Nyt grafik kort på eksiterende bundkort
Fra : Ole

Dato : 04-11-05 21:55

Hej

Da mit grafikkort ikke kan følge med til det, jeg gerne vil, overvejer
seriøst at skifte dette ud. Er det et krav eller "bare" en fordel, hvis
begge dele er fra samme fabrikant ?

Ole

Fra : Hans

Dato : 04-11-05 23:07

Ole wrote:
> Hej
>
> Da mit grafikkort ikke kan følge med til det, jeg gerne vil, overvejer
> seriøst at skifte dette ud. Er det et krav eller "bare" en fordel,
> hvis begge dele er fra samme fabrikant ?

Egentlig ikke, men det ville være lettere at hjælpe dig hvis du skrev
hvilket bundkort og grafikkort du havde nu, og hvad du forventer af det nye
grafikkort.

Hans

Fra : Ole

Dato : 05-11-05 09:59

> Egentlig ikke, men det ville være lettere at hjælpe dig hvis du skrev
> hvilket bundkort og grafikkort du havde nu, og hvad du forventer af det
> nye grafikkort.
>
> Hans

Har dette bundkort
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=364
og et af følgende kort

Fra : Hans

Dato : 05-11-05 12:36

Ole wrote:

> Har dette bundkort
> http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=364
> og et af følgende kort

Du skriver desværre ikke rigtig noget om hvilke spil du forventer at bruge,
men ingen af de listede kort har efter min mening ikke ret meget fremtid i
sig. Du bør som minimum satse på et 6600GT kort eller bedre, hvis du skal
gøre dig nogen forhåbninger om at spille de nye spil.

Hans

Fra : Ole

Dato : 05-11-05 14:49

> [...]
> fremtid i sig. Du bør som minimum satse på et 6600GT kort eller bedre,
> hvis du skal gøre dig nogen forhåbninger om at spille de nye spil.

For eksempel BF2

Fra : Brian Lund

Dato : 05-11-05 16:02

> For eksempel BF2

Se evt på disse kort:

Min personlige erfaring er at Radeon 9800 Pro giver bedre resultat i BF2 end
et Nvidia 6600 GT, Nvidia 6800 kan jeg ikke udtale mig om...

I andre spil ligger 9800 Pro og 6600 GT nogenlunde ens, men som regel med en
fordel til 6600 GT!
6800 skulle så vidt jeg har hørt være bedre end 6600 GT...

Brian

Fra : Ole

Dato : 06-11-05 23:05

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> fordel til 6600 GT!
> 6800 skulle så vidt jeg har hørt være bedre end 6600 GT...

Når jeg kigger på specs på min bundkort

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=364

Står under slots, at kortet, der skal på apg porten skal være 1,5 volt.
Kunne følgende kort http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140196
bruges ?

Ole

Fra : Brian Lund

Dato : 07-11-05 01:18

> [...]
364

> Står under slots, at kortet, der skal på apg porten skal være 1,5 volt.

Alle kombinationer AGP 4x og 8x bundkort og grafikkort er så vidt jeg ved
100% kompatible med hinanden! - Håber det er svar nok.

Men nu linker du igen til et 9600 kort, til BF2 ville jeg som minimum
investere i et 9800 Pro kort, jeg har selv for nyligt opgraderet fra noget i
samme hastighedsklasse som 9600 Pro (jeg havde et 9500 Pro)! - Det er
trodsalt kun godt og vel 300 kr mere!

Hvilken CPU og hvor meget RAM har du ellers i dit system?

Brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-05 08:51

Hej

Brian Lund wrote:
> Alle kombinationer AGP 4x og 8x bundkort og grafikkort er så vidt jeg ved
> 100% kompatible med hinanden! - Håber det er svar nok.

Og kan vi så ikke godt få den aflivet. Det er ikke ALLE kort der er
kompatible. Teoretisk set burde de være det, da specifikationerne siger
sådan, men det er ikke en selvfølge.

Har selv lige skiftet bundkort fordi mit Asus V9999GT AGPx2-x8
kompatible kort ikke ville køre i mit Asus P4S533 bundkort ved hverken
x2 eller x4. Køre ja, det gjorde det, men det var ikke 100%
funktionsdygtig. Skiftede bundkortet til Asus P4C800E Deluxe og nu
fungerer det 100% ved x8.

Det der gik galt ved mig var at tage et 3½ år gammelt bundkort og bruge
et nyt grafikkort i det. De kunne bare ikke sammen.

