Linieskift i VB
Fra : Per Rønne

Dato : 02-11-05 10:58

Jeg sidder med to bøger om Visual Basic, men kan ikke finde ud af
hvordan man laver linieskift i en Text.

Text1.Text = "Tallet er " + 23

uskriver naturligvis 'Tallet er 23', men hvordan får man flere linier
ud?

Ja, jeg skal til at undervise i VB 6, og sidder kun med: Jakob
Kristiansen: »Start på VisualBasic 5.0« fra IDG Bøger og Joseph
Liberty's »Programming Visual Basic 2005« fra O'Reilly.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan

Dato : 02-11-05 11:37

Du kan bruge

text1.text = "Tallet er " + vbnewline + 23

m.v.h.
Jan

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-11-05 11:44

"Jan" <janf@ofirDELETE.dk> wrote in message
> Du kan bruge
>
> text1.text = "Tallet er " + vbnewline + 23

Eller

text1.text="Taller er"+vbCrLf

/søren

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 02-11-05 11:33

spam@RQNNE.dk (Per Rønne) den 2. november 2005 kl. 10:57 +0100 skrev:
> [...]
>ud?

Text1.Text = " Tallet er " & vbNewLine & "+ 23"

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-05 00:26

Torben Borre Larsen <torben@dui.dk> wrote:

> Text1.Text = " Tallet er " & vbNewLine & "+ 23"

Tak til alle svar. Og jeg forstår ikke at de ikke i bøgerne skriver
noget sådant et let genfindeligt sted.

Jeg fandt i øvrigt ud af at den dansksprogede bog fandtes i en nyere
udgave, til VB 6.0, så den er nu bestilt i klassesæt. Der var da også
for få af den gamle, som af måske samme grund ikke var blevet udleveret
af den tidligere lærer.

--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Staff

Dato : 02-11-05 21:49

Hei Per Erik

Vær ellers forsiktig med å kjede tekst via + . Den entydige operator er &.
Prøv

Sub test()
MsgBox 23 + 4
MsgBox 23 & 4
End Sub

HTH. Beste hilsen Harald

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i melding

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-05 08:21

Harald Staff <innocent@enron.invalid> wrote:

> Vær ellers forsiktig med å kjede tekst via + . Den entydige operator er &.

Ja, det kan jeg godt se. Men jeg sad og var nødt til at »gætte« mig frem
til hvad strengkonkatenationsoperatoren var.

Hvor finder jeg i øvrigt navnene på alle konstanter som vbNewLine og
vbCrLf? Når jeg starter hjælpen får jeg kun at vide at »The MSDN
Collection does not exist. Please reinstall MSDN.«

Jeg konstaterer i øvrigt til min rædsel, at Visual Basic ikke kræver
benyttede variable erklæret før brug. Findes der en måde at ændre det
på?
--
Per Erik Rønne

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-11-05 08:32

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Jeg konstaterer i øvrigt til min rædsel, at Visual Basic ikke kræver
> benyttede variable erklæret før brug. Findes der en måde at ændre det

Indsæt:

Option Explicit

som første linie i hvert modul/form

/Krabsen

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-05 10:27

Gert Krabsen <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> wrote:

> Indsæt:

> Option Explicit

> som første linie i hvert modul/form

Godt. Jeg fortæller nu eleverne, at de når de opretter en nu form
/altid/ skal placere et »Option Explicit« i første linie, hvor jeg kan
se at »General Declarations« skal stå.

Hvordan kan man i øvrigt finde på at lave et programmeringssprog der
ikke i det mindste har dette som default? Skulle jeg designe et sådant
sprog, ville jeg ganske simpelt /altid/ forlange eksplicitte
erklæringer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jan V.

Dato : 16-11-05 11:06

> [...]
> ikke i det mindste har dette som default? Skulle jeg designe et sådant
> sprog, ville jeg ganske simpelt /altid/ forlange eksplicitte

Hmm

Hvis du i VB går ind under Tools, Options og sætter hak i Require Variable
Declaration, så mener jeg at den selv sætter Option Explicit ind.

Men at den så som default står til IKKE at sætte det ind - det forstår jeg
så heller ikke.

/Jan