Compiler til Suse
Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 19:44

Hej!

Jeg forsøger at få nogle programmer til at virke på Suse. Men jeg
har tilsynelandende ingen compiler får jeg at vide, når jeg skriver
..configure/

Fra : Peter Makholm

Dato : 02-11-05 19:53

"Jeppe Welling Hansen" <jeppewelling@gmail.com> writes:

> Jeg forsøger at få nogle programmer til at virke på Suse. Men jeg
> har tilsynelandende ingen compiler får jeg at vide, når jeg skriver
> .configure/

Så installer en.

Men er de programmer du har behov for ikke tilgængelige som pakker
lavet til suse?

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 20:00

Well... Jeg er ind til videre kun stødt på pakker med kildekode.
I det konkrete tilfælde forsøger jeg at installere Archy
(http://rchi.raskincenter.org/index.php?title=Download)
De kræver phyton og phytons game compiller.
Mit problem er bare af få phyton compileren installeret korrekt på
suse...

Fra : Christian Laursen

Dato : 02-11-05 20:18

"Jeppe Welling Hansen" <jeppewelling@gmail.com> writes:

> De kræver phyton og phytons game compiller.
> Mit problem er bare af få phyton compileren installeret korrekt på
> suse...

På SuSE plejer det nemmeste at være at installere pakkerne inde fra
yast. Jeg kan se en python-pygame pakke der på min SuSE 9.2. Mon
ikke bare det er den, du skal have ind?

--
Christian Laursen

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 20:24

Okay. Jeg er meget nybegynder i Linux, men Yast er altså en konson,
som kan installere programmer?
Jeg kan se at mit python program også er ren kildekode...
Jeg kører suse 9.1.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-11-05 20:31

Den 2 Nov 2005 11:24:16 -0800 skrev Jeppe Welling Hansen:
> Okay. Jeg er meget nybegynder i Linux, men Yast er altså en konson,
> som kan installere programmer?

YaST svarer lidt til kontrol-panel i Windows - det er her du finder
"tilføj/fjern programmer", netværks-opsætning og den slags.

> Jeg kan se at mit python program også er ren kildekode...

Det er Python programmer altid, de skal ikke compiles.

Mvh
Kent

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 20:38

Mange tak!
Den vil dog ikke finde sig i mit root password når jeg indtaster
det...!
Når den spørger om rootpassword i konsollen virker mit password
fint...
wtf..? Er jeg den eneste der oplever det?

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 21:01

Hah, det er mig der er nuub... Kan åbenbart ikke lige skelne mellem
alle de forskellige koder der i Linux... Doh... Jeg er med på den nu

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 21:03

Hvordan installere jeg så Phyton fra Yast?

Fra : none

Dato : 02-11-05 21:23

Jeppe Welling Hansen wrote:
> Hvordan installere jeg s� Phyton fra Yast?

Prøv:
yast --help
man yast

Fra : Jeppe Welling Hansen

Dato : 02-11-05 21:49

hmm.. not helping....
Nu har jeg f.eks. forsøgt at opdatete Kopete ved at hente:
kdenetwork-3.4.1.tar.bz2 fra
http://download.kde.org/download.php?url=stable/3.4.1/src/kdenetwork-3.4.1.tar.bz2
Jeg har extractet filerne til en mappe på skrivebordet, men hvordan
kommer jeg videre?