Dominerende hunde/hundetræning
Fra : Catja Grundsted

Dato : 10-06-01 09:24

Hejsa

Jeg har læst jeres indlæg med hensyn til det at nogle få dominerende hunde
ofte ødelægger den gode steming til hundetræningen og til det vil jeg gerne
fortælle følgende:

Jeg gik til træning i rottweiler-klubben i Odense med min første tæve. Vi
hyggede os og hun elskede det. Der var ikke noget med at slippe hundene
løse, skulle de hilse var det under kontrol af både ejere og en line, så
ikke der skulle ske uheld. For Ja, rottweileren er en dominerende hund og
alt andet ville ikke være smart.

Da jeg så fik min anden rottweiler, var klubbens træning flyttet så langt
væk at det blev at for problemtisk for vores dagligdag at skulle køre så
langt, så derfor startede jeg træning med hende her i nærheden hos DCH. Her
var til min overraskelse "frikvater" til hundene, hvor de alle blev sluppet
løs og muntrede sig herligt mens vi så på. Det vil sige: til at starte med.
For hurtigt begyndte min tæve og en ruhåret hønsehund (han) at udkæmpe
magtstatus og det endte med at vi skulle holde "frikvater" hver for sig. Det
udviklede sig til mere stress end fornøjelse og da jeg endte med at se
holdet med de voksne hunde også (stadig) havde problemer med magtkampe,
valgte jeg at stoppe.

Nu har jeg så fået den dejligste lille boxertæve og som med mine andre hunde
kunne jeg rigtig godt tænke mig at starte træning med hende. Til fornøjelse
for både hende og jeg, men jeg frygter for disse "frikvater".
Mon der findes træningsteder, hvor dette ikke forkommer? Og hvor samvær og
hygge er i højsædet, frem for konkurrence og point.
(jeg ikke undersøgt boxer-klubbens træningshold endnu, skal det lige siges)

Jeg fortår godt at det er et godt element i hunden liv at den lære at omgåes
andre hunde og det gør vi også meget i, da hun tit er sammen med andre
hunde. Det der ikke huer mig ved træningen er at der er så mange samlet og
tit er der nye hunde med. Hundene fare omkring og finder deres rangorden og
altid er der en hund som ligger nederst, hvilket heller ikke er noget kønt
syn, da den næsten altid gemmer sig ved sin ejer.
Er jeg ene om denne opfattelse?

Dette er slet ikke et angreb på nogen. Måske er jeg helt forkert på den??
Lad mig høre jeres mening

Mange kærlige hilsner fra Catja og Silke

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-06-01 13:50

Hej Catja

Jeg har også gået til træning på et rent rottweilerhold, og vi havde altså
frikvarter uden de store problemer, var der to hunde, der begyndte at spille
op over for hinanden, gik ejerne bare væk fra hundene og problemet var løst.
Kun en gang havde vi slagsmål, men det var med en hund, der også gik til
angreb på ejeren.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Catja Grundsted

Dato : 10-06-01 20:39

Hej Nina

Det var altså IKKE noget angreb på nogle og slet ikke på rottweilere men
det er dejligt at høre at det kan lade sig gøre.
Problemet er måske mig?? Jeg havde en dominerende hund og min angst var at
hun skulle skade en af de andre hunde eller at den anden dominerende hund
ville skade hende. Jeg har en enkel gang stået i et voldsomt slagsmål og
oplevet hvor svært det er at stoppe og set hvad der kan ske, derfor ville
jeg heller ikke gå væk fra min hund når hun spillede op til en anden (eller
omvendt). Tillige var hun hård når nye hunde kom til og efter et sådan
frikvater var hun kørt helt op på et plan hvor hun slet ikke plejede at
være. Hverken rart for hende eller jeg. Eller for de andre på holdet.

Med Venlig Hilsen
Catja

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-06-01 21:03

Hej Catja

Jeg ved du ikke mente det som et angreb, ville bare fortælle at det altså
kan lade sig gøre.

