Vis øverst hvis online.
Fra : Unsafe

Dato : 04-11-05 11:47

Hej alle sammen

Jeg har prøvet at spørger før diverse steder om det er muligt at
få ens venner på sin venneliste øverst på listen hvis de er
online.

Jeg fik rigtig god hjælp men desværre virkede resultatet ikke :(

Tabellen for brugere:

CREATE TABLE `users` (
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`brugernavn` varchar(25) NOT NULL default '',
`password` varchar(255) NOT NULL default '',
`navn` varchar(255) NOT NULL default '',
`born_day` int(11) NOT NULL default '0',
`born_month` int(11) NOT NULL default '0',
`born_year` int(11) NOT NULL default '0',
`landsdel` varchar(255) NOT NULL default '',
`created` varchar(255) NOT NULL default '',
`email` varchar(255) NOT NULL default '',
`kon` set('Dreng','Pige') NOT NULL default '',
`tekst` longtext NOT NULL,
`billede` set('yes','no') NOT NULL default '',
`postnr` int(4) NOT NULL default '0',
`born` date NOT NULL default '0000-00-00',
PRIMARY KEY (`id`)
);

Min online tabel er sådan her ud:

CREATE TABLE `online_profiles` (
`date` int(11) NOT NULL default '0',
`brugernavn` varchar(25) default NULL,
`page` varchar(255) default NULL,
`user_id` int(11) NOT NULL default '0'
);

Og til sidst venneliste tabellen:

CREATE TABLE `venneliste` (
`id` int(11) NOT NULL auto_increment,
`to_user` int(11) NOT NULL default '0',
`from_user` int(11) NOT NULL default '0',
`date` longtext NOT NULL,
`godkendt` set('yes','no') NOT NULL default '',
PRIMARY KEY (`id`)
);

Vi kom frem til dette:

$sql = "
SELECT
f.*
,t.brugernavn as tilbruger
,fra.brugernavn as frabruger
,IF( o.user_id IS NULL, 0, 1 ) as online
FROM
venneliste f
INNER JOIN
users t
ON
f.to_user = t.id
INNER JOIN
users fra
ON
f.from_user = fra.id
LEFT OUTER JOIN
online_profiles o
ON
f.id = o.user_id
WHERE
(f.to_user = '".$_GET['id']."'
OR f.from_user = '".$_GET['id']."')
AND f.godkendt = 'yes'
ORDER BY
online
,f.id DESC
LIMIT
$vis_fra, $pr_side";

Men det sætter dem ikke øverst på vennelisten :(

Nogle der kan hjælpe ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Unsafe

Dato : 04-11-05 19:17

Slet ingen?
Jeg har prøvet i snart 1½ måned, men virker bare ikke.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-11-05 20:08

Unsafe formulated on fredag :
> Men det sætter dem ikke øverst på vennelisten

Hvordan sorterer den dem så ? (kan måske give et hint om hvad der går
galt)

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-11-05 07:17

Unsafe wrote:

> [...]
> online.
>
> Jeg fik rigtig god hjælp men desværre virkede resultatet ikke :(

Som Henrik også skriver, så er det en god ide, at beskrive hvad der præcist
er galt. Det fremgår ikke om det er outputtet, sortering eller noget
tredje, der er galt.

Derudover vil jeg foreslå dig evt. at prøve ovre i database gruppen, da det
er der SQL-hajerne sidder.

Se længere nede:

[snip]
> [...]
> ,t.brugernavn as tilbruger
> ,fra.brugernavn as frabruger
> ,IF( o.user_id IS NULL, 0, 1 ) as online

Prøv evt.
,IF( o.user_id IS NULL, 0, o.user_id ) as online

[snip]

Prøv evt.
ORDER BY
online DESC
,f.id

Stig Johansen

Fra : Unsafe

Dato : 05-11-05 11:44

Hvad der er galt er at den ikke sortere online brugere så de vises øverst.

Desværre virkede det heller ikke