Hvad er RAID ?
Fra : SpookiePower

Dato : 03-11-05 11:41

Jeg skal have fundet mig et nyt bundkort og er igang
med at undersøge hvad man kan få hos Asus. jeg kan
se at på nogle af deres bundkort er der bla
Raid 0 /Raid 0+1/ Raid 1.
Hvad hvad funktion har Raid på et bundkort ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-11-05 17:20

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> crashed Echelon writing

> Hvad hvad funktion har Raid på et bundkort ?

http://www.webopedia.com/TERM/R/RAID.html

Kort og godt:

Raid0 = Masser af performance, ingen sikkerhed / større risiko for tab af
data.

Raid1 = Alt efter controller, øgning i læse hastighed og sikkerhed mod
diskcrash. Dyr at etablere da du skal bruge en spejldisk for hver data
disk.

Raid0+1 = sammensmeltning af ovenstående. Du får altså RAID0s performance
fordel go RAID1s sikkerheds fordel, men igen dyr i etablering.

Raid5 = Rimelig læse hastighed, nogen lavere skrive hastighed, giver
sikkerhed for billige penge. Kan tåle 1 disk crasher og ved diskcrash vil
performance styrtdykke indtil defekt disk udskiftes, medmindre man kører
med ekstra spare disk(e)
Da denne RAID kræver nogen ekstra beregning af paritet, bør man nok helst
køre dette på en controller med cache og dedikeret processor.

--
Bjarke Andersen

Fra : JK

Dato : 03-11-05 20:14

On Thu, 3 Nov 2005 11:40:39 +0100, "SpookiePower"
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
>se at på nogle af deres bundkort er der bla
>Raid 0 /Raid 0+1/ Raid 1.
>Hvad hvad funktion har Raid på et bundkort ?

Jeg vil prøve at forklare lidt af fysikken i det.

Det omhandler naturligvis om harddisk performance.

Man har en grænse for hvor hurtigt, man kan henholdsvist læse og
skrive på en harddisk. Den grænse kan man dårligt flytte, og det er en
flaskehals for systemet som helhed.

Man udnytter så, at man er i stand til at bygge en hurtig harddisk
controller med dobbelt kapacitet. Den sætter man til at skrive på 2
harddiske på en gang. De 2 harddiske er formatteret sammen, i såkaldte
striber. Herved går det næsten dobbelt så hurtigt, idet der går en
lille smule tid med den lidt mere indviklede data-administration.

Det samme for læsningen.

Raid 0: 2 harddiske formatteret sammen (i striber), fremragende
hastighed, - men ryger den ene harddisk er informationen på den anden
heller ikke brugbar. Så sikkerheden er dårlig, som altid i et system
uden backup.

Raid 1: 2 harddiske, hvor den ene er et spejl af den anden. Ingen
forbedring af hastighed, men man har en momentan backup, altid

Raid 0+1: 4 harddiske, hurtig performance som raid 0, og nr. 2 par er
momentan backup.

mvh

John

Fra : SpookiePower