Radeon 7800 Firegl i Ubuntu
Fra : Jesper Johnsen

Dato : 04-11-05 11:03

Hej...

Når jeg afspiller DVD film synes jeg det hakker lidt hvilket ikke kan
passe på en maskine som min (IBM A31p: P4m 1.8GHz, 512 MB ram, 64MB
grafikkort).

Jeg kan heller ikke få OpenGl support til at virke, til for eksempel
Enemy territory

Håber der er nogle der vil hjælpe med at få det op at køre...
jeg bruger Ubuntu linux.

(NB: Er grøn i linux faget, så tag ikke noget for givet... )

Håber nogle kan hjælpe
Jesper Johnsen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-05 16:44

Den Fri, 04 Nov 2005 11:02:57 +0100 skrev Jesper Johnsen:
> [...]
> Enemy territory
>
> Håber der er nogle der vil hjælpe med at få det op at køre...

Et udsnit af min xorg.conf (der virker med både OpenGL og video):

Section "Module"
Load "dbe"
Load "type1"
Load "speedo"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "dri"
Load "glx"
Load "GLcore"
EndSection

Section "Device"
BoardName "Radeon 9250"
BusID "1:0:0"
Driver "radeon"
Identifier "Device[0]"
# Option "sw_cursor"
VendorName "ATI"
Option "EnablePageFlip" "on"
Option "AGPMode" "4"
Option "ForceMinDotClock" "15MHz"
EndSection

Den sidste linie (ForceMinDotClock) er så vidt jeg husker ikke
nødvendig, det var et forsøg på at få TV-out til at virke (det eneste
på kortet jeg ikke har fået til at virke).

De relevante er nok Load dri, glx og GLcore samt Driver, busID og
AGPMode.

Der burde også være et setup-program der kan klare det, men da
jeg ikke kører Ubuntu, kan jeg ikke lige hjælpe her.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 04-11-05 17:36

Kent Friis wrote:

> Et udsnit af min xorg.conf (der virker med både OpenGL og video):
Jeg har lige fundet mine tilsvarende:

> Section "Module"
> Load "dbe"
> Load "type1"
> Load "speedo"
> Load "extmod"
> Load "freetype"
> Load "dri"
> Load "glx"
> Load "GLcore"
> EndSection

Section "Module"
Load "bitmap"
Load "dbe"
Load "ddc"
Load "dri"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "record"
Load "type1"
Load "vbe"
EndSection

> Section "Device"
> BoardName "Radeon 9250"
> BusID "1:0:0"
> Driver "radeon"
> Identifier "Device[0]"
> # Option "sw_cursor"
> VendorName "ATI"
> Option "EnablePageFlip" "on"
> Option "AGPMode" "4"
> Option "ForceMinDotClock" "15MHz"
> EndSection

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies, Inc. FireGL Mobility 7800
(M7 LX)"
Driver "ati"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

nu hedder dit kort så radeon 9250, er der ikke nogen forskel?
Og skal jeg bare fjerne den linie så?

Hvis jeg så indsætter følgende:
Section "Module"
Load "bitmap"
Load "dbe"
Load "ddc"
Load "dri"
Load "extmod"
Load "freetype"
Load "glx"
Load "int10"
Load "record"
Load "type1"
Load "vbe"
   Load "speedo"
   Load "GLcore"
EndSection

Section "Device"
BusID "PCI:1:0:0"
Driver "radeon"
[...]

Kan jeg reloade filen uden at genstarte, eller skal jeg bare genstarte
computeren

Hilsen Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-05 18:10

Den Fri, 04 Nov 2005 17:36:19 +0100 skrev Jesper Johnsen:

> Jeg har lige fundet mine tilsvarende:

> Section "Module"
> Load "bitmap"
> Load "dbe"
> Load "ddc"
> Load "dri"
> Load "extmod"
> Load "freetype"
> Load "glx"
> Load "int10"
> Load "record"
> Load "type1"
> Load "vbe"
> EndSection

GLCore ser ud til at mangle.

> Section "Device"
> Identifier "ATI Technologies, Inc. FireGL Mobility 7800
> (M7 LX)"
> Driver "ati"
> BusID "PCI:1:0:0"
> EndSection

Jeg er næsten sikker på dit kort er et Radeon, og så bør driveren
være den der hedder radeon, og ikke ati. Ati er til ældre kort uden
3D acceleration.

> nu hedder dit kort så radeon 9250, er der ikke nogen forskel?

Jo, men det burde radeon-driveren selv kunne finde ud af.

> Og skal jeg bare fjerne den linie så?

> [...]

speedo er vist font-relateret.

