Pære-brændevin
Fra : Marianne

Dato : 04-11-05 22:46

Hej

År tilbage, hvor jeg var den lykkelige ejer af et pæretræ, satte jeg flasker
på træet og fik pæren til at gro inde i flasken. Efter høst var det så blot
at hænde akvavit på, og 4 år senere havde man en superb pærebrændevin.

Nu har jeg ikke noget pæretræ længere, og faktisk var det ikke så let endda
at få en pære heldigt ned i en flaske. Men man må jo kunne lave samme
pærebrændevin ved blot at lægge en pære i en passende beholder og så hælde
vodka eller lignende på.

Det, jeg er intereresseret i at høre, er, om nogen har erfaring med de
forskellige pæretyper til netop dette formål? Mit træ var af typen Moltke,
men den sort kan ikke lige købes i dag. Umiddelbart tænker jeg så på
gråpærer ...?

Nogen erfaringer?

mvh
marianne

Fra : Bo Warming

Dato : 05-11-05 06:56

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message
> [...]
> flasker på træet og fik pæren til at gro inde i flasken. Efter høst
> var det så blot at hænde akvavit på, og 4 år senere havde man en

Sprutten trækker sukker, smag og vand ud af frisk pære - og du kan
lige så godt lægge pærestykker i marmeladeglas og hælde brændevinen på
det.

Slivovitz og grappa udlandet kan noget med at få sten-smag ind i
brændevin fra druer og blommer mm - gid det kunne kopieres, eller
forstås via oplysende indlæg i denne ng.

Aldis billige ferskenaperitif er bedre end hvad du kan lave med
brændevin og ferskener og at lade frugten gro iflasken ændrer ikke
smag - men giver sjovt visuelt konversationsobjekt

Mit blommetræ i haven lugter af marcipan om foråret og jeg tog skud og
lagde i vodka og fik god blomme/konfektmasse-smag i denne
frugtbrændevin - men stort tab af sprut, der blev i bladene.

Macipan er især abrikoskerner og de minder om blommekerner, bl.a. vedr
vanilinaldehyd-cyanid der lugter skønt af Zyklon-B. Alt med måde