Terrorpakken
Fra : BJ

Dato : 04-11-05 18:33

I forbindelse med evt. kommende terrorpakke, skal udbyderne logge data.

Har man ikke gjort det altid?

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=3364670/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-05 18:41

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

> I forbindelse med evt. kommende terrorpakke, skal udbyderne logge data.
>
> Har man ikke gjort det altid?

Nej.

Og man har slet ikke gemt data så længe som det formentlig vil
forlanges.

De fleste "rigtige" udbydere logger nok en hel del data visse steder i
deres netværk, men at logge alt stiller nye krav, og bolignettene er
næppe konstrueret til denne logning.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : BJ

Dato : 04-11-05 18:47

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De fleste "rigtige" udbydere logger nok en hel del data visse steder i
> deres netværk, men at logge alt stiller nye krav, og bolignettene er
> næppe konstrueret til denne logning.

Jeg mener også PET skal kunne lytte med.?

Kan de det ved samtlige "rigtige" udbydere?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-05 19:39

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

> Jeg mener også PET skal kunne lytte med.?

Men du bare løs

> Kan de det ved samtlige "rigtige" udbydere?

Nej.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Karsten

Dato : 04-11-05 20:16

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)skrev:

>De fleste "rigtige" udbydere logger nok en hel del data visse steder i
>deres netværk, men at logge alt stiller nye krav, og bolignettene er
>næppe konstrueret til denne logning.

OK, ja nye krav ?

citat:
> så vil kravene betyde, at der skal logges mere end seks millioner
> transaktioner i sekundet alene i Danmark.
> Det vil give så massive mængder data på årsbasis, at vi må tvivle
> på at det overhovedet vil være muligt at overskue mængden af data,«
>siger Telias Juridiske direktør.

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24211

det vil da blive rasende dyrt i HW og arbejdskraft ?
og hvem mon skal betale ?
--
mvh. Karsten

Fra : Peter B. Juul

Dato : 04-11-05 20:47

Karsten <no@spam.org> writes:

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24211
>
> det vil da blive rasende dyrt i HW og arbejdskraft ?
> og hvem mon skal betale ?

Det vil ikke bare blive rasende dyrt. Flere af tingene er helt ude i
hampen:

> . Mindre selskaber skal have en fast medarbejder som varetager
> kontakten til myndighederne, og sørger for at aflytningerne kan
> iværksættes. Denne person skal være til at få fat døgnet rundt.

Sådan noget er stik imod alle hviletidsbestemmelser. Man kan _ikke_
give folk 24/7/365-vagt. Der er også noget, der hedder sygdom og
ferie. Hvad mere er, så skal sådan en ifølge en typisk overenskomst på
området koste 1/3 løn i alle rådighedstimer. Det betyder lidt over en
fordobling af årslønnen.

> . De større selskaber skal have et døgnbemandet kontaktpunkt som
> politiet og efterretningstjenesterne kan benyttem, når der skal
> bruges teleoplysninger eller iværksættes en aflytning. Det skal
> sikre en hurtig iværksættelse af aflytninger og hurtig ekspedition
> på forespørgsler om teleoplysninger. De medarbejdere, der skal
> bemande kontaktpunkterne, skal sikkerhedsgodkendes af Politiet.

Så en "rigtig" udbyder kan nu ikke længere have folk på
netværksvagten, der sympatiserer med problematiske grupperinger?

Sandsynligvis er de holdninger til "terrorbekæmpelse" som jeg giver
udtryk for i denne mail nok til at jeg ikke længere kan
sikkerhedsgodkendes.

Og de (vi) SKAL indføre reel døgnbemanding on-site lyder det til.

> . Det mest vidtgående forslag fra gruppen går på muligheden for
> skanning af bestemte områder, hvor man har formodning om at
> terrorister opholder sig. Det betyder, at en hel boligblok kan blive
> aflyttet, blot politiet har mistanke om at der bor en terrorrist i
> blokken.

Horribelt brud på retssikkerheden. Endnu et klart bevis på, at
politikerne bruger den noget tomme trussel om terror som indgang til
at skabe et samfund, der ikke er det samfund, vi faktisk har bedt dem
administrere.

Fra : J

Dato : 05-11-05 11:02

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> ferie. Hvad mere er, så skal sådan en ifølge en typisk overenskomst på
> området koste 1/3 løn i alle rådighedstimer. Det betyder lidt over en

HAHAHAHA

Det var nu alligevel DEN morsomste...
Du har hørt om at DELE vagten imellem FLERE personer? ;)

Mand, du er sjov :)

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-11-05 11:07

J <net@net.net> writes:

>Det var nu alligevel DEN morsomste...
>Du har hørt om at DELE vagten imellem FLERE personer? ;)

Det har forslagsstillerne ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : J

Dato : 07-11-05 00:20

Klaus Ellegaard wrote:

> Det har forslagsstillerne ikke.

Tror jeg nu nok han har.
Nu arbejder jeg tilfældigvis med 24 timers overvågning ved TDC, og jeg
sidder der faktisk ikke hele tiden ;)

Bortset fra det så er det et kuleskørt forslag, ja!
Håber virkelig ikke at de kan få det igennem. Men hvis han gør, kan jeg
kun sige: det er JER der har stemt på ham ;)

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-11-05 10:15

J <net@net.net> writes:

>Tror jeg nu nok han har.
>Nu arbejder jeg tilfældigvis med 24 timers overvågning ved TDC, og jeg
>sidder der faktisk ikke hele tiden ;)

Du mener, at TDC er en boligforening?

