For meget fedt i leveren
Fra : Helle

Dato : 04-11-05 17:43

Hejsa.

Jeg føler jeg går i en tønde i dag efter snak med lægen til morgen. Sagen er
den at jeg har haft nogle anfald som virkede meget som galdestensanfald -
rigtig heftige anfald og de kom HVER gang jeg spiste noget med æg. Derfor
blev jeg henvist til ultralydsscanning som jeg var til i onsdags. De fandt
ingen galdesten på scanningen på trods at det kun er 2 uger siden jeg havde
mit sidste (meget voldsomme!!) anfald.
Jeg snakker med lægen i dag om resultatet af scanningen (i telefonen) og hun
fortæller så at der var meget fedt i min lever og det altså var rimelig
alvorligt og jeg skulle se at få tabt mig.
Jeg vejer 30 kg for meget og er 23 år. Jeg har i mange år forsøgt at tabe
mig og det går op og ned af bakke. Jeg ved alt om hvad man må spise og ikke
må og kender til alle mulige gode råd - synes bare ikke rigtig der er noget
der virker på mig. Jeg falder i hver aften ved en 21-23 tiden med noget
usundt og kan blive komplet hysterisk hvis jeg ikke får et eller andet. En
ristet bolle kan jeg godt spise (men helst to) og så kan jeg sådan liiiige
undgå chips, slik, chokolade, popcorn mv som jeg normalt ryger i hver aften.
Sidst på eftermiddagen er der også krise men der er jeg bedre til at styre
det.
Min morgenmad, frokost og aftensmad er helt fin og fyldt med grøntsager til
frokost og aften.

Mit spørgsmål er så: hvad gør man ved en lever med for meget fedt i, udover
at tabe sig? jeg har konstante smerter ved leveren/galdeblæren og når jeg
dyrker motion bliver det endnu værre (men det forsøger jeg at ignoerere).
Nogen der har prøvet det samme?
Jeg går i motionscenter 2 gange om ugen med 1½-2 timers intensiv hård
træning.

På tirsdag skal jeg have taget blodprøver for at teste mod leverbetændelse.

Jeg er vildt bange og føler jeg går i en tønde i dag. Men det her skulle jo
komme før eller siden. Jeg er super motiveret nu og har netop været i
brugsen (uden at købe noget usundt! hurra!) og købe div. grøntsager,
fedtfattig yoghurt og en masse frugt. Men det her har jeg prøvet så mange
gange før. Det kører i 2 dage ca - så ryger jeg i igen.

Jeg kunne læse mig frem til på nettet at fedt i leveren er det samme som
skrumpelever for dem som drikker meget alkohol (?)... vil dog lige sige at
jeg aldrig rør alkohol.

Jeg tog 30 kg på da jeg startede med antidepressiv medicin for 4 år siden.
Medicinen kan jeg desværre ikke trappe ud af endnu. Havde jeg nu fået denne
her alvorlige besked for 3 år siden ville jeg være lykkelig. Jeg ville
skynde mig at tage flere kg på så jeg kunne dø (for lægen sagde hvis jeg
ikke tabte mig så ville jeg dø af al den fedt i leveren). Men nu vil jeg
altså ikke dø har fået det langt bedre de seneste år.

Overvejer en diætist men sådan en har jeg desværre ikke råd til - tror
ellers det kunne være ganske godt for mig. Jeg tænkt hele dagen og også tænk
om en operation af mavesækken måske er en mulighed, men der skal man vidst
være markant større end jeg er.? Min BMI ligger på 35,3 og min fedtprocent
er lidt over 38.

Jeg elsker grøntsager og frugt og min mad er helt fin, men MIT problem
ligger i at få dyrket meget mere motion end jeg gør i forvejen og at komme
af med min enorme sukker/hygge behov.

Hilsen en temmelig frustreret og bange Helle

Fra : Nicole

Dato : 04-11-05 19:07

Hej Helle

Det er jeg da ked af at høre, jeg ved INTET om fedt i leveren, og vil
derfor ikke udtale mig om det...

Men... Jeg har også taget 24 kg på, grundet medicin mod eksem, dem har
jeg kæmpet med i snart to år, og prøvet diverse kure. den eneste som
virker for mig, er "Atkins kuren"...

Når du engang er kommet lidt mere ovenpå, vil jeg gern fortælle dig om
den, så kunne du jo se, om det var noget for dig

Held og lykke med din lever (hmm... det lød mærkeligt , men du ved
vel hvad jeg mener , Nicole

Fra : Helle

Dato : 04-11-05 19:36

"Nicole" <nila@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den, så kunne du jo se, om det var noget for dig
>
> Held og lykke med din lever (hmm... det lød mærkeligt , men du ved vel

Jeg har hørt meget godt om Atkins kuren, så jeg vil gerne høre noget mere om
den. Hvad er det man må og ikke må spise? hvad går den i det store hele ud
på?

Mvh Helle

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-11-05 20:39

Helle skrev:

> Jeg har hørt meget godt om Atkins kuren, så jeg vil gerne høre
> noget mere om den. Hvad er det man må og ikke må spise? hvad går
> den i det store hele ud på?

Atkins-kuren har i det store og hele tre faser.

I den indledende fase drejer det sig om at begrænse indtaget af kul-
hydrater til højst 25 g/døgn. Denne fase holdes i mindst to uger.
De fleste vil opleve at tabe sig ½-1 kg/uge i denne fase - især hvis
man kombinerer med motion. I denne fase omstiller kroppen sig fra
forbrænding af kulhydrater til forbrænding af fedtstof via ketoner.

I den næste fase skruer man op for kulhydratindtaget og tilføjer
5 g kulhydrat/dag én uge ad gangen indtil man begynder at tage på.
Man tilføjer altså diæten 5 g/dag kulhydrat extra. Dvs. 30 g/dag
i en uge, 35 g/dag i næste uge, osv..., indtil man begynder at
tage på.

I sidste fase skruer man 5 g kulhydrat ned pr. dag i forhold til
hvad man kunne tåle før man tog på. Dette er meget forskelligt
fra person til person. Nogen kan indtage 200 g kulhydrat/dag uden
at tage på, andre kan højst indtage fx 50 g/døgn. Den mængde
kulhydrat man kan tåle uden at tage på, forsøger man nu at holde
fremover - der er med andre ord tale om en permanent kostomlægning.

Bandlyst er: brød, grød, pasta, ris, kartofler - dvs. de fleste af
de ting der anbefales i De 7 Kostråd.

Salat (i videste forstand), æg, kød, smør, fedt (undgå dyrisk fedt,
tilstræb koldtpressede, økologiske planteolier) er godt.

Hvis jeg skal tale fra egne erfaringer, så er keton-stofskiftet godt
fordi man mister appetitten. Blodsukkeret er stabilt gennem døgnet,
og man har ikke lyst til at trøstespise. Atkins er ikke nogen
mirakelkur, men gør det nemt at overholde reglerne.

En lignende, men mindre strix, kur end Atkins er OmegaMetoden. Se
fx <http://omegametoden.dk/>.

Mvh,
--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-11-05 08:53

In article <slrndmne5t.t7.klaus@localhost.szn.dk>, Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Atkins-kuren har i det store og hele tre faser.

Men dens helbredsmæssige sideeffekter har været diskuteret.
Og lægerne er ret enige om, at den ikke er speciel godt for helbredet.

Hvis det er fedt man skal tab, så kan man også bare gå på en lav-fedt
kur. 0-fedt duer ikke, da kroppen så omdanner sukker til fedt, men ved
ret små mængder fedt sker denne omdannelse ikke. (De Novo lipogenesis).

> [...]
> og man har ikke lyst til at trøstespise. Atkins er ikke nogen
> mirakelkur, men gør det nemt at overholde reglerne.

Den bedste slankekur jeg har prøvet var at træne til at løbe marathon.
Da jeg først var i gang, så var det store portioner mad, som regel
lige en 200g chipspose og 1/2 liter is om dagen til supplement. Jeg
harvde i perioden et vægttab på ca. 1/2 kg pr uge. Mit tab af fedt var
væsentligt højere, da jeg øgede muskelmassen.

