Passer disse dele sammen ?
Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 08:47

Jeg skal have udskiftet den gamle computer og har fundet
frem til disse dele. Nu er det længe siden jeg sidst var på
market, så der er sket en masse siden da. Men kan disse
tre dele køre sammen ?

Bundkort - Asus P4P800-E Deluxe

CPU - P4 3Gh Socket 478

DDR ram Kimgston HyperX DIMM 184-pins

På forhånd tak.

Fra : Esben

Dato : 04-11-05 09:36

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> frem til disse dele. Nu er det længe siden jeg sidst var på
> market, så der er sket en masse siden da. Men kan disse

Det burde der ikke være nogen problemer i, men det er lidt ældre dele. Jeg
ville kun vælge bundkort med AGP-port, hvis jeg havde et ok grafikkort til
mit formål og ikke ville udskifte i de nærmeste par år. Mainstream
grafikkort bliver kun lavet til PCI-E fremover.

Du kan evt. spare lidt penge ved at vælge disse i stedet:

ASUS P4P800-X
(hvis du kan undvære FireWire, 7.1 lyd, 1 PCI slot og Gigabit LAN)

Kingston ValueRAM 1 x 512 MB
Findes også i 1GB moduler, men kan ikke finde dem på edbpriser.dk

--
Esben

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 12:03

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message

> [...]
> mit formål og ikke ville udskifte i de nærmeste par år. Mainstream
> grafikkort bliver kun lavet til PCI-E fremover.

Vil det sige at AGP stik er på vej ud af market ?

Jeg har et gammel Kyro II 32mb grafik kort som køre på min AGP port,
men jeg har ikke lige råd til et bedre, med mindre at det ville kunne fåes
meget
billigt. jeg bruger ikke computeren til at spille på, men laver ofte en del
tunge
billedebehandlings opgaver.

Nu nævner du selv PCI-E...men det bundkort du foreslog mig kan jeg ikke
se skulle have nogle PCI-E stik, kun det som hedder PCI-32. Men er de
to ting de samme typer stik ?

Fra : Brian Lund

Dato : 04-11-05 12:21

Jeg

> Vil det sige at AGP stik er på vej ud af market ?

AGP er på vej ud, ja! - Men der bliver stadigt lavet nye grafikkort med AGP,
og det bliver de nok ved med et stykke tid endnu...

> [...]
> meget
> billigt. jeg bruger ikke computeren til at spille på, men laver ofte en

Så er det ligegyldigt med grafikkortet, du kan fint "nøjes" med AGP...

> Nu nævner du selv PCI-E...men det bundkort du foreslog mig kan jeg ikke
> se skulle have nogle PCI-E stik, kun det som hedder PCI-32. Men er de
> to ting de samme typer stik ?

Nej, det er ikke det samme :)

Brian

Fra : MN

Dato : 04-11-05 12:30

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message

KLIP

> [...]
> meget
> billigt. jeg bruger ikke computeren til at spille på, men laver ofte en

Jeg ville vælge et ASUS P5RD1-V til ca. 630,- eller ASUS P5RD1-V DELUXE til
ca. 860,-
Der får du et ATI Radeon X300 grafikkort på bundkortet der er mange klasser
bedre end det du har nu.
Det er til Socket 775.
Jeg ville ikke købe et nyt bundkort og CPU til den døende Socket 478.

Mogens

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 12:40

"MN" <willemoesgadeFJERNES@gmail.com> wrote in message news:436b463b$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> Det er til Socket 775.
> Jeg ville ikke købe et nyt bundkort og CPU til den døende Socket 478.

Det var da værd at overveje. jeg kan se at en cpu til socket 775 koster
stort set det samme som til 478. Men på edbpriser.dk står der
socket LGA775 - Er det, det sammen som socket 775 ?

Fra : MN

Dato : 04-11-05 13:26

> [...]
> stort set det samme som til 478. Men på edbpriser.dk står der
> socket LGA775 - Er det, det sammen som socket 775 ?
Jep.

Der er dumt at købe nyt til socket 478 som er død.

Mogens

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 13:58

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message news:436b48a8$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Det var da værd at overveje. jeg kan se at en cpu til socket 775 koster
> stort set det samme som til 478. Men på edbpriser.dk står der
> socket LGA775 - Er det, det sammen som socket 775 ?

Pokkers...begge bundkort køre med 24 pins strøm stik. Jeg har kun 20 pins på
min strøm forsyning. Køre alle socket 775 med 24 pins strømforsyning ?

Fra : MN

Dato : 04-11-05 14:22

> [...]
> på
> min strøm forsyning. Køre alle socket 775 med 24 pins strømforsyning ?

ASUS P5RD1 kan nøjes med et 20 pins hvis du kun bruger det onboard grafik.
Ellers kan der købes en 20 > 24 pins adapter. Koster vel en 20'er.

Mogens

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 14:38

"MN" <willemoesgadeFJERNES@gmail.com> wrote in message news:436b6061$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> ASUS P5RD1 kan nøjes med et 20 pins hvis du kun bruger det onboard grafik.
> Ellers kan der købes en 20 > 24 pins adapter. Koster vel en 20'er.

Ok, større er problemet så ikke. Jeg troede lige jeg var låst fast
til socket 478 pga min strømforsyning.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-11-05 14:45

SpookiePower wrote:
> Det var da værd at overveje. jeg kan se at en cpu til socket 775 koster
> stort set det samme som til 478. Men på edbpriser.dk står der
> socket LGA775 - Er det, det sammen som socket 775 ?