> Section "Device"
> BusID "PCI:1:0:0"
> Driver "radeon"
> Identifier "ATI Technologies, Inc. FireGL Mobility 7800 (M7 LX)"
> # Option "sw_cursor"
> VendorName "ATI"
> Option "EnablePageFlip" "on"
> Option "AGPMode" "4"
> Option "ForceMinDotClock" "15MHz"
> EndSection

Vendorname er bare til pynt.

EnablePageFlip er noget optimering, det øger hastigheden på nogen
kort, og sænker den på andre. I første omgang vil jeg forslå at sætte
en # foran, så kan du altid eksperimentere med det når det virker.

Kører dit kort 4x / 8x AGP? Ellers skal AGPMode lige sættes ned (af
en eller anden grund skal den stå til 4 når man kører 8x AGP).

Og glem alt om ForceMinDotClock, det er slet ikke sikkert dit
grafikkort kan klare den (den overstyrer kortets indbyggede
minimum grænse, og tvinger den til at køre med en lavere dotclock).

> Kan jeg reloade filen uden at genstarte, eller skal jeg bare genstarte
> computeren

Det kan anbefales at skifte til en text-mode runlevel (runlevel 2
her (SuSE), sikkert noget andet på Ubuntu) og så teste med startx.

Men ellers er Ctrl-Alt-Backspace normalt den hurtigste måde at
genstarte X (ved grafisk login) eller lukke X (ved startx).

Mvh
Kent

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 04-11-05 19:17

Den virker stadig ikke, og DVD hakker stadig

> Vendorname er bare til pynt.

OK

> EnablePageFlip er noget optimering, det øger hastigheden på nogen
> kort, og sænker den på andre. I første omgang vil jeg forslå at sætte
> en # foran, så kan du altid eksperimentere med det når det virker.
Hvis denne ikke er med, starter den uden grafisk brugerflade

> Kører dit kort 4x / 8x AGP? Ellers skal AGPMode lige sættes ned (af
> en eller anden grund skal den stå til 4 når man kører 8x AGP).

Det ved jeg faktisk ikke men agp x 4 vil jeg tro, men hvis der står 4
booter den nu fint med grafisk brugerflade.....

> Og glem alt om ForceMinDotClock, det er slet ikke sikkert dit
> grafikkort kan klare den (den overstyrer kortets indbyggede
> minimum grænse, og tvinger den til at køre med en lavere dotclock).

Den fjerner jeg så

min xorg.conf

[...]
Option "AGPMode" "2"
EndSection

Output fra ET

root@jsjo03:/home/jesper # et
ET 2.60 linux-i386 Mar 10 2005
----- FS_Startup -----
Current search path:
/root/.etwolf/etmain
/usr/local/games/enemy-territory/etmain/pak2.pk3 (22 files)
/usr/local/games/enemy-territory/etmain/pak1.pk3 (10 files)
/usr/local/games/enemy-territory/etmain/pak0.pk3 (3725 files)
/usr/local/games/enemy-territory/etmain/mp_bin.pk3 (6 files)
/usr/local/games/enemy-territory/etmain

----------------------
3763 files in pk3 files
execing default.cfg
couldn't exec language.cfg
couldn't exec autoexec.cfg
Hunk_Clear: reset the hunk ok

------- Input Initialization -------
Joystick is not active.
------------------------------------
Bypassing CD checks
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-05 20:48

Den Fri, 04 Nov 2005 19:16:32 +0100 skrev Jesper Johnsen:

> Hvis denne ikke er med, starter den uden grafisk brugerflade

Underligt. Iflg. "man radeon":

Option "EnablePageFlip" "boolean"
Enable page flipping for 3D acceleration. This will
       increase performance but not work correctly in some
       rare cases, hence the default is off.
       Note: Page flipping does not work well in certain
       configurations with MergedFB. If you see rendering
       errors or other strange behavior, disable page
       flipping.

> ...setting mode 4: 800 600
> Xlib: connection to ":0.0" refused by server
> Xlib: No protocol specified
>
> Error couldn't open the X display

"connection to ":0.0" refused by server betyder normalt at X ikke
kører, eller $DISPLAY er forkert / ikke sat.

Starter du den fra en xterm?

Mvh
Kent

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 04-11-05 21:25

> "connection to ":0.0" refused by server betyder normalt at X ikke
> kører, eller $DISPLAY er forkert / ikke sat.
>
> Starter du den fra en xterm?
Åbner bare en terminal og skriver "et"....
men jeg kan se den giver samme fejl hvis jeg skriver "kate"....

hvis jeg så skriver xterm kommer der et nyt vindue - nok det du kalder
en xterm, hvis jeg skriver "et" her får jeg følgende output:

[...]