(Hint: der er i forslaget sondret mellem små og store udbydere)

Mvh.
   Klaus.

Fra : J

Dato : 07-11-05 23:25

Klaus Ellegaard wrote:

> (Hint: der er i forslaget sondret mellem små og store udbydere)

Det er der vel. Enhver (selv inde på borgen) kan jo godt regne ud at små
firmaer ikke kan have 24 timers bemanding.

/Jan

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-11-05 23:29

J <net@net.net> writes:

>Det er der vel. Enhver (selv inde på borgen) kan jo godt regne ud at små
>firmaer ikke kan have 24 timers bemanding.

Det er ikke det, der står. Der står, at de er klar over, at de små
ikke har så mange folk. Så de små skal bare stille med én mand, man
kan få fat i altid.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-11-05 09:06

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> Det er ikke det, der står. Der står, at de er klar over, at de små
> ikke har så mange folk. Så de små skal bare stille med én mand, man
> kan få fat i altid.

Ja. Fantastisk ide egentlig. Han har altså ikke krav på hviletid,
ferie, sygdomsperioder, osv.

Det er specielt fantastisk, fordi han meget vel kan være en teenager,
som har det som sin hobby.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : BJ

Dato : 08-11-05 10:06

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er specielt fantastisk, fordi han meget vel kan være en teenager,
> som har det som sin hobby.

Utroligt man tør lægge sin kommunikationsadgang i hænderne på en teenager.

Så har man da ikke fortjent bedre.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Christian Iversen

Dato : 08-11-05 15:20

BJ wrote:

> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Utroligt man tør lægge sin kommunikationsadgang i hænderne på en teenager.
>
> Så har man da ikke fortjent bedre.

Det var jo overhovedet ikke pointen. Og hvad i øvrigt med voksne,
veluddannede selvstændige?

--
| Christian Iversen | Do you mind if I'm racist? Well, I'll go |
| chrivers@iversen-net.dk | outside then. Fucking blue people! |

Fra : BJ

Dato : 08-11-05 16:04

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var jo overhovedet ikke pointen. Og hvad i øvrigt med voksne,
> veluddannede selvstændige?

De har også muligvis også et problem.

Man kan da også skifte over til en udbyder som klarer alle ærterne.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-11-05 09:05

J <net@net.net> writes:

> Det er der vel. Enhver (selv inde på borgen) kan jo godt regne ud at
> små firmaer ikke kan have 24 timers bemanding.

Man kan undre sig over hvor grænsen for "små firmaer" går.

Uni-C driver Forskningsnettet og Sektornettet og har ikke
døgnbemanding. "on-call"-folk, ja, men ikke reel døgnbemanding. Og
selv hvis "on-call"-folkene er nok, så skal de pludselig
"sikkerhedscheckes" af politiet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-05 10:09

"Peter B. Juul" skriver:

> Sådan noget er stik imod alle hviletidsbestemmelser. Man kan _ikke_
> give folk 24/7/365-vagt.

Det går ellers ret fint mange steder. Sådan har jeg haft det i de sidste
6 år....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-11-05 17:22

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> Det går ellers ret fint mange steder. Sådan har jeg haft det i de sidste
> 6 år....

At du finder dig i det, er selvfølgelig dit valg.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-11-05 21:09

Karsten wrote:

> [...]

Det burde være muligt at lokalisere personale der magter opgaven.
Når andre kan, så kan Telia sikkert også - men de piver vel fordi de
skal hoste op med en stor pose penge til udstyr/personale.

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=24211
> det vil da blive rasende dyrt i HW og arbejdskraft ?

Ligesom 3G....
Det er svimlende dyrt at implementere/drive, og vi får så ufatteligt
lidt ud af det.

> og hvem mon skal betale ?

I den sidste ende bliver det jo os forbrugere - fair nok.

--
Mvh Henrik.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-11-05 21:03

BJ wrote:

> I forbindelse med evt. kommende terrorpakke, skal udbyderne logge data.
> Har man ikke gjort det altid?

Jeg kender til 1 udbyder som har gjort det længe, og gemmer data i 1 år.

--
Mvh Henrik.

Fra : BJ

Dato : 04-11-05 21:12

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kender til 1 udbyder som har gjort det længe, og gemmer data i 1 år.

Jeg mente det jo nok..

Måske derfor de ikke kan "forære" tingene væk..:)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 04-11-05 21:21

BJ wrote:

> Jeg mente det jo nok..
> Måske derfor de ikke kan "forære" tingene væk..:)

Svjh så regnede de sig frem til, at det kostede under 5,- pr md pr
opkobling.

--
Mvh Henrik.

Fra : BJ

Dato : 04-11-05 21:27

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Svjh så regnede de sig frem til, at det kostede under 5,- pr md pr
> opkobling.

Så er det da bare for alle de andre "rigtige og urigtige" udbydere at komme
i gang i stedet for alt det piveri.

Samtidig kan de så også betale for at se "Internet-TV"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-11-05 02:34

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

> Så er det da bare for alle de andre "rigtige og urigtige" udbydere at komme
> i gang i stedet for alt det piveri.

