Linux distribution til fil-server
Fra : tasmussen

Dato : 02-11-05 21:34

Hejsa

Jeg er ved at lave en fil-server, hvor jeg kan dele musik osv. mellem
mine computere. Jeg har følgende til rådighed:

PII 300 MHz
96 MB ram
30 GB harddisk

Hvilken linux-distribution kan jeg køre? Jeg vil gerne have en grafisk
brugerflade, da jeg endnu ikke er så meget inde i lunx, for ikke at
sige nybegynder...

Med venlig hilsen Thorbjørn

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-11-05 21:50

tasmussen wrote:
> [...]
>
> Hvilken linux-distribution kan jeg køre? Jeg vil gerne have en grafisk
> brugerflade, da jeg endnu ikke er så meget inde i lunx, for ikke at

Du kan bruge en vilkårlig distribution - du skal have en kerne samt
samba (antager du vil dele til nogle Windows maskiner). Jeg ved dog ikke
hvad du vil bruge en grafisk brugerflade til - hvis det "kun" er en fil
server.

Det bedste valg af distribution er den distribution som din kammerat
eller nabo bruger, da du på den måde lettest kan få hjælp. Hvilken du
vælger er egentligt ikke så vigtigt, da alle kan løse din opgave.

Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 22:11

> Du kan bruge en vilkårlig distribution - du skal have en kerne samt

Altså nu ved jeg ikke om det er noget vås jeg siger men jeg ville anbefale
SME server.
Jeg har prøvet flere distro'er og den eneste jeg har fået til at virke med
windows som filerserver
er SME server.

Så kan man vel lade være med at installere alle andre serverting som følger
med ?
Den er ihvertfald meget nem at installere - med lidt hjælp herfra gruppen

Men bare et forslag - kan godt være jeg får hug nu men jeg er jo også ny.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 22:11

Plus at SME fylder kun 350 Mb.

Allan

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 02-11-05 22:23

> Altså nu ved jeg ikke om det er noget vås jeg siger men jeg ville anbefale
> SME server.

Det kan vel aldrig være noget vås at anbefale noget (man faktisk selv
har fået til at virke).

> Jeg har prøvet flere distro'er og den eneste jeg har fået til at virke med
> windows som filerserver er SME server.

Det er nok en fejl 45 - hvis du tager din nuværende smb.conf fil og
smider på en vilkårlig anden distribution - så burde det spille. Der er
vist ingen distribution som ikke spiller sammen med Samba.

> Men bare et forslag - kan godt være jeg får hug nu men jeg er jo også ny.

Ingen hug til de ny - dem får du først senere.

Jørn

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-05 23:04

> Det kan vel aldrig være noget vås at anbefale noget (man faktisk selv har
> fået til at virke).

Nej men det er jo også en webserver, mailserver og hvad ved jeg.

> Det er nok en fejl 45 - hvis du tager din nuværende smb.conf fil og smider
> på en vilkårlig anden distribution - så burde det spille. Der er vist
> ingen distribution som ikke spiller sammen med Samba.

Ingen tvivl om det er en fejl 45 - det jeg mente var bare at det virkede
meget nemt i SME - når jeg tænker tilbage på de dage jeg brugte for
at få Samba til at virke - og så fik jeg det ikke til at virke alligevel.

> Ingen hug til de ny - dem får du først senere.

Tak !

Mvh. Allan

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 03-11-05 12:37

Jeg vil anbefale dig at bruge Debian Stable i ren BASE install, dvs du
installerer absolut minimum, derefter lægger du så evt Apache og Samba på.
Det fylder meget lidt.
Grafisk brugerflade hører i mit hoved ikke hjemme på en server, men vil du
absolut have det kan jeg anbefale icewm taget i betragtning hastigheden på
din processor og RAM.
Mvh
Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-11-05 22:13

"tasmussen" <thorbjoern@itasca.dk> wrote:

>Jeg er ved at lave en fil-server, hvor jeg kan dele musik osv. mellem
>mine computere. Jeg har følgende til rådighed:

> [...]

Udmærket løsning til Linux server - Den ligner den jeg har i kælderen

>Hvilken linux-distribution kan jeg køre? Jeg vil gerne have en grafisk
>brugerflade, da jeg endnu ikke er så meget inde i lunx, for ikke at
>sige nybegynder...

Men grafisk brugerflade kommer du ikke langt med - det kræver noget mere
RAM. I hvert fald hvis vi taler KDE eller gnome...

Men i server sammenhænge er du såmæn også bedre stillet med en simpel
terminal...

Ad distribution skal du vælge den som venner / bekendte anvender - Så er
der mulighed for kvalificeret hjælp.

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-11-05 00:10

On Wed, 02 Nov 2005 22:13:25 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> Men grafisk brugerflade kommer du ikke langt med - det kræver noget mere
> RAM. I hvert fald hvis vi taler KDE eller gnome...

Med XFCE4 kan man sagtens køre grafisk med denne konfiguration. hvis man
installere pakken xfce4-gnome, tilføjes alle gnome programmer i
menusystemet. Og så er den faktisk ganske nydelig også:
http://www.xfce.org/images/screenshots/snap_VI.jpg

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 02-11-05 23:57

I dk.edb.system.unix, skrev tasmussen:
> Hvilken linux-distribution kan jeg køre? Jeg vil gerne have en grafisk
> brugerflade, da jeg endnu ikke er så meget inde i lunx, for ikke at
> sige nybegynder...

Ubuntu - installeret i server-mode

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Dennis Olesen

Dato : 03-11-05 08:50

Hej

Jeg bruger en linux distribution ved navn Nas lite. Du kan finde mere
info på www.serverelements.com

Mvh

Dennis

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 03-11-05 08:54

Hvis du senere også gerne vil bruge den til TV-server, så bør du også
overveje Fedora, da der findes gode vejledninger til installation af et af
de mest kendte HTPC programmer "MythTV" på Fedora.

Niels Dybdahl

Fra : tasmussen

Dato : 03-11-05 21:51

Nu har jeg prøvet med ubuntu i server-mode, men jeg kan ikke få
computeren startet op efter installationen. Selve installationen går
smertefrit, men når den når til et vist sted, stopper indlæsningen.
Der står ganske simpelt "Starting hotplug subsystem" og så står
computeren ellers og brummer lystigt, uden at gøre ret meget andet...
Er der nogen der har en løsning?

\Thorbjørn