Godt råd søges
Fra : jnm

Dato : 03-11-05 08:45

Jeg har igennem et antal år anvendt MS Frontpage og senest 2000 udgaven i MS
Office2000 Prof til at lave intranetløsninger. Det har fungeret fint, da
mine brugere som standard er MS kunder.

Nu er jeg på vej ud, hvor jeg ikke har overblik over hvilke Browsere,
brugerne har installeret. Derfor er kommet i tvivl vedrørende Frontpage.

Et andet problem er validering af min kode. Jeg har den idé, at valideret
kode har en væsentlig større chance for at køre i alle aktuelle browsere.
Frontpage2000 påstås at lave en masse junk.

Jeg har prøvet med forskellige doc type declarationer som f.eks.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

og

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN"

"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvad er den rette og fremadrettede doc type?????? og hvilken Editor er i
stand til at frembringe en validerbar kode?????

på forhånd tak

Jørgen

Fra : "Peter Müller [2000]~

Dato : 03-11-05 09:59

jnm wrote:
> Hvad er den rette og fremadrettede doc type?????? og hvilken Editor er i
> stand til at frembringe en validerbar kode?????

Den rette doctype er html 4.01 strict. Den fremadrettede er xhtml 1.0
strict, som dog er så fremadrettet af den ikke understøttes korrekt af IE.

Nu er validerbar kode ikke det eneste mål. Jeg kan sagtens lave en side
der validerer, men er fyldt med overflødige ting. Kunsten er minimalisme
i kombination med validering. Denne kombination har jeg ikke set nogen
wysiwyg editor løse pt.

Selv bruger jeg en teksteditor med syntax highlight og sørger ellers
selv for at det fungerer.

--
Mvh.
Peter Müller

Fra : jnm

Dato : 03-11-05 11:44

"Peter Müller [2000]" <munter@fumle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> wysiwyg editor løse pt.
>
> Selv bruger jeg en teksteditor med syntax highlight og sørger ellers

OK med html 4.01 strict

Jeg bruger selv notepad eller frontPages HTML editor og retter koden til.
Men jeg kunne godt tænke mig et værktøj, der i højere grad laver en korrekt
kode.???

Hvilken text editor har du erfaringer med ????

mvh

Jørgen

Fra : "Peter Müller [2000]~

Dato : 03-11-05 14:06

jnm wrote:
> [...]
> kode.???
>
> Hvilken text editor har du erfaringer med ????

Hvis man vil være sikker på at kode er korrekt så bør man selv sætte sig
ind i standarderne og skrive det. Da du ikke specifikt har sagt at det
skal være wysiwyg, så har jeg fokuseret på en almindelig tekst editor
som løsning.

Jeg bruger selv Ultra Edit, som dog ikke er gratis. Nogle af mine
kollegaer bruger Context, Notepad++, TSW Webcoder osv. Jeg har ikke
rigtig noget forhold til dem, da jeg ikke selv har brugt dem nok.

Måden jeg mener man bør lave hjemmesider på, er ikke at stole på at
editoren kan gøre noget for dig. Syntax highlighting er rart, men ikke
bombesikker i et dokument hvor du kan risikere både at skulle have html,
css og javascript bidder. Derfor, sørg for selv at holde styr på hvad
der sker.

Installer eventuelt HTML Validator extensionen til Firefox, som kører en
løbende validering på alle de sider du besøger imens den kører. Det har
vist sig at være et godt værktøj for mig fordi den hele tiden holder en
i ørerne når man laver en fejl.

--
Mvh.
Peter Müller

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-11-05 02:15

Peter Müller [2000] skrev:

> Installer eventuelt HTML Validator extensionen til
> Firefox, som kører en løbende validering på alle
> de sider du besøger imens den kører.

Har du et link til den? Det kan jo være at andre kan
finde interesse i sådan noget.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : "Peter Müller [2000]~

Dato : 07-11-05 10:01

Allan Vebel wrote:
> Har du et link til den? Det kan jo være at andre kan
> finde interesse i sådan noget.

https://addons.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&category=Developer%20Tools&numpg=10&id=249

Den virker ved brug af html tidy, som er inkluderet i udvidelsen.

--
Mvh.
Peter Müller

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-11-05 01:08

Peter Müller [2000] skrev:

> Den virker ved brug af html tidy, som er inkluderet
> i udvidelsen.

Den er bare genial - den finder de småting som den
normale validator godkender.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk