Vores kat spiser sine pelsmus... :s
Fra : Sidsel

Dato : 03-11-05 11:25

Vores mindste kat har altid været glad for sine pelsmus, men på det
sidste er hun begyndt at æde pelsen. Som sådan er jeg ikke så nervøs da
jeg ved at katten er indrettet til at fordøje pels, men med den mængde
hun indtager virker det ret heftigt med hendes lille størrelse (2,5 kg
og hun fortærer som minimum 1 pelsmus om ugen)

Hun har engang for længe siden været en smule udekat, men hun gad ikke
rigtig og så flyttede hun ind hos os, der er dog ingen tvivl om at hun
ikke har glemt at mus er superlækre...

Burde jeg være bekymret for hendes vane med at æde sine pelsmus, sådan
udover at hun er dyr i drift... ;)

- Sidsel

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-05 12:14

Uden at vide det med sikkerhed så ville jeg sige at det ikke er koncepet
"naturlig pels", som du skal bekymre dig om, men mere at garvet pels som man
bruger til pelsmus, jo er udsat for en lang række sundhedsskadelige stoffer
i garve-processen fra død fx. kanin til pelsmus.

Måske var det værd at skifte til nylon eller i det mindste skind-mus?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Sidsel

Dato : 03-11-05 12:48

Gainsbourg wrote:
> Måske var det værd at skifte til nylon eller i det mindste skind-mus?

Der er skam både stof og nylonmus herhjemme også - men de dur ikke, ikke
engang dem fyldt med catnip eller dryppet med baldriandråber. - Kun
pelsmusene dur... :/

De har alle mulige slags legetøj, men Memsen gider kun hendes pelsmus og
selv dem der hænger fast på snoren i dørkarmen er nu blevet flået ned...
(Pelsmus lever et hårdt liv herhjemme... heh)

Skindmus? Hvor får man dem?
(Og hvis de er helt glatte dur de heller ikke da Memsen ynder at slikke
dem rene først, altså nærmest groome dem...)

- Sidsel

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 03-11-05 18:07

> Burde jeg være bekymret for hendes vane med at æde sine pelsmus, sådan
> udover at hun er dyr i drift... ;)
>
> - Sidsel

JA!

Uden at være dyrlæge, vil jeg mene at det skal stoppes straks!
Hvis det stopper maven/tarmene, kan du risikere en operation i yderste
konsekvens, og jeg vil, igen uden at være dyrlæge, mene at der er en risiko
for at den kan dø af tarmslyng eller lign.
Hvis jeg var dig ville jeg tale med dyrlægen, og finde missen noget andet
legetøj.
Man skal jo også betænke at nogle tøjdyr, har små plastøjne med små spidse
"modhagere" og hvis katten æder dem også.....jeg tør slet ikke tænke
tanken....

--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : Sidsel

Dato : 03-11-05 18:17

Heidi, Miver og Mulles mor wrote:
> Man skal jo også betænke at nogle tøjdyr, har små plastøjne med små spidse
> "modhagere" og hvis katten æder dem også.....jeg tør slet ikke tænke
> tanken....

Jeg har haft ildere så små plastøjne og næser er fjernet inden at
kattene får dem. Og jeg skal indrømme at jeg ikke har været så bekymret
så længe det er pels de tygger i og ikke garnnøgler eller andet der kan
sno sig om deres tarme. :/

Memsen får kattemalt ca. 1 gang om ugen men jeg havde nu troet at hendes
system klarede at nedbryde hår og skind sådan som det normalt burde. (Og
det skal siges at jeg har haft fodret mine ildere med døde hele rotter,
og at de li'som kattene er obligatoriske carnivore og aldrig har haft
problemer med at passere pels, knogler etc.)

Er problemet at der er brugt kemikalier til at garve skindet, eller er
du generelt nervøs for en forstoppelse?

- Sidsel

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 03-11-05 23:27

"<klip> Er problemet at der er brugt kemikalier til at garve skindet, eller
er
> du generelt nervøs for en forstoppelse?
</klip>

Men, er det ægte pels? og fra hvilke dyr? (forhåbentlig ikke kattepels :o
Så vidt jeg ved er det normalt syntetisk materiale som er lige i overkanten
for en mave. Jeg har jo arbejdet på et kattehjem og har set katte blive
opereret for alt muligt underligt i deres små maver, det er nok derfor jeg
synes man skal fjerne enhvert mulig risikoelement fra deres omgivelser.

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-05 23:27

> Memsen får kattemalt ca. 1 gang om ugen men jeg havde nu troet at hendes
> system klarede at nedbryde hår og skind sådan som det normalt burde.

Men der er jo netop _ikke_ tale om hår og skind, som det ville have været
med en død mus. Her er der tale om et forhenværende levende materiale af
ukendt oprindelse (som oftest kanin - men desværre i nogle tilfælde også
kat), der er konserveret til unaturligt at bevare sit udseende gennem
imprægnering med nogle ekstremt giftige kemikalier. Derefter er det
indfarvet med nogle andre kemikalier og tilsidst limet sammen om en
plasticskal så det kommer til at ligne et helt andet dyr - nemlig en mus.
Det er ikke et produkt der er beregnet til, eller godkendt som, føde for din
kat og det kan slet ikke sammenlignes med at spise en rigtig mus, da
produktet ikke har det mindste med mus at gøre... Jeg vil helt tilslutte mig
Heidi - jeg ville bestemt også stoppe det med det samme, hvis det var min
kat...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : RJ

Dato : 04-11-05 00:28

vil blot advarer om at give "pelsmus" til katte som tygger på dem/spiser dem

En kollegas kat måtte her i foråret behandles for 15.000 kr., endte med den
blev åbnet og de fandt resterne af en pelsmus...

efterfølgende blev begge kollegaens katte sygeforsikret

/RJ

Fra : Sidsel

Dato : 04-11-05 01:31

RJ wrote:
<snip>
> "Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

Okay, 15.000 kr taler et sprog jeg som studerende forstår, ikke at jeg
ikke ville finde pengene hvis Memsen blev syg, men fordi det ville være
snotdyrt og dumme penge at bruge hvis man kan undgå det. Pelsmusene vil
blive smidt ud som de dukker op og så må vi prøve at give hende døde
"rigtige" mus hvis hun bestemt ikke vil lege med andet.

Tak for rådene.

- Sidsel