-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
Sys_Error: GLimp_Init() - could not load OpenGL subsystem

root@jsjo03:/home/jesper #

Hilsen Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-05 21:42

Den Fri, 04 Nov 2005 21:25:29 +0100 skrev Jesper Johnsen:

> [...]
>
> hvis jeg så skriver xterm kommer der et nyt vindue - nok det du kalder
> en xterm, hvis jeg skriver "et" her får jeg følgende output:

Hov vent lidt, du logger vel ikke ind som root? Det burde man
SVJH slet ikke kunne på Ubuntu...

Mvh
Kent

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 04-11-05 22:05

> Hov vent lidt, du logger vel ikke ind som root? Det burde man
> SVJH slet ikke kunne på Ubuntu...
Nej det gør jeg ikke... men med su kan jeg jo få root rettigheder....
Som man normalt gør i linux

/Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 04-11-05 22:28

Den Fri, 04 Nov 2005 22:05:16 +0100 skrev Jesper Johnsen:
> Nej det gør jeg ikke... men med su kan jeg jo få root rettigheder....
> Som man normalt gør i linux

Der må være du har misforstået, man spiller ikke normalt som root i
Linux.

Din X kører som din normale bruger, så skal du ikke forvente at et
program der kører som root får lov til at connecte.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 05-11-05 08:42

> [...]
>
> Din X kører som din normale bruger, så skal du ikke forvente at et
> program der kører som root får lov til at connecte.
Det gør nu ikke nogen forskel...
ET output:

jesper@jsjo03$ et
ET 2.60 linux-i386 Mar 10 2005
----- FS_Startup -----
Current search path:
/home/jesper/.etwolf/etmain
[...]

Using XFree86-VidModeExtension Version 2.2
XF86DGA Mouse (Version 2.0) initialized
XFree86-VidModeExtension Activated at 800x600
Using 8/8/8 Color bits, 24 depth, 0 stencil display.
GL_RENDERER: Mesa GLX Indirect

You are using software Mesa (no hardware acceleration)!
Driver DLL used: libGL.so.1
If this is intentional, add
"+set r_allowSoftwareGL 1"
to the command line when starting the game.
....WARNING: could not set the given mode (4)
Initializing OpenGL display
....setting mode 3: 640 480
Using XFree86-VidModeExtension Version 2.2
XF86DGA Mouse (Version 2.0) initialized
XFree86-VidModeExtension Activated at 640x480
Received signal 11, exiting...
jesper@jsjo03$

Men ved at følge vejledningen fik jeg den nu igang, dog MEGET langsomt,
Jeg skrev følgende:
et +set r_allowSoftwareGL 1

Så mit problem ligger i at jeg ikke har hardware rendering.
(Kan godt starte i en almindelig terminal også)

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 05-11-05 09:52

> Så mit problem ligger i at jeg ikke har hardware rendering.
> (Kan godt starte i en almindelig terminal også)
hvis jeg skriver glxinfo er den da også enig:
jesper@jsjo03$ glxinfo | grep direct
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

Jeg kan se at jeg ikke har XFree86 installeret skal jeg bruge den til noget?

Hilsen Jesper

Fra : Jesper Johnsen

Dato : 05-11-05 10:37

Så fandt jeg fejlen af en eller anden grund havde jeg fglrx pakken
installeret, og da mit grafikkort ikke understøttes af denne pakke,
lavede den en eller ande konflikt, men nu er der 3D på, så det er fint.

Men afspilning af DVD hakker nu stadig... nogle forslag

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 12:01

Den Sat, 05 Nov 2005 10:36:56 +0100 skrev Jesper Johnsen:
> [...]
> lavede den en eller ande konflikt, men nu er der 3D på, så det er fint.
>
> Men afspilning af DVD hakker nu stadig... nogle forslag

Check indstillingerne i afspille-programmet. Før havde du ikke
den rigtige driver, og så har den været nødt til at skifte til
software-afspilning, den skal nok lige sættes tilbage til hardware
("xv", "xvideo" eller lignende) nu driveren virker.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-05 11:59

Den Sat, 05 Nov 2005 08:42:09 +0100 skrev Jesper Johnsen:

> Det gør nu ikke nogen forskel...
> ET output:

Jo, det gjorde stor forskel. Den sigger ikke længere connection
refused, men brokker sig over software rendering.

Før kunne spillet ikke køre (da det ikke kunne få kontakt til X),
nu vil det ikke køre.

> [...]
> If this is intentional, add
> "+set r_allowSoftwareGL 1"
> to the command line when starting the game.

Mvh
Kent