friskluft med solenergi
Fra : peter6715

Dato : 02-11-05 21:29

Vi har vores vogn stående på vintercampingplads. Vi bruger den med jævne
mellemrum her i vintertiden. Og har som så mange andre problem med at vognen
opsumerer en masse fugt i vinterens løb. Hver gang vi skal være i vognen et
par dage, så klager vi over at det første døgn går med at få den fugtige
luft varmet ud af vognen.
NU er jeg så stødt på et produkt som med solenergi starter en blæser, der så
puster lidt opvarmet lugt ind i vognen hver gang solen skinner. Mon det er
noget for os vintercampister. Der er et link til denne blæser ( nej jeg har
ikke aktier i produktet og har heller ikke købt (endnu))
www.aarhus-caravan.dk/solenergi2.htm

Billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Johnny

Dato : 02-11-05 23:45

"peter6715" <peter-hansen@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har ikke aktier i produktet og har heller ikke købt (endnu))

Så man jo håbe at det har været solskin i et par dage inden i ankommer til
vognen, så den er luftet igennem.

Jeg kan fint forestille mig flere dage i træk hvor vi herhjemme har det
overskyet og hvor den ikke virker, og så har i problemet alligevel når i
ankommer.
Og så er måske det så som så om det kan betale sig at investere i den
slags.

Johnny

Fra : KHH

Dato : 03-11-05 09:27

Nu er det sådan, at solceller skal have lys, men det fungerer optimalt i
solskin, men den er også i gang i gråvejr.

Jeg vil nok også afvente en test af den inden jeg ville invirstere i sådan
et dyr.

Mon ikke Neslein får en til afprøvning, det ville da nok være den mest
effektive reklame for firmaet, hvis den vil gøre noget ved markedsføringen.

Fra : Johnny

Dato : 03-11-05 11:33

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det sådan, at solceller skal have lys, men det fungerer optimalt i
> solskin, men den er også i gang i gråvejr.

Fint fint. Så virker den jo også når det er regnvejr og luften tung af
fugt.
Hvor bliver fugten så ført hen? Ind i vognen.
Alle tiders hvis man ønsker saunaluft derinde når varmeovnen bliver fyret
op.

Jeg foretrækker at lade naturen gå sin gang. En campingvogn er lavet af
mange natur materialer og det arbejder i tør eller fugtig luft.

Johnny

Fra : Sten Bo

Dato : 03-11-05 13:05

> [...]
>
> Jeg foretrækker at lade naturen gå sin gang. En campingvogn er lavet af
> mange natur materialer og det arbejder i tør eller fugtig luft.

Mon den kører i regnvejr?

Men ellers lyder det fint - fidusen er, at luften relativt bliver mere tør
af at blive opvarmet (men når den afkøles igen - blir % vel den samme?-).

Men under alle omstændigheder luftes og opvarmes vognen periodevis godt
igennem ( i godt vejr hvor man selv ville lufte ud ) og må formodes at få
fjernet fugt og kondens ved at holde en højere temperatur/lavere fugt% end
det ellers er muligt.

Solfangeren, det sorte i kassen, og altså ikke solopanelet der laver strøm,
gir varme. Solen gir selv på vores breddegrader ved middagstid over 1000
watt pr. m2

http://www.solstroem.dk/default.asp?path=%7B2AE41D84-C80A-4AF7-B32D-9F281C8FBA50%7D" Udenfor Jordens atmosfære (i rummet) stråler Solens lys med en effektsvarende til 1.350 Watt/m2. På en klar, solrig dag er effekten typisk 1.000Watt/m2 ved Jordens overflade. En elektrisk hårtørrer er typisk på 1.000Watt. Selv på en overskyet dag kan dagslyset have en effekt på 300 Watt/m2."Det kan også tjekkes helt lokalt hvor du bor -og over hele jorden medprogrammet Almanak http://www.nakskov-gym.dk/vs/almaopd.htmher er et link til en type luftsolfanger der recirkulerer luften (tror jegnok) http://www.kerychip.dk/BrochureVarmeventilation.pdfDet afgørende må være prisen. Og om det er nødvendigt. Men jeg erikke i tvivl om at det virker.mvh

Fra : Sten Bo

Dato : 03-11-05 10:03

> [...]
> ankommer.
> Og så er måske det så som så om det kan betale sig at investere i den

Kender i forskellen på en pesimist og en optimist -

Uden at være fysiker mener jer at det er genialt - bortset fra prisen. Kan
man ikke blive testperson? f.eks en md. eller 2.

