FSB og AMD 64
Fra : Hans

Dato : 03-11-05 19:42

Hej

Jeg har en AMD64 4000+ og Bundkort med Nforce4 chipset, i manualen og på
ASUS hjemmeside står der at FSP kan kører 2000Mhz men hvis jeg bruger f.eks.
AiBooster viser den at FSB kun er 800Mhz. Hvordan hænger det sammen?

/H

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-05 21:13

Hans wrote:
> Jeg har en AMD64 4000+ og Bundkort med Nforce4 chipset, i manualen og på
> ASUS hjemmeside står der at FSP kan kører 2000Mhz men hvis jeg bruger f.eks.

Der er ikke nogen FSB som sådan på et AMD64-system, der er en
HyperTransport (HTT) og den skal sådan set blot være lige omkring
1000, så er det fint.

> AiBooster viser den at FSB kun er 800Mhz. Hvordan hænger det sammen?

Står din HTT rigtigt i BIOS? hvis du fx. har en kører 200MHz
basespeed (standard) skal HTT være = 5x, hvis man overclocker sætter
man typisk 4x.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.

Fra : Hans

Dato : 03-11-05 21:26

> [...]
>
> Står din HTT rigtigt i BIOS? hvis du fx. har en kører 200MHz
> basespeed (standard) skal HTT være = 5x, hvis man overclocker sætter

Den står til auto, jeg kører 200 og har prøvet at sætte den til 5x men
Aibooster skriver stadig 800Mhz

Men hvis den skal være omkring 1000 hvorfor skriver de så "Front Side Bus
2000/1600 MT/s" og hvad er MT/s?

/H

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-05 21:45

Hans wrote:
> Men hvis den skal være omkring 1000 hvorfor skriver de så "Front Side Bus
> 2000/1600 MT/s" og hvad er MT/s?

Godt spørgsmål.. måske lægger de 1000MHz i hver retning sammen og
kalder det 2000 ? :)

Er MT mon ikke Memory Transactions eller sådan?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Hans

Dato : 03-11-05 21:53

Hans Joergensen wrote:

> Godt spørgsmål.. måske lægger de 1000MHz i hver retning sammen og
> kalder det 2000 ? :)

AMD's Hypertransport kører fuld duplex, så den totale båndbredde er faktisk
det dobbelte.

> Er MT mon ikke Memory Transactions eller sådan?

Helt korrekt.

Hans

Fra : Hans

Dato : 03-11-05 22:16

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> AMD's Hypertransport kører fuld duplex, så den totale båndbredde er
> faktisk det dobbelte.

Men kan du så sige mig hvorfor jeg kun kører 800/1600 og ikke 1000/2000?

/H

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-05 22:27

Hans wrote:
> Men kan du så sige mig hvorfor jeg kun kører 800/1600 og ikke 1000/2000?

Næh... bruger du den nyeste bios ? der har været nogle ting med
Asus, bios, og HTT-frekvensen.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Hans

Dato : 04-11-05 20:42

> Næh... bruger du den nyeste bios ? der har været nogle ting med
> Asus, bios, og HTT-frekvensen.

Ja det er nyeste bios.

/H

Fra : Hans

Dato : 03-11-05 22:27

Hans wrote:
> "Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Men kan du så sige mig hvorfor jeg kun kører 800/1600 og ikke
> 1000/2000?
Prøv og hent Everest og se hvad hastighed den finder:

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en

Det kan jo tænkes at det er AIBooster som ikke kan finde ud af det. Sørg i
øvrig for at CPU'en ikke er i Cool'n'Quiet tilstand når du kører Everest, da
du ellers ikke kan regne med de målte hastigheder.

Hans

Fra : Hans

Dato : 04-11-05 20:42

> [...]
> øvrig for at CPU'en ikke er i Cool'n'Quiet tilstand når du kører Everest,
> da du ellers ikke kan regne med de målte hastigheder.

Everest siger 1000 på Hyper Transport clock hvis Cool'n'Quiet er slået fra
og 800 hvis Cool'n'Quiet er slået til.

/H

Fra : Brian Lund

Dato : 04-11-05 21:02

Everest,

> Everest siger 1000 på Hyper Transport clock hvis Cool'n'Quiet er slået fra
> og 800 hvis Cool'n'Quiet er slået til.

Så er det nok derfor; Cool'n'Quiet sænker frekvensen når du ikke har brug
for den ekstra power!

Brian