Køb af farve laserprinter
Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-11-05 10:15

Jeg overvejer at købe en farve laserprinter til at udskrive brochurer og
brugsanvisninger i mindre oplag. Mit forbrug vil være ca. 1000-1500 A4-sider
om året, med seriestørrelser på ca. 50 sider af gangen. De daglige
sort/hvide udskrifter vil blive lavet på en anden printer, som samtidig
fungerer som kopimaskine.

Jeg er i vildrede om hvilken printer jeg skal købe.
Markedet er stort og der er utrolig stor prisforskel, fra ca. 2.000 Kr. til
20-50.000 Kr. Der er givet vis også stor forskel på side-priserne når man
indregner forbrugsstoffer.

Hvad er jeres erfaringer?

Fra : Leonard

Dato : 03-11-05 10:27

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>20-50.000 Kr. Der er givet vis også stor forskel på side-priserne når man

Jeg indkøber kun de billigste, da de koster ca det halve af hvad det
koster at fylde nye patroner i. Og da dette marked udvikler sig
hurtigere end patronerne bliver brugt viser det sig svært at købe
patroner til en 2 år gammel printer. En ny fylder kun det halve og
prisen er så lav at det er et brug og smid væk marked.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-11-05 10:44

> [...]
> patroner til en 2 år gammel printer. En ny fylder kun det halve og
> prisen er så lav at det er et brug og smid væk marked.

Tak for alle jeres svar.

Jeg har nu bestilt den billigste HP farve laser, nemlig en Color LaserJet
2600N til kr 2.230 + moms
Så må vi se om det kan betale sig at skifte toner når de er brugt om
1,5-2år. Der er nok sket så meget, at det hedder en ny printer til den tid.

PS: Jeg er lidt imponeret over at en så billig printer har RJ45 tilslutning,
så den kan sættes direkte på netværk uden ekstra printerserver.

Fra : Holst

Dato : 03-11-05 10:34

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> 20-50.000 Kr. Der er givet vis også stor forskel på side-priserne når man

Den billigste. Men det kommer selvfølgelig an på dine krav. Du har et
lille udskriftsbehov, og dette taler jo for, at du køber en printer i
den billige ende. Spørgsmålet er så, hvad dit kvalitetsbehov er, for
printerne i den billige ende vil måske ikke give en tilstrækkelig høj
kvalitet til dit formål.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-11-05 12:50

> [...]
> i den billige ende vil måske ikke give en tilstrækkelig høj kvalitet til

Det er nok også det jeg hælder mest til, men har jeg har også bemærket at et
komplet sæt toner til en billig printer koster næsten lige så meget som en
helt ny printer.
Er der i den forbindelse nogen, der ved om det tonersæt, der sidder i
printeren fra fabrikken er helt fyldt? Jeg er en gang blevet snydt med en
Lexmark blæk-printer, hvor dels den sorte-patron manglede og farvepatronen
kun indehold meget lidt blæk i forhold til dem de kalder originale
farvepatroner.

Jeg er ikke så kritisk med udskriftkvaliteten.

Fra : Holst

Dato : 03-11-05 13:10

Allan Soerensen wrote:

> Det er nok også det jeg hælder mest til, men har jeg har også bemærket at et
> komplet sæt toner til en billig printer koster næsten lige så meget som en
> helt ny printer.

Ja, skal jeg samtidig skifte mine fire farvepatroner i min laserprinter,
så koster de næsten lige så meget som hele printeren inklusive fire
farvepatroner kostede.

> [...]
> Lexmark blæk-printer, hvor dels den sorte-patron manglede og farvepatronen
> kun indehold meget lidt blæk i forhold til dem de kalder originale

Aner det ikke. I tilfælde af min printer, står der på farvepatronerne
det korrekte bestillingsnummer, men derfor kan de jo godt kun være
halvfulde. Printeren påstod dog, at de var fulde, men hvad forstand har
printeren på det? Okay, sikkert mere forstand end jeg.

> Jeg er ikke så kritisk med udskriftkvaliteten.

Så vil de billigste printere sikkert være fine til dig.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-11-05 19:53

On Thu, 3 Nov 2005 12:50:00 +0100, "Allan Soerensen"
<microtec1@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Lexmark blæk-printer, hvor dels den sorte-patron manglede og farvepatronen
>kun indehold meget lidt blæk i forhold til dem de kalder originale

Svjv er der kun halvt så meget toner i når man køber en ny printer, som
der er i en nyindkøbt tonerpatron. Og det gælder endda vist både på dyre
og billige printere. Tonerne i min Oki 7300 var i hvert fald kun til ca.
5000 sider, mod 10.000 sider for en ny patron.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm

Fra : Nico de Jong

Dato : 03-11-05 20:27

sen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og billige printere. Tonerne i min Oki 7300 var i hvert fald kun til ca.
> 5000 sider, mod 10.000 sider for en ny patron.

Det forbavser mig ikke. Jeg har haft samme oplevelse med dæk til min nye
Nissan Serena. De leverede dæk holdt kun 30.000 km, mens andre dæk holdt til
80.000. Og med samme kørselsmønster osv.

Det ville ikke forbavse mig hvis det var en generel "fidus"

Nico

Fra : Esben

Dato : 04-11-05 09:53

> [...]
> og billige printere. Tonerne i min Oki 7300 var i hvert fald kun til ca.
> 5000 sider, mod 10.000 sider for en ny patron.

For HP's vedkommende gælder det kun 2550LN, resten leveres med et fuldt sæt
forbrugsvarer.

--
Esben

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 03-11-05 22:30

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> kalder originale farvepatroner.
>
> Jeg er ikke så kritisk med udskriftkvaliteten.

Der er vist tale om en farve-laser-printer? En sådan skulle være mere
økonomisk i brug end en blæksprutte. Kn man vende sig til den lave
udskriningshastighed for en blæksprutte købt i Brugsen, så et det tvivlsomt,
om det kan betale sig at ofre et sæt nye patroner.
Karsten H. Jensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 04-11-05 00:08

"Karsten H. Jensen" <bitoanalog@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Kn man vende sig til den lave udskriningshastighed for en blæksprutte købt
> i Brugsen, så et det tvivlsomt, om det kan betale sig at ofre et sæt nye
> patroner.

Af bitter erfaring ved jeg at man meget hurtigt skal ud og købe patroner,
hvis man køber printer på den måde.

Det var netop der jeg købte min Lexmark blæk-printer. En super billig
printer, som jeg kun skulle udskrive pakkelabels på så kravene var ikke så
store.

Til min store overraskelse manglede den sorte-patron og farve-patronen
indeholdt kun meget lidt blæk Blækpatronerne kostede mere end jeg havde
givet for printeren.
Det er nok unødvendigt at nævne at jeg aldrig køber en printer fra Lexmark
igen

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-11-05 10:43

On Thu, 03 Nov 2005 10:26:36 +0100
Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

> [...]
> patroner til en 2 år gammel printer. En ny fylder kun det halve og
> prisen er så lav at det er et brug og smid væk marked.

En anden god ting er at de faktisk overvejer prisen i de billige.
F.eks. har Brother valgt at skille tromle (dyr) og toner (billigere)
fra hinanden så man ikke behøver betale for en ny tromle hver gang man
har brugt sin toner op. Dette giver nogle ganske billige toner
udskiftninger i forhold til f.eks. med en HP
printer.....print kvalitetsmæssigt er der ikke den store forskel på dem
jeg har set.

Fra : Claus Agerskov

Dato : 03-11-05 12:50

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> A4-sider om året, med seriestørrelser på ca. 50 sider af gangen. De
> daglige sort/hvide udskrifter vil blive lavet på en anden printer, som

Du skal huske, at den skal kunne skrive ud på begge sider (duplex), hvis du
skal bruge den til brochurer.

De herligste hilsner

Fra : Allan Soerensen

Dato : 03-11-05 13:00

"Claus Agerskov" <ca@chbs.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal huske, at den skal kunne skrive ud på begge sider (duplex), hvis
> du
> skal bruge den til brochurer.

Jeg har set at man kan købe duplexer til bla. de fleste HP-modeller.
Hidtil har jeg klaret mig med en "manuel-duplexer" dvs. smide papiret i
bakken 2 gange. Det kan godt gå når det er 50 ens sider man udskriver af
gangen.

Fra : Niels Christoffersen

Dato : 04-11-05 00:46

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til
> 20-50.000 Kr. Der er givet vis også stor forskel på side-priserne når man

Jeg stod i samme situation. Jeg valgte HP 2550 , den billige. Jeg fortrød
dog, og ville i dag have valgt den dyre. Printeren er den samme, men du får
de store tonere og en 'indbygget' papirbakke.
Der er dog kommet en nyere HP - I følge mine hurtige udregninger har den dog
en dårligere udskriftspris.

Mvh
Niels Christoffersen
Amager Demo

Fra : Esben

Dato : 04-11-05 09:50

"Niels Christoffersen" <n.christoffersen@get2net.danmark> skrev i en
meddelelse news:436aa130$0$99983$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> de store tonere og en 'indbygget' papirbakke.
> Der er dog kommet en nyere HP - I følge mine hurtige udregninger har den

Har du husket at regne prisen for tromlen med i sideprisen for 2550?

--
Esben

Fra : tigeren@gmail.com

Dato : 23-11-05 19:56

Hej Allan,

Jeg har selv fornyeligt været ude og kigge på markedet for
laserprintere i den prisbillige ende.

Jeg lavede en mindre kalkulation udfra hvad det ville koste mig første
år at købe og benytte printeren til 2.000 sider. Udregningerne er
baseret på 5 % dækning og producentens opgivne sidetal for varighed
af forbrugsstofferne.

Kig her - for et smukt excel regneark (klik for det hele)
http://www.ekglog.com/8621.html

- desuden var samsung den eneste der havde duplex enhed som standard
så vidt jeg husker.

Håber du/i kan bruge min udregning til noget!

Stefan