De rent moralske og over-juridiske overvejelser er altså ligegyldige?

Fra : BJ

Dato : 05-11-05 13:20

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De rent moralske og over-juridiske overvejelser er altså ligegyldige?

Det er vel blot at gøre som man altid har gjort under statsmonopolet, indtil
markedet blev gjort frit og enhver kunne rimpe noget klimfitterknas sammen?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-11-05 13:24

Peter B. Juul wrote:

> De rent moralske og over-juridiske overvejelser er altså ligegyldige?

Personligt kan jeg ikke se noget problem i logning.
Det er jo kun i efterforskningsmæssig sammenhæng at man rent faktisk vil
kigge i loggen.
Man bør stille ethvert tænkeligt/ønskeligt værktøj til rådighed for
efterforskningen af terror - syntes du ikke ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 05-11-05 17:27

Henrik Aarfeldt skrev:

> Personligt kan jeg ikke se noget problem i logning.
> Det er jo kun i efterforskningsmæssig sammenhæng at man rent faktisk vil
> kigge i loggen.

Kun hvis man definerer efterforskning som at kigge i logfiler og den slags.

Man vil ret sikkert bruge dem uden at der er tale om efterforskning af en
konkret forbrydelse. Fx til at profilere flypassagerer, ansøgere til visse
job, osv.

> Man bør stille ethvert tænkeligt/ønskeligt værktøj til rådighed for
> efterforskningen af terror - syntes du ikke ?

Jo, lad os starte med at installere skjulte mikrofoner på hotelværelser og
restauranter. Der er sikkert nogen gamle østtyskere, der kan lave det
billigt. Og også private hjem, der er sikkert mange terrorister, der taler
over sig i soveværelset.

Og alle mobiltelefoner skal laves så politiet nårsomhelst kan tænde dem og
aflytte hvad terrormistænkte siger, selvom de ikke bruger telefonen.

Og når man så har det, kan man også opklare og forhindre mange andre
alvorlige forbrydelser: voldtægt, skattesnyd og den slags.

;;
Nej, jeg mener ikke at politiet skal have alle tænkelige værktøjer til
rådighed.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Martin Kiefer

Dato : 05-11-05 18:19

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Og alle mobiltelefoner skal laves så politiet nårsomhelst kan tænde dem og
> aflytte hvad terrormistænkte siger, selvom de ikke bruger telefonen.

Tror politiet har haft nogle uheldige oplevelser med at det er blevet vendt
mod dem selv. Men det er vist lidt OT i denne gruppe

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 05-11-05 22:37

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Man vil ret sikkert bruge dem uden at der er tale om efterforskning af en
> konkret forbrydelse. Fx til at profilere flypassagerer, ansøgere til visse
> job, osv.

Jeg tror ikke en efterforskningsenhed har dette på programmet.

<klip en masse gode forslag>

> Nej, jeg mener ikke at politiet skal have alle tænkelige værktøjer til
> rådighed.

Hvis det kan forhindre terror, jo tak - og det kan kun gå for langsomt.

--
Mvh Henrik.

Fra : BJ

Dato : 05-11-05 22:41

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det kan forhindre terror, jo tak - og det kan kun gå for langsomt.

Helt enig og så må de "rigtige" udbydere gerne se at få fingeren ud.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : f00ge

Dato : 06-11-05 02:01

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Man bør stille ethvert tænkeligt/ønskeligt værktøj til rådighed for
> efterforskningen af terror - syntes du ikke ?

Jeg kunne ikke være mere rivende uening.

"People willing to give up freedom for a little safety, deserve neither
freedom nor safety."
- Ben Franklin, 1776 ad.

Hvilken terror, for resten, Riv?
Den eneste terror, jeg ser her, kommer fra Ministeriet og større regninger.
Der er, så vidt jeg ved, ikke været rapporteret terror siden 2. verdenskrig
i lille Danmark
Den 'terror' blev udført af det, man i dag kalder Modstandsbevægelsen.

Fra : Sune

Dato : 06-11-05 02:16

On Sun, 6 Nov 2005 02:01:06 +0100, "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>Der er, så vidt jeg ved, ikke været rapporteret terror siden 2. verdenskrig
>i lille Danmark

http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2001/Terrorisme%20og%20terrorister/194.htm#1992

Mvh
Sune

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-05 09:15

Sune wrote:

> http://www.dr.dk/nyheder/htm/baggrund/tema2001/Terrorisme%20og%20terrorister/194.htm#1992

Og hvor mange, efter antiterrorpakken blev vedtaget i 2002 ?

Det var foriøvrigt d.o. pakke, som Greenpeace blev dømt efter, for at
hænge bannere op.

Men jeg tror vi er off-topic, måske den debat skal flyttes til dk..jura
eller dk.politk ?

--
Don't waste space

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 08:50

f00ge wrote:

> Hvilken terror, for resten, Riv?

Den man bør gøre meget for at forhindre.

Jeg syntes, man skal bruge pengene på at prøve at forhindre det i at
ske, i stedet for at bruge pengene bagefter på skadesoprettelse.

--
Mvh Henrik.