Har du overvejet at AMD Athlon 64 giver mere ydelse for pengene?

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-05 12:47

Hej

MN wrote:
> Jeg ville ikke købe et nyt bundkort og CPU til den døende Socket 478.

Tænk på mobile CPU'erne. Jeg tvivler på at den dør lige med det samme.

Se for eksempel her:
http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=1359&articID=342

Så længe socket 479 lever til mobile, så længe vil 478 også leve.

Men der er da ingen tvivl om, at 775 lever i længere tid end 478.

mvh
Karsten

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-05 10:52

Hej

SpookiePower wrote:
> [...]
> frem til disse dele. Nu er det længe siden jeg sidst var på
> market, så der er sket en masse siden da. Men kan disse

Vær sikker på, at din strømforsyning kan håndtere bundkortet. Jeg har
netop i går fået et P4C800E Deluxe og venter i dag på en ny
strømforsyning, da jeg lige manglede det 4-benene ATX12V bundkortstik

Ja, delene kan køre sammen. Overvej eventuelt om du vil ofre de lidt
flere penge på P4C800E Deluxe. Læser man folks vurderinger på EDBPriser,
så er det P-kortet der ser ud til at være bedst, men efter at have læst
på nettet, så går C-modellen med sejren. Den understøtter desuden også
Pentium Mobile med en lille adapter. Det kan jeg ikke huske om P'eren
også gør.

mvh
Karsten

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 11:52

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> [...]
> netop i går fået et P4C800E Deluxe og venter i dag på en ny
> strømforsyning, da jeg lige manglede det 4-benene ATX12V bundkortstik

Jeg har en strømforsyning fra Enermax som levere 353W. Mon ikke det er mok ?
Tak for hjælpen.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-05 12:08

Hej

SpookiePower wrote:
> Jeg har en strømforsyning fra Enermax som levere 353W. Mon ikke det er mok ?
> Tak for hjælpen.

Det burde det være. Min manual siger min 230watt, 300watt ved "fully
configured". Det var nu også stikkene jeg tænkte på. Du kan hente manual
hos http://www.asus.com og se hvad krav der er. Det kan klart anbefales

mvh
Karsten

Fra : Brian Lund

Dato : 04-11-05 12:23

> Jeg har en strømforsyning fra Enermax som levere 353W. Mon ikke det er mok
?
> Tak for hjælpen.

Sikkert rigeligt, men det var stikket han hentydede til, det kan nemlig ikke
køre uden!
Man kan dog købe en adapter til en 20kr seddel, men det er vist ikke den
optimale løsning...

Brian

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 13:34

Jeg har kigget lidt nærmere på min strømforsyning og har fundet disse 4
stik som den kan bruge. Men hvad der er hvad ved jeg ikke, men i
er velkommen til at kigge på disse to billeder -

Jeg kunne forestille mig at stikket ude til højre muligvis kunne være
det 4-benet ATX12v stik som du siger at dit Asus bundkort bruger.
Der står faktisk også 12V på det.
http://www.activewebsite.dk/billede02.jpg

Det stik jeg bruger nu til mit Soltek bundkort.
http://www.activewebsite.dk/billede01.jpg

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-05 13:43

Hej

SpookiePower wrote:
> Jeg kunne forestille mig at stikket ude til højre muligvis kunne være
> det 4-benet ATX12v stik som du siger at dit Asus bundkort bruger.
> Der står faktisk også 12V på det.
> http://www.activewebsite.dk/billede02.jpg

Jeps

> Det stik jeg bruger nu til mit Soltek bundkort.
> http://www.activewebsite.dk/billede01.jpg

Det skal du også stadigvæk bruge. Det andet er blot "ekstra".

mvh
Karsten

Fra : SpookiePower

Dato : 04-11-05 13:45

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message news:436b574e$0$38642$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeps

> Det skal du også stadigvæk bruge. Det andet er blot "ekstra".

Takker. Men skal der virkelig bruges to strøm stik til dit bundkort ?

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-11-05 14:06

Hej

SpookiePower wrote:
> Takker. Men skal der virkelig bruges to strøm stik til dit bundkort ?

Ifølge manualen ja. Selv mit gamle P4S533 (fra 2002) kræver ligeledes
ekstra strøm, men det er et molex stik.

Nye bundkort understøtter mere og hurtigere ram, flere USB-enheder og
leverer ofte strøm til blæserne. Det kræver alt sammen mere strøm.
Derudover så er P4 i visse varianter tæmmelig energikrævende.

Ifølge manualen kan kortet end ikke starte uden den ekstra strøm, men om
det er rigtig ved jeg ikke.

mvh
Karsten

Fra : Brian Lund

Dato : 04-11-05 18:05

> Takker. Men skal der virkelig bruges to strøm stik til dit bundkort ?

Ja, det virker ikke uden.

Brian

Fra : PA

Dato : 04-11-05 13:33

> [...]
> frem til disse dele. Nu er det længe siden jeg sidst var på
> market, så der er sket en masse siden da. Men kan disse

Det er udemærkede komponenter hvis man har brug for lidt ekstra varme
og man synes ens elregning er for lille .Desuden for man lidt ekstra støj
;;
Dejligt.;;
MVH Per