Der bør vel ikke dannes fugt i vognen når den ikke er beboet. Jeg forstår
ikke, at der opstår og akkumuleres fugt i vognen? -

Bortset fra en eller anden mellemtilstand, gennemsnit af de skiftende
fugtprocenter i luften uden for vognen. Man kan selvfølgelig forestille sig
nogle kondens tilstande med varm fugtig luft der kondenserer på stadig kolde
overflader. Men vognen er vel ikke utæt?

Og folk skriver da at de altid har haft deres vinteropbevarede CV stående
udendørs uden varme - uden de fjerneste problemer. Er der mange træer og
grønt i området så der er megen skygge og luftfugtigheden generelt er høj?

Her er en side http://www.kerychip.dk/solenergi.htm hvor du også kan finde
solventilation. Hvis man kikker under løsdele ser det ud til at man også kan
få byggesæt, men om der er noget der er så fikst og færdigt som det du har
fundet skal jeg ikke kunne sige.

Hvis i syntes sengene er klamme (bare kolde) er det måske en ide med et par
http://www.obh.dk/Products/SubCategory.asp?SubCategory=88&DoShowSub=true

OBH Elektriske varmetæpper. Jeg har hørt, at andre vintercampister er
henrykte for at kunne hoppe i en varm seng efter 30-40 minutter - Selv om
man har både gulv og god varme i øvrigt varer det længe før sengene er
gennemvarme - og tæpperne er lige det der gir forskellen.

Man kan få varme anlæg der kan tændes i forvejen med en sms, eller man har
et ugeur, men det er vist de færreste der er blevet så avancerede endnu.

Og er man spontan virker det med uret i hvert fald ikke. Kik efter om
tæpperne kan vaskes, hvilket borger for en vis kvalitet af elektronikken.

Hilsen

Fra : Johnny

Dato : 03-11-05 11:40

> Kender i forskellen på en pesimist og en optimist -

Kender du ordet "realist" ?

Johnny

Fra : Sten Bo

Dato : 03-11-05 12:19

--

Jo - forstår du - konkret er modsætningen
til abstrakt - idet det udtrykker det eksistererende

Fra : peter6715

Dato : 03-11-05 15:23

Jeg er ret sikker på at den ikke kører i overskyet vejr, da der ikke er
nogen akkumulator til opsamling af energi, men det er måske også godt nok
at
den kun kører i solskin, når luften er mere tør udenfor.
Jeg formoder at det der er godt er at der pustes lidt opvarmet luft ind og
derved presses der luft (med fugt) ud af de åbninger (ventiler) som der jo
skal være i vognen.
Jeg håbede måske lidt at der var nogen her som har hørt om erfa med sådan
et
anlæg.
Jeg skal på messe i Esbjerg i weekenden, der er der en stand med
sol-maskinen. Jeg skal nok lade mine erfaringer herfra komme på tråden
derefter

Billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Klaus Kolle

Dato : 03-11-05 16:04

peter6715 wrote:
> [...]
> at
> den kun kører i solskin, når luften er mere tør udenfor.

Jeg har en 1,5 kW installation på mit hus. Selv når det er ganske
overskyet producerer anlægget lidt strøm (1-40%).

Så det er vel et spørgsmål om strømforbruget i ventilationen m.v. om der
er nok i overskyet vejr til at starte anlægget. Lidt omrøring i luften
kan vel ikke skade.

/Klaus

Fra : Sten Bo

Dato : 03-11-05 17:36

"Klaus Kolle" <dontspam-me@kolle.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er nok i overskyet vejr til at starte anlægget. Lidt omrøring i luften kan

Solcellen opgives til 6 watt og blæseren til 1,8 -

Den type jeg linkede til tager luften inde de fra sommerhuset - opvarmer og
sender retur og huset må så formodes ventileret på sædvanlig vis. Og kræver
at man laver huller

Fra : peter6715

Dato : 03-11-05 17:47

jo Steen, men huller er der da nok af i en campingvogn, det ved du da også

men tak indtil videre

Billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : peter6715

Dato : 06-11-05 10:56

ret på messen og set dyret.
Det ser faktisk godt ud. Den giver mærkbar varmere luft gennem blæseren.
Jeg var faktisk lige ved at bestille en, men.... næsten 5000 ialt, det synes
jeg er lidt rigeligt for den.
Måske prisen falder engang.

Billedmaler
Peter Hansen