Hvad vejer Skoletasken ?
Fra : Kim

Dato : 04-11-05 14:53

Min datter er 9 år går i 3 kl. og vejer ca.28,5 kg

Om onsdagen har hun fgl. fag i skolen:
Historie
Matematik
Lektietime
Dansk
Dansk
Engelsk
Hun har kun, jeg gentager kun, de bøger med i tasken
som hun skal bruge ( hjemmearnejde osv. ) , hverken mere
eller mindre og det har hun hver eneste dag, hvor jeg dog
ved at nogle af hendes klassekammerater har alle bøger
med hver eneste dag. Hvorfor slæbe på mere end nødvendigt.
Jeg syntes tasken var tung derfor vejede jeg den
incl. lille vandflaske og madpakken hvor der sidder et
lille fryseelement i låget da der ikke er køleskab i klassen.

Den vejede 5,3 kg.

Jeg har læst et sted at børn helst ikke må bære mere end
1/4 af deres vægt eller mere end 20 % af deres egen krobsvægt.
Hvad gælder egentlig ?

Og er der regler for hvad et barns skoletaske må veje ?

Og hvad vejer jeres børns skoletasker ?

Mvh Kim

Fra : Cocoamum

Dato : 04-11-05 15:25

Kim skrev:
> [...]
> Hvad gælder egentlig ?
>
> Og er der regler for hvad et barns skoletaske må veje ?

Jeg synes ikke 5 kg lyder af meget sammenlignet med, hvad jeg husker,
mine unger slæbte. Den gang syntes jeg også, at det var meget. Hun
passerer jo hverken 20% eller en 1/4.

Hvis de ikke har lektier for i bøgerne lader de dem ofte blive ovre på
skolen - så er det ikke så meget.

Du kunne også overveje, om køleelementet er nødvendigt, hvis det er tungt.

Ellers er der jo altid trillekuffertmodellen. Så skal de ikke bære den
så langt, men snarere trille den.

Tine

Fra : AnnH

Dato : 09-12-05 13:21

Min datter går i 1 klasse og tasken vejer om morgen(med frugt madpakke og
halvfyldt drikkedunk m.m) ca. 3,9 kg, der er dage hvor der også skal
Biblioteks-
bøger, gymtøj og andet ekstra med i tasken.
Jeg har også læst at børn kun bør bære 20 % af deres egen vægt.
Hvis jeg skulle sammeligne denne regl max. 20 % regl til mig selv, vil det
svare til at jeg skulle bære 12 liter mælk på vej til "skole".
Ja jeg syntes også skoletasker med indhold, er alt for tunge til børn, og
jeg ville meget nødig bære 20 % af min egen vægt til og fra skole.
V.H.
Ann