> Men nu linker du igen til et 9600 kort, til BF2 ville jeg som minimum
> investere i et 9800 Pro kort, jeg har selv for nyligt opgraderet fra noget i

Jeg ville holde mig langt væk fra 9800 kortet og tage GF6xxx eller
bedre. Den ATI-serie er 3 generationer gammel hvorimod GF6xxx serien
trods alt kun er 2 generationer gammel. Ydermere understøtter
GF6xxx-serien SM3.0 hvor ATI kun understøtter SM2.0. Det gør trods alt
kortet lidt bedre i fremtiden. Ved de mere krævende ting som AA kører de
nyere generationer og væsentlig bedre.

mvh
Karsten

Fra : Ole

Dato : 07-11-05 11:49

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> hvor ATI kun understøtter SM2.0. Det gør trods alt kortet lidt bedre i
> fremtiden. Ved de mere krævende ting som AA kører de nyere generationer og

Jeg har forstået det således, at jo højre tal til sidst jo bedre. Jeg har
kig på et bestemt GF6600 kort
http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=7&l3=0&model=408&modelmenu=1 med
256 mb ram. I manualen til BF2 står der godt nok (PCIe), men dette kort er
et APG. Det gør vel ingen forskel om det er et PCIe eller APG kort ? Der er
ingen PCIe port på mit bundkort.

Ole

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-05 12:05

Hej

Ole wrote:
> Jeg har forstået det således, at jo højre tal til sidst jo bedre. Jeg har
> kig på et bestemt GF6600 kort

Ja, sådan hænger det sammen med 6xxx kortene og op efter.

> [...]
> et APG. Det gør vel ingen forskel om det er et PCIe eller APG kort ? Der er

PCIe og AGP er bustyperne. PCIe er teoretisk væsentlig hurtigere, men pt
har jeg endda min tvivl om toppen af cremen overhovedet vil have en
betydelig hastighedsfordel ved PCIe fremfor AGP. Med 6-serien betyder
det i hvert fald intet eller næsten intet.

mvh
Karsten Feddersen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-05 12:24

Hej

Ole wrote:
> [...]
> et APG. Det gør vel ingen forskel om det er et PCIe eller APG kort ? Der er

Lige en ting til. Læs lige lidt tilbage i gruppen i de indlæg jeg har
postet. AGPx4 og AGPx8 burde være kompatible og i starten spørger du
også til om bundkort og grafikkort bør komme fra samme producent. Jeg
havde netop begge dele fra samme producent, men til trods for det, så
kom det ikke til at fungere (bundkort AGPx1-4/grafikkort AGPx2-8). Så
selvom det ligner en formsag at skifte grafikkort, så kostede mit skifte
mig et nyt bundkort. Dit er baseret på et intel chipset, så jeg har mere
tiltro til, at det kommer til at virke, men du skal blot være klar over
at der er en risiko.

mvh
Karsten

Fra : Ole

Dato : 07-11-05 12:59

> [...]
> at det kommer til at virke, men du skal blot være klar over at der er en

Hvor stor risiko, vil du tro, at der er for, at det ikke kommer til at virke
?

Ole

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-05 16:30

Hej

Ole wrote:
> Hvor stor risiko, vil du tro, at der er for, at det ikke kommer til at virke
> ?

Jeg har ingen anelse. Jeg troede jo, at jeg var sikret da jeg købte Asus
<> Asus, men det var jeg ikke per automatik. Som allerede sagt vil jeg
mene, at man er mere sikker på det når det er et Intel Chipset, men det
er blot en formodning.

Læser man flere indlæg omkring AGPx4 vs AGPx8 ser man flere og flere der
har oplevet, at det _ikke_ dur når gammelt og nyt blandes.

Fra : Hans

Dato : 07-11-05 16:50

Ole wrote:

> Hvor stor risiko, vil du tro, at der er for, at det ikke kommer til
> at virke ?

Du kan være uheldig og få et nyt grafikkort som kun kan køre AGP 3.0, og det
kan gå galt med det bundkort du har, da i845 chipsættets AGP port kun har
1.5 V interface, og de nye AGP kort anvender 0.8 V på I/O interfacet.
Bundkortet skal nok overleve, men det gør grafikkortet til gengæld ikke. Det
værste er dog, at det ikke sker lige med det samme, da du udmærket kan
opleve at grafikkortet kører i flere dage.

Du er desværre ude i en gråzone hvor det ikke kan garanteres på forhånd at
det virker. Hvis du vil være sikker skal kortet kunne køre AGPx4 ifølge
producentens dataangivelser. Hvis det kun er angivet til AGPx8 er der
absolut ingen garanti.

Hans

Fra : Brian Lund

Dato : 07-11-05 22:51

> [...]
> x2 eller x4. Køre ja, det gjorde det, men det var ikke 100%
> funktionsdygtig. Skiftede bundkortet til Asus P4C800E Deluxe og nu

Ok, men jeg tror stadigvæk det er størstedelen der virker sammen :)
Jeg havde et Asus A7V266 som kørte fint med Radeon 9500, 9600, 9700 og 9800
kort!
Skal ikke kunne sige hvad det ville have sagt til et GF66000...

Brian

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-11-05 07:15

Hej

Brian Lund wrote:
> Ok, men jeg tror stadigvæk det er størstedelen der virker sammen :)

Det tror jeg også, men det er bare ikke nogen selvfølge længere. Jeg
tror skillelinien går ved de bundkort der ligger før AGPx8 (ca 3½ år
siden) og hvis man så tager et grafikkort fra sidste år eller nyere
(GF6xxx eller ATI Xxxx-serien) og sætter i, så er chancen mindre for at
det virker.

