Cockpit telt
Fra : Steen Andreasen

Dato : 03-11-05 23:16

Jeg er ved at få syet cockpit telt til min sejlbåd, og har hyret et
professionelt firma til at stå for det praktiske. Forleden skulle bøjler og
beslag monteres og til min overraskelse insisterede montørerne på at man
ikke pakker skrue- og nittehuller med sikaflex eller lignende. Båden er
fremstillet på traditionel vis i glasfiber.

Min erfaring er at der omkring skruehuller som ikke er omhyggeligt tætnet
langsomt, men sikkert trænger vand ind. Hvis gennemboringerne er placeret
over kistebænkene er skaden måske ikke så stor, men vand der trænger ind i
inderbeklædning og træværk kan bevirke at træet bliver sort (rådner).

Jeg har set både med skotter, der var så møre at man uden problemer kunne
stikke en skruetrækker tværs igennem træværket. Årsagen har har efter min
mening været utætheder, hvor vand har kunnet trænge ind.

Er det mig der er sart når jeg insisterer på at firmaet skal pakke skrue- og
nittehuller til de beslag de monterer på min båd?

mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 07:43

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse

> Er det mig der er sart når jeg insisterer på at firmaet skal pakke skrue-
> og nittehuller til de beslag de monterer på min båd?

Hej Steen

Du er bestemt ikke sart!!.

Jeg laver ikke et hul i mit skiv uden at der bliver tætnet eftter alle
kunstens regler. Vand kommer ind alle vegne, og hvis ikke man sørger for at
der er orentligt pakket, så kommer man lige nøjagtig i de problemer som du
beskriver.

At det "professionelle" firma springer over hvor gærdet er lavest er meget
bekymrende, meeen det hænger måske sammen med, at det at montere knapper,
dutter etc i f.eks. Sikaflex det uvægerligt vil betyde, at du får det på det
nye cockpittelt. Der vi nemlig være noget der bliver trykket ud, når
beslaget bliver skruet i, og selv efter omhyggelig aftørring vil der være
noget et eller andet sted, som bliver fedtet af på teltdugen.

Mit råd er derfor, at det professionelle firma sådan lige hæfter knapper
etc. så de sidder de rigtige steder. Prøver teltet, fjerner teltet, og
derefter monterer dimserne permanent med fugemasse etc. Det tager markant
længere tid, men det er den eneste seriøse måde at gøre det på.

Hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-05 10:50

Det sku vel aldrig være Kaleschesmeden ?!
Først var de over ½ år over tiden om at udføre det bestilte på min båd,
og så var det noget halvfærdigt sjusk de lavede, - selvfølgelig uden at
tætne/pakke hullerne.
Til gengæld var regningen overdådig.
Mvh
Søren Hedemand
Marie af Næstved

Fra : Egon Stich

Dato : 03-11-05 23:35

> [...]
og
> nittehuller til de beslag de monterer på min båd?

Du har aldeles ret.
Du bør måske høfligt, men bestemt, belære disse "professionelle" montører?

MVH
Egon.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-11-05 20:40

Nej. Selvfølgelig skal huller tætnes.

Problemet er nok at mange mennesker tænker at "professionel" er lig
"kvalitet" og at professionelle ved hvad de laver. Det er desværre ofte ikke
tilfældet.

/Bjarke