Fra : Frank

Dato : 07-11-05 00:39

Hej

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Der er, så vidt jeg ved, ikke været rapporteret terror siden 2.
> verdenskrig i lille Danmark

Så tillad mig at øge din viden:

21. juli 1985 sprængte palæstinensiske terrorister bomber ved det
amerikanske luftfartsselskab NorthWest Orient i København, hvor en turist
blev dræbt og tre alvorligt kvæstet, og ved den jødiske synagoge i
Krystalgade, hvor syv blev såret. En tredje bombe skulle eksplodere ved El
Al på Vesterbrogade, men blev smidt i Nyhavn.

Mvh
Frank

Fra : Thomas VJ

Dato : 06-11-05 10:54

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

<klip>
> Man bør stille ethvert tænkeligt/ønskeligt værktøj til rådighed for
> efterforskningen af terror - syntes du ikke ?

Tortur er sikkert også et glimrende værktøj mod terror (i hvert fald i følge
Dick Cheney og GWB).
Skal PET så også lovligt benytte dette værktøj?

Lige meget hvad regeringer finder på for at spore terror virksomhed, vil
teorristerne sandsynligvis finde gangbage kommunikationsveje.

Vejen frem er, for både individer, virksomheder og regeringer, at opføre sig
således at det ikke motiverer til terror!
Imagine that ...

--
Mvh, Thomas VJ
http://shop.dykkerteori.dk/da/

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 11:05

Thomas VJ wrote:

> Tortur er sikkert også et glimrende værktøj mod terror (i hvert fald i følge
> Dick Cheney og GWB).
> Skal PET så også lovligt benytte dette værktøj?

Hvis du tænker dig lidt om, så tror du sikkert heller ikke at PET ønsker
at benytte tortur.

--
Mvh Henrik.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 06-11-05 12:43

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Hvis du tænker dig lidt om, så tror du sikkert heller ikke at PET ønsker
> at benytte tortur.

Hvorfor ikke?

--
Allan Joergensen

"All of a sudden we're at Aquaduct!" -- Crow T. Robot

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-11-05 10:51

On 2005-11-04, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Jeg kender til 1 udbyder som har gjort det længe, og gemmer data i 1 år.

Gemmer denne udbyder netflow-agtige data fra alle kantroutere, sniffer
denne udbyder al H.323 og SIP signaleringstrafik og gemmer dette?

--
Andreas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 11:01

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Gemmer denne udbyder netflow-agtige data fra alle kantroutere, sniffer
> denne udbyder al H.323 og SIP signaleringstrafik og gemmer dette?

Det er en bolignet-udbyder, hvor alle sessionsdata logges.
Dette opfyldte de fremstillede forventede krav på daværende tidspunkt.

--
Mvh Henrik.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-11-05 11:02

On 2005-11-06, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Det er en bolignet-udbyder, hvor alle sessionsdata logges.
> Dette opfyldte de fremstillede forventede krav på daværende tidspunkt.

Det var et spørgsmål, der kunne besvares bekræftende eller ej. Jeg læser
ovenstående som et "nej".

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 11:19

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Det var et spørgsmål, der kunne besvares bekræftende eller ej.

Nej, det var det ikke, da det anspurgte udstyr ikke findes i det
pågældende setup.

> Jeg læser ovenstående som et "nej".

Du skal være velkommen.

--
Mvh Henrik.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-11-05 11:21

On 2005-11-06, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> Nej, det var det ikke, da det anspurgte udstyr ikke findes i det
> pågældende setup.

Så fordi det ikke er teknisk muligt i det nuværende setup er det ok?
Skal man så ikke gå ud og bruge en formue, som så ikke var indregnet i
den oprindelige prissætning?

--
Andreas

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 11:30

> Så fordi det ikke er teknisk muligt i det nuværende setup er det ok?
> Skal man så ikke gå ud og bruge en formue, som så ikke var indregnet i
> den oprindelige prissætning?

Det opsatte udstyr dækkede de på daværende tidspunkt fremstillede krav.
Om der kommer ændrede/skærpede krav kan man jo ikke tage højde for.
Svært at spå.....specielt om fremtiden.

Hvor er det du vil hen med dine spørgsmål ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Svend

Dato : 06-11-05 12:22

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
> Svært at spå.....specielt om fremtiden.
>
> Hvor er det du vil hen med dine spørgsmål ?

Har du sat dig ind i de nye krav der er kommet ?

Det lyder som om at du taler udfra de gamle.

--
Svend

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 12:51

Svend wrote:

> Har du sat dig ind i de nye krav der er kommet ?
> Det lyder som om at du taler udfra de gamle.

Det er korrekt - jeg refererer til de gamle forslag om logningen, som
var det eneste man havde at gøre godt med på daværende tidspunkt.
Om det bliver sværere/dyrere nu, må man vel afvente til forslaget er
vedtaget og veldefineret.

Årsagen til den tidlige opstart mht logning, skyldes boligforeningernes
'frygt' for pludselig øget omkostninger, som de ikke havde budgetteret med.
Derfor var det inkluderet i udbyderens leverance, således at
boligforeningerne kunne 'ånde lettet op'.

--
Mvh Henrik.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-11-05 10:15

On 2005-11-06, Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> wrote:

> [...]
> Svært at spå.....specielt om fremtiden.
>
> Hvor er det du vil hen med dine spørgsmål ?

Kan du virkelig ikke se det?

Hvordan harmonerer dette (som du selv har skrevet):

[...]