Fra : N´far \( 8600 \)

Dato : 08-11-05 12:12

> [...]
> siden) og hvis man så tager et grafikkort fra sidste år eller nyere
> (GF6xxx eller ATI Xxxx-serien) og sætter i, så er chancen mindre for at

Måske, måske ikke. Jeg kører her stadigvæk et ASUS P4B266 med et 6800LE.
Virker fint.

Mvh.

Fra : Jan

Dato : 06-11-05 13:07

On Sat, 5 Nov 2005 14:49:26 +0100, "Ole" <websurfer@webhiker.invalid>
wrote:

>For eksempel BF2

Hej.

Så skal du op i 6800 serien, helst 6800GT, så er det ikke der du har
problemer, men resten af systemet er så en anden sag.

Cpu.
Bundkort.
Ram.
Strømforsyning.

Det er ikke meget ved at bruge penge på et godt grafikkort hvis resten
af systemet ikke kan udnytte det, jeg ville nok tænke på nyt bundkort
(Pci-E) hvis du køber nyt grafikkort, men ved ikke hvilken CPU du har,
den kan måske ikke følge med.

Klukker.

Fra : Ole

Dato : 06-11-05 23:21

"Jan" <futfutkøreitog@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej.
>

> Så skal du op i 6800 serien, helst 6800GT, så er det ikke der du har
> problemer, men resten af systemet er så en anden sag.

Så det behøver ikke at være GT, selvom manuelet skriver dette.

> Cpu.

P4, 2,4 Ghz (anbefales 2,5 ghz, men min er 1,7 Ghz)

> Bundkort.

http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=364

> Ram.

2 * 512 Mb Kingston DDR227

> Strømforsyning.

340 watt, bruger ca 180 watt, når pc er tændt.

> [...]
> af systemet ikke kan udnytte det, jeg ville nok tænke på nyt bundkort
> (Pci-E) hvis du køber nyt grafikkort, men ved ikke hvilken CPU du har,

Skal helst være APG, da jeg helst vil undgå pci, og der ikke er pci-e porte

Har et radion 9700 i en laptop, hvor det virker fint.

Ole

Fra : Jan

Dato : 07-11-05 00:25

On Sun, 6 Nov 2005 23:21:04 +0100, "Ole" <websurfer@webhiker.invalid>
wrote:

>Så det behøver ikke at være GT, selvom manuelet skriver dette.

Jo, jeg skrev også helst 6800GT, jeg har læst andre der kører med
et AGP 6600GT at det kan hakke i spillet, og de billige AGP 6800 kort
er ikke altid det samme som meget større ydelse.

>P4, 2,4 Ghz (anbefales 2,5 ghz, men min er 1,7 Ghz)

>http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=364

Det skal være en AGP 2.0 eller højre, jeg syntes ikke jeg kan finde
noget om det på siden, andet at v er 1,5, så der er jeg lidt i tvivl.

>2 * 512 Mb Kingston DDR227

Er det ikke 266 ?

>340 watt, bruger ca 180 watt, når pc er tændt.

Jeg ved at der er kort der skal bruge ekstra strømstik, og der er også
mere vigtig med ampere, og den er stabil. men jeg tror desværre den er
for lille, jeg mener det er min. 350 watt.

>Skal helst være APG, da jeg helst vil undgå pci, og der ikke er pci-e porte

Nu kan jeg se at det ser ud til at være slut med de billige AGP kort,
de koster fra 2300,- og op lige nu, men ellers dette.

http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=93509

>Har et radion 9700 i en laptop, hvor det virker fint.
>
>Ole

Jeg må sige det ser noget tvivlsomt ud.

Cpu, måske lige i underkanten.

Strømforsyning skal skiftes.

Rammene kan blive et problem (flaskehals)

Bundkort, understøtter ikke AGP 3.0 (Helst) ?

Jan

Rigtige mænd - har ingen kørekort.

Fra : Morten Lund

Dato : 09-11-05 19:13

Ole wrote:
> [...]
>
> Da mit grafikkort ikke kan følge med til det, jeg gerne vil, overvejer
> seriøst at skifte dette ud. Er det et krav eller "bare" en fordel, hvis

Hej Ole!

Hvis du er interesseret i et 2nd hand radeon 9800 pro (128), så svar på
denne besked

mine erfaringer med BF 2 er ganske udemærkede

..Morten

Fra : Ole

Dato : 11-11-05 22:07

"Ole" <websurfer@webhiker.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Da mit grafikkort ikke kan følge med til det, jeg gerne vil, overvejer
> seriøst at skifte dette ud. Er det et krav eller "bare" en fordel, hvis

Jeg har nu købt en MSI Nvidia 6200 APG, som virker helt efter hensigten. Jeg
takker for de svar, som er kommet.

Ole