Gennembrudet kom da da den lange løbetur var oppe omkring 70-75 minutter.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-05 09:15

> Hvis det er fedt man skal tab, så kan man også bare gå på en lav-fedt
> kur.

Så enkelt er det ikke

Der skal skæres ned på kalorierne og det gør man ikke nødvendigvis fordi man
spiser fedtfattigt.
Og skærer man ned på kalorierne, er det til gengæld mindre vigtigt med
fedtmængden - forudsat man får, hvad man i øvrigt har brug for af
næringstoffer.

> Gennembrudet kom da da den lange løbetur var oppe omkring 70-75 minutter.

Jeg har samme erfaring!

Men den træning kan man ikke klare, hvis man vejer 20-30 kilo for meget
Og det tager måneder at kunne klare den.
Men når man kan, er det effektivt!

Mvh. Lisbeth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 11:26

In article <436c6b08$1$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Så enkelt er det ikke
>
> Der skal skæres ned på kalorierne og det gør man ikke nødvendigvis fordi man
> spiser fedtfattigt.

Overvægten er fedt. Den kommer normalt fra fedt. Et almindeligt
menneske gennemgår IKKE "de novo lipogenesis", altså omdannelse fra
sukker til fedt, sålænge at der er en lille smule fedt i maden (svært
at undgå). Dervil vil en lav-fedt kur virke.

De fleste har dog lettere ved at følge en Atkins, som dog helbreds-
mæssigt ikke er specielt sund. Og hjernen har vanskeligt ved at
forbrænde fedt uden sukker.

Men det bedste er selvfølgelig en varieret kost, måske lidt mindre af
den, og så brænde de ekstra kalorier af. Det er lige meget om det
brændes af på cykel, gang, løb etc. Og fordelen ved motion er, at den
øgede muskelmængde man får også har en fedtforbrændende effekt.

> [...]
>
> Men den træning kan man ikke klare, hvis man vejer 20-30 kilo for meget
> Og det tager måneder at kunne klare den.

Det behøver ikke være løb. Man kan også gå 2x10 og 1x15 km per uge. Med et
tempo på 5 km i timen tager det dog lidt længere tid end hvis man løber
1 km på 6 minutter = 10 km/t

Fra : Sabina H.

Dato : 06-11-05 11:31

Povl H. Pedersen wrote:
> Det behøver ikke være løb. Man kan også gå 2x10 og 1x15 km per uge.
> Med et
> tempo på 5 km i timen tager det dog lidt længere tid end hvis man
> løber 1 km på 6 minutter = 10 km/t

man kunne også melde sig ind i en marchforening....
jeg gik selv meget march som barn og stor pige, under opmuntring fra mine
mor og stedfar*G* et eller andet sted har jeg alle mine medaljer.... det
giver hyggeligt samvær, samtidig med at man har et konkret mål at gå
efter.... tror dig at march er lidt gået af mode ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 09:18

> Overvægten er fedt. Den kommer normalt fra fedt.

Det kommer fra for mange kalorier!

Får du ikke for mange kalorier, er det uden betydning for vægten, hvad du
spiser af fedt.
Får du for mange kalorier, er det uden betydning for vægten, at du spiser
fedtfattigt.

> Et almindeligt menneske gennemgår IKKE "de novo lipogenesis", altså
> omdannelse fra sukker til fedt, sålænge at der er en lille smule fedt i
> maden (svært at undgå). Dervil vil en lav-fedt kur virke.

En fedtfatttig kur virker kun, hvis du også får færre kalorier, end du
forbruger.

> De fleste har dog lettere ved at følge en Atkins, som dog helbreds-
> mæssigt ikke er specielt sund.

Ingen af dem, i min private omgangskreds, der har forsøgt sig med Atkins,
har haft held med kuren - og det har slet ikke fundet den let. Tvært imod.

> Men det bedste er selvfølgelig en varieret kost, måske lidt mindre af
> den, og så brænde de ekstra kalorier af.

Ikke MÅSKE mindre af den. Men helt sikkert mindre af den, hvis man har fået
får mange kalorier.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicole

Dato : 07-11-05 12:35

> Ingen af dem, i min private omgangskreds, der har forsøgt sig med Atkins,
> har haft held med kuren - og det har slet ikke fundet den let. Tvært imod.

> Mvh. Lisbeth

Har lige læst alle dine indlæg, føler en smule vrede!!
Hvis folk har et slikskab, så lad dem dog have det. Vores slikskab skal
da ikk væk fordi jeg er på kur, og min kæreste ikke er det. Hvorfor
skulle det dog det???
Det er MIG som har et problem med vægten og det er MIG som ikke må få
slik. Så må jeg jo bare holde mig væk, ganske enkelt...

Nu er jeg på ATkins. Og jo den er let. Og den virker Flere i min
omgangskreds har haft gavn af den...
Men... JEG synes den virker, det gør du ikke - Fint, vi er bare ikke
enige så. Men alle har vel lov til at komme med forslag, når der er en
som gerne vil tabe sig...

Vil lige sige, at jeg HAR været sukkerafhængig. Jeg kunne ikke komme
igennem en dag uden sukker, oh da slet ikke en aften. Blev ofte sur og
skældte min kæreste ud, hvis jeg ikke fik mit sukker.
Så tog jeg mig sammen - Fandme nej, om jeg vil spildte år af mit liv på
at være fed (14 kilo for meget), og have ondt af mig selv. Nu skal det
være, livet skal nydes...
Ud røg sukkeret af min mund (er stadig i slikskabet), og jeg begyndte at
tabe mig, samtidig med at jeg gik på Atkins.
Uanset hvad - Hos mig var det VILJESTYRKE som gjorde det. Det var svært,
men er det ikke ærgeligt, at man skal have dårlig samvigtiged, fordi man
spiser lidt sukker. For f..., så lad dog være, og nyd livet i stedet
for... Ingen er mere "herre" over hvad du spiser end dig selv, så tag
dig selv i nakken og kom igang (Nu snakker jeg ikke lige til Lisbeth,
men til alle overvægtige, som kommer med så mange undskyldninger for,
hvorfor de ikke kan eller vil tabe sig...)

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 12:51

> Har lige læst alle dine indlæg, føler en smule vrede!!

Jamen dog. Hvorfor mon? Jeg kan nemlig se, at du i flere tilfælde totalt har
misforstået, hvad jeg mener.

> Hvis folk har et slikskab, så lad dem dog have det. Vores slikskab skal da
> ikk væk fordi jeg er på kur, og min kæreste ikke er det. Hvorfor skulle
> det dog det???

Jeg kunne ikke drømme om forbyde nogen at have at slikskab! Tvært imod! Jeg
har faktisk også talt for, at man skal lade folk have deres
slikskabe/skuffer/poser/laster/lyster i fred.

> Det er MIG som har et problem med vægten og det er MIG som ikke må få
> slik. Så må jeg jo bare holde mig væk, ganske enkelt...

Vi er helt enige.

> Men... JEG synes den virker, det gør du ikke - Fint, vi er bare ikke enige
> så.

Jeg har ikke overhovedet sagt, at Atkins ikke virker!!!!! Det er jeg da helt
overbevist om, at Atkins gør!!!!!

> Uanset hvad - Hos mig var det VILJESTYRKE som gjorde det. Det var svært,
> men er det ikke ærgeligt, at man skal have dårlig samvigtiged, fordi man
> spiser lidt sukker.

Det skal man da heller ikke! Det man spiser, det synes jeg man skal vælge at
spise med glæde og fornøjelse. Og kan man ikke, så skal man lade være.

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicole

Dato : 07-11-05 22:55

> Jamen dog. Hvorfor mon? Jeg kan nemlig se, at du i flere tilfælde totalt har
> misforstået, hvad jeg mener.

Hej Lisbeth

Har lige læst tråden igen, og jeg undskylder mange gange - Det var mig
som misforstod. Mange gange undskyld...

