3820 (2,9%)
SandraMem - 2539 / 3520 (38,6%) (mb/s)
SuperPI - 58,0 / 50,5 (12,9%) (sekunder)

Så som det kan ses har jeg fået en pæn fremgang ved at skifte. En del
kan selvfølge tilskrives, at jeg er gået fra AGPx4 til x8 og en del kan
tilskrives muligheden for at køre dual-channel på rammen i stedet for
single-channel. Ved rene CPU'tests ligger systemet ca 3-5% hurtigere.

Som en ekstra kommentar til P4C800E bundkortet kan jeg kun rose det. Jeg
har et rimeligt air-flow i mit kabinet med 3 low noise Pabst blæsere og
en lownoise ThermalTake CPU-køler. Det vil sige, at der er masser af
kold luft inde i kassen. På mit gamle bundkort gik grænsen ved lidt over
150Mhz i fsb, hvis det skulle være stabilt. Jeg prøvede lige at lægge
FSB på 166Mhz og lade resten køre med AUTO. Det vil sige, at CPU'en
kørte 3486Mhz - klippestabilt. Sådan! Ydermere er jeg dybt imponeret
over, at det kan køre dualchannel på min ram. Godt nok er det 2x512Mb
PC2700 CL2,5-4-4-7 begge to, men de er fra Samsung og fra Dan-Elec og
købt med 2 års mellemrum, så er bare slet ingen mulighed for, at de ved
tilfældighedernes spil kunne være "beslægtede". Desuden råber Asus,
Intel og ram-producenterne om, at det skal være "Dual Channel Certified"
og så videre for at virke. Men tak til dem som har tryllet lidt da de
designede kortet. I en af mine tests ved lidt højere hastigheder
flyttede Sandra over 4Gb/s. Der er pænt.

Så nu lader jeg jeg mit system køre ved 3,15Ghz (FSB 150). Resten får
bundkortet lov til at styre.

Med hensyn til mine grafikfejl, så fatter jeg nada. Og så måske
alligevel lidt. AquaMark3, 3DMark 03 og 05 kører som det skal.
3DMark01se fejler nu endnu mere og nu helt tilfældigt :S. Så min
konklusion er, at jeg har opnået det jeg ville ved at skifte bundkort,
nemlig at have et setup der kan det det "burde" kunne. Med hensyn til
3DMark01se, så tror jeg bare at tiden "er løbet fra" programmet og at de
timings der findes i hardware i dag er for hurtigt til testprogrammet.

Og til sidst en lille advarsel. Jeg skulle "blot" have et
DX9-hardwarekompatibelt grafikkort. Det endte med et relativt dyrt kort
(når man nu alligevel skulle købe et), nyt grafikkort til sønnen fordi
nu kunne min maskine noget hans ikke kunne, mere ram til sønnen for at
kunne køre de nye spil (som min kunne), nyt bundkort til mig fordi der
var lidt problemer og en ny strømforsyning. Da jeg satte mig til at
undersøge lidt på EDB-priser for ca 3 uger siden med hensyn til at få et
nyt grafikkort regnede jeg med en udgift på 1000-1200 og så var det det,
men sådan gik det ikke. Så til alle jer, der lige vil give deres gamle
AGPx4 maskine nyt liv med et godt grafikkort, så tænk jer om inden i går
i gang . Jeg må dog også tilføje, at jeg bestemt ikke er ked af det
løft min maskine har fået.

Hav en god weekend til allesammen.

Med venlig hilsen
Karsten Feddersen