Med ovenstående?

Hvor mange boligforeninger kan reelt ånde lettet op hvis forslagene
bliver vedtaget?

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 08-11-05 10:15

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor mange boligforeninger kan reelt ånde lettet op hvis forslagene
> bliver vedtaget?

De må betale prisen for at spare nogle håndører.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-11-05 10:18

On 2005-11-08, BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

> De må betale prisen for at spare nogle håndører.

Det var jo netop det, der var pointen. Selv de, der har forsøgt at
implementere logging lever ikke nødvendigvis op til de nye krav.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 08-11-05 10:25

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var jo netop det, der var pointen. Selv de, der har forsøgt at
> implementere logging lever ikke nødvendigvis op til de nye krav.

Det er jo i bund og grund trist.

Jeg tror nu man venter på EU.

Det er blot dybt ironisk at de som harcelerede over for høje priser, nu
risikerer at få en ordentlig økonomisk én på goddagen.

De har vel dybest set igen ting gjort overhovedet end blot specifikt
fokusere på prisen og ikke en gang sparet penge op.

(Hvad vi bare mangler, er et nedbrud på internettet, så stopper al
"trafik").

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-11-05 17:23

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

> (Hvad vi bare mangler, er et nedbrud på internettet, så stopper al
> "trafik").

Hvad vi mangler, er folk, der lader være med at våse, når de kunne
holde deres kæft.

Der er hele tiden nedbrud på internettet. Hver time, hvert minut,
døgnet rundt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : BJ

Dato : 08-11-05 22:52

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad vi mangler, er folk, der lader være med at våse, når de kunne
> holde deres kæft.

Det har du så evig ret i.

> Der er hele tiden nedbrud på internettet. Hver time, hvert minut,
> døgnet rundt.

Godt jeg ikke benytter IP-telefoni så.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 08-11-05 23:15

> Godt jeg ikke benytter IP-telefoni så.

Internettets struktur er jo netop skabt for at sikre, at et nedbrud et
enkelt sted ikke lægger hele internettet ned. Derfor oplever du ikke disse
nedbrud. Det ville f.eks. være temmelig surt, hvis en forbindelse i Spanien
kunne lægge hele internettet ned. IP-protokollen har den fordel, at den via
forskellige routeningsprotokoller (BGP på internettet) altid finder en
anden vej frem til sin destination, forudsat at der er en redundant vej
frem.

Nedbrud på "last mile" er tilgengæld en anden sag, idet det er de færreste
forbrugere i DK der har egen redundandt linje, idet dette kan være lidt
dyrt, hvis du både skal have redundans ind og ud.

mvh
Lars Christensen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-11-05 21:55

> Kan du virkelig ikke se det?

Næ, så havde jeg ikke spurgt.

> [...]
>
> Med ovenstående?
>
> Hvor mange boligforeninger kan reelt ånde lettet op hvis forslagene

Dem som det pågældende firma har lavet kontrakt med - udbyderen påtager
sig lognings-ansvaret til den aftalte faste pris, uanset hvorledes
lovgivningen bliver.

Dvs foreningen betaler 1 fast pris, uanset hvorledes lovgivningen
bliver....der kommer ingen uforudsete udgifter til foreningerne.

Er det forståeligt nok nu ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Kim

Dato : 06-11-05 13:32

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev
> Det er en bolignet-udbyder, hvor alle sessionsdata logges.

Hvilken ?

> Dette opfyldte de fremstillede forventede krav på daværende tidspunkt.

Hvor kan man læse om disse "krav" ?

Mvh Kim

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 14:05

Kim wrote:

> Hvilken ?

FasCom.

> Hvor kan man læse om disse "krav" ?

Personligt - ingen anelse.
Udbyderen er sikkert ganske villig til at vejlede omkring dette.

--
Mvh Henrik.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-11-05 11:39

> Hvis det kan forhindre terror, jo tak - og det kan kun gå for
> langsomt.

Det er ren utopi at tro, at overvågning kan hindre terror - det kan
højst hjælpe med opklaringen. Og hvor ved vi så det fra? Såmænd
angrebet i London. England er netop af de mest overvågede lande i
verden og trods dette blev angrevet gennemført.

I det hele taget har terrorpakken ikke det fjerneste med terror at
gøre. Derimod er der tale om, at myndighederne benytter sig af en
generel frygt i befolkningen til at gennemføre vidtgående brud på
retssikkerheden og privatlivets fred.

Det værste ved det hele er næsten, at det er skønne spildte pga. 2
ting:
1) Overvågning hindrer ikke terror
2) Informationsmængden bliver enorm og noget nær uoverskuelig

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-11-05 17:14

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> angrebet i London. England er netop af de mest overvågede lande i
> verden og trods dette blev angrevet gennemført.

Hvis de nu _ikke_ havde overvåget, så havde der måske været 10 angreb i
London.....og nu er man heldig at have begrænset det til 1 angreb.
Det er jo rent gætteri - men man ved jo fra andre områder at overvågning
begrænser skaderne.
Men jeg giver dig ret i, at forhindre det kan man ikke - men kan man
nedbringe antallet, så er man nået langt imho.

--
Mvh Henrik.

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-11-05 18:09

Henrik Aarfeldt wrote:
> [...]