Jeg har også gået på et DKK hold hvor jeg fik besked på at holde min hund i
snor i frikvarteret, selv om det var en dobermann, der spillede op, mit
indtryk var at instruktøren var bange for rottweilere.

Fra : Catja Grundsted

Dato : 10-06-01 21:14

Til Nina

*SSSSSSSSSSS*

Hilsen Catja
(desværre er mange "bange" for rottweilere... ...)

Fra : L.Funch.

Dato : 10-06-01 20:39

Man kan efter min mening, sagtens holde frikvarter for hundene!, jeg syntes
det ville være en skam hvis ikke både hunde og førere, skulle kunne hygge
sig lidt i frikvarteret.

Hvis man bare husker på 2 ting:

1. Træner og førere, skal virkelig turde træde ind med det samme!, uden
tøven. Man kan godt skille dem ad.

2. Er der en eller flere dominerende hunde på holdet, som gang på gang
skaber problemer i frikvateret, skal de ganske simpelt blive i snor, eller
sættes hen i bilen.

Mvh.
L.Funch.

Fra : Catja Grundsted

Dato : 10-06-01 21:10

Det var en god ide.
Disse to punkter skulle så siges før det første frikvater. Gennemgåes og
forklares.
Jeg ville helt sikkert føle mig lidt bedre tilpas hvis det var en aftale (en
naturlig ting), at sådan kan det gå og sådan gør vi og så er det ok.
Måske skulle jeg se at blive tilmeldt et sted og lufte denne ordning?

Med venlig hilsen Catja

Fra : L.Funch.

Dato : 10-06-01 22:42

> [...]
> naturlig ting), at sådan kan det gå og sådan gør vi og så er det ok.
> Måske skulle jeg se at blive tilmeldt et sted og lufte denne ordning?

At en eller få dårlige oplevelser til hundetræning, skal stopppe dig i at få
trænet din vovse er syndt!

Så, ja afsted med dig, og lav et par forespørgsler først, mhs. til træning
og klubånden generelt.

Pøj pøj med det!

Mvh.
L.Funch.

Fra : Hybrid

Dato : 10-06-01 22:09

Ang. rottweilere, så husker jeg et referat fra den grundejerforening, jeg
hørte til dengang.

En mand klagede over at der gik en FARLIG rottweiler løs rundt i
sommerhuskvarteret og hvis nogle TURDE, så skulle de lokke den ind i bilen
og køre den til politiet.........

Ja , jeg grinede lidt, men det var også ret tragisk, for jeg har mødt den et
par gange med min kelpietæve, og det var bare jordens dejligste hund, den
fandt sig i at hun nærmest stod på ryggen af den og Caro dominerede den
meget, men den fandt sig troeligt i alt hun fandt på, og den gik meget
sjældent ud fra den grund, hvor den hørte til.

Den var bestemt ikke farlig for mennesker, for så havde den nok ikke fundet
sig i den skideballe jeg gav den, da jeg sendte den´hjem. Men jeg tænker
bare på den frygt som det indlæg kan sætte i folk, som ikke kender til
hunde, det ville jo nok være en bedre ide, at tage en snak med hundeejerene
og få løst problemet ved at give dem lov til at sætte et hegn op(det var
forbudt der), eller lign. istedet for at puste til ilden ved at skabe
sådanne rygter om, at en bidsk og farlig rottweiler er løs!!!!

Mvh Carina

Fra : Søren Petersen

Dato : 11-06-01 15:17

Inden jeg fortsætter, vil jeg også lige nævne at jeg har mødt rigtig mange
dejligt rottweilere, som min har leget en masse med.