Har bare en rigtig møj dag, og kom til at hidse mig op, over ingenting...
Endnu en gang undskyld, håber ikke jeg fik ødelagt dit humør for meget

Nicole

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 23:43

> Har lige læst tråden igen, og jeg undskylder mange gange - Det var mig som
> misforstod. Mange gange undskyld...

Det er helt OK!

Mvh.Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 04-11-05 19:47

Helle skrev:
> Jeg elsker grøntsager og frugt og min mad er helt fin, men MIT problem
> ligger i at få dyrket meget mere motion end jeg gør i forvejen og at komme
> af med min enorme sukker/hygge behov.

Sukkerbehovet tager ca. 5 dage på en kold tyrker. Det er ikke sjovt, men
det er muligt.

I øjeblikket kører der vistnok et projekt på rigshospitalet, hvor de
gerne vil have fat i nogle overvægtige med enten for højt blodtryk, for
meget fedt i blodet eller noget tredie. De får så hjælp til træning
mange gange om ugen og sikkert også noget diætisthjælp.

Kan du ikke ringe og til dem og høre, om du opfylder betingelserne for
at være med? Så er du sammen med nogle ligesindede og får støtte fra
hospitalet tillige.

Tine, også sukkerafhængig, men bare ikke lige nu

Fra : Helle

Dato : 04-11-05 20:54

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hospitalet tillige.
>
> Tine, også sukkerafhængig, men bare ikke lige nu

Da jeg bor på Sydfyn er Rigshospitalet temmelig langt væk fra mig

Fra : Cocoamum

Dato : 04-11-05 21:28

Helle skrev:
> "Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Da jeg bor på Sydfyn er Rigshospitalet temmelig langt væk fra mig

Undskyld - når man er Køvenhavner er det nogle gange lidt svært at
huske, at der findes noget uden for Valby Bakke.

Det var ærgerligt - det var ellers nok lige noget, der passede til dig
(jeg har en veninde, der inderligt håber, at hendes blodtryk er for
højt, så hun kan få lov til at være med).

Tine

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 04-11-05 21:03

> Jeg går i motionscenter 2 gange om ugen med 1½-2 timers intensiv hård
> træning.

Hvad med at supplere med en gåtur 3 gang om dagen? Jeg har i 3 uger haft en
hund i pleje, og det vælter af mig - og det gjorde det også sidst, jeg var
på gå-holdet. Du skal op på 1 time sammenlagt om dagen. Dernæst dropper du
de 3 mest kalorieholdige ting, du indtager om aftenen, og kommer videre
derfra om et par måneder.

Mvh Maria

Fra : Helle

Dato : 04-11-05 23:14

> [...]
> var på gå-holdet. Du skal op på 1 time sammenlagt om dagen. Dernæst
> dropper du de 3 mest kalorieholdige ting, du indtager om aftenen, og

Pyh gå tur 3 gange om dagen er godt nok meget....jeg kan nok godt gå 1 gang
om dagen...det plejer jeg. Sådan i en halv times tid.

Men ja en hund gør det klart lettere. Jeg må sætte mine katte i snor og
slæbe afsted med dem, op træerne og ned igen - det giver nok lidt motion
ej spøg til side.

Men tak for tippet.... taget i hvert fald op til overvejelse. Alle råd og
ideer tages imod med kyshånd

Helle

Fra : Sabina H.

Dato : 04-11-05 23:56

Helle wrote:
> [...]
>
> Men ja en hund gør det klart lettere. Jeg må sætte mine katte i snor
> og slæbe afsted med dem, op træerne og ned igen - det giver nok lidt

hehe, hvad med at tage naboens hund med på slæb?
eller spørge nogle i nabolaget om du kan lufte deres hund 1-2 gange om
dagen, mens de er på job?
få kæresten med ud og gå.... eller endnu bedre, få ham til at motivere dig
til at gå med....
lav en aftale med en veninde om at gå en tur 3 gange om ugen? (udover det du
gør selv)....
lav mål når du går.... feks hvis det tager 20 minutter at gå ned og handle,
så hop i træningstøjet og gå i rask tempo derned, og slæb varerne hjem.....

det handler om at tænke kreativt, og tage alle de gåture man kan ;)

selv er jeg jo begyndt at løbe.... startede med 25 minutter intervaltræning
( ca 1 minuts løb og 4 minutters gang) på en skovstti.... nu tager jeg gerne
ca 30 minutter, men har lagt ca 3-4 minutters løb ind med 1-2 minutters
gang, og tillagt mere forskelligt underlag, bakker og trappeløb ind i
programmet... det sker 3 gange om ugen, kun fordi jeg ikke kan løbe i
mørke.... derudover går jeg mellem 30 og 60 minutter 3-4 gange i ugen.....
cykler 30 minutter 1 gang i ugen*G* var startet på svømning, men droppede
det igen grundet hudproblemer.... min hemmelighed er (som jeg tidigere har
nævnt) min mp3 afspiller ;)

argh... sidespor*G*
pointen var.... start på et nivau du selv kan følge med til... følg ENHVER
indskydelse til at træne, også selvom det bare er fordi du er rastløs....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-05 09:18

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Pyh gå tur 3 gange om dagen er godt nok meget....

Det gør de fleste hundeejere! Nogle endda mere. Jeg har haft hund i 12 år og
har været vant til følgende program:

En tur om morgenen.
En tur når man kommer hjem fra arbejde
En tur, når man har spist
En tur inden man går i seng.

Nogle ture var længere end andre. (Den sidste in den sengetid varede kun
10-15 min)
Nogle af turene var løbeture og ikke gåture.

I weekenderne blev eftermiddagsturen ofte timelang!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars Hansen

Dato : 05-11-05 01:28

Hej Helle

Din læge er da åbenbart lige så hjernedød som min for fedtlever giver kun i
sjældne tilfælde smerter i højre side af abdomen. Og i disse sjældne
tilfælde er der følge-symptomer som feber m.m.

Er du blevet undersøgt for fibroma (godartede muskelsvulster som i visse
tilfælde kan vokse og give smerter)?

Lægerne tror altid at det er galdesten (fordi de ikke har erfaring med
andet) når man har smerter i det område og de fleste af dem er for dumme til
at tænke i alternativer....Istedet for sender de dig bare hjem med et par
"gode" råd....Find en ny læge, få en henvisning til en ekspert, få en ny
scanning og bed dem om at lede efter fibromaer....Forvent ikke at de alm.
læger kan finde ud af at udføre deres job (undtagen når de skal udskrive
recepter) og tænke bare en lille smule...Det er dig der skal gøre det for
dem...

Hvis du tager P-piller skal du måske overveje at stoppe med det da østrogen
er mistænkt for at fremme væksten af fibromaer....

Jeg vil opfordre dig til at søge udenlandsk litteratur omkring fedtlever da
lægevidenskaben her i Danmark - og for den sags skyld Europe - er
konservativ, forældet og bagefter.

Fra : Helle

Dato : 05-11-05 10:19

"Lars Hansen" <jojo@yahpoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil opfordre dig til at søge udenlandsk litteratur omkring fedtlever
> da lægevidenskaben her i Danmark - og for den sags skyld Europe - er

Jeg overvejer også at få en scanning mere hvis hun vil henvise mig til det.
Det tyder bare SÅ meget på galdesten. Både min veninde, min søster og flere
af mine fastre har haft galdesten og det udarter sig PRÆCIS sådan når jeg
får anfald. Problemet er bare at siden sidste anfald har jeg haft konstant
ondt. Men nu skal jeg have taget en masse blodprøver på tirsdag, så må vi se
hvad de viser.

Og så lige lidt stolthed: det lykkedes mig i går at klare HELE dagen uden at
ryge i noget usundt! Er lidt stolt. Det var svært men jeg klarede det. Kl.
21.30 tog jeg en ristet bolle med et enkelt stykke pålægschokolade. Og
kæresten og jeg var ude at gå i 30 min efter vi havde spist til aften - shit
det var hårdt men godt. Det vil vi prøve at gøre hver dag. Man har det jo
dejligt bagefter.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 05-11-05 11:38

Helle skrev:

> [...]
> det var hårdt men godt. Det vil vi prøve at gøre hver dag. Man har det jo

Hvis du helt kan holde dig fra sukker (og jeg mener *HELT*) i fem dage
(måske lidt mere), så forsvinder trangen. Den der refleks med lige at gå
ud i køkkenet og se, hvad der ligger i slikkassen.....

Det er bare så herligt, at være ude af et misbrug (siger den hellige,
der har holdt sig i fire uger i dag)

Sukker er efter min mening ligeså vanedannende som alkohol og tobak.

Tine

Fra : Helle

Dato : 05-11-05 13:12

> [...]
> har holdt sig i fire uger i dag)
>
> Sukker er efter min mening ligeså vanedannende som alkohol og tobak.

Ja for nogle år siden hvor jeg gik hos De Danske Vægtkonsulenter var der
også en periode på små 14 dage hvor jeg skulle kæmpe mig igennem og derefter
var den der ville sukkertrang ikke så slem mere.Så jeg VED det kan lade sig
gøre, men det er lige det med at have rygrad til det.

Jeg har talt med min læge om det en del gange og hun siger at jeg er ligeså
afhængig som en der tager stoffer eller ryger og har gjort det i mange år.
Jeg reagerer i hvert fald på samme måde. Det var rart at få at vide at lægen
at man rent faktisk godt kunne være SÅ afhængig....så er det ikke bare mig
der er sart og hysterisk. Når jeg ikke får det der sukker/slik/guf om
aftenen eller sidst på eftermiddagen (eller andre tidspunkter) så bliver jeg
rastløs, begynder at ryste, bliver meget agressiv og kan sågar nogengange
begynde at tude...er det ikke frygteligt? det er SÅ pinligt at have det
sådan. Men jeg prøver at tage én dag af gangen og i går gik det GODT - det
skal det også i dag.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 05-11-05 13:42

Helle skrev:

> [...]
> sådan. Men jeg prøver at tage én dag af gangen og i går gik det GODT - det

Bare klø på - i dag kan du godt klare.

Du kan tro, jeg kender det. Jeg er sådan en kontrolfreak og jeg HADER at
have noget til at styre mig.

Når nu din læge ved, at det er et problem, kan han så ikke anvise måder
at komme af med det på? Bare der var sukkerplaster til os ligesom
nicotinplaster til rygerne

Min læge har aldrig anerkendt det som et problem, han ville hjælpe med.
Men jeg er (desværre) ikke overvægtig - i al fald ikke i hht. BMI. Men
jeg er megakort, og så holder BMI ikke en meter.

Tine

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-11-05 11:28

In article <fM1bf.73386$Fe7.250427@news000.worldonline.dk>, Cocoamum wrote:
> Når nu din læge ved, at det er et problem, kan han så ikke anvise måder
> at komme af med det på? Bare der var sukkerplaster til os ligesom
> nicotinplaster til rygerne

Det hedder havregryn og groft rugbrød. Begge dele afgiver kulhydraterne
over flere timer. Hold dig fra fuglefrøsrugbrød, det er alt for fedt.

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 11:34

Povl H. Pedersen skrev:

> Det hedder havregryn og groft rugbrød. Begge dele afgiver kulhydraterne
> over flere timer. Hold dig fra fuglefrøsrugbrød, det er alt for fedt.

Det med havregryn var en god ide - den vil jeg selv forsøge.

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 16:09

Cocoamum skrev den 06-11-2005 11:33:

> Det med havregryn var en god ide - den vil jeg selv forsøge.

Husk at glemme sukkeret.

Der findes i føtex og kvickly noget udemærket sukkererstatnings-halløj.

Derudover har jeg ladet mig fortælle - uden at jeg har belæg for det -
at chrom i tabletform skulle tage toppen af sukkertrangen.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Karsten

Dato : 06-11-05 16:24

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>skrev:

>Det hedder havregryn og groft rugbrød. Begge dele afgiver kulhydraterne
>over flere timer. Hold dig fra fuglefrøsrugbrød, det er alt for fedt.

nemli' ja :)

jeg har haft held med havregryn (OTA) med lidt chokolade proteinpulver
i, blandet med vand og så en tur i microovnen så det er havregrød,
og så lige lidt ahornsirup ovenpå til den 'søde tand'
det smager faktisk godt og mætter længe !

og så til en kop te , grøn te hvis det skal være godt, en skive
fnuggi hvedebrød fra www.guldbageren.dk med mager ost eller
kalorielet marmelade, så er man rustet til formiddagens strabadser
på arbejdet :)

madpakken er mest fnuggi rugbrød med diverse pålæg på .

så det med lidt fedt i maden er ,- for mig-, rigtig .
der er røget 14 kg. mest bugfedt (hængevom) iløbet af en
ca. 15 måneder, stille og roligt , uden "kamp" som man kan læse
om andre kæmper en brav kamp med i hovedet

så hvis man på slump tæller kalorier, (der kan gå helt sport i det)
dagligt , og nøjes med en 2000 - 2400 Kc. - eller 14000 - 17000
ugentlig, hvis man er i byen, ja så er man godt på vej ?

OG hvis du så fiser 2- 3000 Kc. af i løbet af ugen med motion, ja
så er der snildt 'plads' til lørdags guf :)

men igen, motivationen er altafgørende,
som at holde op med at ryge, og _den_ var squ svær , uha
--
Mvh. Karsten

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 09:19

> Hold dig fra fuglefrøsrugbrød, det er alt for fedt.

Det er sundt fedt, der er i det "fede" rugbrød.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 10:44

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sundt fedt, der er i det "fede" rugbrød.
>
> Mvh. Lisbeth

Det er muligt - det feder alligevel

Vidste du, at alt med samme farve feder lige meget? Man kan altså
ligesågodt spise avocado som hovedsalat. (forklaring hørt om slankekur -
dog ikke i fuldt alvor)

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 11:57

> Det er muligt - det feder alligevel

Du bliver kun fed, hvis du spiser for meget! Og der er absolut ingen grund
til at bekymre sig om det sunde fedt i rugbrød! Kig hellere på, hvad der
kommer ovenpå!!!!

> Vidste du, at alt med samme farve feder lige meget? Man kan altså
> ligesågodt spise avocado som hovedsalat. (forklaring hørt om slankekur -
> dog ikke i fuldt alvor)

Er ikke sikker på, om jeg overhovedet med på, hvad du mener med
ovenstående!? Vil du forklare det lidt nærmere?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 12:12

Lisbeth Jacobsen skrev:
> Er ikke sikker på, om jeg overhovedet med på, hvad du mener med
> ovenstående!? Vil du forklare det lidt nærmere?

Kender du ikke hele den stribe af undskyldninger, der bruges af folk,
der spiser for meget, men har dårlig samvittighed over det?

- Mad, der spises af en anden tallerken, feder ikke.

- Det feder først i morgen, og da er jeg ikke hjemme.

- Hvis du spiser noget, uden at nogen ser det, er der ingen kalorier i.

- Hvis man står op, mens man spiser, så feder det ikke. Det skyldes
tyngdekraften.

osv osv osv.

Jeg syntes bare, at den med farverne var lidt sjov.

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 12:27

"Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
newsGbf.73548$Fe7.251024@news000.worldonline.dk...

> Kender du ikke hele den stribe af undskyldninger, der bruges af folk, der
> spiser for meget, men har dårlig samvittighed over det?

Jeg beklager, men jeg er stadig ikke med på overhovedet, hvad du mener med
beskrivelsen af avocao og salat.

Og med hensyn til "stribevis af undskyldninger for at spise for meget" så
ved jeg, at utrologt mange mennesker MENER, at de gør det rigtige - og
alligevel går det galt.

En af de ting der går galt for mange er, at de hopper på den med bare at
spise fedtfattigt..... så løser de vægtproblemerne.

Jeg tror med andre ord der er flere, der er overvægtigt fordi de spiser
forkert og ikke ved bedre - flere end dem, der er overvægtigt og bruger
dårlige undskyldninger for overvægten.