> i London.....og nu er man heldig at have begrænset det til 1 angreb.
> Det er jo rent gætteri - men man ved jo fra andre områder at

Hvis og hvis.. Der er jo ikke nær så meget overvågning herhjemme som
England, hvorfor har der så ikke været terrorangreb i Danmark?

> Men jeg giver dig ret i, at forhindre det kan man ikke - men kan man
> nedbringe antallet, så er man nået langt imho.

Der er vist ingen beviser for, at det hindrer angreb.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-11-05 18:21

Anders Houmark wrote:

> Der er vist ingen beviser for, at det hindrer angreb.

Korrekt, det er jo det jeg giver ham ret i.

--
Mvh Henrik.

Fra : BJ

Dato : 07-11-05 18:55

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Korrekt, det er jo det jeg giver ham ret i.

Du skal bare se alle "Ågerne", når det sker.

Så hyler de som stukne grise.

Der *er* nødvendigt at forebygge.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 07-11-05 21:36

Henrik Aarfeldt skrev:

> [...]
> London.....og nu er man heldig at have begrænset det til 1 angreb.
> Det er jo rent gætteri - men man ved jo fra andre områder at overvågning

På kort sigt måske.

> Men jeg giver dig ret i, at forhindre det kan man ikke - men kan man
> nedbringe antallet, så er man nået langt imho.

Men det kan jo også være, at overvågning øger antallet.

Jeg kan i alt fald huske det gamle Østeuropa, hvor man for alvor havde
overvågning. Det var med til at fjerne tilliden til systemet.

Overvågningssamfund har det med at køre af sporet før eller senere.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-11-05 21:48

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> writes:

> Overvågningssamfund har det med at køre af sporet før eller senere.

Spørgsmålet om at give stærkt udvidede beføjelser til overvågning af
elektronisk kommunikation (hvilket om få år er stort set _al_
kommunikation undtagen ansigt-til-ansigt) handler ikke kun om terror.

Det handler om personlig frihed.

Det er en ubehagelig tendens, at vore politikere prøver at presse den
igennem med de to udsagn "du er enten mod overvågning eller mod
terror. Ikke begge dele." og "Hvis du ikke har gjort noget, har du jo
intet at frygte."

Fra : f00ge

Dato : 06-11-05 01:47

Hvilken terror, spørger jeg bare...

Der har været ét terroranslag på den anden side af Atlanten for fire år
siden, hvor der døde ca. 3000.

Så var der ét i sommers i London, hvor der døde ca. 50.

Altimens dør ca. 65.000 årlift i de to lande i trafikulykker.
For slet ikke at snakke om de ca. 850.000, der dør som følge af 'inkorrekt'
behandling i deres sygehussystem.

Altså, jeg kunne måske se ideén med, at vi skal have tredobblet vores
internetregninger og have PET til at lyfte vores dyner døgnet rundt, hvis
det kunne redde de næsten én million uskyldige 'over there'.
Men for f*nden, der er altså INGEN terror i Danmark!

Gudfader, hvor det dog hidser mig op, at vi danskere bare finder os i at
blive pulet godt og grundigt bagi, dag ud, dag ind. Verden højeste skatter,
verdenst dyreste biler, verdens højeste moms, verden højeste internet
priser(?), EU's højeste priser på dagligvarer osv, osv osv.

Undskylder mit lille raserianfald, som vel er semi-off topic.
Men, men, men.... hvor er det dog trist. :(

Fra : Sune

Dato : 06-11-05 01:53

On Sun, 6 Nov 2005 01:47:23 +0100, "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>Undskylder mit lille raserianfald, som vel er semi-off topic.
>Men, men, men.... hvor er det dog trist. :(

Har du glemt at tage din medicin?

Mvh
Sune

Fra : f00ge

Dato : 07-11-05 15:09

"Sune" <jun2003231@tdcadsl.dk> wrote:

> Har du glemt at tage din medicin?

Banker du stadig konen?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-11-05 06:07

f00ge wrote in

> For slet ikke at snakke om de ca. 850.000, der dør som følge af
> 'inkorrekt' behandling i deres sygehussystem.

Hvor er det synd. Du var lige ved at have en interessant pointe, og så
kommer du med sådan noget sludder, der skyder din troværdighed totalt i
sænk.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

SPF makes baby Jesus retarded.

Fra : Svend

Dato : 06-11-05 08:40

Niels Callesøe wrote:
> f00ge wrote in

> Hvor er det synd. Du var lige ved at have en interessant pointe, og så
> kommer du med sådan noget sludder, der skyder din troværdighed totalt i
> sænk.

Der var nok et nul for meget.

--

Svend

Fra : Tim Christensen

Dato : 07-11-05 01:48

Svend wrote:

> Der var nok et nul for meget.

Det tal jeg kunne finde er 200-225.000 døde om året pga. fejlbehandling
i USA (hovedårsagerne er bivirkninger fra medicin og infektioner
pådraget på hospitalerne), dette svarer meget godt til Danmark hvor man
regner med op imod 3.000 døde.

