Skider på gulvtæppet
Fra : Bente Lyngsøe

Dato : 04-11-05 19:37

Hej alle.

Vi har nu haft trunte i 6 uger. Hun er dejlig, men til tider lidt for
balstyrisk efter min smag *ss* men hun er jo en hvalp.
Kattene har affundet sig med hende og hende og Tarzan leger da også sammen
hvor Baloo helst fortrækker til vindueskarmen på kontoret når hun begynder
at lægge an til leg.
Hun har dog en uvane jeg er ved at være træt af:
Hun går med fuld overlæg i stuen og lægger sin lort på gulvtæppet. Når døren
til stuen er lukket (når vi sover eller ikke er hjemme) kan hun fint bruge
en avis i køkkenet.

Hvordan får jeg hende vænnet fra det gulvtæppe prutteri???

Og hvordan fortæller jeg hende bedst at hun skal gøre både det store og det
små UDENFOR??????

Mvh B

Fra : jopa

Dato : 04-11-05 19:48

skriblede bla:
> Hun går med fuld overlæg i stuen og lægger sin lort på gulvtæppet.
> Når døren til stuen er lukket (når vi sover eller ikke er hjemme) kan
> hun fint bruge en avis i køkkenet.

Personligt mener jeg at det er en dårlig ide at lære hunden at skide
indendøre.
Det være sig på en avis eller andet.

Fra starten skal man lære den at det foregår udenfor og at det er banlyst
inden døre.
Så start hellere med det samme.

Min egen har kun gjort det et par gange og var totalt renlig efter ca 14
dage da jeg var konsekvent.

Den er nu 11 mdr og holder sig uden problemer fra kl 2300 til 1000 næste dag
selv i dens hundegård gør den det ikke

--

Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Helle Jensen

Dato : 04-11-05 19:50

> Hvordan får jeg hende vænnet fra det gulvtæppe prutteri???
>
> Og hvordan fortæller jeg hende bedst at hun skal gøre både det store og
> det små UDENFOR??????

Hej

Ja, af en eller anden grund vil hvalpe helst skide der, hvor det er mest
irriterende Sådan er det, og det bør man være indstillet på inden man
køber hvalp! HUSK, hun gør det ikke for at irriterer dig, men fordi
gulvtæppet nu lugter velkendt, og hun er tryg ved at gøre, det hun skal,
her.

Du vænner hende af med at skide inde ved at tage hende ud tit. Hver gang hun
har sovet, leget, spist og lidt ind i mellem også. Hver gang hun gør det
udenfor - roser du rigtig meget, og når hun gør det indenfor, og du ser
hende - løfter du hende roligt op og bærer hende udenfor, og når hun
fortsætter roser du igen.

Det er egentlig ret simpelt - men et STORT arbejde, for man skal være
opmærksom hele tiden.

Jeg gjorde det, da min var hvalp, at når jeg tørrede op inden for, lagde jeg
papiret ud i haven. På den måde kom den til at lugte velkendt, og hun var
tryg ved at gøre det, hun skulle, derude.

Og undskyld jeg kom til at maile dig privat

Mvh. Helle
www.helleshunde.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 04-11-05 22:09

> Hvordan får jeg hende vænnet fra det gulvtæppe prutteri???
>
> Og hvordan fortæller jeg hende bedst at hun skal gøre både det store og
> det små UDENFOR??????

Mange små ture udenfor, i de første 2 mdr jeg havde min golden, gik jeg
mellem 7 - 10 ture om dagen, kun lige af 10 min varighed så den kunne stort
og småt, hvergang den gjorde noget udenfor overdyngede jeg den med glæde og
godbidder, nu er han 8 mdr og gør det kun indenfor hvis han har tyndmave
ellers holder han sig 100%. og det har osse lært ham at når vi går nu er det
første på turen han gør, er at besørge og så kan restn af gåturen foregå
uden man skal tænke på om han har gjordt det.

Lille tips. Når du ser din hund tisser så giver du kommandoen "tis" og efter
3 ugers tid med det så tisser din hund på kommando, kan være smart i hvisse
tilfælde som ret dårligt vejr

Men som sagt massere af små ture og væk med avisen den lærer ham kun
narrestreger

//Thomas L.