> Jeg syntes bare, at den med farverne var lidt sjov.

Var den med fedtet i rugbrødet også ment som sjov? Eller alvor?

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 07-11-05 17:25

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Cocoamum" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse
> newsGbf.73548$Fe7.251024@news000.worldonline.dk...

> Jeg beklager, men jeg er stadig ikke med på overhovedet, hvad du
> mener med beskrivelsen af avocao og salat.

ja, jeg synes jo slet ikke det er så svært... det var en Joke.... hverken
mre eller mindre....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-11-05 15:23

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> ja, jeg synes jo slet ikke det er så svært... det var en Joke.... hverken
> mre eller mindre....

OK. Selv når jeg ved det, kan jeg ikke se humoren.... Hvad er det sjove?

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 08-11-05 17:02

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Selv når jeg ved det, kan jeg ikke se humoren.... Hvad er det sjove?
>
> Mvh. Lisbeth

Morsomheder kan man ikke forklare - enten forstås de, eller også gør de
ikke. Vi har sikkert fælles humor på nogle andre punkter.

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 08-11-05 17:55

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> OK. Selv når jeg ved det, kan jeg ikke se humoren.... Hvad er det
> sjove?

se det er jo slet ikke så nemt at forklare.... Either you get it, or you
dont.....
jeg klukkede da jeg læste det fordi jeg sagtens kunne se en par overvægtige
med hang til god mad sidde og snakke på en bænk, om lige netop det..... også
fordi man jo ved at det ikke er måden man kan skelne det på....
at du ikke kunne se humoren, betyder jo ikke at den ikke er der....
pointen var, fedt feder.... uanset om det er sundt eller usundt....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-11-05 01:14

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> pointen var, fedt feder.... uanset om det er sundt eller usundt....

Og MIN pointe er, at kalorier feder og at det bestemt ikke er uden
betydning, om fedtet er usundt eller ej. Man skal spare på det usunde fedt
og lade være med at være hysterisk med det sunde fedt som eksempelvis dét,
der er i rugbrød med kerner.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina H.

Dato : 09-11-05 08:11

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> fedt og lade være med at være hysterisk med det sunde fedt som
> eksempelvis dét, der er i rugbrød med kerner.

din pointe er faktisk lidt irelevant, omend helt korrekt.....
en joke er jo bare det.... en joke.... ment som lidt sjov, men næppe oplæg
til debat, ihvertfald her i gruppen.....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Cocoamum

Dato : 09-11-05 09:36

Til Helle

Skal denne dag ikke blive til nummer seks i rækken, synes du??

Er det ikke ret rart at være i kontrol? At det nu er dig, der bestemmer.

Jeg synes, du skulle belønne dig selv med f.eks. at købe en
skridttæller, der fortæller dig, hvor mange skridt, du får gået hver dag.

Kærlig hilsen
Tine (din private onde ånd)

Fra : Helle

Dato : 09-11-05 13:36

> [...]
>
> Jeg synes, du skulle belønne dig selv med f.eks. at købe en skridttæller,
> der fortæller dig, hvor mange skridt, du får gået hver dag.

Hejsa

Det er så dejligt du holder fast i mig super! Jo det skal også lykkes i
dag og det er jeg ret sikker på det gør. Jeg har slet ikke den der
hysteriske trang.
En venlig sjæl her i gruppen har foræret mig en stor stak vægttabsbøger, så
der er lidt at gå igang med håber de også kan give mig et eller andet
eller en forståelse for, hvorfor jeg reagerer som jeg gør mht usunde ting.
Sjovt nok så har jeg faktisk en skridttæller og der går hurtigt sport i hvor
mange skridt man når op på. Min kæreste og min mor har også en. Mit problem
er bare, at den falder af hele tiden! Så det er ikke så tit jeg går med den.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 09-11-05 14:03

Helle skrev:
> Hejsa
>
> Det er så dejligt du holder fast i mig super!

Jeg ved jo selv, hvor svært det er med det sukker. Jeg er ikke decideret
overvægtig, men jeg hader afhængigheden.

> Jo det skal også lykkes i
> dag og det er jeg ret sikker på det gør. Jeg har slet ikke den der
> hysteriske trang.

Det er fordi, du ikke har så meget sukker i kroppen mere, tror jeg. Jeg
er også af med den efter 4.5 uge. Det længste jeg nogensinde har holdt
mig uden slik overhovedet.

> [...]

> er bare, at den falder af hele tiden! Så det er ikke så tit jeg går med den.

Prop den i lommen. Eller få den sat godt fast i et bælte, som du tager på.

Jeg skal nok være efter dig senere i dag

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-11-05 18:36

> Hvis du helt kan holde dig fra sukker (og jeg mener *HELT*) i fem dage
> (måske lidt mere), så forsvinder trangen. Den der refleks med lige at gå
> ud i køkkenet og se, hvad der ligger i slikkassen.....

Og man skal i den forbindelse huske, at hvidt brød, kartofler, pasta og ris
i bund og grund (kemisk set) er det samme som sukker. Det har samme effekt.
Vil man bekæmpe sukkertrang skal man derfor droppe andet end sukker.

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 05-11-05 19:25

Lisbeth Jacobsen skrev:
> [...]
> i bund og grund (kemisk set) er det samme som sukker. Det har samme effekt.
> Vil man bekæmpe sukkertrang skal man derfor droppe andet end sukker.

Det kan godt lade sig gøre at komme af med abstinenserne uden at droppe
brød og pasta - i al fald efter min erfaring.

Hvis man undgår slik, sukker i kaffen, desserter og kager og syltetøj,
så forsvinder den hysteriske trang på mellem 5 og 12 dage for mig.

Tine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-05 13:00

"Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

Du skriver du elsker grøntsager, hvad så med at skære nogle af disse sunde
sager i småstykker, og så bruge dem som snacks, i stedet for din sukker
hygge. Det var da værd at prøve.

M.V.H.....Benny..

Fra : Helle

Dato : 06-11-05 09:19

"Benny Mortensen" <ikkenoget@brugbar.adresse> skrev i en meddelelse

> [...]
> sager i småstykker, og så bruge dem som snacks, i stedet for din sukker

Det er skam forsøgt men virker ikke rigtig...tror jeg snart har prøvet ALT.
Som min svigermor sagde til mig "der skulle da lige være en der bød hende en
gulerod i stedet for en cigaret!" - så hun forstår mig virkelig godt, det er
jo rart. Hun forsøger selv at kvitte smøgerne. Jeg tror desværre det eneste
der er at gøre ved mig er, at tage en kold tyrker... og så er jeg blevet
tilbudt akupunktur 3 gange om ugen - ved ikke om det mon virker? der skulle
være nogle punkter mod den der søde tand...i hvert fald er det da et forsøg
værd.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 11:10

Helle skrev:
> [...]
> være nogle punkter mod den der søde tand...i hvert fald er det da et forsøg

Klarede du i går uden sukker?

Tine, medfølende sukkeralkoholiker

Fra : Helle

Dato : 06-11-05 11:31

> Klarede du i går uden sukker?
>
> Tine, medfølende sukkeralkoholiker

Helt godt gik det ikke. Var helt ude af den om eftermiddagen men kom igennem
ved at spise 2 bolcher (lakrids). Om aftenen røg jeg desværre i
mikroovnspopcorn så godt gik det ikke og det kan jeg blive ved med at
slå mig selv i hovedet med. Men fik gået en god rask tur i ½ time efter jeg
havde spist til aften - nyt tiltag.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 11:33

Helle skrev:

> [...]
> mikroovnspopcorn så godt gik det ikke og det kan jeg blive ved med at
> slå mig selv i hovedet med. Men fik gået en god rask tur i ½ time efter jeg

I det mindste var det (næsten) ikke sukker. Hold dig fra sukker i 5-8
dage, så bliver det lettere.

Der findes popcornmaskiner, der popper dem med varm luft (elgiganten har
dem). Ingen olie eller fedtstof. Det er ikke helt ligeså lækkert, men
meget lavere energiindhold.