Men man skal stadig tænke på at en rottweilere ER en stor og også ret stærk,
og sådan en hund har jeg altid stor respekt for, og jeg er ikke glad for at
gå hen til sådan en stor vovse der går rundt løs - før jeg altså har lært
den at kende, vel at mærke. Jeg tror at mange mennesker har en angst for
store hunde generelt, da man jo en gang imellem hører historier i medierne
og enkelte tilfælde, og selvom disse tilfælde er ekstreme, ja, så påvirker
det altså folk.

Jeg har selv haft knap så heldige oplevelser med schäfer-hunde som "ung" (ja
ja, jeg er allerede fyldt 24), og det har da helt sikkert også påvirket mit
billede af en schäfer, og går ikke bare hen til sådan en uden at kende den.
Desuden er der også en schäfer i hundeklubben, som har fundet ud af, at han
hader min lille lab, og har to gange faret lige i flæsket på det stakkels
dyr, hvilket jo heller ikke gør mit billede af schäfere bedre. Til mit
forsvar skal jeg dog lige sige at dette også er et enkelt-tilfælde, de
fleste andre schäfere som vi har mødt er ganske fredelige, og mindst lige så
legesyge som min formel 1'er. Men jeg er altså nødt til at kende dem først,
før jeg tør snakke med dem.

Mvh. Søren Petersen

Fra : Michael

Dato : 11-06-01 01:41

> [...]
> Lad mig høre jeres mening
>
> Mange kærlige hilsner fra Catja og Silke

Jeg træner selv i DCH ( i Næstved ) og vi havde også et frikvarter, men det
var når træningen var slut, og inden vi gik hjem.
Hvis hundene havde behov for at hilse på hinanden, ja så fik de lov i de fem
minutter vi ankom før træningen startede.
Jeg er nu rykket videre til et andet hold, og selv om vi har en usikker tæve
som godt kan finde på at snappe ( ikke rigtig slåskamp ), så har vi ingen
problemer, men denne ejer håndtere også sin hund rigtigt når hun er ved at
prøve unoderne af.

Fat nyt god mod og kom afsted i en fart, du må jo kunne huske lidt positivt
fra træningen

Hilsen Myr

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 12-06-01 22:41

At hunde skal kunne være løse og være blandt hinnanden er ikke et frikvarter
men en naturlig ting.
At hunde ikke kan leve sammen er en unaturlig ting.

Hunde skal ikke blot kunne færdes sammen når der ikke trænes men også når
der arbejdes.

Jeres instruktør bør vide hvordan man præger hunde på hinnanden såvel som
man præger dem over for mennesker.

At have en hund i snor er egentlig en unaturlig adfærd, og bør kun være for
at gøre ens omgivelser trygge, altså dem der er bange for hunde.

Træn målrettet på at hundene kan omgåes hinnanden, ellers får de hunde jo et
værre hundeliv.

Og en Rorweiler da bestemt ikke en dominerende hund, nærmest da tværtimmod.

Og husk at hunde kun forsøger at besætte de stillinger i rangorden der er
ledige og at det aldtid er førehunden der udlegerer de lavere poster.

Så sørg blot for at der er en person der behersker denne teknik, og som
udpeges til legeansvarlig når hundene skal lege frit.

Førehunden må aldrig blive en hund, så mister man ledelsen, og så er alle
pladser nedaf i hierarkiet ledige og skal plaseres.

Og det er det der giver baladen.

Slagsmål opstå kun blandt hunde såvel som blandt mennesker når der ikke
hersker en social orden som alle kan gå ind for og forstå.

Hunde har næsten samme sociale regler og normer som vi, med enkelte
undtagelser, det er derfor vi kan holde dem som husdyr.

Gigasoft Danmark
Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk E-mail: boe@gigasoft.dk
Tlf. 86 49 64 04

Fra : Aino

Dato : 13-06-01 07:01

Jeg troede kun det var indbyrdes i en flok, der blev etableret
rangorden, og ikke blandt hunde, der kun er 'bekendte', som f.eks. til
træning?

