Red Hat og installere pakker inkl. depende~
Fra : KurH

Dato : 03-11-05 14:32

Jeg vil gerne installere diverse pakker på min Red Hat, da det ikke blev
gjort under installation - f.eks. Samba. Jeg har prøvet at køre en
"rpm -vhi
http://us5.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/RedHat/RPMS/i386/9.0/samba-3.0.20b-1.i386.rpm"
men den fejler bare med:

Retrieving
http://us5.samba.org/samba/ftp/Binary_Packages/RedHat/RPMS/i386/9.0/samba-3.0.20b-1.i386.rpm
warning: /var/tmp/rpm-xfer.LcPFi2: V3 DSA signature: NOKEY, key ID f17f9772
error: Failed dependencies:
libcom_err.so.3 is needed by samba-3.0.20b-1.i386
liblber.so.2 is needed by samba-3.0.20b-1.i386
libldap.so.2 is needed by samba-3.0.20b-1.i386
Suggested resolutions:
compat-libcom_err-1.0-5.i386.rpm
compat-openldap-2.1.30-3.i386.rpm

Jeg fatter ikke helt Red Hat, men man må da kunne installere alle
dependencies uden nødvendigvis at skulle installere alle små tilhørspakker
manuelt? Jeg har hørt om YUM og har også prøvet at installere den via en
RPM, men der kommer ikke noget frem, når jeg skriver "yum"?
Kan man evt. få menuen frem igen med de pakker man kan installere fra sine
CD'er?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-11-05 14:55

KurH wrote:
> Jeg vil gerne installere diverse pakker på min Red Hat, da det ikke blev
> gjort under installation - f.eks. Samba. Jeg har prøvet at køre en
> [...]

Kører du rent faktisk RedHat version 9?

Den er jo Ret Gammel.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : KurH

Dato : 03-11-05 15:18

> Kører du rent faktisk RedHat version 9?
> Den er jo Ret Gammel.

Hvor ser jeg det? Det er en Red Hat 4 workstation.

[root@pc2 ~]# uname -a
Linux pc2 2.6.9-22.0.1.ELsmp #1 SMP Tue Oct 18 18:39:27 EDT 2005 i686 i686
i386 GNU/Linux

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-11-05 15:21

"KurH" <2121324234sgh@hotmail.com> wrote in

> Hvor ser jeg det? Det er en Red Hat 4 workstation.

SVJH prøv:
cat /etc/redhat-release"

Mvh. NKJensen

--
DYT ikke ved E-mail...

Fra : KurH

Dato : 03-11-05 15:30

> cat /etc/redhat-release"

[root@pc2 ~]# cat /etc/redhat-release
Red Hat Enterprise Linux WS release 4 (Nahant Update 2)

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 03-11-05 16:35

KurH wrote:
> [root@pc2 ~]# cat /etc/redhat-release
> Red Hat Enterprise Linux WS release 4 (Nahant Update 2)

Så er det smartest at installere fra RedHat cd'erne.

Det er nemmest at kopiere alle binære rpm'er ind i ét
directory og så i dette directory:

rpm -i samba-...whatever.

Hvis den jamrer over dependencies trykker du pil
opad og tilføjer de pakker, der mangler. Det er vigtigt
at installere pakkerne samlet og ikke én ad gangen,
ellers kommer man nemt ud for, at A ikke vil installeres
før B er installeret, og B ikke vil installeres før A.

Kør up2date bagefter før du begynder at konfigurere samba
så du er sikker på at få den opdateret.

Jeg ved ikke, om yum virker med RHEL4 - på en
Fedora maskine skriver man bare:

yum install samba

så tager den automagisk dependencies med.

Fra : KurH

Dato : 04-11-05 11:31

> [...]
> ellers kommer man nemt ud for, at A ikke vil installeres
> før B er installeret, og B ikke vil installeres før A.

Okay, på den måde fik jeg installeret Samba, men MySQL driller:

[root@pc2 RPMS]# rpm -i mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386.rpm
error: Failed dependencies:
perl-DBD-MySQL is needed by mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386
Suggested resolutions:
perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm

[root@PC2 RPMS]# rpm -i perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libmysqlclient.so.14 is needed by perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386
Suggested resolutions:
mysql-4.1.12-3.RHEL4.1.i386.rpm

Det er jo en ond cirkel! Nogen ideer til hvordan man får installeret
den?

Fra : KurH

Dato : 04-11-05 11:47

> [...]
> Suggested resolutions:
> mysql-4.1.12-3.RHEL4.1.i386.rpm
>
> Det er jo en ond cirkel! Nogen ideer til hvordan man får installeret

Løste problemet med:
rpm -i --nodeps perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm
rpm -i mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386.rpm

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-11-05 12:06

KurH wrote:
> [...]

Ja, du læser min mail igen. Der står det udpenslet hvad
man skal gøre for at undgå netop dette problem.

Jeg skal da gerne gentage det:

Installér pakkerne på én gang:

rpm -i perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386.rpm

> Løste problemet med:
> rpm -i --nodeps perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm
> rpm -i mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386.rpm

Suk, nej, det er ikke måden at gøre det på.

Fra : KurH

Dato : 04-11-05 12:14

> [...]
>
> Jeg skal da gerne gentage det:
> Installér pakkerne på én gang:
> rpm -i perl-DBD-MySQL-2.9004-3.1.i386.rpm mysql-4.1.7-4.RHEL4.1.i386.rpm

Jo, du skrev "installere pakkerne på én gang" men jeg vidste ikke, at man
bare kunne skrive flere pakker på samme linie og så var det det samme som
"at installere dem på én gang". Tak for info.

> Suk, nej, det er ikke måden at gøre det på.

Ahhh, det er vel heller ikke "kriminelt" at gøre, hvis man sørger for at
gøre det i den rigtige rækkefølge (mindst betydende først)?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-11-05 12:40

"KurH" <2121324234sgh@hotmail.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
>
> Ahhh, det er vel heller ikke "kriminelt" at gøre, hvis man sørger for at
> gøre det i den rigtige rækkefølge (mindst betydende først)?

Bortset fra at man nemt kan overse en eller anden afhængighed, som
pakkesystemet ville fange for en.

*krammer apt-get*

When you have multiple CPUs with one interrupt controller, you don't
have much choice. You either use spin-locks or you Blue-Screen.
Since Linux doesn't have a "Blue-screen of death", it needs spin-
locks.
-- Richard B. Johnson