Jeg spørger igen i morgen, om du klarede i dag uden slik (hvis ikke du
synes, jeg overskrider dine grænser - det er godt ment)

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 06-11-05 12:47

Cocoamum wrote:
> Der findes popcornmaskiner, der popper dem med varm luft (elgiganten
> har dem). Ingen olie eller fedtstof. Det er ikke helt ligeså lækkert,
> men meget lavere energiindhold.

julegave ønske?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Helle

Dato : 06-11-05 12:55

> [...]
>
> Jeg spørger igen i morgen, om du klarede i dag uden slik (hvis ikke du
> synes, jeg overskrider dine grænser - det er godt ment)

Ja jeg overvejer faktisk også at investere i en sådan popcornmaskine - der
er jo en del fedt i dem til mikroovnen. Jeg er totalt pjattet med popcorn
men popcorn er majs og det er ikke så godt når man skal tabe sig...men
jeg ved bare med mig selv, at jeg bliver nødt til at tillade mig selv lidt
engang imellem - ellers voldæder jeg pludselig helt vildt i trods

Det er helt okay du spørger

Det er faktisk dejligt at være begynt at gå en tur på ½ time hver aften når
vi har spist og ryddet af, men for pokker hvor er det hårdt når man lige har
spist men rart bagefter.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 13:00

Helle skrev:
> Det er faktisk dejligt at være begynt at gå en tur på ½ time hver aften når
> vi har spist og ryddet af, men for pokker hvor er det hårdt når man lige har
> spist men rart bagefter.

Og man kan ikke gå i slikkassen, så længe man er ude i verden

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 13:38

Cocoamum skrev den 06-11-2005 13:00:

> Og man kan ikke gå i slikkassen, så længe man er ude i verden

Hvorfor have en slikkasse?

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 14:17

Carsten Riis skrev:

> Hvorfor have en slikkasse?

Fordi der måske bor andre i husholdingen.

Og fordi kassen måske står der alligevel.

Sådan er det bare her. Vi er fire mennesker, men ikke alle fire er
sukkerafhængige.

Tine

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 14:52

Cocoamum skrev den 06-11-2005 14:17:

> Fordi der måske bor andre i husholdingen.

Ok, hensynet til andre.

For at være lidt filosofisk. Hvad med andres hensyn til en
For de andre er du vel en del af "andre". Og man skal jo vise hensyn
til andre.

> Og fordi kassen måske står der alligevel.

Det er jo en beslutning man har truffet

En sådan beslutning er jo ikke irreversibel

> Sådan er det bare her. Vi er fire mennesker, men ikke alle fire er
> sukkerafhængige.

Det var ikke for at smagsdomsafsige noget over den måde I har indrettet
jer på.

Jeg forsøgte såmend at pirke lidt til den indgroede vane, at man har
indrettet sig på, at man har noget sin husholdning man bruger til slik.
For jer er det en kasse. Andre har en hylde i et køkkkenskab.

Beklager, hvis det kunne opfattes som smagsdommeri.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 09:24

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> For at være lidt filosofisk. Hvad med andres hensyn til en
> For de andre er du vel en del af "andre". Og man skal jo vise hensyn til
> andre.

Og hvorfor er det så lige dem, der IKKE har noget problem med sukker, der
skal indrette sig efter og tage hensyn til dem, der har et problem? Hvorfor
ikke omvendt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-11-05 20:59

Lisbeth Jacobsen skrev den 07-11-2005 09:24:
> [...]
> skal indrette sig efter og tage hensyn til dem, der har et problem? Hvorfor

Ja, og sådan kan man blive ved med at vende den om. Det svarer vel
lidt til at spille WCtennis (på højre væg står der: se til venstre; på
venstre væg står der: se til højre)

Hvem skal tage hensyn til hvem? Og hvorfor lige dem og ikke dem.

Det handler vel om, at man skal lave et kompromis.
Noget som gør, at der vil leve slikfrit ikke unødig får "smurt honning
om munden" (udsættes for fristelser), samtidig med at dem der ikke vil
undvære slik også har adgang til det.

En slikkasse er naturligvis en mulighed. Mindre slikmængder en anden.
Sliktypen kan vel også ændres.
Det kan også være det, at den som ikke ønsker slik kan fritages for
slikindkøbet og at dem der gerne vil have det overtager den del af
indkøbet.

Der er så mange muligheder for at tage hensyn til hinanden.
I langt de fleste tilfælde så drejer det sig om småjusteringer af en
vane; andre igen kræver lidt større tiltag.

Hvad det er mest relevant for den enkelte.....det må man selv fifle med.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 09-11-05 01:21

> Det handler vel om, at man skal lave et kompromis.

Hvis nogen har problemer med at holde sig fra slik, vil jeg mene, at det er
deres problem alene. Vil omverdenes tage hensyn, er det overmåde venligt -
men jeg mener ikke, at den ramte kan andet end håbe. Bebrejde omgivelserne,
hvis de ikke vil/kan indrette sig, synes jeg er helt forkert og
uforståeligt.

Og jeg har mange mistænkt for, at manøvren med at forlange andres "hensyn"
til eget vægtproblem i stor udstrækning handler om at gøre andre ansvarlige
og selv fralægge sig ansvar.

> Noget som gør, at der vil leve slikfrit ikke unødig får "smurt honning om
> munden" (udsættes for fristelser),

Er man overvægtig SKAL man kunne tackle fristelser på anden måde en at kræve
af omverdenen, at de holder fristelserne væk!

> Det kan også være det, at den som ikke ønsker slik kan fritages for
> slikindkøbet og at dem der gerne vil have det overtager den del af
> indkøbet.

Man bestemmer selv, om man køber slik! Det er ikke en opgave andre fritager
en for!

> Der er så mange muligheder for at tage hensyn til hinanden.

Ja. Og det er fint at gøre det. Jeg taler derimod om, at man ikke kan
FORLANGE at andre foretager bestemte krumspring af hensyn - og om, at man
ikke kan tillade sig at bebrejde dem, der af en eller anden grund ikke vil
lægge slikvaner etc. på hylden.

> Hvad det er mest relevant for den enkelte.....det må man selv fifle med.

Lige præcis!

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-11-05 00:51

Lisbeth Jacobsen skrev den 09-11-2005 01:20:
> [...]
> til eget vægtproblem i stor udstrækning handler om at gøre andre ansvarlige

hvor du læse: bebrejdelse

Det undrer ikke mig, at du ikke forstår, at hensyntagen er rigtigt.
Gad egentlig gerne vide hvad der er sket i dit liv siden du har så svært
ved at forstå at andre kan udvise hensyn medmindre de er tvunget til det.
Rejser du dig aldrig i bussen for gangbesværede?
Hvis du gør: Hvorfor gør du det? er det fordi du er overmåde venlig
eller hvad?
Er det fordi den gangsbesværede skal føle sig benådet over, at du har
magten til at bestemme om vedkommende vælter rundt i bussen eller ej.
Eller gør du det fordi du godt kan se, at det er god ide eller, at også
du en dag har brug for at man tager hensyn til dig.

> Er man overvægtig SKAL man kunne tackle fristelser på anden måde en at kræve
> af omverdenen, at de holder fristelserne væk!

Og hvad du ikke forstå ved: unødig

hvor du læse: kræve

du læse noget jeg ikke skriver?
læse du hvad jeg skriver. eller hvorfor du altid sortseer når tale
falde på hensyn.

> Man bestemmer selv, om man køber slik! Det er ikke en opgave andre fritager
> en for!

Tja, når nu man er den indkøbsansvarlige for hele husholdningen, så
kommer man jo også til at købe noget som man ikke selv skal have. Fx
konen køber øl til manden eller manden køber en rødvin han ikke selv
drikker.
På den måde kommer man til at købe noget som man ikke selv bruger.

kan du nævne noget som helst forkert i, at man ikke ønsker at udsættes
for fristelser som man ikke vil udsættes for?
Fx alkoholikere som ikke køber alkohol til resten af familien for at
undgå at falde til flasken igen.

