Nyt bundkort - vil de gamle dele virke?
Fra : John

Dato : 04-11-05 16:21

Hej

Jeg planlægger en gradvis opgradering af min computer.

Min nuværende computer består pt. af følgende:

Intel Pentium 4 1.8 GHz Northwood
Asus P4S533 bundkort
2*512 MB DDR PC2100 RAM
G-Force MX440 grafikkort

Desuden er der monteret to ATA diske (80 og 160 GB) en SATA disk (250 GB),
to DVD-drev, en CD-brænder samt et S-ATA/ATA controller
(http://www.proconsult.dk/katalog/m_komp/s_komp-ctrl/ctrl-sata/ctrl-pr-s300tx2p.html).

Planen er at starte med et nyt bundkort. Jeg har overvejet følgende:

http://www.bob.dk/?group=1000&gruppeNummer=30&vareNummer=P4P800-E+DELUXE

Grunden til at jeg vælger et bundkort med FireWire er at jeg synes min
computer er noget længere om at starte Windows op med FireWire kortet.
Piller jeg det ud starter Windows hurtigere op. Det håber jeg at kunne undgå
med indbygget FireWire i stedet for - men det kan jeg måske ikke gå ud fra?

Siden hen er det så planen at opgradere systemet med blandt andet Western
Digital's store Raptor disk til afvikling af OS/programmer
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=52039) samt en Pentium 4 3GHz
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65767).

Men spørgsmålet er om min nuværende processor og RAM m.m. uden problemer vil
virke sammen med det nye bundkort?

Andre løsninger jeg bør overveje i stedet for?

Det skal måske lige med, at maskinen overvejende bruges til lydbehandling,
lidt billedbehandling og videoredigering samt alm. netsurfen. Jeg spiller
stort set aldrig.

Mvh

John

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-11-05 09:23

Hej

John wrote:
> Intel Pentium 4 1.8 GHz Northwood
> Asus P4S533 bundkort
> 2*512 MB DDR PC2100 RAM
> G-Force MX440 grafikkort

Tjek lige min tråd som hedder "Bundkortets betydning for grafikydelsen"

Jeg skiftede fra samme bundkort og samme grafikkort til nyt grafikkort
og bundkort, men mest af alt skal du tjekke hvad jeg skriver om bundkortet.

> http://www.bob.dk/?group=1000&gruppeNummer=30&vareNummer=P4P800-E+DELUXE

P4C800E Deluxe bundkortet koster kun 200,- mere og er en tand bedre.

> Men spørgsmålet er om min nuværende processor og RAM m.m. uden problemer vil
> virke sammen med det nye bundkort?

Ja og det vil køre bedre. Med lidt held kan du køre dual-channel på
rammen. Det kunne mine selvom det slet ikke er ens udover størrelsen.

mvh
Karsten Feddersen