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Bettina

Dato : 13-06-01 09:07

et hold til hundetræning er også en flok. Det ser jeg da tydeligt når jeg er
til træning, holdet får frikvarter og en hund fra et af de andre hold kommer
på besøg. den får lynhurtigt besked på at smutte, da den ikke hører til
flokken.
Når man så engang imellem bliver nødt til at ændre holdende, går der et par
gange før ordenen bliver genoprettet og "slåskampene" overstået, da
rangordenen så lige skal fastægges igen.
Det giver meget meget sjældent problemer at de bliver sluppet fri 5-10
minutter midt i træningen.
Og det hjælper som regel så lige at lave "hund-i-ro" øvelsen, når
frikvarteret er overstået. Så har de fået afreageret og kan fortsætte
træningen mere koncentreret.

Bettina

Fra : Ann K.

Dato : 13-06-01 15:41

Hej Bettina.

>Og det hjælper som regel så lige at lave "hund-i-ro" øvelsen, når
frikvarteret er overstået. Så har de fået afreageret og kan fortsætte
træningen mere koncentreret.

<> Og hvad går så den øvelse ud på... spørges der nysgerrigt

Mvh Ann

Fra : Bettina

Dato : 14-06-01 07:50

det er rørende enkelt. få hunden til at sætte sig ned, sæt dig på hug lige
bagved, så dine knæ rører ved hunden.., læn dig lidt hen over den, så du
skærmer den fra omverdenen. Nus den meget roligt på maven.
Det er både at vise lederskab og får hunden til at falde til ro, da det
efter sigende skulle signalere "bare rolig, nu skal du ikke bekymre dig om
noget, jeg skal nok holde styr på alting."
Det er endnu mere effektivt, hvis man samtidig koncenterer sig om at lave
dybe vejrtrænkinger,-de går direkte ned i hunden og får den til at slappe
af.
Når den har forstået, at den skal blive siddende og slappe af, kan man rejse
sig op. Sørg for at der ikke er luft mellem dine ben og hunden.
Jeg var lidt skeptisk i starten, da jeg ikke bryder mig om at "trykke" min
hund, men det har tilsyneladende den ønskede effekt, og kun de "værste" af
hundende forsøger at lægge sig ned og rulle rundt for at undgå dominansen
fra lederen. De andre tager det totalt afslappet og falder til ro igen efter
et hektisk frikvarter. Vældig effektivt.

Bettina

Fra : Ann K.

Dato : 14-06-01 09:07

Hej Bettina.

>snip< en hel masse om "hund i ro-øvelsen".

Nåhhh, sådan - jamen så kender jeg den jo :) Anede bare ikke at man kaldte
det sådan... Vi bruger den også, når vovserne til træning har fjantet rundt
:) Eller bare i alle mulige andre situationer, hvor Sif eller Dise har
leget...

Mvh Ann

Fra : Bettina

Dato : 14-06-01 13:41

nemlig
navnet er nok bare noget de har fundet på der hvor jeg træner, men ideen er
i hvert fald god nok

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-06-01 02:44

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse news:ycZV6.118$H07.998940685@news.euroconnect.net...
> det er rørende enkelt. få hunden til at sætte sig ned, sæt dig på hug lige
> bagved, så dine knæ rører ved hunden.., læn dig lidt hen over den, så du
> skærmer den fra omverdenen. Nus den roligt på maven .

<> for mig at se vil jeg ved at læne mig selv nok så let hen over hunden snarere udvise en truende adfærd end et signal om at skærme for omverdenen ... og når jeg så til med nusser den på maven vil hunden da tro jeg er total rundt på gulvet ... idet den truende adfærd jeg viser ved at bøje mig ind over hunden står i direkte modsætning til det venlige jeg gør ved at nusse den på maven ... altså hunden bliver usikker på mig ...

> Det er både at vise lederskab og får hunden til at falde til ro, da det
> efter sigende skulle signalere "bare rolig, nu skal du ikke bekymre dig om
> noget, jeg skal nok holde styr på alting."