> [...]
> ikke kan tillade sig at bebrejde dem, der af en eller anden grund ikke vil

Hvor ser du, at jeg forlanger noget som helst af andre?

Viser du aldrig hensyn til andre fordi de beder om det? Eller beder du
aldrig andre om at vise hensyn til dig fordi du er irriteret over et
eller andet?

På den anden side: jeg ved jo, hvem du er og bare ikke fatter en bjælde
af den sociale konstruktion kaldet hensyn.

EOD herfra.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 11-11-05 11:16

> hvor du læse: bebrejdelse

Jeg oplever tit folk med et misbrugsproblem bebrejde deres nærmeste, at de
ikke tager hensyn.

> Det undrer ikke mig, at du ikke forstår, at hensyntagen er rigtigt.

Jeg synes - og det har jeg tillige skrevet - at det er særdeles vigtigt og
venligt at være hensynsfuld!
Men hensyn er ikke i min verden noget, man kan tillade sig at forlange af
andre, når det drejer sig om at spise/købe slik, chips etc.

Det er fint, hvis du er så hensynsfuld at lade være med at spise chokolade
foran mig, der har svært ved at styre mig, når der er chokolade i nærheden!
Og jeg vil bestemt sætte pris på det, hvis du gør det. Men jeg mener, at
problemet er mit - og vil du have lov til at spise din chokolade i min
nærhed, synes jeg det er helt ok og kunne ikke drømme om at forlange, at du
lader være. Jeg vil end ikke bede dig om at lade være!!!

Er man overvægtig og har problemer med sit forbrug af visse typer mad,
regner jeg det for at være ens eget problem - som man ikke kan forlange, at
andre indretter sig efter. Vil de er det venligt - men det er noget end at
de SKAL.

> Gad egentlig gerne vide hvad der er sket i dit liv siden du har så svært
> ved at forstå at andre kan udvise hensyn medmindre de er tvunget til det.

Jeg er faktisk et meget hensynsfuldt menneske og tillige omgivet af meget
hensynsfulde kolleger, venner etc.
At vise hensyn er noget centralt i mit liv. At FORLANGE at folk gør det, er
derimod ikke.
Men jeg er omgivet af mennesker, der ER meget hensynsfulde. Flere af dem
endog i ekstrem grad.

> Rejser du dig aldrig i bussen for gangbesværede?

Nej. Jeg kører aldrig i bus - og gør jeg, står jeg altid op, når den er
fyldt! Kan ikke fordrage at sidde klemt ind på bybussæder!

> Hvis du gør: Hvorfor gør du det? er det fordi du er overmåde venlig eller
> hvad?

Er jeg venlig? Hensynsfuld? Tjah...

I nat stod jeg op af min seng, som jeg lige havde lagt mig i. Fordi jeg fik
en SMS fra en 15-årig dreng - søn af en af mine venner. Han var alene hjemme
og havde tandpine. Kunne ikke få fat i sin far, der ikke hørte sin mobil.
Jeg kørte tværs gennem byen for at give knægten smertestillende piller,
pylre lidt om ham og putte ham i seng. Jeg blev og sov for det tilfældes
skyld, at han ikke kunne sove om natten. Men pillerne hjalp og vi fik sovet.

Og det er ikke spor usædvanligt, at jeg gør sådanne ting.

Jeg tror faktisk, jeg kan tillade mig at påstå, at jeg ikke bare er
hensynsfuld - men at jeg er det i mere end almindeligt omfang!

Jeg er i øvrigt omgivet af mennesker, der ikke forlanger af mig, at jeg er
det. Men sætter pris på at jeg er det - når jeg er det. Jeg er hensynfuld af
lyst og fri vilje! Ikke fordi folk forlanger det af mig. Jeg giver af lyst
og egen fri vilje. Og ikke fordi folk kræver det af mig.

Og støder jeg ind i folk, der forlanger og kræver det, er jeg tilbøjelig til
helt at miste lysten til at være det! Hensyn og hjælpsomhed forbinder jeg
med frivillighed, venlighed og lyst. Ikke pligt!

Jeg er i øvrigt i gang med at tage en uddannelse, der handler om at hjælpe
andre. Hvis du vil forsøge at kritisere mig for ikke at være hensynsfuld,
vil det prelle totalt af *S*

Det er da i øvrigt ikke særligt hensynsfuldt at klandre andre for ikke at
vise hensyn. Specielt ikke hvis man gør det uden at kende pågældende!

> Tja, når nu man er den indkøbsansvarlige for hele husholdningen, så kommer
> man jo også til at købe noget som man ikke selv skal have.

Da jeg var storryger, forsøgte jeg nogle gange at overtale min datter til at
købe smøger til mig, når hun skulle i kiosken efter slik. Det lykkedes
aldrig. Selv som 3-4 årig var hun i stand til at nægte at købe noget, hun
ikke synes skulle være i huset. Så jeg mener seriøst, at en voksen - selv
med ansvar for indkøb - på tilsvarende vis kan nægte at købe slik.

> konen køber øl til manden eller manden køber en rødvin han ikke selv
> drikker.

Det er venligt! Men man bestemmer selv, om man vil. Og man kan vælge at lade
være.

> På den måde kommer man til at købe noget som man ikke selv bruger.

Kommer til? Man vælger, om man vil købe det eller lade være.

> kan du nævne noget som helst forkert i, at man ikke ønsker at udsættes for
> fristelser som man ikke vil udsættes for?

Nej!

> Fx alkoholikere som ikke køber alkohol til resten af familien for at undgå
> at falde til flasken igen.

Ville det ikke være rimeligt, at alkoholikeren nægter at købe alkohol?
Rimeligt at den 4-årige ikke vil købe smøger til mor. Og rimeligt at den
tykke ikke vil købe slik?

Der er i alle tre tilfælde tale om at nægte at vise hensyn til andres
laster. Jeg synes ikke det er spor uvenligt at nægte at tage sådanne hensyn!

Vil det ikke være rimeligt, hvis den, der ikke har et alkoholproblem ikke
vil undvære sin frokostbajer fordi andre ikke kan styre misbruget? Det vil
være venligt og hensynsfuldt, at han lader være. Men det vil bestemt ikke
være uvenligt og hensynsløst af drikke den frokostbajer, man plejer at
nyde... bare fordi der sidder en i nærheden, der har et alkoholproblem!

> Hvor ser du, at jeg forlanger noget som helst af andre?

Jeg taler ikke om dig personligt. Jeg aner ikke, i hvilket omfang du
forlanger eller forventer af andre.

> Viser du aldrig hensyn til andre fordi de beder om det?

Jo. Nogle gange. Men sørme ikke altid.
Jeg er i øvrigt ekstremt sjældent ude for, at folk beder mig om at vise
hensyn. Det KAN være fordi jeg er god til at gøre det uden at blive bedt om
det?

> Eller beder du aldrig andre om at vise hensyn til dig fordi du er
> irriteret over et eller andet?

Joda. Hvis folk ryger i min nærhed (på arbejde eller herhjemme) nøjes jeg
ikke med at "bede om" - så insisterer jeg ligefrem på, at de viser hensyn.

Men jeg kunne ikke drømme om at bede folk om at lade være med at spise
chips, chokolade etc. når jeg er på kur.

> På den anden side: jeg ved jo, hvem du er og bare ikke fatter en bjælde af
> den sociale konstruktion kaldet hensyn.

Hvad VED du om, hvordan jeg er? *S*
Og nu spørger jeg til din helt konkrete viden - og ikke til fordomsfulde
gætterier!

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-11-05 09:20

> Ja jeg overvejer faktisk også at investere i en sådan popcornmaskine

Smag dem lige først. Vi smed den ud efter første portion!