Mvh

Tim

http://www.wrongdiagnosis.com/mistakes/common.htm
http://www.medicalmalpractice.com/medical-malpractice-wrongful-death.cfm
http://www.masryvititoe.com/medical_malpractice.shtml
http://www.terryandslane.com/MedicalMalpractice.htm

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 08:54

f00ge wrote:

> Altså, jeg kunne måske se ideén med, at vi skal have tredobblet vores
> internetregninger

Hvorfor tror du at din internetregning bliver 3-doblet ?
Priser fra udbydere der allerede logger [og har gjort det længe] viser
at det kan faktisk gøres for små midler.

--
Mvh Henrik.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-11-05 09:19

Henrik Aarfeldt wrote:

> Hvorfor tror du at din internetregning bliver 3-doblet ?
> Priser fra udbydere der allerede logger [og har gjort det længe] viser
> at det kan faktisk gøres for små midler.

Har du sat dig ind hvor meget der skal logges, efter det hidtidige oplæg,
som har været i høring ?

--
Don't waste space

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 09:25

> Har du sat dig ind hvor meget der skal logges, efter det hidtidige oplæg,
> som har været i høring ?

Ja, min forrige arbejdsplads levede op til dette, og har prissat det i
deres priser til kunderne.

--
Mvh Henrik.

Fra : Kim

Dato : 06-11-05 13:35

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev
> Hvorfor tror du at din internetregning bliver 3-doblet ?
> Priser fra udbydere der allerede logger [og har gjort det længe] viser at
> det kan faktisk gøres for små midler.

Hvor har du læst denne liste henne ?
Er den offentlig tilgængelig ?

Mvh Kim

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 14:03

Kim wrote:

> Hvor har du læst denne liste henne ?
> Er den offentlig tilgængelig ?

Bolignet-udbyderen FasCom har bl.a. dette i deres produkt.
De vil sikkert glædeligt oplyse/fremvise produkt/priser ved henvendelse.

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-11-05 20:04

Henrik Aarfeldt wrote:

> Bolignet-udbyderen FasCom har bl.a. dette i deres produkt.
> De vil sikkert glædeligt oplyse/fremvise produkt/priser ved henvendelse.

Har du ikke tidligere skrevet at det var efter de gamle krav, ikke nye!?

Du sopper godt rundt i at det kan gøres for små midler, men taler om
gamle krav - ikke de nye.

Forhold dig nu til topic.

Lars B

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 11-11-05 20:53

Lars Jensen wrote:

> Har du ikke tidligere skrevet at det var efter de gamle krav, ikke nye!?
> Du sopper godt rundt i at det kan gøres for små midler, men taler om
> gamle krav - ikke de nye.
> Forhold dig nu til topic.

I det oprindelige indlæg, der spørges der 'om man ikke altid har logget'.
Så topic kan ikke være andet end det gamle forslag.

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Jensen

Dato : 11-11-05 21:32

Henrik Aarfeldt wrote:

> I det oprindelige indlæg, der spørges der 'om man ikke altid har logget'.
> Så topic kan ikke være andet end det gamle forslag.

Men ikke logget i den grad der nu ligges op til med terrorpakken - det
kan bare ikke gøres "for få penge".

Lars B

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 11-11-05 21:55

Lars Jensen wrote:

> Men ikke logget i den grad der nu ligges op til med terrorpakken - det
> kan bare ikke gøres "for få penge".

Men det var jo heller ikke det der var topic, vel...
Så måske var det i virkeligheden dig, der skulle holde sig til topic :)

Men det lyder til du har regnet på det, mht det nye forslag.
Hvilke tal er du kommet frem til ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-11-05 16:22

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
> Så måske var det i virkeligheden dig, der skulle holde sig til topic :)

"I forbindelse med evt. kommende terrorpakke, skal udbyderne logge data.

Hvad betyder "I forbindelse med evt. kommende terrorpakke"? Det er ikke
den nuværende vel? Du svare at du kender en udbyder der allerede logger
data, som kan leve op til kravene, men nu var det altså _den evt.
kommende_ der spørges til.

Mener du stadig det er dig der er mest topic?! :)

> Men det lyder til du har regnet på det, mht det nye forslag.
> Hvilke tal er du kommet frem til ?

Jeg lyder ikke som om jeg har regnet på det, men som om jeg ved hvilke
datamængder vi taler om, og deri har du ret! :) Og jeg ved at storage
til den mængde data bestemt ikke er gratis.

Lars B

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 16:30

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg lyder ikke som om jeg har regnet på det, men som om jeg ved hvilke
> datamængder vi taler om, og deri har du ret! :) Og jeg ved at storage til
> den mængde data bestemt ikke er gratis.

Der er kommet godt sked i sagen:

Spændende at følge med.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 12-11-05 17:15

Lars Jensen wrote:

> "I forbindelse med evt. kommende terrorpakke, skal udbyderne logge data.
> Har man ikke gjort det altid?

> Hvad betyder "I forbindelse med evt. kommende terrorpakke"? Det er ikke
> den nuværende vel?

Nej, i den linie er det ikke den nuværende.
Men i næste linie [Har man ikke gjort det altid] er vi ovre i datid - og
det er den jeg forholder mig til.

> Du svare at du kender en udbyder der allerede logger
> data, som kan leve op til kravene, men nu var det altså _den evt.
> kommende_ der spørges til.

Som jeg forstår humlen i spørgsmålet, så går det på, om det er 'noget
nyt noget' - altså at udbyderne logger data.

> Mener du stadig det er dig der er mest topic?! :)

Jeg læser det stadig som datid mht logning's krav.