<> og hvor ved man så det fra ...?? da jeg lavede denne øvelse med mine hunde ... reagerede de ene ved enten med slik og smasken ... eller ved forsøg på at rulle rundt at signalere at hun underkastede sig ... den anden sad først næsten stivnet, så begyndte den at slikke og smaske og så snart jeg lettede mig bare en anelse fra gulvet skyndte den sig at komme væk. begge hunde viste dermed at de anså min affærd som truende .. og bestemt ikke som om jeg havde styr på al ting ....

> [...]
> fra lederen. De andre tager det totalt afslappet og falder til ro igen efter
> et hektisk frikvarter. Vældig effektivt.

<> tja mine hunde hører så til de "værste" ......... for mig minder denne øvelse nu en del om noget i stil med psykiskvold ... og metoden vil, som jeg også fik bekræftet på mine hunde, slet ikke kunne bruges på meget bløde, signalfølsomme eller usikre hunde .... med mindre det jeg vil er at "paralysere" dem .... lykkes det ikke vil de prøve at komme væk eller vise at de underkaster sig.... hvordan øvelsen vil kunne bruges på en hund der er stresset totalt op, har jeg svært ved at forestille mig ... idet en sådan hund er umulig at nå ind til når den først er oppe at hænge ....og nok vil stresse om muligt endnu mere hvis den møder truende adfærd fra mig ...

At du skriver kun de "værste" af hundene osv.... får mig til at tænke på hvorvidt tilhængere af øvelsen begår den klassiske fejl at forveksle dominans og usikkerhed?

MVH Ami

Fra : Michael

Dato : 19-06-01 21:27

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

At du skriver kun de "værste" af hundene osv.... får mig til at tænke på
hvorvidt tilhængere af øvelsen begår den klassiske fejl at forveksle

Hej Ami

Jeg vil bare lige sige at jeg har en lille usikker tæve ( hun har før fået
tæsk fra hun var 3mdr. til hun var 4mdr. ) og hun bliver meget bange når en
af de store hunde "stikker" af til træning, og den øvelse hjælper altså
hende med at føle sig tryg, jeg har dog aldrig set på den som en øvelse, men
bare noget vi gør. Hun begyndte i øvrigt selv på det, ved at gemme sig
mellem mine ben og jeg har så siden fundet ud af at hvis jeg sætter mig ned
på hug og nusser hendes brystkasse, ja så stresser hun sig ikke op og bliver
ikke nær så bange/ usikker.

Hilsen Myr

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-06-01 14:09

"Michael" <mfrimann@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3b2fb5b9$0$31242$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
> på hug og nusser hendes brystkasse, ja så stresser hun sig ikke op og bliver

Hej !
Nu ved jeg selvfølgelig kun hvordan mine hunde reagerer på denne "øvelse" og så hvordan alm. kropssprog virker .... du skriver at du sætter dig ned på hug og nusser hende på brystkassen .... denne handling virker også beroligende på mine hunde .... det der gør hele forskellen på det du beskriver og det Betina beskriver er at hun læner sig ind og hunden og det at læne sig ind over hunden vil for hunden i dens hundekropssprog virke som en truende gestus ..... og hunden vil derfor føle sig usikker over to modsat rettede signaler ... nemlig det truende der ligger i at man bøjer sig ind over hunden og det venlige der ligger i at man nusser den .... håber du forstår hvor jeg vil hen ......

MVH Ami

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 14-06-01 19:32

Hej

Nej - et træningshold er og bliver aldrig en flok. Men 10-15 små flokke som
mødes. En flok er som en familie - man lever altså sammen.

Det er heller ingen selvfølge, at alle hunde skal/vil acceptere andre hunde.
Men med god prægning og miljøtræning på hunde, men hunden er hvalp, når man
langt. Bare man husker at beskytte sin hvalp, så den ikke får dårlige
oplevelser med andre hunde.

KH
Søs