Mvh. Lisbeth

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 10:41

Lisbeth Jacobsen skrev:
> "Helle" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Smag dem lige først. Vi smed den ud efter første portion!
>
> Mvh. Lisbeth

De er ikke spændende, men de giver fornemmelsen af at spise popcorn. Jeg
arbejder stadig på at få saltet til at hænge fast

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 06-11-05 11:33

Helle wrote:

> [...]
> med at slå mig selv i hovedet med. Men fik gået en god rask tur i ½
> time efter jeg havde spist til aften - nyt tiltag.

jeg er lidt af den overbevisning at man SKAL tillade sig lidt.... 2 bolger
bør sku da være ok... problemet opstår når du tømmer posen..... mht
popcornene, bør du nok finde en lille skål og sige at den er dit max, og kun
fylde den til dig selv, og så virkelig hygge dig med dem, igen i stedet for
at tømme hele posen..... det handler jo også om at få nogle vaner du kan
leve med på sigt....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Cocoamum

Dato : 06-11-05 12:30

Sabina H. skrev:
> jeg er lidt af den overbevisning at man SKAL tillade sig lidt.... 2 bolger
> bør sku da være ok...

Det er desværre ligesom med alkohol og tobak. Du ville heller ikke sige
til en alkoholiker på afvænning: En øl må sku da være ok.

Eller til en, der er ved at holde op med at ryge: En smøg må sku da være ok.

Det er ikke kalorieindholdet, der skal tages hånd om lige nu. Det er
afhængigheden.

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 06-11-05 12:46

Cocoamum wrote:
> Det er ikke kalorieindholdet, der skal tages hånd om lige nu. Det er
> afhængigheden.

det er jo forskelligt fra person til person.... jeg har haft held med at
tillade mig lidt indimellem....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 13:42

Cocoamum skrev den 06-11-2005 12:29:

> [...]
> ok.
>
> Det er ikke kalorieindholdet, der skal tages hånd om lige nu. Det er

Så skal helle også lade være med at spise popcorn.

Popcorn indeholder ikke særlig meget fedt (tilberedt på den gode måde),
men de såkaldte "hurtige kulhydrater". Så kan man ligeså godt spise
vingummi.
Prøv at læse energifordelingen af vingummi vs. popcorn. Mon ikke der
er sammenfald
Blodsukkermæssigt udsætter man sig selv for en "rutjsetur" også ved popcorn.

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 10:42

Helle skrev:

> [...]
> mikroovnspopcorn så godt gik det ikke og det kan jeg blive ved med at
> slå mig selv i hovedet med. Men fik gået en god rask tur i ½ time efter jeg

Hvordan gik det så søndag? Klarede du mosten? Jeg tænker på dig - jeg
ved, hvor svære disse første dage er.

Tine

Fra : Helle

Dato : 07-11-05 14:16

> Hvordan gik det så søndag? Klarede du mosten? Jeg tænker på dig - jeg ved,
> hvor svære disse første dage er.
>
> Tine

Det gik godt indtil kl. blev 17. Havde sovet nogle timer om eftermiddagen og
når jeg har sovet så er jeg helt rundt på gulvet når jeg vågner. Inden jeg
overhovedet nåede at tænke mig om sad jeg med slik og åd. kunne bare
slet ikke styre det. Er SÅ gal på mig selv. Så det gik altså godt indtil kl.
17. Fik så aftensmad kl. 19 og så ud og gå i ½ time bagefter. Kl. 21.30
spiste jeg en stor skål frugt i tern. GOSH det satte godt nok gang i maven,
(ikke tynd mave) men det er jo fint nok. Har altid problemer med
fordøjelsen - enten så har jeg tynd mave eller forstoppelse.

Så havde det ikke været for det møgslik kl. 17 så havde dagen gået godt. Men
stadig har den godt LANGT BEDRE end en normal dag - der ville jeg nemlig
normalt have spist meget mere usundt. Indtil videre er den også gået godt i
dag. Har kun spist et enkelt bolshe nu her efter min frokost.

Jeg prøver hele tiden at huske på at så længe det går BEDRE end en normal
dag for mig, så er det fremskridt - men bare stadig ikke godt nok.

Mvh Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 15:01

Helle skrev:

> [...]
>
> Jeg prøver hele tiden at huske på at så længe det går BEDRE end en normal
> dag for mig, så er det fremskridt - men bare stadig ikke godt nok.

Øv, hvad?

Godt med gåturen.

Hvor ligger slikket? Kan du smide det ud eller flytte det, så du er nødt
til at tænke, for at få fat i det?

Tine

Fra : Helle

Dato : 07-11-05 16:18

> Øv, hvad?
>
> Godt med gåturen.
>
> Hvor ligger slikket? Kan du smide det ud eller flytte det, så du er nødt
> til at tænke, for at få fat i det?
>
> Tine

Slikket ligger skråt overfor på den anden side af vejen hos Shell

Helle

Fra : Cocoamum

Dato : 07-11-05 16:42

Helle skrev:

> Slikket ligger skråt overfor på den anden side af vejen hos Shell
>
> Helle

Så må du virkelig henstille til dem om at låse det inde efter 15. De må
da udvise lidt hensyn, synes jeg

I dag, der klarer du den uden, ikke også?

Tine

Fra : Helle

Dato : 07-11-05 19:01

> Så må du virkelig henstille til dem om at låse det inde efter 15. De må da
> udvise lidt hensyn, synes jeg
>
> I dag, der klarer du den uden, ikke også?
>
> Tine

Gad vide om ikke jeg kan få polititilhold ved butikker/kiosker osv efter kl
15? Jeg bor da til leje hos politiet sååå ej pjat.

Indtil videre er det faktisk gået godt i dag men det er noget rigtig møg med
aftensmaden da vi først skal spise kl. 20.30 og jeg er herre sulten! Normalt
spiser vi ikke så sent men der er sket en masse ting i dag, kæresten blev
forsinket fra arbejdet og han skulle handle ind til aftensmaden på vej
hjem - noget rigtig ØV. Men jeg har klaret den GODT i dag - uden at falde i.
Kun et par enkelte lakridsbolcher, så jeg er jo lidt stolt. Og når vi spiser
så sent som i dag så er jeg 100% sikker på der ikke ryger mere indenbords i
aften. Så det lykkedes i dag! Jubii

Mvh Helle

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-05 08:11

> [...]
skulle
> være nogle punkter mod den der søde tand...i hvert fald er det da et

Nu ved jeg godt, at jeg sikkert får en masse mennesker på nakken , for
se jeg har en ganske anden indstilling, som siger, at man behøver ikke
afholde sig fra sukker. Faktisk vil jeg sige, at du nok kunne udnytte
sukker, og drage fordel af det. For ifølge min terminologi, så feder sukker
ikke. Sukker er ren energi, og går i blodet, aldeles pr omgående, og kan
ikke oplagres i kroppen. Problemet opstår, hvis du stiller dit energibehov
med sukkervarer, og så bagefter spiser et solidt måltid.... Se så har du
ligesom, et solidt måltid i overskud, og det feder.... Så hvis din normale
mad, er slankemad, med alt for lidt kalorier, så er der plads til nogle
gufferter til dvd filmen. Men som du nok kan forstå, så er mit problem, ret
så modsat af dit.... Da mit var værst, så vejede jeg ca det, som du vejer
for meget .... Så der var jeg ikke mellem de største.... Ja det var lige
før, at indholdet af støvsugerposen, skulle gennem kaffefiltret, for at
sikre, at jeg ikke var røget med ..

M.V.H.....Benny..

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-11-05 13:36

Helle skrev den 04-11-2005 17:42:

> [...]
> det.
> Min morgenmad, frokost og aftensmad er helt fin og fyldt med grøntsager til

Har du prøvet noget så basalt som: Undlad at have chips, slik,
chokolade, popcorn i huset.

Efter kl. 21, så har de fleste butikker jo lukket så det bliver lidt
svært at skaffe den type ting.

De kriser du omtaler - vil jeg gætte på - er dit blodsukkers lavpunkt,
hvor du simpelthen ikke kan lade være med at tænke på noget sødt.
En måde at undgå sådanne lavpunkter på er, at få sig et stabilt
blodsukker, hvilket man skaber ved at spise de berømte mellemmåltider
(og undlade mellemmåltidernes mellemmåltider ) i form af frugt
eller grøntsager.

Jeg håber at ovenstående er til lidt hjælp.