> Jeg lyder ikke som om jeg har regnet på det, men som om jeg ved hvilke
> datamængder vi taler om, og deri har du ret!

Allright - hvilke datamængder har du så sjusset dig frem til ?

> Og jeg ved at storage
> til den mængde data bestemt ikke er gratis.

Næ - det er der jo heller ingen der har påstået.

--
Mvh Henrik.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 17:30

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ - det er der jo heller ingen der har påstået.

Hvis man nærlæser den sidste udmelding i presse, er der enten nogle
embedsmænd, der står til fyring på gråt papir eller en branche som ikke ved,
hvad den taler om.

Spændende, spændende...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 12-11-05 17:50

BJ wrote:

> Hvis man nærlæser den sidste udmelding i presse, er der enten nogle
> embedsmænd, der står til fyring på gråt papir eller en branche som ikke ved,
> hvad den taler om.

Men det handler om aflytning - ikke logning.
Men spændende er det da

--
Mvh Henrik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-11-05 18:00

> [...]

>Hvis man nærlæser den sidste udmelding i presse, er der enten nogle
>embedsmænd, der står til fyring på gråt papir eller en branche som ikke ved,

Det er igen en cost-benefit-ting. Har vi lyst til, at PET og
venner skal bruge mange milliarder på at have tilpas store
forbindelser til de enkelte udbydere, overblik og administrativt
mandskab til at iværksætte de store aflytninger? Og har de lyst
til at sætte måske 500 mand til at screene telefonsamtaler for
at endelig at finde én spændende samtale... fra et taletidskort
købt for to år siden i den anden ende af landet?

De penge MÅ kunne bruges mere målrettet og til tiltag med en
større sandsynlighed for succes.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 18:19

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> at endelig at finde én spændende samtale... fra et taletidskort
> købt for to år siden i den anden ende af landet?

Det læser jeg ikke, men følgende:

"Dansk Folkeparti kræver nu en redegørelse inden onsdag fra statsminister
Anders Fogh Rasmussen, efter at telebranchen har fastslået, at
telefonaflytning af hele boligområder eller samtaler via internettet, slet
ikke kan lade sig gøre. Aflytningen indgår i de forslag der er udarbejdet af
regeringens særlige embedsmandsgruppe."

Det kan altså slet *ikke* lade sig gøre.

> De penge MÅ kunne bruges mere målrettet og til tiltag med en
> større sandsynlighed for succes.

Pjat, der nedlægges fiber (for borgernes penge) af El-selskaberne for
milliarder af gode danske kroner..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-11-05 18:23

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

[Aflytning af større områder]
>Det kan altså slet *ikke* lade sig gøre.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Når man kan aflytte én samtale,
kan man også aflytte 1000 samtaler på én gang. Spørgsmålet er bare,
om man har lyst til at betale, hvad det koster. Nok så meget på den
administrative side.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 18:26

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kan man også aflytte 1000 samtaler på én gang. Spørgsmålet er bare,
> om man har lyst til at betale, hvad det koster. Nok så meget på den

Så er brancheforeningens direktør enten fejlciteret eller aner ikke, hvad
han taler om (det sidste kan være endog meget svært at tro på).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 12-11-05 18:29

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:

>Så er brancheforeningens direktør enten fejlciteret eller aner ikke, hvad
>han taler om (det sidste kan være endog meget svært at tro på).

Det er et partsindlæg, og man skal bruge noget, der hedder
"kildekritik", når man læser det.

Det kan også godt lade sig gøre at halvere prisen på mælk.
Men prøv at spørge Arla, om de mener, at det er muligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 12-11-05 18:31

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er et partsindlæg, og man skal bruge noget, der hedder
> "kildekritik", når man læser det.

Det gælder jo så begge veje.

> Det kan også godt lade sig gøre at halvere prisen på mælk.
> Men prøv at spørge Arla, om de mener, at det er muligt.

Det er så men sket før ... også i andre brancher!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Jensen

Dato : 12-11-05 23:32

Henrik Aarfeldt wrote:

> Som jeg forstår humlen i spørgsmålet, så går det på, om det er 'noget
> nyt noget' - altså at udbyderne logger data.

Det er noget nyt at udbyderne skal til at logge de pågældende mængder
data, som der ligges op til.

> Jeg læser det stadig som datid mht logning's krav.

Både og - der spørges til om det er noget nyt at der skal logges de
mængder, og ja, det er noget nyt!

> Allright - hvilke datamængder har du så sjusset dig frem til ?

"Det kommer an på"(tm) ... ved IP telefoni er det jo alt data der skal
logges, ved f.eks. browsing er det nok med sessionstarten osv. så nej,
jeg har ikke noget præcist tal.

> Næ - det er der jo heller ingen der har påstået.

Næh, men du mener ikke at det koster særligt, har du da givet udtryk for..

Lars B

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-11-05 09:21

f00ge wrote:

> Altimens dør ca. 65.000 årlift i de to lande i trafikulykker.

Man bruger rigtig mange penge på trafiksikkerhed - og gjorde man ikke
det, så ville dødstallene blive mangedoblet.
Imho er det glimrende at lave foranstaltninger, som kan nedbringe
dødstal af enhver art.
Nogle områder er mege håndgribelige end andre.

--
Mvh Henrik.